Daimler Truck aloittaa sähköisen Mercedes-Benz eEconicin sarjatuotannon. Kaupunkikäyttöön tähdätty eEconic on toinen akkusähköinen Mercedes-Benz-kuorma-automalli, jota valmistuu tuotantolinjalta Wörthissä eActrosin sarjatuotannon alkamisen jälkeen.

Nyt tuotantoon lähtenyt eEconic perustuu samaan ajoneuvoarkkitehtuuriin kuin eActros. Se valmistetaan joustavasti Special Truck -tuotannossa ja sähköistetään Future Truck Centerissä. Wörthin tehtaalla on koulutettu jo noin 2 700 työntekijää työskentelemään suurjänniteajoneuvojen kanssa ja kokoamaan sähkökomponentteja.
Ensimmäinen sarjavalmistettu eEconic luovutetaan Tanskassa jätehuoltoalalla toimivalle Urbaser A/S:lle, ja uusia ajoneuvohankintoja on suunnitteilla jo tämän vuoden aikana.

eEconic valmistetaan nykyisellä Mercedes-Benz Special Trucksin kokoonpanolinjalla, rinnakkain ja joustavasti polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen rinnalla. Kun ajoneuvo on suurelta osin koottu, eEconicin sähköistys jatkuu Future Truck Centerissä, jossa se – kuten eActros – varustellaan sähkökomponenteilla. Näissä tuotantovaiheissa asennetaan muun muassa suurjänniteakut ja latausyksikkö.

eEconicin keskeiset tekniset tiedot ovat suurelta osin identtiset eActrosin kanssa. eEconic on suunniteltu kattamaan valtaosa diesel-Econicin tyypillisistä jätteenkeräysreiteistä yhdessä vuorossa ilman välilatausta. Sähköinen voimansiirto mahdollistaa myös tasaisen ohjaamon lattian, joka helpottaa liikkumista ohjaamon läpi, ja on erityisen kätevä silloin, kun kuljettaja haluaa poistua ajoneuvosta apukuljettajan puolella olevan taitto-oven kautta.
Merkittävä päivitys perinteiseen Econiciin verrattuna on moderni ja intuitiivinen multimediaohjaamo. Varustuksen kohokohdaksi mainitaan panoraamalasit, ja pinnoitettu sekä lämmitetty Thermocontrol-tuulilasi, joka estää huurtumisen. Lasi estää myös ohjaamon sisäpuolen kuumenemisen auringonvalossa. Vakiona eEconicissa on myös Sideguard Assist S1R ja 5. sukupolven Active Brake Assist -hätäjarrutusavustin.

eEconicin tuotannon aloittaminen on uusi virstanpylväs Daimler Truckin tiellä kohti hiilidioksidineutraalia kuljetuksia: edistääkseen hyötyajoneuvoteollisuuden hiilidioksidipäästöjen vähentämistä yhtiö pyrkii tuomaan hiilidioksidineutraalin liikenteen maanteille vuoteen 2050 mennessä. Tästä syystä konserni pyrkii myymään vain CO2-neutraaleja ajoneuvoja päämyyntialueillaan Pohjois-Amerikassa, Euroopassa ja Japanissa vuodesta 2039 eteenpäin. Niin sanottu ”kaksoisstrategia” keskittyy kahteen toisiaan täydentävään voimansiirtoteknologiaan: akkuihin ja vetypolttokennoihin.