Uuden sukupolven DAF XD julkistetaan IAA 2022 -messuilla

DAF XD julkistetaan syyskuussa IAA-messuilla Hannoverissa. Auto on suunniteltu erityisesti jakelukäyttöön, ja siinä kerrotaan olevaan myös valmiudet tulevaisuuden erilaisille voimansiirtotekniikoille.

Uuden sukupolven DAF XD pohjautuu XF, XG ja XG⁺ -kuorma-autojen alustaan. Monia näissä sarjoissa esiteltyjä ominaisuuksia tuodaan XD:n myötä myös jakelukuljetuksiin, sillä tämä on se osa-alue, johon XD erityisesti on tarkoitettu. 

Kaupunkijakeluliikenteessä keskeisen ominaisuuden, eli parhaan mahdollisen näkyvyyden takaamiseksi uuden sukupolven DAF XD -mallissa kerrotaan olevan suuri tuulilasi ja suuret sivuikkunat, joiden alareunat ovat erittäin matalalla. Matala ohjaamo sekä lisävarusteena saatava reunakiveyksen näyttävä ikkuna parantavat suoraa näkyvyyttä entisestään. DAF Corner View- ja DAF-digitaalikamerajärjestelmän ansiosta myös epäsuora näkymä on taattu.

Valmistaja kertoo, että luokkansa paras polttoainetehokkuus ja alhaiset hiilidioksidipäästöt saavutetaan muun muassa ohjaamon aerodynamiikan, uuden PACCAR MX-11-voimansiirron ja kuljettajaa avustavien järjestelmien ansiosta. DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmä tarjoaa langattomat ohjelmistopäivitykset. Useat saatavilla olevat voimanotot, korin kiinnitysmoduulit ja liittimet lisäävät päällirakentamisen mahdollisuuksia. DAF XD:n alusta on myös täysin valmisteltu vaihtoehtoisia voimansiirtoratkaisuja varten.

Uuden sukupolven XD-mallissa on tilava, lähes 10 m3:n ohjaamo, johon kuljettajan on erittäin helppo nousta. Istuimen ja ohjauspyörän säätövarat sekä kirkkaat ja täysin digitaaliset mittaritaulut ovat tuttua jo aiemmista uusista DAFeista. Alustan etuosan, ohjaamon jousituksen ja taka-akselin jousituksen täysin uusi muotoilu parantaa valmistajan mukaan ajoa ja ohjattavuutta.

Tuotannon on tarkoitus alkaa syksyllä 2022.

Volvo visioi vetyä

Volvo Trucksin uusimman julkistuksen mukaan sähkökuorma-autojen tulevaisuus ei ole vain akkujen varassa. Tulevaisuudessa Volvo haluaa tarjota myös kuorma-autoja, joka päästävät vain vesihöyryä, tuottavat omaa sähköä ja joiden toimintasäde on jopa 1 000 km yhdellä tankkauksella. Se on mahdollista vedyllä toimivilla polttokennoilla, ja Volvo Trucks on alkanut testata ajoneuvoja tällä uudella tekniikalla.

Kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi Volvo Trucks tarjoaa jo nyt akkusähkökuorma-autoja ja uusiutuvilla polttoaineilla, kuten biokaasulla, toimivia kuorma-autoja. Tämän vuosikymmenen jälkimmäisellä puoliskolla tuotevalikoimaan lisätään kolmas CO2-neutraali vaihtoehto – vedyllä toimivat polttokennosähkökuorma-autot.

”Olemme kehittäneet tätä tekniikkaa jo muutaman vuoden, ja on hienoa nähdä ensimmäiset kuorma-autot onnistuneesti ajamassa testiradalla. Akkusähkön ja polttokennosähkön yhdistelmän avulla asiakkaamme voivat poistaa kokonaan CO2-päästöt kuorma-autoistaan kuljetustehtävistä riippumatta”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin johtaja. 

Polttokennokäyttöisten sähkökuorma-autojen toimintasäde, jopa 1000 km, on verrattavissa useisiin dieselautoihin, ja tankkausaika on alle 15 minuuttia. Kokonaispaino voi olla noin 65 tonnia tai jopa enemmän, ja kahdella polttokennolla on kapasiteettia tuottaa 300 kW sähköä.

Asiakastestit alkavat muutaman vuoden kuluttua ja kaupallistamista suunnitellaan tämän vuosikymmenen jälkipuoliskolle.

”Vetykäyttöiset polttokennosähkökuorma-autot soveltuvat erityisen hyvin pitkiin matkoihin ja raskaisiin, energiaa vaativiin tehtäviin. Ne voisivat olla vaihtoehto myös maissa, joissa akun latausmahdollisuudet ovat rajalliset”, Roger Alm sanoo.

Polttokenno tuottaa itse oman sähkönsä vedystä sen sijaan, että sitä ladataan ulkoisesta lähteestä. Ainoa vapautuva sivutuote on vesihöyry. Polttokennot toimittaa Volvo Groupin ja Daimler Truck AG:n yhteisyritys cellcentric. Cellcentric rakentaa yhden Euroopan suurimmista polttokennojen sarjatuotantolaitoksista, jotka on kehitetty erityisesti raskaita ajoneuvoja varten.

Vihreää vetyä tarvitaan lisää

Polttokennoteknologia on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa ja uudella tekniikalla on monia etuja, mutta myös haasteita. Yksi niistä on laajamittainen vihreän, eli uusiutuvilla energianlähteillä tuotetun vedyn tarjonta. Toinen on se, että raskaiden ajoneuvojen tankkausinfrastruktuuria ei ole vielä kehitetty.

”Odotamme vihreän vedyn tarjonnan kasvavan merkittävästi seuraavan parin vuoden aikana, koska monet teollisuudenalat ovat riippuvaisia siitä vähentäessään hiilidioksidipäästöjä. Emme kuitenkaan malta odottaa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä, olemme jo myöhässä. Joten selkeä viestini kaikille kuljetusyrityksille on aloittaa matka tänään akkusähköllä, biokaasulla ja muilla saatavilla olevilla vaihtoehdoilla. Polttokennokuorma-autot ovat tällöin tärkeä lisä pidempiin ja raskaampiin kuljetuksiin muutaman vuoden kuluttua”, Roger Alm sanoo.

Huhtala Logistics Oy on vuoden 2022 SKAL Kuljetusyritys

Huhtala Logistics on noussut lyhyessä ajassa merkittäväksi logistiikkayritykseksi kehittämällä toimintaansa rohkeasti ja kestävällä tavalla. Panostus ympäristön ja energian kannalta kestäviin ratkaisuihin, henkilöstöstä huolehtiminen sekä tinkimätön asiakaspalvelu toivat yritykselle vuoden 2022 SKAL Kuljetusyritys -tunnustuksen. Tänä vuonna etsittiin kuljetusyritystä, joka kehittää toimintaansa kestävällä tavalla ja ympäristöystävällisesti.

Ei ole harvinaista, että kuljetusyritys on saman perheen käsissä sukupolvesta toiseen. Sen sijaan harvinaisempaa on, että kuljetusyritys palkkaa johtoonsa kasvua ja kehitystä siivittämään ulkopuolisen osaajan. Näin tapahtui Huhtala Logistics Oy:ssä, joka palkittiin vuoden 2022 SKAL Kuljetusyrityksenä.

Eero Huhtala perusti vuonna 1978 kommandiittiyhtiön huolehtimaan maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden kuljetuksista Kokkolassa ja lähiseudulla. Maatilan rinnalle Eero kehitti vähitellen kuljetustoimintaa varmistaakseen jatkossa toimeentulon koko perheelle. Tavaraliikennettä hoitanut yhtiö muutettiin osakeyhtiöksi vuonna 2001, ja sen osaomistajiksi tulivat perustajan kolme poikaa Petri HuhtalaJanne Huhtala ja Jani Huhtala. Lopullisesti yhtiö siirtyi seuraavalle sukupolvelle vuonna 2010, jolloin Jani Huhtala otti vetovastuun ja pääomistajuuden. 2010-luku oli orgaanisen kasvun ja yrityskauppojen aikaa. Huhtala laajensi palvelujaan muun muassa pakettijakeluun ja maidonkeräilyyn.

Jani Huhtalan ja muiden omistajien tähtäimessä oli yhtiön strateginen kehittäminen ja kasvattaminen. Yhtiö alkoi tarkastella eri toimintojaan uudelta pohjalta ja kutsui vuonna 2018 toimitusjohtajaksi logistiikka-alan johtotehtävissä toimineen Tero Mattilan, joka tuli myös yrityksen osaomistajaksi. Jani Huhtala siirtyi hallituksen puheenjohtajaksi. Käynnistyi Jani Huhtalan ja Tero Mattilan tiivis strateginen yhteistyö, jonka seurauksena yhtiön toiminnotpäätettiin järjestää Huhtala Logistics -konserniksi ja tytäryhtiöiksi. Määrätietoisen strategiatyön tähtäimeksi asetettiin merkittävä euromääräinen liikevaihdon kasvu. Kasvu saavutettiin puolessa tavoiteajasta.

Ensimmäisiä ratkaisevia askelia kasvun tiellä oli investointi omaan tietojärjestelmään. Huhtala Logisticsin digitalisaatiokehitys alkoi lähestulkoon nollasta. Siitä yhtiö lähti rakentamaan toiminnanohjausjärjestelmää sekä varastoinnin, sisälogistiikan ja verkkokaupan palveluja. Panostus oli mittava, ja se kannatti. Tänä päivänä Huhtala Logistics on kokonaisvaltainen logistiikkatalo, jonka palveluihin kuuluu kuljetustoiminnan ohella sisälogistiikka ja varastopalvelut. Huhtala Logisticsin terminaalissa Seinäjoella pystytään yhdistelemään tavaravirtoja tehokkaasti. Energiatehokkuus on läsnä monella tavalla. Lämminvarastot lämpiävät lauhdelämmöllä ja energialähteenä hyödynnetään maalämpöä. Digitalisaation keskeinen hyöty on tuotannon tehostaminen ja hiilijalanjäljen pienentäminen: ”Olemme sitoutuneita yhtiönä luomaan päästötöntä tulevaisuutta”, Jani Huhtala kiteyttää.

Huhtala Logisticsin tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu muun muassa aurinkoenergian hyödyntäminen terminaalirakennuksessa ja ISO 14001 ympäristöjärjestelmän sertifiointi. Yhtiö haluaa täydentää HCT-yhdistelmiä ja kaasuauton sisältävää ajoneuvokalustoaan tulevaisuuden käyttövoimilla, joihin liittyvä selvitystyö on parhaillaan käynnissä. Strategisella suunnittelulla ja kehittämisellä ei olisi arvoa ilman sitä tärkeintä, eli asiakkaan huomioimista. Huhtala Logisticsin asiakkaat ja yhteistyökumppanit kiittävät yritystä huippujohtamisen ohella hyvästä päivittäisestä yhteistyöstä ja korkeasta osaamisesta. Tässä kaikessa on jatkoakin ajatellen menestymisen ainekset.

”Huhtala Logisticsia johdetaan määrätietoisesti, kestävä kehitys kärjessä ja henkilöstö huomioiden. Nämä tekijät sekä Huhtalan tekemä digiloikka ja asiakkaiden antama arvostus nostivat yrityksen voittajaksi tänä vuonna, sanoo valintalautakunnan puheenjohtaja”, kansliapäällikkö Minna Kivimäki liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Yritystä esitti palkittavaksi SKAL Pohjanmaa – Österbotten ry.

Huhtala Logistics Oy

Perustettu: 1978
Kotipaikka: Kokkola
Omistajat: Jani Huhtala, Tero Mattila, Petri Huhtala, Janne Huhtala ja Christoffer Wiklund
Toiminta-alue: Pohjanmaa ja Etelä-Suomi
Liikevaihto: 34,1 miljoonaa euroa (konsernitilinpäätös 2021)
Henkilöstö: 189 (konserni)
Kalusto: n. 30 ajoneuvoyhdistelmää, 25 pakettiautoa ja 2 nosturiautoa sekä yhteistyökumppaneiden kalusto.
Terminaali: Seinäjoella.
Kuljettaa: Elintarvike-, massatavara- ja kappaletavarakuljetukset, sisälogistiikka ja varastointi sekä last mile -pakettiliiketoiminta.
Asiakkaat: Kaupan keskusliikkeet; elintarviketeollisuus; elintarviketukut; muu teollisuus
Tytäryhtiöt: HLO Express Oy ja Aja Nordic Oy Ab

SKAL Kuljetusyritys on valittu vuodesta 1989 alkaen. Valinnan perusteena on yrityksen tavaraliikenteessä toteuttama esimerkillinen kehitystyö, yritystoiminta tai vastaava, tai alan yrittäjien ja yritystoiminnan ulkoisen kuvan sekä arvostuksen lisäämiseksi tehty työ. Palkittava kuljetusyritys saa kiertopalkinnon ja patsaan. Palkinnon lahjoittaa St1.

SKAL Kuljetusyritys -valintalautakunta 2022

kansliapäällikkö Minna Kivimäki, liikenne- ja viestintäministeriö (puheenjohtaja)
toimitusjohtaja Pasi Anteroinen, Liikenneturva
johtaja Jukka Impiö, Pohjola Vakuutus
toimittaja Kyösti Jurvelin, Kauppalehti
poliisiylitarkastaja Hannu Kautto, Poliisihallitus
markkinointi- ja myyntijohtaja Mikko Reinekari, St1
puheenjohtaja Jani Ylälehto, SKAL
viestintäpäällikkö Heini Polamo, SKAL (sihteeri)

Kankaanpää Custom Show lauantaina

Kuva: Raskas Kalusto

Jämillä järjestetään lauantaina 11.6.2022 kello 10.00 alkaen Kankaanpää Custom Show. Jo aiempien vuosien tapaan paikalla on sekä raskasta kalustoa, myös muuta nähtävää aina jenkkiautoista moottoripyöriin ja pienoismalleista pakettiautoihin.

Jämin lentokentän kupeessa järjestettävä Kankaanpää Custom Show availee kesän ajoneuvonäyttelytarjontaa. Lauantaina 11.6. kello 10.00 aukeava tapahtuma löytyy osoitteesta Jämintie 659, 38800 Jämijärvi. Yleisö pääsee tapahtumaan ilmaiseksi, ja esillä on raskaan kaluston lisäksi tuning-autoja, jenkkiautoja, moottoripyöriä, pakettiautoja sekä pienoismalleja. Koko perheelle ja kaiken ikäisille on siis nähtävää ja ihmeteltävää. Palkinnot jaetaan illalla kello 18.00 ja tämän jälkeen luvassa on vielä perinteinen valoshow. Lisäksi Jämi Areenan lauteille nousee yleisöä viihdyttämää Remix-yhtye.

Eli perustiedot vielä kertauksena:

OSOITE: Jämintie 659, 38800 Jämijärvi.

AJANKOHTA: Lauantai 11.6.2022 kello 10.00 alkaen.

PÄÄSYMAKSU: Ilmaistapahtuma

Lakiin kaavaillaan rangaistusta päästölaitteiden manipuloinnista

Kuva: Raskas Kalusto

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi muutakin: ajoneuvolakia, liikenteen palveluista annettua lakia, ajoneuvojen katsastustoiminnasta annettua lakia, tieliikennelakia ja lakia Liikenne- ja viestintävirastosta. Tavoitteena on, että muutokset tulisivat voimaan vuoden 2023 alusta.

Päästömanipulaatioiden osalta ehdotetaan, että ajoneuvojen päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti, käyttö ja asentaminen olisi kiellettyä. Kiellon rikkomisesta seuraisi liikennevirhemaksu tai seuraamusmaksu. Seuraamusmaksun määräisi Liikenne- ja viestintävirasto.

Tieliikenteen automaation edistämiseksi ehdotetaan sääntelyä, joka mahdollistaisi automaattisilla ajojärjestelmillä tehtävää testaamista yleisillä teillä ilman ihmiskuljettajaa. Sääntelyn taustalla on Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen tehtävät muutokset, jotka astuvat voimaan heinäkuussa 2022. Lisäksi ehdotetaan sääntelyä, joka mahdollistaa liiketoimintamallien testaamista tarjottaessa liikkumisen palveluita automaattisilla ajoneuvoilla, sekä annetaan selkeyttävää, kevyitä automaattisia tavarankuljettimia koskevaa sääntelyä.

Esityksessä ehdotetaan lisäksi eräitä ajonaikaisten kulutustietojen keräämisestä annetun täytäntöönpanoasetuksen edellyttämiä muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön.

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ajoneuvolakia siten, että ajoneuvon käyttövoimien muutokset (konversiot) sallittaisiin kaikkiin ajoneuvoluokkiin ja kaiken ikäisiin ajoneuvoihin. Ehdotus liittyy hallitusohjelman kirjaukseen traktoreiden kaasukonversioista sekä liikenne- ja viestintäministeriön Fossiilittoman liikenteen tiekartan kirjauksiin.

Lisäksi esityksellä ajantasaistettaisiin ulkomailla ja Ahvenanmaan maakunnassa rekisteröidyn ajoneuvon käyttöä Suomessa koskevaa sääntelyä. Ajoneuvolakiin tehtäisiin myös muita tarvittavia teknisiä korjauksia etenkin katsastukseen liittyen. Ehdotuksessa otettaisiin myös huomioon puolustusministeriön valmistelema sotilasajoneuvoja koskeva uusi lainsäädäntö, josta aiheutuisi ajoneuvolakiin joitain sisällöllisiä muutoksia. 

Tausta ja tavoitteet

Esityksen valmisteluun on johtanut tarve kehittää ajoneuvolakiin sisältyvää sääntelyä. Ehdotetut muutokset perustuvat aiemman ajoneuvolain uudistuksen yhteydessä esiin nousseisiin tarpeisiin, kansainväliseen sääntelyyn sekä fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteisiin käyttövoimakonversioiden osalta.

Tavoitteena on selkeyttää ajoneuvolain sääntelyä. Päästömanipulaatioon liittyvän sääntelyn tavoitteena olisi vähentää liikenteen päästöjä kitkemällä päästömanipulaatioihin perustuvaa liiketoimintaa ja päästömanipuloitujen ajoneuvojen käyttöä tieliikenteessä. Tavoitteena on edistää automaatiota ja mahdollistaa automaattisten ajoneuvojen vastikkeelliset kokeilut. Lisäksi tavoitteena on sallia laajemmin konversiot ja näin vähentää liikenteen päästöjä.

Tarkemmat tiedot ja esitys löytyy lausuntopalvelusta.

SKAL: polttoainetuki jätti korjaamisen varaa

Hallitus päätti istunnossaan 2.6. antaa eduskunnalle esityksen kuljetusalan polttoainetuesta. Tuki tulee tarpeeseen energian voimakkaasta hinnannoususta kärsivälle alalle, mutta sen määrä on jäämässä huomattavasti alle hallituksen aiemmin linjaaman 75 miljoonan euron. Nyt esitetyllä 5 prosentin tukitasolla polttoainetukea tulee jaettavaksi noin 30 miljoonaa euroa. Myönteistä on se, että tuki on lausuntopalautteen perusteella muutettu koskemaan myös ammattimaista pakettiautoliikennettä ja sen jakamista pyritään kiirehtimään.

SKAL on esittänyt maaliskuun alussa keinoja kuljetus- ja logistiikka-alan poikkeuksellisesta kustannusnoususta johtuvien haittojen torjumiseen. SKALin esityksistä jakeluvelvoitteen alentaminen ja kuljetusalan polttoainetuki ovat nyt realisoituneet hallituksen antamiksi lakiesityksiksi, jotka ovat eduskunnassa käsittelyssä.

SKAL Kuljetusbarometrin mukaan raskaan liikenteen käyttämän dieselin jyrkkä hinnannousu on heikentänyt merkittävästi kuljetusyritysten taloutta, vaikeuttanut investointeja ja häirinnyt vakavasti alan toimintavarmuutta. Päätös määräaikaisesta kustannustuesta on SKALin mukaan hallitukselta välttämätön toimi, mutta sisältää nyt luvatun vastaisia linjauksia.

”Toimeenpanoa on kiirehditty ministeriössä ja nyt lausunnolla oleva lakiluonnos on edennyt nopeasti. Esitetyssä tuessa on hyviä elementtejä, mutta parantamista on lain keskeisissä yksityiskohdissa. Ehdottomasti suurin ongelma on tuen määrän huomattava alimitoitus suhteessa hallituksen linjaamaan 75 miljoonaan euroon”, kuvaa toimitusjohtaja Anssi Kujala

Tuen määrä laskettaisiin dieselostojen arvonlisäverottomasta määrästä helmi-, maalis- ja huhtikuun aikana ja sen määrä olisi 5 prosenttia kyseisen ajanjakson polttoaineostoista.

”Tällä tukiosuudella polttoainetuen kokonaismäärä tulee jäämään vain noin 30 miljoonaan euroon, mikä ei vastaa hallituksen tahtotilaa tuen määrästä. Se ei myöskään vastaa yrityksien tarpeita. Eduskunnan on käsittelyssään muutettava lakia vastaamaan alalle luvattua tukea”, Kujala sanoo.

Polttoainekustannusten osuus kuorma- ja pakettiautoliikenteessä oli helmikuussa keskimäärin noin 29 prosenttia ja perävaunuyhdistelmillä 34 prosenttia (Tilastokeskus). Dieselöljyn ennennäkemätön hinnannousu on iskenyt rajusti maanteiden tavaraliikenteeseen, jossa yritystoiminnan kokonaiskustannusten nousu on tällä hetkellä jo 15 prosenttia vuodessa, kun dieselin hinta on noussut 50% viimeisimmän vuoden aikana. Nyt esitettävä tuki on tarpeen, jotta kuljetusalan toimivuus ja Suomen huoltovarmuus voidaan turvata poikkeuksellisessa tilanteessa.

Tuki koskee myös pakettiautoja

Polttoainetukea voisi hallituksen esitysluonnoksen mukaan hakea vuoden 2022 helmi-huhtikuun aikana tankatusta dieselpolttoaineesta. Tuki koskisi niin ammattimaista kuorma- kuin pakettiautoliikennettäkin.

Hallituksen esityksen mukaan polttoainetukea myönnettäisiin kuljetusalalla toimivalle yritykselle, jolla on voimassa oleva liikennelupa tai joka on kevyellä kalustolla rekisteröitynyt tavaraliikenteen harjoittajaksi, ja jolla on hallinnassaan kuljetustoiminnassa tarvittava ammattikäyttöön rekisteröity ajoneuvo. SKAL pitää tärkeänä, että tuki on lausuntokierroksen jälkeen osoitettu koskemaan myös ammattimaista pakettiautoliikennettä. Positiivista on myös se, että myönnettävän tuen vähimmäismäärä alennettiin SKALin esityksen mukaan 250 euroon.

Eduskunnan korjattava vielä lakia

SKAL edellyttää, että polttoainetukeen käytetään hallituksen linjaama 75 miljoonaa euroa kokonaisuudessaan. Tuen piiriin kuuluvat kuljetusyritysten polttoaineostot kolmen kuukauden tukikaudelta ovat noin 650 miljoonaa euroa. Viiden prosentin tukitasolla tukea tulee jaettavaksi ainoastaan noin 30 miljoonaa euroa. Logistiikka-alan edunvalvoja SKAL ei hyväksy sitä, että tuen alimitoittamisella alitetaan se taso, johon hallitus päätöstä tehdessään sitoutui.

SKALin aiemmin tekemät kuusi muutosehdotusta lausunnoilla olleeseen versioon

  1. Myös yritys, joka on rekisteröitynyt Liikenne- ja viestintävirastoon tavaraliikenteen harjoittajaksi (pakettiautolla tavaraliikennettä harjoittavat), voisi hakemuksesta saada polttoainetukea. Tämä toteutuu nyt esityksessä.   
  2. Toimialaluokitusrajaus tulee poistaa myöntämisen edellytyksistä. Tämä toteutuu nyt esityksessä.  
  3. Tuen määrä tulee nostaa 5 prosentista 11,5 prosenttiin helmi-, maalis- ja huhtikuun arvonlisäverottomista dieselostoista. Tämä ei ole toteutumassa. Eduskunnan muutettava lakiesitystä.  
  4. Alin palautettava määrä tulee muuttaa esitetyn 500 euron sijaan 250 euroksi. Tämä toteutuu nyt esityksessä.   
  5. Tuen hakemista tulee aikaistaa esitetystä marraskuusta aikaisemmaksi. Tämä toteutuu nyt osin esityksessä. Varmistettava tuen nopea jakaminen.   
  6. Lakiluonnoksen 4 §:ssä mainittujen tuen saamista rajaavien ehtojen täsmentäminen siten, että yrityksen verovelkoja, ulosotossa olevia maksamattomia veroja tai yrityssaneerauksessa olemista tarkastellaan 30.4.2022 tilanteen mukaisena. Tämä ei ole toteutumassa. Eduskunnan muutettava lakiesitystä.  

*Laki liikenteen palveluista (24.5.2017/320) 16 §

Power Truck Show 2022 lähestyy

Kuva: Ville Piri

Power Truck Show järjestetään Kauhavan Alahärmässä 12.-13.8.2022 nyt jo kahdeksattatoista kertaa. Mukana on myös tuttuun tapaan kuljetusnäyttely, johon on ilmoittautunut jo noin 150 näytteilleasettajaa.

Epävirallinen startti tapahtumalle on torstain rakentelupäivä ja rekkaconvoyn saapuminen Härmän PowerParkiin. Pisimmän matkan tapahtumaan tekee Paul Cecil Englannista, joka osallistui viime vuonna ensimmäistä kertaa Power Truck Shown autonäyttelyyn. Cecil oli heti kerrasta vaikuttunut tapahtumasta sekä upeasta näyttely-ympäristöstä. Autonäyttelyssä ovat mukana sulassa sovussa niin viimeisen päälle rakennetut ja maalatut autot kuin monipuolinen hyötyajoneuvotarjonta veteraaniautoista jenkkirekkoihin ja kaikkeen siltä väliltä. Lisäksi mukana ovat pakettiautot, pick-upit, amerikanautot ja tuningautot. Pienoismallinäyttely löytyy tuttuun tapaan Palace-hallista lauantaina. Lauantai-illan valoshow päättää tapahtuman ja portit sulkeutuvat kello 23.00 taas vuodeksi.

Runsaasti ohjelmaa vaikka koko perheelle

Vuoden 2022 Power Truck Shown ohjelmalista on mittava. Kartingradalla pääsee seuraamaan huippuammattilaisten drifting showta katetuista katsomoista. Taitojaan tulevat esittelemään muun muassa Teemu Peltola sekä Eemeli Niemi-Korpi. Sebastian Westberg tulee tekemään huimia Freestyle Motocross näytöksiä. Optibeam Truck Pulling Areenalla ovat esittelemässä pullingvetoja muun muassa Härmän oma Team Hot Hunter ja Pitkämäen miehet sekä Team Herlevi ja Pekka Herlevi. Kalustoon pääsee tutustumaan vetojen välissä varikkoalueella. Muita voimia testataankin sitten Suomen Vahvin Mies ja Nainen kisan yhteydessä. Mika Törrö ja Laura Koskenniemi tulevat puolustamaan viimevuotisia mestaruuksiaan. 

Lapset viihtyvät Muumien kirjainarvoitusten parissa sekä taikuri Markku Anttilan showssa. U4-alueen ohjelmalavalla tunnelmaa ylläpitää Mika Peltoniemi Orchestra. Muutaman välivuoden jälkeen Miss Power Truck tekee paluun uudistettuna ja uusilla vetäjillä. RC-työkoneet työskentelevät ajajineen U3-alueella. Power Night tuo messupäivien iltoihin artisteja.

Nosturimestarin ensimmäiset osakilpailut käyty

Vuoden 2022 World Crane Championship (WCC) -nosturikäytön mestaruuskilpailut alkoivat karsintakilpailuilla 31.5. Raisiossa, 1.6. Helsingissä ja 2.6. Tampereella. Hiab ja Renault Trucks toteuttavat Suomen osakilpailut yhteistyössä. Ensimmäisiin osakilpailuihin osallistui runsaasti nosturitöiden ammattilaisia. Nopeimman ajan taituroi Volvo Truck Center Tampereella Tapio Koivuniemi ajalla 2:03.84. 

Seuraavat osakilpailumahdollisuudet ovat Tawastia Truck Weekend tapahtumassa Hämeenlinnassa 16.7. sekä Power Truck Showssa, jossa järjestetään myös Suomen finaali. Suomen voittaja lähtee kisaamaan maailmanmestaruudesta Hannoveriin syyskuussa 2022. 

Jokainen Suomen osallistuja saa Hiab ja Renault Trucks -tuotepaketin. Suomen finaalin voittaja pääsee edustamaan Suomea MM-finaaliin Hannoverin IAA-messuille syyskuun lopussa. Palkinnot Hannoverissa ovat kärkikolmikolle huomattavat. Maailmanmestarille on luvassa 20 000 euron lahjakortti Hiab-tuotteisiin sekä 5 000 euron matkalahjakortti. MM-kisojen toiseksi sijoittunut saa 3 000 euron matkalahjakortin ja kolmoselle on luvassa 2 000 euron matkalahjakortti. Kilpailurata on täysin uusi, joten aiemmasta kisakokemuksesta ei ole etua. Edellisellä kerralla Suomi sijoittui MM-mittelöissä toiseksi!

Top 5 kisatulokset tähän asti paikkakunnittain:

Raisio 31.5.2022

1 Ville Honkuri 2:48.25
2 Juha Hellberg 2:56.97
3 Riku Aalto 3:17.07
4 Mikko Laine 3:17.81
5 Henrik Arnell 3:27.53

Helsinki 1.6.2022

1 Antti Väkiparta 2:44.56
2 Uska Maaninka 3:03.00
3 Linus Finnbäck 3:42.00
4 Jyri Vienonen 3:48.29
5 Zenka Garbali 4:26.09

Tampere 2.6.2022

1 Tapio Koivuniemi 2:03.84
2 Petri Järvinen 2:53.65
3 Aki Herranen 3:08.59
4 Ilkka Männistö 3:23.69
5 Pertti Kirstua 3:29.79

”WCC -kiertue käynnistyi sateisissa merkeissä, mutta silti kävijöitä riitti hyvin. Raisiossa tehtiin kaikkien aikojen kävijäennätys. Oli hienoa seurata loistavia suorituksia kaikilla paikkakunnilla. Tapahtumassa haluammekin tuoda alan ammattilaisten osaamista näkyville”, myyntijohtaja Pasi Gerpe Renault Trucksilta kertoo.

”Olemme tyytyväisiä kävijämääriin kolmen ensimmäisen kisan aikana. Sääolosuhteet olivat välillä hieman haasteelliset, mutta siltikin kisailijoita kävi kiitettävästi. Oli hienoa tavata asiakkaita kasvotusten ja seurata kuinka ammattilaiset käyttävät nosturia. Asiakkaat jaksoivat kiitellä sitä, että tämä tapahtuma pidettiin, joten toivotamme tervetulleeksi osallistumaan tai paikan päälle seuraamaan tapahtumaa kesän muissa tapahtumissa”, Hiabin Kimmo Kaunisto sanoo.

Tulevat WCC 2022 -kiertuepäivämäärät:

16.7.                   HÄMEENLINNA                           Tawastia Truck Weekend

12.8.                   ALAHÄRMÄ                                  Osakilpailu, Power Truck Show

13.8.                   ALAHÄRMÄ                                 Suomen finaali, Power Truck Show 

WCC 2022 kisakalusto – syyskuun jälkeen heti ajoon
Kiertueautona on Renault Trucks C 6×2 ohjaavalla ja nousevalla taka-akselilla. Autossa on 440-hevosvoimainen ja 13-litrainen moottori, sekä automatisoitu Optidriver-vaihteisto. Nosturina on Hiab X-Hipro 192 E5 sekä koukkulaitteena Multilift Ultima 21SL.

Raskas Kalusto 4/2022

Kesän ensimmäinen Raskas Kalusto ilmestyy 9.6.2022 ja siihen on paketoitu jämy määrä luettavaa. Kannesta lähdetään liikkeelle Vakkanostot Oy:n näyttävällä ja työhön tehdyllä kalustolla, ja sisäsivuilla on paitsi runsaasti tarinaa tien päältä, myös koeajoja. Esimerkiksi uutta DAFia, sähkö-Volvoa ja järeää maansiirto-Renaultia päästiin kokeilemaan niiden luontaisessa ympäristössä. Koko sisällysluettelo löytyy tästä:

Kalusto ja ihmiset

08 Kahden keikka

Laitilaan tuli uusi Scania R770 järeällä 205-tonnimetrisellä Efferillä.

22 Osaksi tuotantoketjua

Tuorekartano Oy:n DAF XF on enemmänkin kuin vain vetoauto. 

34 Sinivalkoiset salolaiset

Kävimme tutustumassa Kuljetus L. Retva Oy:n toimintaan. 

40 Yhdestoista tähti

Myöhäset Varpaisjärveltä eivät ole ensi kertaa Mersulla puunajossa. 

48 Siipikarjan monivaiheinen matka

Pistäydyimme Ilmajoella siipikarja-tuotannon kokonaislogistiikka seuraamassa. 

60 Kannuksen kautta

Kuljetuspalvelu P. Syrjälä Ky hoitaa päivittäistavarajakelua Pohjanmaalla. 

64 Terveellistä rahtia

Vihanneslinjan päätoimialaa ei tarvitse nimen perusteella arvuutella.

80 Vireä viisikymppinen

Powder-Trans on puolen vuosisadan ikäinen.

Koeajot ja esittelyt

28 Kasi X kasi

Renaultin neliakselinen K580 jokapyörävetoisena on uusi ja kiinnostava tulokas Suomessa. 

54 Sähköveturi

Kuorma-autojen sähköistymisen keulalla kulkee Volvo FM Electric.

70 Avaruusmatkalla

Koeajossa uusi ja tilava DAF XG530 6X2 -rekkaveturi. 

76 Putkia Parkanosta

Fennosteel on perinteikäs pakoputkentekijä Parkanosta.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Volvo Trucksilta uusi turvajärjestelmä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden suojaamiseksi

Volvo Trucks esittelee nyt uuden turvajärjestelmän, joka havaitsee muiden tienkäyttäjien saapumisen kuolleeseen kulmaan kuorma-auton molemmilla puolilla.

Vilkkaassa liikennetilanteessa kokeneenkin kuljettajan on vaikea havaita kaikkea kuorma-auton ympärillä. Kuljettajan stressaavien tilanteiden estämiseksi Volvo Trucks tarjoaa uuden turvajärjestelmän. Järjestelmä havaitsee kuorma-auton kummallakin puolella olevan kaksoistutkan avulla, kun muita tienkäyttäjiä, esimerkiksi pyöräilijöitä, tulee riskialueelle.

”Onnettomuus voi tapahtua sekunnin murto-osassa. Laaja onnettomuustutkimuksemme perustuu vuosikymmeniä kestäneeseen tosielämän tilanteiden tutkimiseen, ja tämä uusi turvajärjestelmä auttaa kuljettajaa estämään mahdolliset törmäykset”, sanoo Anna Wrige Berling, Volvo Trucksin liikenne- ja tuoteturvallisuusjohtaja.

Kun joku on kuolleen kulman alueella, järjestelmä, nimeltään Side Collision Avoidance Support, ilmoittaa kuljettajalle vastaavassa sivupeilissä olevalla punaisella valolla. Jos kuljettaja ilmoittaa kaistanvaihdosta suuntavilkulla, punainen valo alkaa vilkkua ja mahdollisen törmäyspuolen sivulta kuuluu varoitusääni. Kuljettaja saa hälytyksen ja voi jarruttaa kuorma-autoa, jolloin esimerkiksi pyöräilijä pääsee ohi.

Volvon uusi turvajärjestelmä varoittaa visuaalisesti ja äänellä, mikäli käännyttäessä tai kaistaa vaihdettaessa katveessa lymyilee esimerkiksi pyöräilijä.

”Volvo Trucksilla pitkän aikavälin visiomme on nolla onnettomuutta, ja turvallisuus on kaiken toimintamme ytimessä. Tämä uusi järjestelmä on jälleen esimerkki ponnisteluistamme näiden tavoitteiden saavuttamiseksi”, Anna Wrige päättää.

Uusi järjestelmä on saatavilla maailmanlaajuisesti Volvo FH-, FM- ja FMX-malleihin diesel-, kaasu- ja sähkövoimansiirrolla tämän vuoden syyskuusta alkaen. Volvo FL- ja FE-mallit saavat uuden turvajärjestelmän vuonna 2023.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...