Liperin Truck Meeting 2022

Kuvat: Otto Karttunen

Suomalaiseen rekkanäyttelykenttään ensimmäistä kertaa tänä vuonna iskenyt Liperin Truck Meeting ei jättänyt yleisöä kylmäksi, sillä 23.7. Myllymiljöölle parkkeeratut noin 70 kuorma-autoa houkuttivat paikalle peräti noin 1500 kävijää. Seuraavassa kuvasatoa paikalta.

Liperin Truck Meeting on uusi tulokas suomalaisessa rekkanäyttelykentässä, mutta alku oli vahva. Heinäkuisena viikonloppuna 23.7. paikalle saapui peräti noin 70 kuorma-autoa ja 1500 kävijää. Paikalta sähkötti tekstin ja kuvien muodossa Otto Karttunen.

Yhden päivän kestänyt rahtareita yhdistänyt tapahtuma koostui niin näyttelyautoista kuin enemmän elämää nähneistä työjuhdista. Lisäksi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria toi tapahtumaan rekan, jossa esiteltiin alan koulutustarjontaa ja jossa oli mahdollista kokeilla ajamista erilaisilla simulaattoreilla. Tapahtumassa esiintyi myös koko kansan iskelmälaulaja Matti Esko. Lisäksi yhtenä ohjelmanumerona haastateltiin Rahdinmetsästäjä-realitysarjasta tuttua pariskuntaa, Heikkiä ja Elinaa.

Tämän vuoden alkupuolella perustettu Liperin Elämystapahtumat ry on onnistuneen tapahtuman taustalla. Yhdistys järjesti Myllymiljöölle samassa kuussa myös vielä kaksi muuta tapahtumaa; ajoneuvo- sekä veteraanikonetapahtuman.

Gallerian kuvat aukeavat suurempana klikattaessa

PTS Convoy 2022 lähestyy

Power Truck Shown lähestyessä on perinteiseen tapaan aika katsoa torstaisen convoyn nuotteja suoraksi. Tänä vuonna mennään paljolti totuttuun tapaan, ja automäärä lienee noin 40-50 tienoilla.

Vuosaaren satamaan saapuu torstaiaamuna 11.8.2022 kello 9.00 autonäyttelyyn osallistuvia kuorma-autoja. Vuosaaren satamaan saapuneet autot lähtevät omatoimisesti ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia.

Ruotsista saapuvat näyttelyautot saapuvat Naantalin satamaan torstaiaamuna 11.8.2022 noin kello 7.00, ja autot lähtevät ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia. Ruotsin laivalla tulee autoja Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Nämä rekkasaattueet kohtaavat toisensa Lempäälän Pirkanhovissa noin kello 11.00. Pirkanhovissa on paikallaan pieni tauko, ja matka jatkuu noin kello 11.30 entistä isompana saattueena kohti Jalasjärveä. Mukaan on perinteisesti liittynyt jokunen autokunta myös matkan varrelta. Rekkaconvoyn reaaliaikainen seuranta alkaa Lempäälän Pirkanhovista.

Rekkaconvoy kerätään vielä kerran kasaan Jalasjärvellä Neste Jalastuulessa noin kello 14.00-14.30, jossa vuorossa on noin puolen tunnin ruokatauko. Sen jälkeen starttaa viimeinen etappi kohti Härmää ja Power Truck Show’ta.

Hinausautot K. Sulinko pitää letkaa kasassa pilottiauton saattelemana Lempäälästä lähtien.

Kiho ja Sulinko yhteistyössä pitävät reaaliaikaista seurantaa päällä, josta pääset seuraamaan kulkueen etenemistä reaaliaikaisesti seuraavan linkin kautta: https://www.kiho.fi/rekkaconvoy/.

Aikataulut ovat tuttuun tapaan myös liukuvia ja päivityksiä rekkaconvoyn etenemisestä voi seurata myös Power Truck Show – Official Facebook-sivuilta.

Tulossa: Rekkamies saa uuden version

Kuvat: Sakari Tiikkala, Ville Nisunen

Rahtarit ry tiedottaa, että pian on tulossa jotain ennenkuulumatonta, jossa on myös iso ripaus tuttua. Kyseessä on turkulaisen räppärin, VähäE:n kappale Rekkamies, jossa mukana on tietenkin itse Matti Esko.

Rahtarit ry kokee, että kuljetusala painiskelee tällä hetkellä useampien haasteiden ja kysymysten parissa. Näitä ovat alan arvostus, nuorten kiinnostus alaa kohtaan, kuljettajapula, alalle hakeutumisen lisääminen naisten parissa ja maailman tilanteen aiheuttamat haasteet kuten dieselin korkea hinta. Niinpä Rahtarit ry haluaa vaikuttaa tällä kertaa tavalla, jonka uskotaan jäävän soimaan kaikkien mieliin, autoihin ja soittolistoille.

Tutun laulun sanathan kysyvät: ”Rekkamies – mikä pitää miehen tiellä?” Kuljetusalan arvostuksen ja tärkeiden ajankohtaisten asioiden viestinviejiksi Rahtarit on kutsunut ja saanut kaikkien alalla tunteman Matti Eskon ja nuorta sukupolvea edustavan räppäävän rekankuljettajan, turkulaisen räppäri VähäE:n. Yhteistyön hedelmänä legendaarisesta Rekkamies-kappaleesta on tehty aivan uudenlainen alan polttavia kysymyksiä käsittelevä versio, josta ei huhujen mukaan puutu menoa eikä meininkiä. Yhteistyöllä Rahtarit ry haluaa myös kunnioittaa Matti Eskoa sekä hänen ja Rahtarit ry:n pitkää, arvokasta ja antoisaa yhteistyötä sekä nostaa artisti VähäE:n koko rahtarikansan soittolistoille. VähäE:n Rekkamies (feat. Matti Esko) julkaistaan Power Truck Show:ssa 12.-13.8.2022. VähäE nousee parrasvaloihin molempina päivinä sekä U4-lavalla että illalla Power Nightissa.

Nosturimestari 2022 selvitetään ensi viikolla Härmässä

World Crane Championship -kilpailun Suomen mestaruus 2022 ratkeaa Power Truck Showssa lauantaina 13.8. Hämeenlinnan osakilpailussa oli ennätysmäärä osanottajia.

Hiab ja Renault Trucks toteuttavat Suomen 2022 World Crane Championship -osakilpailut yhteistyössä. Nosturikäytön Suomen mestaruuskilpailut jatkuivat heinäkuussa Hämeenlinnassa 15.-16.7. Tawastia Truck Weekend -tapahtumassa. Nopein suorittaja oli Markus Karjalainen ajalla 2:27.19. Seuraava ja vuoden viimeinen osakilpailu on Power Truck Showssa Hiabin osastolla perjantaina 12.8.2022 klo 10.00 – 17.30. Suomen finaali puolestaan järjestetään lauantaina 13.8.2022 kello 13.00.

”WCC-kiertue on edennyt vauhdikkaasti. Viimeisimpänä kisapaikkana meillä oli Hämeenlinnassa Tawastia Truck Weekend, jossa osallistujia olikin ennätysmäärä. Yhteensä kisaosallistujia on ollut noin 90 tähän asti, joka on jo paras osallistujamäärä Suomen nosturimestarikisoissa koskaan. Viimeisen osakilpailun järjestämme Härmässä Power Truck Showssa. Mukaan ehtii vielä, eikä kisaan tarvitse ilmoittautua ennakkoon”, Kimmo Kaunisto Hiabilta kertoo. 

Finaalissa kisailevat 9-12 nopeamman ratasuoritusajan suorittanutta. Finaalin kärkikolmikolle on luvassa voitonjuhlat Powerissa podiumilla formula-tyyliin. Suomen seuraava nosturikäytön mestari lähtee kisaamaan maailmanmestaruudesta Hannoveriin syyskuussa 2022. 

Top 5 kisatulokset tähän asti paikkakunnittain:

Raisio 31.5.2022

1 Ville Honkuri 2:48.25
2 Juha Hellberg 2:56.97
3 Riku Aalto 3:17.07
4 Mikko Laine 3:17.81
5 Henrik Arnell 3:27.53

Helsinki 1.6.2022

1 Antti Väkiparta 2:44.56
2 Uska Maaninka 3:03.00
3 Linus Finnbäck 3:42.00
4 Jyri Vienonen 3:48.29
5 Zenka Garbali 4:26.09

Tampere 2.6.2022

1 Tapio Koivuniemi 2:03.84
2 Petri Järvinen 2:53.65
3 Aki Herranen 3:08.59
4 Ilkka Männistö 3:23.69
5 Pertti Kirstua 3:29.79

Hämeenlinna 16.7.2022

1 Markus Karjalainen 2:27.19
2 Jani Katajajuuri 2:42.16
3 Janne Pylväinen 2:45.06
4 Pertti Kirstua 2:49.93
5 Sami Kaukoranta 2:55.00

Uusi kilpailurata ja huippupalkinnot
Power Truck Showssa 12.-13.8.2022 kisat jatkuvat Hiabin osastolla alueella U3. Osakilpailuun voi osallistua perjantaina 12.8.2022 klo 10.00 – 17.30 välillä. Finaali on Hiabin osastolla lauantaina 13.8. klo 13.00 alkaen. Jokainen Suomen osallistuja saa Hiab- ja Renault Trucks -tuotepaketin. Suomen finaalin voittaja pääsee edustamaan Suomea MM-finaaliin Hannoverin IAA-messuille syyskuun lopussa. Palkinnot Hannoverissa ovat kärkikolmikolle huomattavat. Maailmanmestarille on luvassa 20 000 euron lahjakortti Hiab-tuotteisiin sekä 5 000 euron matkalahjakortti. MM-kisojen toiseksi sijoittunut saa 3 000 euron matkalahjakortin ja kolmoselle on luvassa 2 000 euron matkalahjakortti. Kilpailurata on täysin uusi, joten aiemmasta kisakokemuksesta ei ole etua. Edellisellä kerralla Suomi sijoittui MM-mittelöissä toiseksi. 

WCC 2022 kisakalusto
Kiertueautona on Renault Trucks C 6×2 ohjaavalla ja nousevalla taka-akselilla. Autossa on 440-hevosvoimainen ja 13-litrainen moottori, sekä automatisoitu Optidriver-vaihteisto. Nosturina on Hiab X-Hipro 192 E5 sekä koukkulaitteena Multilift Ultima 21SL. Kilpailussa käytettävä Renault Trucks C-sarjan nosturiauto on myynnissä ja luovutusvalmis ajoon syyskuussa.

Ajotaidon SM 2022 seulottiin Jyväskylässä

Kuva: Rahtarit ry

Ammattikuljettajien Ajotaidon SM 2022 -kilpailu käytiin lauantaina 30.7. Jyväskylässä. Kilpailu on Rahtarit ry:n jäsenilleen järjestämä perinne, joka on mittelöity jo 45 kertaa.

Jyväskylän Scanialla järjestetty, Rahtarit ry:n jäsenille suunnattu kilpailu alkoi teoriakokeella ja kilpailurataan tutustumisella, joiden jälkeen käynnistyi itse ajotaitokilpailu. Ajotaitoradalla kilpailijat suorittivat erilaisia tarkkuutta vaativia tehtäviä, jotka kuvastavat kaikki erilaisia normaaleihin ammattikuljettajien työpäiviin liittyviä tilanteita. 

Kilpailijoita oli lähes kuusikymmentä ja he jakautuivat kaikkiin toteutuneisiin sarjoihin (kuorma-auto, linja-auto, puoliperävaunu ja täysperävaunu) suhteellisen tasaisesti. Ikärakenne oli jo jossain määrin varttuneempaa, sillä tällä kertaa osallistujia ei valitettavasti ollut kuorma-autolla ajettavassa nuorten sarjassa eikä pakettiautosarjassa lainkaan.

Raharit-osastojen välinen joukkuemestaruus ratkottiin totuttuun tapaan niiden osastojen kesken, joilta oli kilpailijat kaikissa toteutuneissa ja samalla perinteisissä sarjoissa. Naisia kilpailijoista oli yhdistyksen tilastojen mukaan 7 % ja he osallistuivat kuorma-auto-, linja-auto sekä puoliperävaunusarjoihin.  

Jyväskylässä järjestetty ajotaitokilpailu oli vuorossaan 45. Rahtarit ry:n organisoima Ajotaidon SM-kilpailu. Järjestelyistä vastasivat noin 60 vapaaehtoista Rahtarit-talkoolaista sekä yhteistyökumppanit. Merkkivalikoima ei ollut sidottu kilpailupaikkaan, sillä kalustossa oli tänä vuonna edustettuna Renault-täyssähköauto (kuorma-autosarja), VDL (linja-autosarja), DAF (puoliperävaunusarja) ja Scania (täysperävaunusarja). Nuorten sarja olisi ajettu myös Renaultin täyssähkökuorma-autolla ja pakettiautosarja Mercedes-Benz Sprinterillä. Perävaunut yhdistys sai käyttöön Scanialta ja Kuljetusliike Taipale Oy:ltä.

Galaxy poistuu Turun linjalta

Kuva: Raskas Kalusto

Tallink-konserni tiedottaa vuokraavansa Galaxyn ja Silja Europan Hollantiin majoituskäyttöön. Tämä tarkoittaa etenkin Turku-Tukholma-linjalla autonkuljetuskapasiteetin laskua, joka saattaa hyvinkin heijastua raskaan liikenteen jonotustilanteeseen.

Tallink-konserni on 28.7.2022 allekirjoittanut Slaapschepen Public BV:n (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers nimeämän organisaation) kanssa lyhytaikaisen chartersopimuksen kahden laivansa, Silja Europan ja Galaxyn, vuokraamisesta Hollantiin. Syynä on konsernin mukaan matkustajien väheneminen pandemian seurauksena sekä polttoaineiden ja raaka-aineiden hintojen nousu Ukrainan sodan seurauksena.

Turku-Tukholma-reitillä liikennöivä Galaxy on vuokrattu turvapaikanhakijoiden majoituskäyttöön Hollantiin 20.9.2022 alkaen seitsemäksi kuukaudeksi, jonka jälkeen sopimusta on mahdollista jatkaa tarvittaessa kolmella kuukaudella. Galaxyn vuokrauksen aikana laivaa operoi Tallinkin oma kansi- ja konehenkilökunta. Tallink on myös tehnyt tänään ilmoituksen Ruotsin ammattiliitoille ja aloittanut prosessin vaihtaakseen Galaxyn Ruotsin lipun alta Viron lipun alle.

Tällä hetkellä Tukholma-Turku-reitillä liikennöi kaksi Tallinkin laivaa: yksi aamulähtö ja yksi iltalähtö. Nyt siis siirrytään yhden lähdön kiertoon, eli Baltic Princess jatkaa liikennöintiään Tukholma-Turku-reitillä.

Mikään laivayhtiö ei toistaiseksi näin lyhyellä varoitusajalla ole reagoinut Tallinkin ilmoitukseen Turku-Tukholma-linjan autokuljetuskapasiteetin muutoksista ”Kalataksin” poistuessa liikenteestä. Rahtiliikenteessä saattaa olla aiheellista varautua syyskuun lopulla mahdollisiin pidentyviin odotusaikoihin, mikäli poistuvaa kapasiteettia ei tasapainoteta.

Myös Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivä Silja Europa on vuokrattu tilapäiseen majoituskäyttöön Hollantiin 20.8.2022 alkaen seitsemäksi kuukaudeksi, jonka jälkeen sopimusta on mahdollista jatkaa tarvittaessa kolmella kuukaudella. Myös Silja Europan vuokrauksen aikana laivaa operoi Tallinkin kansi- ja konehenkilökunta. 

M/S Galaxy on ruotsalaisen Tallink Silja AB:n omistama matkustaja-autolautta, joka valmistui vuonna 2006. Se liikennöi Tukholman ja Turun välillä Silja Line -brändin alaisena. Galaxy on rekisteröity Ruotsin lipun alle, ja sen kotisatama on Tukholma. Laiva rakennettiin Aker Yardsin (nyk. Meyer Turku) Rauman telakalla alun perin Tallinkin liikenteeseen. 

Galaxy on 212 metriä pitkä ja 29 metriä leveä. Siinä on neljä Wärtsilän dieselmoottoria, joiden teho on yhteensä 26 240 kilowattia. Matkustajia laivaan mahtuu 2 800, ja hyttejä siinä on 795 kappaletta, yhteensä 2 139 hengelle. Henkilöautoja laivaan mahtuu 420 kerrallaan.

Galaxyn sisaralukset ovat M/S Baltic Princess ja M/S Baltic Queen.

SM Ajotaito -kilpailu ammattikuljettajille Jyväskylässä lauantaina

kuva: Raskas Kalusto

Rahtarit ry järjestää lauantaina 30.7.2022 raskaan liikenteen ammattilaisten SM Ajotaito –
kilpailun Scania Jyväskylän piha-alueella. Kilpailu on vuorossaan 45. Rahtarit ry:n järjestämä SM Ajotaito ja siihen osallistuu noin 60 kuljettajaa eri puolilta Suomea.

Rahtarit ry järjestää 45. SM Ajotaito -kilpailun, ja jälleen mukana on sekä ensikertalaisia että kisakonkareita noin 60 osanottajan verran. Kilpailupaikkana on Scania Jyväskylä osoitteessa Vihtiäläntie 1, 41310 Leppävesi.
Kilpailussa suoritetaan työssä eteen tulevien tilanteiden kaltaisia tarkkuutta vaativia tehtäviä sekä teoriakoe. Paremmuudesta kilpaillaan näillä näkymin neljässä perinteisessä sarjassa: kuorma-auto, linja-auto, puoliperävaunu ja täysperävaunu.
Kilpailunjohtajana toimii yhdistyksen puheenjohtaja Juha Nyberg ja ratavastaavina yhdistyksen aktiivijäsenet Tauno Piippo ja Jari Lehti.

Kilpailu alkaa klo 9.00 teoriakokeella ja jatkuu päivän ajan ajoneuvojen käsittelykokeilla, jotka alkavat noin klo 10.30. Kilpailu on tauolla klo 12.30–13.30 toimihenkilöruokailun ajan. Palkinnot jaetaan suoritusten päätyttyä ja pistelaskun valmistuttua. Alueelle on vapaa pääsy.

Tänä vuonna kisailu huipentuu MM Ajotaitokilpailuihin Kroatian Zagrebissa syyskuussa. Koko Suomea maailmanmestaruuskisoissa edustava joukkue kilpailee myös Jyväskylässä lauantaina 30.7. MM-kisoihin kerätään pisteitä cup-kilpailussa kahtena peräkkäisenä vuotena SM-kilpailuista. Kolme parasta kilpailijaa kustakin sarjasta sekä hallitsevat maailmanmestarit lähtevät edustamaan Suomea MM-kilpailuihin. Tämän vuoden SM-kilpailuissa aloitetaan MM-pisteiden kerääminen ”puhtaalta pöydältä” vuoden 2024 MM-kisoihin.

Mercedes-Benz eEconic tuotantoon

Daimler Truck aloittaa sähköisen Mercedes-Benz eEconicin sarjatuotannon. Kaupunkikäyttöön tähdätty eEconic on toinen akkusähköinen Mercedes-Benz-kuorma-automalli, jota valmistuu tuotantolinjalta Wörthissä eActrosin sarjatuotannon alkamisen jälkeen.

Nyt tuotantoon lähtenyt eEconic perustuu samaan ajoneuvoarkkitehtuuriin kuin eActros. Se valmistetaan joustavasti Special Truck -tuotannossa ja sähköistetään Future Truck Centerissä. Wörthin tehtaalla on koulutettu jo noin 2 700 työntekijää työskentelemään suurjänniteajoneuvojen kanssa ja kokoamaan sähkökomponentteja.
Ensimmäinen sarjavalmistettu eEconic luovutetaan Tanskassa jätehuoltoalalla toimivalle Urbaser A/S:lle, ja uusia ajoneuvohankintoja on suunnitteilla jo tämän vuoden aikana.

eEconic valmistetaan nykyisellä Mercedes-Benz Special Trucksin kokoonpanolinjalla, rinnakkain ja joustavasti polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen rinnalla. Kun ajoneuvo on suurelta osin koottu, eEconicin sähköistys jatkuu Future Truck Centerissä, jossa se – kuten eActros – varustellaan sähkökomponenteilla. Näissä tuotantovaiheissa asennetaan muun muassa suurjänniteakut ja latausyksikkö.

eEconicin keskeiset tekniset tiedot ovat suurelta osin identtiset eActrosin kanssa. eEconic on suunniteltu kattamaan valtaosa diesel-Econicin tyypillisistä jätteenkeräysreiteistä yhdessä vuorossa ilman välilatausta. Sähköinen voimansiirto mahdollistaa myös tasaisen ohjaamon lattian, joka helpottaa liikkumista ohjaamon läpi, ja on erityisen kätevä silloin, kun kuljettaja haluaa poistua ajoneuvosta apukuljettajan puolella olevan taitto-oven kautta.
Merkittävä päivitys perinteiseen Econiciin verrattuna on moderni ja intuitiivinen multimediaohjaamo. Varustuksen kohokohdaksi mainitaan panoraamalasit, ja pinnoitettu sekä lämmitetty Thermocontrol-tuulilasi, joka estää huurtumisen. Lasi estää myös ohjaamon sisäpuolen kuumenemisen auringonvalossa. Vakiona eEconicissa on myös Sideguard Assist S1R ja 5. sukupolven Active Brake Assist -hätäjarrutusavustin.

eEconicin tuotannon aloittaminen on uusi virstanpylväs Daimler Truckin tiellä kohti hiilidioksidineutraalia kuljetuksia: edistääkseen hyötyajoneuvoteollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämistä yhtiö pyrkii tuomaan hiilidioksidineutraalin liikenteen maanteille vuoteen 2050 mennessä. Tästä syystä konserni pyrkii myymään vain CO2-neutraaleja ajoneuvoja päämyyntialueillaan Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Japanissa vuodesta 2039 eteenpäin. Niin sanottu ”kaksoisstrategia” keskittyy kahteen toisiaan täydentävään voimansiirtoteknologiaan: akkuihin ja vetypolttokennoihin.

Volvo, Daimler Truck ja Traton latausyhteistyöhön

Kuva: Raskas Kalusto

Volvo Group, Daimler Truck ja Traton Group saivat päätökseen viimeisen vaiheen aiemmin julkistetun Euroopan latausinfrastruktuurin yhteisyrityksen perustamisessa. Uudella yhteisyrityksellä odotetaan olevan merkittävä rooli Euroopan unionin hiilineutraalin tavaraliikenteen Green Dealin tukemisessa vuoteen 2050 mennessä.

Nyt perustettu Commercial Vehicle Charging Europe, CVCE-yhteisyritys aikoo asentaa ja käyttää vähintään 1 700 korkean suorituskyvyn vihreän energian latauspistettä moottoriteille, niiden läheisyyteen sekä logistiikkakeskuksiin eri puolilla Eurooppaa seuraavan viiden vuoden aikana. Osapuolet sitoutuvat investoimaan yhteensä 500 miljoonaa euroa, jonka oletetaan olevan Euroopan raskaan kuorma-autoteollisuuden tähän mennessä ylivoimaisesti suurin latausinfrastruktuuri-investointi.

Yhteisyritys aikoo ottaa kiihdyttäjän roolin latauspisteiden operaattorina arvoketjussa asentamalla ja hallinnoimalla latausasemia raskaille kuorma-autoille ja linja-autoille. Yritys toimii oman yritysidentiteetin alla ja sen kotipaikka on Amsterdamissa. Uuden yrityksen johtoon nouseva Anja van Niersen tuo mukanaan laajan kokemuksen energia- ja latausalalta, viimeksi toimitusjohtajana ja myöhemmin hallituksen puheenjohtajana suuressa eurooppalaisessa sähköajoneuvojen latausverkkoyrityksessä.

Vahvan asiakaslähtöisen lähestymistavan avulla, joka keskittyy kuljetusalan toimijoiden erityistarpeisiin, CVCE pyrkii tarjoamaan luotettavia ja saavutettavia korkean suorituskyvyn latausasemia kaikille akkukäyttöisten raskaiden ajoneuvojen kuljettajille.

Tämä aloitus on samalla kehotus kaikille muille alan toimijoille sekä hallituksille ja poliittisille päättäjille, jotta he ryhtyisivät työskentelemään yhdessä tarvittavan latausverkoston nopean laajentamisen eteen, sekä investoimaan uusiutuvaan energiaan Euroopan ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Selkeänä signaalina kaikille sidosryhmille on yhteisyrityksen mukaan tässä se, että kolmen osapuolen käynnistämä latausverkosto on avoin ja saavutettavissa kaikille raskaille hyötyajoneuvoille Euroopassa merkistä riippumatta.

Martin Lundstedt, Volvo Groupin toimitusjohtaja: ”Tämä on kauan odotettu ja tärkeä askel kohti vaaditun latausinfrastruktuurin saavuttamista akkukäyttöisten kaukoliikenteen kuorma-autojen ja linja-autojen käyttöönoton ja menestyksen kannalta. Teemme yhdessä sen, mikä olisi mahdotonta yhdelle toimijalle yksin – tämä vahva kumppanuus on merkittävä virstanpylväs ja vauhdittaja kohti hiilineutraalia liikennettä Euroopassa vuoteen 2050 mennessä.

Martin Daum, Daimler Truckin toimitusjohtaja: ”Olemme erittäin innoissamme voidessamme aloittaa tämän uuden yhteisyrityksen yhdessä kumppaneidemme kanssa. On ratkaisevan tärkeää, että teemme nyt aloitteen kipeästi kaivatun latausverkoston rakentamiseksi. Pyydämme kuitenkin koko alaa liittymään pyrkimyksiimme. Latauspisteiden määrää on lisättävä merkittävästi, ja mahdollisimman nopeasti, jotta sähköisestä kaukoliikenteestä tulee kannattava ratkaisu asiakkaillemme.”

Christian Levin, Traton Groupin toimitusjohtaja: ”Parhaiden ratkaisujen löytäminen ilmastohaasteeseen on kiireellisin prioriteettimme toimialana ja Traton Groupille yrityksenä. Kun puhumme asiakkaiden kanssa sähköautoista, he kysyvät aina: missä näitä voi ladata? Tukeaksemme tätä mahdollisimman nopeasti, teemme yhteistyötä ja käynnistämme tästä päivästä lähtien eurooppalaisen latausverkoston. Anja van Niersenin kanssa tällä yhteisyrityksellä on toimitusjohtaja, jolla on paljon kokemusta latausverkkojen perustamisesta. Anja ja hänen tiiminsä tukevat tärkeää matkaa kestävän liikenteen edistämiseksi.”

Yhteisyritys kertoo työskentelevänsä nopeasti laajentaakseen toimintaansa ja verkon käyttöönottoa tarjotakseen luotettavan ja kätevän julkisen latauksen raskaille ajoneuvoille. Koska akkusähköautojen ja linja-autojen kysynnän odotetaan kasvavan nopeasti tulevina vuosina, tiimi tekee yhteistyötä eri toimialoilla suunnitellakseen ja rakentaakseen latausratkaisuja, jotka vastaavat kuljetusyritysten ja kuljettajien tarpeita.

Yhteisyrityksen kumppaneina, mutta kilpailijoina kaikilla muilla aloilla toimivat Volvo Group, Daimler Truck ja Traton omistavat yhtäläiset osuudet yhteisyrityksestä. Kolme kumppania allekirjoittivat yhteisyrityssopimuksen joulukuussa 2021. Sen jälkeen tarvittavat hyväksynnät vastuuviranomaisilta saatiin vastikään, ja yhteisyritys voidaan siis käynnistää.

Polttoaineen kallistuminen ja Venäjän hyökkäys vaikuttivat tieliikenteeseen kesällä

Tieliikenteen ripeä kasvu on taittunut jo alkukesän aikana, kertovat liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin huhti-kesäkuun tilastot. Raskaan liikenteen ajoneuvojen määrät laskivat huhti-kesäkuussa 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

“Liikennejärjestelmäämme ravistelee parhaillaan kaksi ulkoista shokkia: kallistunut polttoaine ja Venäjän hyökkäys Ukrainaan. Polttoaineen kallistuminen lisää kotien liikennekustannuksia ja on saanut entistä useamman etsimään vaihtoehtoja yksityisautoilulle. Samalla Suomen kansainväliset liikenneyhteydet lento- ja raideliikenteessä ovat sodan seurauksena heikentyneet. Idän liikenteen supistuttua merkittävästi Suomesta on tullut Euroopan pohjoinen pussinperä. Kun samaan aikaan polttoaineen hinnat kohoavat ja kuljetusten päästöihin kiinnitetään entistä enemmän huomiota, Suomen kansantaloudelle elintärkeät logistiset yhteydet kohtaavat uusia haasteita”, sanoo Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen. 

Nyt on tärkeää, että saamme uutta vauhtia kilpailukykyisten ja kannattavien liikkumispalveluiden kehittämiseen vaihtoehdoksi yksityisautoilulle ja että pystymme minimoimaan odotusajat sekä parantamaan tehokkuutta kuljetusketjuissa. Näitä tavoitteita voidaan edistää liikenteen digitalisaation avulla, mutta tämä ei etene itsestään vaan edellyttää Suomelta myös julkisia panostuksia digitaaliseen infrastruktuuriin ja käytäntöihin. Käynnissä oleva kriisi kannattaa Suomessa käyttää täysimääräisesti hyväksi liikennejärjestelmän uudistamisessa nykyistä tehokkaammaksi ja kestävämmäksi”, Korhonen jatkaa.

Liikennemäärät pääteillä (valta- ja kantatiet) kasvoivat vuoden 2022 toisen neljänneksen aikana edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta alle prosentin eli kasvu käytännössä taittui. Liikennemäärät olivat pääteillä huhti-kesäkuussa vajaat viisi prosenttia pandemiaa edeltävää tasoa pienemmät. Kesäkuussa liikennemäärät kääntyivät selvään laskuun edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.

Raskaan liikenteen ajoneuvojen määrät laskivat huhti-kesäkuussa 2,6 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...