Volvon uutuuksissa kuljettaja etusijalla

Volvo Trucks uudistaa koko raskaan FH-, FH16-, FM- ja FMX-kuorma-automallistonsa, ja uudistukset painottavat kuljettajan työympäristöä, turvallisuutta ja tuottavuutta. ”Olemme todella ylpeitä tästä tulevaisuuteen tähtäävästä investoinnista. Tavoitteemme on olla asiakkaidemme paras liikekumppani. Haluamme parantaa heidän kilpailukykyään ja auttaa heitä houkuttelemaan parhaita kuljettajia yhä kiristyvillä markkinoilla”, sanoo Roger Alm, Volvo Trucksin toimitusjohtaja. Volvo Trucksin toimituksista noin kaksi kolmasosaa koostuu mainituista neljästä raskaasta kuorma-automallista.

Volvon uudistushankkeen yksi kantavia lähtökohtia on se, että kuljetusten kasvava kysyntä lisää paineita löytää ammattitaitoisia kuljettajia kaikkialla maailmassa. Esimerkiksi Euroopassa on arvioitu, että noin 20 prosenttia kaikista kuljettajapaikoista on täyttämättä. Volvo Trucks kertoo haluavansa auttaa asiakkaitaan rekrytoimaan parhaita kuljettajia ja pitämään heidät palveluksessa. Siksi uusien kuorma-autojen kehittämiseen panostetaan – niistä halutaan yrityksen mukaan aiempaa turvallisempia, tehokkaampia ja houkuttelevampia työvälineitä päteville kuljettajille.

”Kuorma-autoaan turvallisesti ja tehokkaasti käsittelevät kuljettajat ovat korvaamaton resurssi mille tahansa kuljetusyritykselle. Vastuullinen ajaminen voi auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja pienentämään polttoainekustannuksia. Lisäksi onnettomuus- ja loukkaantumisriskien vaara ja yllättävien seisokkien määrä pienenevät. Uudet kuorma-automme auttavat kuljettajia työskentelemään entistä turvallisemmin ja tuottavammin, ja asiakkaamme voivat käyttää niitä valttikorttinaan parhaista kuljettajista kilpaillessaan”, Roger Alm jatkaa.  

Lisää tilaa ja näkyvyyttä – Volvo FM ja Volvo FMX
Uudessa Volvo FM:ssä ja Volvo FMX:ssä on aivan uusi ohjaamo ja useita samoja mittaristotoimintoja kuin isommissakin Volvo-virkaveljissään. Sisätilaa on lisätty kuutiometri, mikä parantaa käyttömukavuutta ja tuo lisää työtilaa. Näkyvyys on nyt entistäkin parempi suurempien ikkunoiden, madalletun ovilinjan ja uusien peilien ansiosta.

Ohjauspyörässä on ohjauspylvään säätömahdollisuus, jolla ajoasentoa voi säätää yhä yksilöllisemmin. Makuuohjaamon alempi vuode on aiempaa ylempänä, mikä parantaa käyttömukavuutta ja lisää vuoteen alla olevaa säilytystilaa. Päiväohjaamossa on uusi 40 litran säilytyslokero ja sisävalaistus takaseinässä. Ohjaamon mukavuutta on tehostettu myös eristyksellä, joka pitää kylmän, lämmön ja melun poissa. Hiilisuodattimella varustettu anturiohjattu ilmastointilaite pitää puolestaan ilmanlaadun hyvänä kaikissa olosuhteissa.

”Uusi Volvo FMX on suunniteltu ketteräksi ja kestäväksi”, kertoo Ismail Ovacik, Volvo Trucksin ohjaamoiden pääsuunnittelija. ”Täysin uuden ohjaamon etuosassa on helposti vaihdettavat järeät osat, ajonvalonsuojat ja uudet V-muotoiset LED-ajovalot. Ohjaamoon astuminen ja siitä poistuminen on vaivatonta uusien luistamattomien askelmien ansiosta.”

150 tonnin yhdistelmän kokonaispaino tehostaa tuottavuutta
Uusi Volvo FMX on Volvon alustavalikoiman raskainta sarjaa – 38 tonnin telillä kokonaispaino (GCW) voi olla jopa 150 tonnia. Myös etupään ilmajousitus on päivitetty: etuakselipaino voi olla jopa 10 tonnia tai 20 tonnia kahdella etuakselilla varustetuissa kuorma-autoissa. Kanto- ja pusher-akseleilla varustettujen kuorma-autojen ohjauskulmat ovat nyt aiempaa suuremmat, mikä parantaa ohjattavuutta ja vähentää renkaiden kulumista. Kaikki uudistukset parantavat maansiirtotehtävien tuottavuutta ja kustannustehokkuutta.

Kaikissa malleissa on uusi kuljettajan käyttöliittymä
Kuljettajan alueella on aivan uusi käyttöliittymä tiedonsiirtoon ja viestien välitykseen. Se helpottaa eri toimintojen seuraamista ja hallintaa ja vähentää näin stressiä ja häiriötekijöitä. Mittaristo on täysin digitaalinen, ja siinä on 12-tuumainen näyttö, josta kuljettaja voi valita tarvitsemansa tiedot vaivatta milloin tahansa. Kuljettaja yltää helposti myös lisävarusteena saatavaan 9-tuumaiseen sivunäyttöön, johon saa infotainment-järjestelmän, navigointijärjestelmän, kuljetusten tietojärjestelmän ja kameroiden seurannan. Toimintoja voidaan ohjata ohjauspyörän painikkeilla, äänikomennoilla tai kosketusnäytön ja näytön hallintapaneelin kautta.

Parannetut turvajärjestelmät auttavat välttämään onnettomuuksia
Turvallisuutta on parannettu entisestään esimerkiksi Volvo FH:n ja Volvo FH16:n mukautuvilla kaukovaloilla. Järjestelmä parantaa kaikkien tienkäyttäjien turvallisuutta poistamalla automaattisesti tietyt LED-kaukovalojen osat käytöstä silloin, kun ne saattavat häiritä muuta liikennettä.

Ajamista helpottavat myös aiempaa parempi, jopa nollavauhdissa toimiva mukautuva vakionopeudensäädin (ACC) ja alamäkiavustin, joka aktivoi pyörien jarrut automaattisesti, kun alamäkinopeutta on kontrolloitava lisäjarrutusvoimalla. Uudessa kuorma-autossa on nyt vakiona elektronisesti ohjattu jarrujärjestelmä (EBS), jota esimerkiksi hätäjarrulla varustettu törmäysvaroitin ja ESC-ajonvakautusjärjestelmä tarvitsevat. Kuorma-autoon on saatavilla myös lisävarusteena Volvo Dynamic Steering ja kaistallapitoavustin sekä ajonvakautustoiminto. Liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä tunnistaa merkit, kuten ohituskiellot, tietyyppimerkinnät ja nopeusrajoitukset ja näyttää ne mittaristossa.

Näkyvyyttä voi täydentää myös sivunäyttöön kuorma-auton sivua kuvaavalla apukuljettajan puolen kameralla.

Parantunut ohjattavuus ja tuottavuus
Aiempaa parempi etuakselin kuormakapasiteetti ja paremmat kanto- ja pusher-akselien ohjauskulmat parantavat uuden Volvo FH16:n ohjattavuutta ja tuottavuutta. Erityisen vaativaan käyttöön on saatavilla uusi 38 tonnin teli.

Tehokkaat moottorit ja vaihtoehtoiset voimansiirtoratkaisut
Kuljetusyritykset huomioivat niin ympäristön kuin taloudenkin. Koska kaikkiin ilmastonmuutosongelmiin vastaavaa yksittäistä energianlähdettä ei ole ja koska eri kuljetussegmentit ja ‑tehtävät edellyttävät erilaisia ratkaisuja, erityyppisiä voimansiirtoratkaisuja käytetään edelleen rinnakkain myös tulevaisuudessa.


Volvo FH ja Volvo FM ovat saatavilla useilla markkina-alueilla Euro 6 -yhteensopivalla kaasukäyttöisellä LNG-moottorilla. Sen polttoainetehokkuus ja suorituskyky ovat Volvon vastaavien dieselkäyttöisten kuorma-autojen tasolla, mutta sen ilmastovaikutukset ovat merkittävästi pienemmät. Kaasumoottori toimii joko biokaasulla, joka voi jopa nollata hiilidioksidipäästöt, tai maakaasulla, joka voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 20 prosenttia Volvon vastaaviin dieselkuorma-autoihin verrattuna. Tämä koskee ajoneuvon käytönaikaisia päästöjä, joista käytetään nimitystä ”tankista pyöriin”.

Uuteen Volvo FH -autoon voidaan asentaa myös I-Save -pakettiin kuuluva tehokas Euro 6 -dieselmoottori. Tämä paketti säästää polttoainetta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä merkittävästi. Esimerkiksi kaukoliikenteessä uusi Volvo FH ja I-Save voivat uuden D13TC-moottorin ja ominaisuuspaketin yhdistelmällä säästää polttoainetta jopa 7 %*. Myös Euro 3- ja Euro 5 -versioita on parannettu esimerkiksi Volvo Torque Assist -toiminnolla.

Volvo julkaisi videon mallistouudistusta ennakoiden

Volvo Trucksin uusin lanseerausvideo kurottaa sananmukaisesti kohti taivaita. Volvo esittelee neljän uuden kuorma-autonsa voimaa ja kestävyyttä kokoamalla niistä peräti 15 metriä korkean ja 58 tonnia painavan tornin. Tornin huipulla seisoo itse yhtiön toimitusjohtaja Roger Alm.

Video julkaistaan päivää ennen raskaan pystyhyttikuorma-autojen malliston virallista Euroopan-lanseerausta. Mallistoon kuuluvat Volvo FH, Volvo FH16, Volvo FM ja Volvo FMX. Noin kaksi kolmasosaa Volvo Trucksin toimituksista koostuu näistä neljästä kuorma-autosta.

”Tämä on Volvo Trucksin kaikkien aikojen suurin lanseeraus. Näillä kuorma-autoilla on valtava vaikutus asiakkaiden kannattavuuteen ja valmiuksiin kilpailla asiakkaista ja parhaista kuljettajista. Olen tottunut olemaan tilanteen päällä, mutta kuorma-autotornin kuvaaminen ei ollut minullekaan mikään ihan tavallinen työpäivä. Ja sanotaanko, että suhtaudun korkeisiin paikkoihin ’kunnioittavasti’. Olen melko maanläheinen kaveri”, kertoo Volvo Trucksin toimitusjohtaja Roger Alm.

Video kuvattiin vuoden 2019 loppupuolella testialueella Volvon kotikaupungin Göteborgin liepeillä. Kuorma-autotorni ja valtaosa erikoistehosteista on toteutettu kuvauspaikalla, myös savu ja valot, niin kuin kulissien takana -videolla selviää.

”Valmistelut kestivät kaikkiaan noin kuukauden, sillä torni oli suunniteltava ja rakennettava ja ajoturvallisuus varmistettava. Mahdolliseksi projektin teki järeä Volvo FMX -maansiirtoauto ja sen uusi 38 tonnin teli, sillä ne pystyivät kannattelemaan muiden ajoneuvojen painon. Myös tasainen vauhti ja ajolinja olivat ehdottoman tärkeitä, ja ne ovat Volvo Dynamic Steering -teknologian ja taitavan kuljettajan ansiota”, kertoo Volvo Trucksin insinööri Markus Wikström, joka oli mukana tornin toteuttamisesta vastaavassa suunnittelutiimissä.

Scania toimittaa sähköautoja Norjaan

Norjalainen monialayritys ASKO ottaa käyttöön kaksi Scanian sähkötoimista jakeluautoa Oslossa. Tämä pilottiprojekti on uusi virstanpylväs Scanian ja ASKOn välisessä yhteistyössä raskaan liikenteen sähköistämiseksi. 

Tulokset Scanian hybridiajoneuvojen sähkökäytöstä kaupunkikeskustoissa ovat olleet valmistajan mukaan myönteisiä, ja nyt alkaa täysin sähkötoimisten kuorma-autojen käyttö kaupunkijakelussa. Tällä hetkellä saatavilla olevalla akkuteknologialla sähkökuorma-autot eivät voi kulkea pitkiä matkoja ilman akkujen lataamista uudelleen. Kaupunkijakelussa lataamisen voi suorittaa tavaran lastaamisen tai purkamisen yhteydessä. Kahdella ASKOn toimintoihin tulevalla kuorma-autolla on 165 kWh:n akkukapasiteetti, mikä tuottaa toimintasäteeksi 120 km. Akkuja ladataan 130 kW:n kaapelilatauksella. 

”Pitkällä aikavälillä sähköistys on avainasemassa kestävän kuljetusjärjestelmän saavuttamisessa myös raskaan liikenteen osalta. Matkalla tavoitteeseen on tärkeää työskennellä läheisesti asiakkaan kanssa, jotta ymmärretään vaikutukset asiakkaan kaikkiin toimintoihin ja varmistetaan teknisen ratkaisun toimivuus sekä se, että akkujen lataamiseen käytettävä sähkö on peräisin uusiutuvista energianlähteistä. Siksi olemme iloisia tästä uudesta yhteistyöprojektista ASKOn kanssa”, sanoo Scanian myynti-ja markkinointijohtaja Karin Rådström

Scania kertoo jatkavansa panostamista sähköisten ratkaisujen kehittämiseen. Yrityksestä luonnehditaan, että nyt ollaan jo lähellä käännekohtaa, jossa kuljetusten sähköistämisestä tulee asiakkaille jo sellaisenaan kannattava investointi. Aivan vielä tässä tilanteessa ei kuitenkaan olla, Scanialta muistutetaan. Nyt käynnissä oleva projekti onkin saanut rahoitustukea Enovalta, joka on Norjan ilmasto- ja ympäristöministeriön omistama valtionyhtiö.

”Scania on osallistunut aktiivisesti akkujen ja akkuteknologian kehittämiseen omalla tutkimuksellaan, kumppanuuksien kautta ja yhdessä asiakkaiden kanssa. Tämä on alue, jolla on odotettavissa merkittävää kehitystä muutaman seuraavan vuoden aikana, kuten parannuksia, jotka vastaavat erilaisten kuljetustehtävien tarpeisiin ja alentavat omistuskustannuksia asiakkaille”, Rådström sanoo. 

Autojen voimalinjatekniikka perustuu modulaarisuuteen, eli sähkökuorma-autoissa polttomoottori on korvattu sähkömoottorilla, joka saa sähkönsä ladattavista akuista. 

Scania kertoo lähestymistapansa sähköistykseen olevan laajan ratkaisuvalikoiman tutkiminen ja kehittäminen. Ratkaisuihin lukeutuu muun muassa erilaisia biopohjaisia hybridisähkötekniikoita sekä täysin sähköisiä kuorma-autoja ja busseja. Scania kehittää myös sähköajoneuvoja, joita voi ladata eri tavoilla pistokelatauksesta virroittimella lataamiseen pysähdyksissä tai liikkeellä ollessa sähköistettyjen teiden avulla sekä lataamiseen vetypolttokennoilla. 

Tietoja ASKO:lle toimitettavista kuorma-autoista:
. Ajoneuvon kokonaispaino: 27 tonnia
. Alustatyyppi: 6×2*4
. Voimansiirtolinja: 290 kW:n sähkömoottori / 245 kW:n jatkuva teho, 2-portainen voimansiirto, 2 200 Nm:n huippuvääntömomentti
. Energian varastointi: 165 kWh:n litiumioniakut
. Lataaminen: suurin teho 150 kW DC (CCS)
. Toimintasäde: 120 km
. Sähköinen voimanotto: 15 kW

Kaukokiito hyvästelee paperiset rahtikirjat

Suomen Kaukokiito Oy on ottanut ensimmäisenä Suomessa toimivana rahtikuljettajana käyttöönsä digitaalisen toimitusketjun. Tämä tarkoittaa sitä, että lähetykset toimitetaan jatkossa ilman paperista rahtikirjaa. Vain vaarallisten aineiden kuljetuksessa käytetään vielä perinteistä rahtikirjaa.

Paperisten rahtikirjojen tulostaminen ja käsittely päättyi Kaukokiito-ketjussa kokonaan tammikuun lopussa. Aiemmin rahtikirjalta löytyneet tiedot löytyvät nyt digitaalisessa muodossa Kaukokiidon sähköisestä Kaukoputki-portaalista, ja edellä mainitut vaarallisia aineita sisältävät kuljetukset jäävät ainoiksi, joihin liitetään vielä toistaiseksi perinteiset rahtikirjat.

Prosessi digitaaliseen rahtikirjaan siirtymiseksi käynnistettiin Kaukokiidossa laajamittaisesti vuoden 2019 alussa. Matkan varrella kerättiin kokemuksia digitaalisen toimitusketjun eri vaiheista ja kehitettiin sekä järjestelmää että toimintatapoja asiakkailta ja henkilöstöltä saadun palautteen pohjalta. Paperisista rahtikirjoista luovuttiin vaiheittain: ensin digitalisoitiin jakelukuljetukset ja lopulta runkokuljetukset koko maassa.

”Visiomme on olla maan johtava tavaran ja tiedon kuljettaja. Paperirahtikirjaton toimintamalli on askel kohti tätä tavoitetta”, kertoo Kaukokiidon markkinoinnin ja asiakaspalvelun johtaja Jarmo Lilja.

Paperisista rahtikirjoista luopuminen on Kaukokiidon mukaan myös merkittävä ympäristöteko. Kaukokiito kuljettaa vuosittain yli 3,5 miljoonaa lähetystä. Jos kustakin lähetyksestä tulostetaan neljä rahtikirjaa, on paperin säästö vuositasolla jopa 15 miljoonaa arkkia. Jos niistä muodostettaisiin jono, voitaisiin sitä pitkin matkata yritysten laskelmien mukaan kolmesti Suomen halki.

”Pyrimme pääsemään lähitulevaisuudessa kokonaan eroon paperisista asiakirjoista, jolloin vielä toistaiseksi käytössä olevat paperiset kuormalistat muutettaisiin myös digitaaliseen muotoon. Olemme myös rakentamassa sähköistä kanavaa, joka mahdollistaa lähetteiden ja muiden dokumenttien toimittamisen sähköisesti lähettäjältä vastaanottajalle”, kertoo Lilja.

Muutoksen taustalla on koko logistiikka-alan yhteinen päämäärä: toimitusketjun sähköistäminen. Logistiikkayritysten Liitto on asettanut tavoitteeksi paperisista rahtikirjoista luopumisen ja siirtymisen sähköiseen toimitusketjuun.

Liukkaustieto suoraan luuriin

EEE Innovations Oy:n yhdessä VTT:n kanssa kehittämä E3Sense -liukkaudentunnistusominaisuus tuottaa tietoa tienpinnan liukkaudesta ajoneuvon CAN-väylästä kerättävän tiedon avulla. Kuljetusten turvallisuutta lisäävä kotimainen järjestelmä otetaan käyttöön kaikissa Nesteen Suomen liikennepolttoaineiden jakelukuljetuksia hoitavissa säiliöajoneuvoissa vuoden 2020 aikana. Vahvasti digitaalisuutta hyödyntävän järjestelmän käyttöönotolla halutaan lisätä paitsi polttoainekuljetusten ja -kuljettajien, myös muiden tielläliikkujien turvallisuutta.

Nesteen polttoainekuljetuksia hoidetaan Suomessa noin 120 nykyaikaisella säiliöajoneuvolla. Sopimuskumppaneiden kalusto liikkuu jalostamoiden ja asiakkaiden välillä lähes taukoamatta läpi vuoden. Nesteen ajossa oleva kalusto on jo usean vuoden ajan ollut varustettuna muun muassa rengaspaineiden valvontajärjestelmällä, moottoritilan sammutusjärjestelmällä sekä suomalaisiin olosuhteisiin sopivalla rengastuksella. 

“Turvallisuus on etusijalla kaikessa toiminnassamme, ja olemme vuosien varrella tehneet paljon töitä kuljetusten turvallisuuden lisäämiseksi. Suomen teiden kunto ja osittain puutteellinen talvikunnossapito tuovat haasteita liikenteeseen, mutta ottamalla liukkaudentunnistusjärjestelmän käyttöön voimme osaltamme vaikuttaa kuljetusten turvallisuuteen. Näemme osallistumisemme tähän hankkeeseen myös tärkeänä osana yleisen liikenneturvallisuuden kehittämistä”, kertoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön Suomen logistiikasta vastaava johtaja Risto Karppinen. 

“Liukkaudentunnistus on yksi osa kuljettajaa avustavien järjestelmien kehittämisessä, ja nyt sen tuominen turvallisuusorientoituneen yrityksen Suomessa toimivaan kalustoon kertoo meidän olevan oikealla tiellä kehitystyön kanssa. Teemme jatkuvaa kehitystyötä alalla ja testaamme parhaillaan E3Sense-järjestelmän käyttöä esimerkiksi rengaskunnonvalvonnassa, ajoneuvon teknisessä kunnonvalvonnassa ja tien kunnonvalvonnassa. Tavoitteena on myös integroida GPS:stä riippumaton navigointi osaksi järjestelmää”, kertoo EEE Innovations Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Jarmo Mäki. 

Kuljettaja saa varoituksen liukkaasta tiealueesta

E3Sense -liukkaudentunnistusominaisuus kerää paikannettua liukkaustietoa, joka lähetetään pilvipalveluun ja on tämän kautta kaikkien E3Sense-käyttäjien ulottuvilla reaaliaikaisesti. Järjestelmä varoittaa liukkaalle tiealueelle saapuvaa kuljettajaa esimerkiksi älypuhelimeen ladattavan mobiilisovelluksen avulla. Liukkaustieto voidaan integroida osaksi jo olemassa olevia järjestelmiä ja Neste onkin aikeissa integroida liukkaustiedon käytössä olevaan karttaohjelmaansa.

“Emme tuo ajoneuvoihin ainuttakaan uutta sensoria, vaan käytämme ainoastaan ajoneuvon itsensä tuottamaa dataa, joka on samanlaista ajoneuvon merkistä riippumatta. Tästä tärkeimpinä ovat paikkatiedon ohella renkaan pyörimisnopeus ja -suunta. Nesteen ja erityisesti kuljettajien toiveena on, ettei työympäristöön tuoda uusia näyttöjä vaan kaikki turvallisen toiminnan kannalta olennainen tieto voitaisiin näyttää nykyisten laitteiden kautta”Mäki jatkaa.   

Lisäksi useammassa Nesteen ajossa olevassa säiliöajoneuvossa seurataan aiemmin mainittuja uusia kehitteillä olevia E3Sense-järjestelmän ominaisuuksia.

“Haluamme olla aktiivisesti mukana edistämässä kehittyneen tekniikan mukanaan tuomia mahdollisuuksia. Uskomme vahvasti tähän hankkeeseen, jossa hyödynnetään useasta lähteestä kerättyä tietoa. Uskomme digitalisaation tuovan kuljettajille lähivuosien aikana lukuisan joukon työtä ja kuljetusten turvallisuutta helpottavia järjestelmiä”Karppinen kiteyttää.

Uusia liikennemerkkejä ja muita uudistuksia kesäkuussa

Uusi tieliikennelaki astuu voimaan 1.6.2020 ja sen myötä Suomessa otetaan käyttöön noin viisikymmentä uutta liikennemerkkiä. Myös useiden vanhojen merkkien ulkoasua päivitetään ja tiemerkintöihin tulee muutoksia.

Kesäkuusta lähtien Suomen teillä voi näkyä uudenlaisia liikennemerkkejä. Syynä tähän on uusi tieliikennelaki. Muutoksen tarkoituksena on parantaa merkkien selkeyttä ja näkyvyyttä. Uudistetut ja uudet merkit vastaavat myös paremmin nykyisen liikenteen tarpeisiin.

Kokonaan uusia merkkejä tulee käyttöön noin 50 kappaletta. Näihin lukeutuvat muun muassa seuraavat liikennemerkit:

  • kauriseläinvaroitus,
  • ajokaistojen yhdistyminen eli ns. vetoketjuperiaate,
  • jalankulun, pyöräilyn ja mopoilun kielto ja
  • pyöräkaista

Tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Jukka Hopeavuori Väylästä uskoo, että kokonaan uusia merkkejä näkyy liikenteessä aluksi vain harvakseltaan.

”Ajokaistojen yhdistymismerkkiä aletaan kokeilla paikoissa, joissa on liikenteellisesti järkevää käyttää olemassa olevat kaistat loppuun asti mahdollisimman tehokkaasti”, Hopeavuori sanoo.

Kokonaan uusien liikennemerkkien ohella monien vanhojen liikennemerkkien ulkonäköä päivitetään hieman.

”Niissä on muutettu esimerkiksi nuolenkärkiä, symboleita ja reunanauhoja. Tarkoituksena on ollut tehdä merkeistä nykyistä luettavampia”, kertoo Hopeavuori.

Monet muutoksista ovat niin pieniä, että tienkäyttäjät eivät niitä välttämättä edes huomaa. Useita merkkejä on muutettu vähän enemmän selkeyden ja helpomman luettavuuden vuoksi. Esimerkiksi polkupyöräilijöistä varoittavasta merkistä on jätetty henkilö pois ja pyörän kuvaakin on yksinkertaistettu.

Vanhoista merkeistä katoaa kokonaan vain yksi merkki – tukkitien lisäkilpi. Kyseessä on muutenkin ollut kenties Suomen harvinaisin liikennemerkki.

Uuden tieliikennelain myötä myös tiemerkinnät muuttuvat. Keltaiset sulkuviivat muutetaan valkoisiksi.

”Värinmuutoksen syynä on se, että Suomi on ollut viimeinen EU-maa, joka on käyttänyt keltaisia sulkuviivoja. Nyt mennään samaan käytäntöön kuin muualla”, Hopeavuori sanoo.

Uusien liikennemerkkien siirtymäaika on pääosin 10 vuotta. Tämä tarkoittaa, että liikenteessä tulee näkymään useiden vuosien ajan sekä uusia että vanhanmallisia liikennemerkkejä.

Vanhoja liikennemerkkejä ei vaihdeta suoraan uusiin, vaan niitä uusitaan sitä mukaa, kun merkit tulevat käyttöikänsä päähän. Keltaiset sulkuviivat ja sulkualueet muutetaan valkoisiksi hieman lyhyemmällä siirtymäajalla. Niiden tulee olla valkoisia 31.5.2023 mennessä.

”Vain pieni osa merkeistä pitää vaihtaa käytännössä heti lain voimaantulon jälkeen väärinymmärrysten välttämiseksi. Tällaisia ovat esimerkiksi muutamat kävelyn, mopoilun ja pyöräilyn kieltomerkit”, Hopeavuori kertoo.

Kesäkuussa voimaan tulevien liikennemerkkien kuvat löydät osoitteesta https://vayla.fi/tieverkko/liikennemerkit/merkit2020

Lisätietoa uudesta tieliikennelaista: http://www.tieliikennelaki2020.fi/

Shell ja Skuba Suomi yhteistyöhön

Skuba Suomi Oy on solminut yhteistyösopimuksen Shell-voiteluaineiden jakelusta.
Kuorma-auto- ja konekaluston Shell-voiteluaineet ovat tämän sopimuksen myötä saatavilla nyt Skuban toimipisteissä ympäri Suomen.

Skubalta kerrotaan, että Shell-voiteluaineet tarjoavat tehokkaita ratkaisuja kuljetus- ja konealalle. ”Oikein valitulla voiteluaineella voidaan saada suuria säästöjä esimerkiksi alhaisempien polttoainekustannusten ansiosta. Korkealuokkaisen Shell-moottoriöljyn matalamman kitkan ansiosta polttoaineen energiaa hyödynnetään tehokkaammin, mikä mahdollistaa säästöt”, Skuba Suomi Oy tiedottaa.

VT 5:llä Mikkelissä siltapurku viikolla 8

Vt 5 Mikkeli–Juva: Vt 5 ylittävä Kinnarin vanha risteyssilta Mikkelissä puretaan 17.2.2020 alkaen. Tämä aiheuttaa poikkeusjärjestelyitä liikenteeseen.

Osana valtatie 5:n parantamistoimia Mikkelin ja Juvan välillä aloitetaan Kinnarin vanhan risteyssillan purkutyö maanantaina 17.2.
Vuonna 1979 rakennetun sillan purkaminen tehdään pääosin yötyönä tiistaista torstaihin 17.2.–20.2. klo 19.00–05.30 välisinä aikoina.

Viitostien liikenne kiertotielle yötöiden ajaksi

Yöaikoina ti 17.2.- to 20.2. klo 19.00–05.30 tehtävän purkutyön ajaksi valtatie 5:n liikenne siirretään kiertotielle. Liikenne ohjataan työkohteen ohi vanhojen ramppien kautta, yhtä ajokaistaa pitkin. Kiertotiejärjestelyt aiheuttavat lyhyitä katkoksia liikenteeseen yöaikana. Kohteessa on liikenteenohjaus, nopeusrajoitus on 50 km/h.

Mika Puustisesta Volvo Truck Center -vaihtoautopäällikkö

Mika Puustinen on nimitetty Volvo Truck Center -vaihtoautojen liiketoiminnasta vastaavaksi päälliköksi 10.2.2020 alkaen.

Mikalla on pitkä ura Volvo Truck Centerissä myynnin eri tehtävistä, joten laaja kokemus alalta antaa erinomaiset mahdollisuudet hoitaa tehtävää jatkossa. Mika raportoi Volvo Truck Center Etelän aluejohtaja Juha Tahvanaiselle

Volvo Truck Centereistä myydään lähes 1000 vaihtoautoa vuodessa. Vaihtoautopäällikkö vastaa Volvo Truck Centereiden vaihtoautokaupan kokonaishallinnasta, varastonhallinnasta sekä osto- ja vientikaupasta.

Volvo Truck Center Vantaan vaihtoautomyynnissä palvelevat Mika Puustisen lisäksi Tomi Yrjänäinen ja Bilal Faqih. Muutoksen myötä uuden vaihtoautomyyjän rekrytointi on aloitettu Vantaalle. Jos työ kiinnostaa, hakuilmoitukseen pääset tästä.

DAF on myynyt 250 000 Super Space Cabia

DAF juhlistaa 250 000 Super Space Cab -ohjaamolla varustetun DAF XF:n tuotantoa julkaisemalla ylellisen ja erityisellä raidoituksella kuvioidun version, XF Super Space Cab Celebration Editionin. Juhlahytin myötä kuljettajat pääsevät DAFin mukaan nauttimaan ylellisistä sisätiloista, kuten vakiovarusteena saatavasta konjakinvärisestä nahkaverhoilusta.

DAF halusi tehdä kuljettajien työympäristöstä mahdollisimman mukavan, ja kehitti vuonna 1988 DAF 3300 Space Cab -ohjaamon. Space Cab toi ohjaamoiden sisätiloihin huomattavalla tavalla uutta viihtyisyyttä, ja korotettu katto lisäsi merkittävästi ajomukavuutta. Vuonna 1993 DAF julkaisi Super Space Cab -ohjaamon, joka lisäsi mukavuutta entisestään.

DAF 3300 Space Cab avasi isohyttisten DAFien pelin.
Ja näin viihdykkäästi siellä asusteltiin. Sämpylä maistuu kartan tutkimisen ohessa, ja matkalaukusta on kaivettu spaaderoaski valmiiksi odottamaan matkan jatkumista. Illalla voisi katsoa vaikka matkatelevisiota, tai parhaassa tapauksessa jopa jotakin ohjelmaa sieltä!

Uusin DAF XF Super Space Cab -ohjaamo on tilavuudeltaan 12,6 m3, mikä tekee siitä valmistajan mukaan markkinoiden suurimman. XF Super Space Cab -ohjaamossa on jopa 2,23 metriä korkea seisomatila ja 925 litraa vetävät säilytystilat. Lisäksi siinä on kaksi suurta sänkyä, joista alempi on 80 cm leveä ja 2,20 metriä pitkä, ja siinä on vakiona paksu Xtra Comfort -patja. Muun muassa näillä eväillä lieneekin vaikutuksensa siihen, että puolet DAF XF -malleista tilataan Super Space Cab -ohjaamolla.

DAF 95:n SSC-hytti oli tilavuudeltaan kovaa luokkaa.

DAF XF Super Space Cab Celebration Edition on saatavilla 4×2 – ja 6×2 -vetoautomalleille sekä kaikissa pitkissä alustakokoonpanoissa. Voimanlähteeksi voi valita PACCAR MX-11 -moottorin, joka on teholtaan 330 kW / 450 hv, tai PACCAR MX-13 -moottorin, jonka teho on 355 kW / 480 hv tai 390 kW / 530 hv.

Tämän erikoisversion sisätilat ovat maakohtaiset, ja ne on luotu vastaamaan paikallisten asiakkaiden mieltymyksiä. Kaikissa Celebration Edition -malleissa on kuitenkin upeaksi luonnehdittu sisustus, kuten kaunis konjakinvärinen nahkaverhoilu. Sängyssä on vakiona 15 sentin paksuinen Xtra Comfort -patja. Lisäksi ajoneuvossa on vakiovarusteena DAFin TNR-navigointijärjestelmä, alan kattavimmaksi mainittu ilmastointijärjestelmä, jota voi käyttää takaseinästä, ja DAF:n erittäin tilavaksi mainostama jääkaappi.

DAF XF Super Space Cab Celebration Edition on nyt saatavilla kaikilta virallisilta DAF-jälleenmyyjiltä.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...