Renault Trucks kertoo siirtyvänsä teollisissa toiminnoissaan yhä enemmän kiertotalouden lähestymistapaan vähentääkseen luonnonvarojen käyttöä ja kuorma-autojensa ympäristövaikutuksia. Seuraava askel tässä prosessissa on käytettyjen osien tehdas, joka sijaitsee Ranskan Vénissieux’ssa.

Renault Trucksin käytettyjen osien tehdas on valmistajan mukaan seuraava looginen askel käytettyjen kuorma-autojen uudelleenkäyttö- ja uudelleenvalmistusoperaatioiden avauksen jälkeen, jotka ovat jo käynnissä käytettyjen kuorma-autojen tehtaalla Bourg-en-Bressessä ja tehtaalla Limogesissa. Nyt käyttöön otettavassa, Ranskan Vénissieux’ssa sijaitsevassa teollisuuslaitoksessa merkin kuorma-autot puretaan ja niiden osat käytetään uudelleen.

Viimeisten viiden vuoden aikana Renault Trucks on investoinut kiertotalouteen soveltaen kolmiosaista lähestymistapaa, joka koostuu käytettyjen kuorma-autojen uudelleenrakentamisesta, uudelleenkäytöstä ja kierrätyksestä.

Renault Trucks kertoo toteuttavansa lukuisia toimenpiteitä myymiensä ajoneuvojen käyttöiän pidentämiseksi. Esimerkiksi käytetyt kuorma-autot uudelleerakennetaan tiukkojen teollisten prosessien mukaisesti Used Trucks Factoryssa, ajoneuvot päivitetään uusimmalla tekniikalla Lyonin kunnostuskeskuksessa, ja myynnissä on myös käytettyjä erikoissarjamalleja.

Suunnitelmansa jatkamiseksi valmistaja on nyt ilmoittanut perustavansa Used Parts Factoryn, käytettyjen osien tehtaan, joka on omistettu kokonaan kuorma-autojen kierrätykseen ja niistä talteen otettujen osien ja raaka-aineiden uudelleenkäyttöön. Aloitteen taustalla oli alustava toteutettavuustutkimus, jonka Renault Trucks teki vuonna 2020 yhdessä asiantuntija Indra Automobile Recyclingin ja Ranskan ympäristö- ja energiahallintoviraston ADEME:n kanssa.

Loppuunkierrätyksen mahdollistava tehdas Lyon-Vénissieux’ssa on pinta-alaltaan noin 3 000 m2, ja se on rakennettu mahdollisimman lähelle logistiikkakeskusta. Se käsittelee käytettyjä Renault Trucks -ajoneuvoja, joilla on paljon ajokilometrejä, sekä joitakin osia, joilla on vielä huomattavaa potentiaalia uudelleenkäyttöön. Renault Trucksin ajoneuvot ja niiden osat on valmistajan mukaan suunniteltu kestämään yli 1,5 miljoonaa kilometriä, joten Venissieux’n päätyy pääasiassa tämän rajapyykin ylittänyttä kalustoa.

Kun loppuun käytetty Renault-kuorma-auto saapuu käytettyjen osien tehtaalle purettaviksi, työntekijät poistavat ensin uudelleenkäyttöön soveltuviksi todetut komponentit, kuten moottorin, vaihteiston, ohjaamon, polttoainesäiliöt, puskurit, tuuliohjaimet jne. mikäli niissä on vielä käyttöikää jäljellä.

Kun uudelleenkäyttöön tarkoitetut osat on poistettu, muut komponentit kierrätetään. Esimerkiksi runkopalkit leikataan kierrätyskelpoiseksi materiaaliksi ja lähetetään läheiseen valimoon. Näin purkuautoista saatu metalli käytetään uuden ajoneuvon valmistukseen.

Uudelleenkäyttöön tarkoitetut komponentit tarkastetaan, puhdistetaan ja merkitään luettelointia ja jäljitettävyyttä varten. Nämä käytetyt varaosat lähetetään sitten läheiseen Renault Trucksin varaosaliikkeeseen, tietenkin käytettyjen osien ehdoin ja hinnoin.

Kuten uudet varaosat, myös käytetyt varaosat, joita markkinoidaan merkinnällä ”Used Parts by Renault Trucks”, ovat jälleenmyyjien saatavilla valmistajan verkkovaraosavalikoimassa. Nämä käytetyt varaosat kuuluvat valmistajan takuun piiriin ja niiden hinta on huomattavasti edullisempi verrattuna uusiin varaosiin.

Vanhojen, jo tuotannosta poistuneiden Renault-kuorma-autojen käytettyjen osien osalta Renault Trucks jatkaa yhteistyötä Indra Automobile Recyclingin kanssa. Tämän yhteistyön kautta jälleenmyyntiverkostolle on tarjolla valikoima osia, jotka on niin ikään saatu tämän kierrätysasiantuntijan suorittamien purkutoimien kautta.