Uudistuksia Volvo Truck Center Idän kuorma-automyynnissä

Reijo Holopainen ja Mika Vainikainen

Volvo Truck Center Idän myyntialueella uutena Volvo kuorma-automyyjänä on aloittanut Mika Vainikainen. Samalla Kuopion, Joensuun ja Iisalmen myyntialuetta muokataan kesäkuun alusta alkaen. Kesäkuun alusta alkaen Kuopion alueen Volvo Trucks -asiakkaita palvelee Reijo Holopainen sekä Mika Vainikainen. Holopainen jatkaa Joensuun kuorma-automyyjänä ja Mika Vainikainen vastaa jatkossa Iisalmen alueen Volvo-asiakkuuksista.

Kuopiossa Mika Vainikainen aloitti Volvo Truck Center Kuopion uutena kuorma-automyyjänä 27.5.2019. Vainikaisella on aiempaa kokemusta kuorma-autoista niin ratin takaa, kuin kuorma-automyyjänkin tehtävissä.

”Mikalla on hyvä tuntemus alueen asiakkaista ja kokemusta eri kuljetusaloilta. Näistä on hyötyä tulevassa työssä”, Volvo Truck Center Idän aluejohtaja Kalle Hakala kertoo.

Kesäkuun alusta alkaen Kuopion, Joensuun ja Iisalmen myyntialueisiin tehtiin muutoksia niin, että Kuopion alueen asiakkaita palvelee sekä Mika Vainikainen että Reijo Holopainen, Joensuun myyntialueen kuorma-autokaupoista vastaa tulevaisuudessakin Reijo Holopainen ja Iisalmen alueesta vastaa jatkossa uutena volvolaisena aloittanut Mika Vainikainen.

”Kuopion, Joensuun ja Iisalmen myyntialueilla Volvo on menestynyt erittäin hyvin. Volvo on ollut alueen selkeä markkinajohtaja raskaissa kuorma-autoissa. Uuden myyjän nimeämisen myötä päätimme jakaa aluetta maantieteellisesti uudella tavalla. Tällä halutaan turvata hyvä ja laadukas asiakaskokemus ja säilyttää Volvon vahva markkina-asema alueella tulevaisuudessakin”, aluemuutoksen taustoista kertoo aluemyyntipäällikkö Pasi Ojakangas.

Raskas Kalusto 4/2019

Uusin Raskas Kalusto -lehti on ilmestynyt! Katso numeron 4/2019 sisällysluettelo tästä.

Kalusto ja ihmiset

06 Hyvän mielen kuljetuksia

Kuljetus J Tiusanen Oy Kuopiosta.

20 Pumppumixeri

Koskisen Betoni Oy:n viisiakselinen Arocs. 

42 Sopiva on paras

Koneurakointi Marjamaa Oy:n nostokalustoa. 

48 Kotimainen hakeketju

Lounais-Suomen Laatuhake Oy Perniöstä. 

56 Kohtauspaikka

Kuljetus-Logistiikka 2019. 

62 Vaatimaton kuorma-autosaalis

Oulun oikiat konepäivät 2019.

64 11 250 hevosvoiman kauppa 

Ville Silvasti Oy:n 15 uutta FH16-Volvoa.

68 Rokkaa ja Rockeja

Sisu-tapahtuma Mikkelissä.

72 Rantaan ja takaisin – osa 2

Matkamme halki Venäjän jatkuu. 

76 Onkimiitti

Crane Division Finland -näyttely 2019.

80 Euroveturi

Hannu Keskisen uusi Renault T High.

83 Puu kulkee Briteissä

Karahkarahtia sumujen saarella. 

Koeajot ja esittelyt

26 Akseleita ja alustoja

DAF-työmaamallisto esittelyssä. 

32 Juhlamalli

Volvo FH 25 Year Edition.

36 Ilman käsiä ja peilejä

Koeajossa uusi Mercedes-Benz Actros.

84 Wilke – melkein unohdettu kotimainen

Harvinaista Suomi-nostalgiaa.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

54 Keräilykuva

90 Seuraavassa numerossa

Volvo Trucksilta uusi Globetrotter XXL -ohjaamo

Volvo Trucks on tuonut markkinoille uuden Globetrotter XXL -ohjaamon Volvo FH ja FH16 6×2 ja 6×4 -vetoautoihin. Uusi Globetrotter XXL -ohjaamo on laajennettu versio nykyisestä XL-ohjaamosta, ja siinä on huomattavasti isompi ja mukavampi vuode, sekä 600 litraa enemmän tilaa.

Volvon Globetrotter XXL -ohjaamo tuli Suomen myyntivalikoimaan maaliskuussa 2019. Tehtaalta ensimmäiset Globetrotter XXL -ohjaamolla varustetut autot lähtevät asiakkaille kesäkuun aikana. 

Uuteen ohjaamoon on saatu 600 litraa lisää tilavuutta siirtämällä takaseinää 25 cm taaksepäin ja muokkaamalla C-pilareita. Uusi ohjaamo painaa kuitenkin vain 145 kiloa enemmän kuin nykyinen XL-ohjaamo.

Uuden Globetrotter XXL:n sänky on 25 cm leveämpi ja 13 cm pitempi kuin edeltäjänsä. Globetrotter XXL -ohjaamon patjan jokaisen yksittäisen jousen päällä on erillinen tyyny, mikä takaa parhaan mahdollisen nukkumismukavuuden. Sängyn alla olevat säilytyslokerot tuovat 50 litraa ylimääräistä säilytystilaa. Säilytystilat ovat helposti ulottuvilla sekä ohjaamon sisä- että ulkokautta.

”Uusi Globetrotter XXL on Volvo Trucksin tilavin ja mukavin ohjaamo. Se antaa paljon autossa aikaa viettäville kuljettajille mahdollisuuden ottaa mukaan enemmän omia ​​tavaroita ja saada todella hyvä yöunet. Tämä on tärkeää, sillä hyvin levännyt kuljettaja on myös tuottava ja turvallinen kuljettaja. Suomessa tammikuussa uudistunut pidemmät yhdistelmät salliva lainsäädäntömuutos mahdollistaa pidemmän XXL -ohjaamon käytön lähes kaikissa vetoautokuljetustehtävissä”, Volvo Trucksin myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Scania Suomi vuokrausmarkkinoille

Scania Suomi Oy tiedottaa aloittavansa raskaiden Scania-kuorma-autojen vuokrauspalvelun. Tarjolle tulevat vuokra-autot sen mukaan ovat polttoainetaloudellisia ja ympäristöystävällisiä Scanian uuden sukupolven kuorma-autoja, joiden tekniikka ja varustelu ovat alan uusinta. Vuokrakaluston kerrotaan monelta osin soveltuvan alkuvuodesta voimaan tulleiden pidempien mittojen mukaiseen käyttöön.

Scania Suomi kertoo panostaneensa vuokra-autojen päällirakentamiseen. VAK on tehnyt kuormakorit sekä tasonostoautot ja Scania Suomen Jyväskylän toimipisteen päällirakenneyksikkö on asentanut koukkulaitteet ja varusteet.

Scania Rent listaa sen vuokravalikoimasta löytyvän kalustoa eri ajosuorittesiin. Tarjolla on muun muassa jakelu-, tasonosto-, koukku-, kasetti-  sekä kaukoliikenneautoja niin rekkavetureina kuin lämpösäädeltyinä rahtiautoina.

”Otamme mielellämme vastaan kuljetusyrittäjien toiveita auto- ja päällirakennevalikoiman suhteen. Palautteen perusteella lisäämme vuokrakalustoa tulevaisuudessa”, lupaa Scania Rentin myyntipäällikkö Tuomo Arola.

Aluksi autoja vuokrataan Scanian Helsingin-toimipisteessä, mutta lähitulevaisuudessa autoja voi vuokrata myös Scanian palvelukeskuksissa Oulussa, Tampereella, Turussa ja Kuopiossa.

Scania Rentin kautta auton saa lyhimmillään käyttöön päiväksi, vaikka yleensä vuokra-aika alkaa viikosta. Pisimmät vuokrasopimukset ovat 12 kuukautta. Ajoneuvon vuokraan sisältyy ajoneuvon huolto, korjaus, vakuutus, renkaat ja ajoneuvovero.

”Kuljetusyrittäjän maailma on muuttunut hektisemmäksi. Kuljetustarve voi tulla hyvinkin nopeasti, ja toisaalta se voi olla lyhytaikainen. Vuokra-auto on hyvä vaihtoehto kuljetusyrittäjälle, joka tarvitsee esimerkiksi tilapäisesti lisäkalustoa tai haluaa testata ajoneuvon soveltuvuutta oman liiketoimintansa ajotehtäviin. Vuokra-auto on kysytty ja riskitön vaihtoehto”, luonnehtii Arola.

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä

Poliisi valvoo raskasta liikennettä tehostetusti 24 tunnin ajan. Valvonta alkaa keskiviikkona 15.5. kello 6.00 ja päättyy torstaina 16.5. kello 6.00. Valvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset.

Raskaan liikenteen valvonnassa tavaraliikenteen osalta valvonta kohdistuu erityisesti ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, ajoneuvojen kuntoon sekä kuorman varmistamiseen, joissa puutteita on edelleen eniten, Poliisi tiedottaa.

”Poliisi tekee vuodessa ajo- ja lepoaikatarkastuksia noin 22 000, joiden yhteydessä määrätään huomautusten lisäksi sakkoja noin 2700 tapauksessa”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Viime vuoden vastaavassa teemassa tarkastettiin noin 900 kuljetusyksikköä, joista noin 150:ssä oli merkittäviä ongelmia joko ajo- ja lepoaikojen noudattamisen tai digipiirturin käytössä. Nyt tavoitteena on tarkastaa saman verran kuljetusyksikköjä.

Linja-autoliikenteessä valvonta kohdistuu erityisesti tilausajoliikenteeseen ja siellä ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, ammattipätevyyteen, liikennelupiin sekä tilausajon matkustajamääriin ja turvalaitteiden käyttöön.

”Linja-autolla matkustettaessahan on muistettava, että turvavyötä on käytettävä, mikäli sellainen istuinpaikalta löytyy. Silti vain noin puolet (52 prosenttia) Liikenneturvan joulukuussa 2015 tehtyyn kyselyyn vastanneista raportoi kiinnittävänsä turvavyön aina tai lähes aina”, Onninen muistuttaa.

Yleisimpiä syitä turvavyön käyttämättömyydelle olivat tottuminen matkustamiseen ilman turvavyötä sekä turvavyön käytön unohtuminen.

Linja-autossa turvavyöt ovat olleet pakollisia jo vuodesta 2006. Uusissa linja-autoissa on pitänyt olla turvavyöt asennettuina kaikilla istumapaikoilla vuodesta 1999 lähtien. Vaatimus ei kuitenkaan koske kaupunkiliikenteeseen suunniteltuja linja-autoja, joissa on paikkoja seisovillekin matkustajille.

Mählersin uusi harjalaite kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin

Mählers jatkaa tuotevalikoimansa laajentamista. Nyt yhtiöltä tulee markkinoille hydraulikäyttöinen pyörivä harjalaite SOP-LB2800, joka soveltuu sekä kuorma-autoihin että pyöräkuormaajiin. 
Harjatelan aktiivinen kellunta-asento pitää valmistajan mukaan pintapaineen tasaisena ja seuraa alustan profiilia. Näin harjan paine jakautuu tasaisesti koko telalle peruskoneen tai ajoneuvon asennosta riippumatta. Tämän myötä myös harjan käyttöikä on pidempi, Mählers tiedottaa

”Testiemme mukaan aktiivinen kellunta-asento vähentää harjojen kulumista ja parantaa toimintatehoa merkittävästi”, sanoo uuden harjatelan kehittämisessä mukana ollut suunnittelija Oscar NybergMählersiltä.

Andreas Ottosson, Ottossons Åkeri AB, on yksi LB2800-harjatelaa testanneista yrittäjistä, ja hän vahvistaa, että Ljungby L13:een asennetun harjalaitteen käyttöikä on ollut tälle tuotetyypille poikkeuksellisen pitkä.

”Kyllä, tällä harjatelalla on tehty töitä monta kymmentä kilometriä enemmän kuin muilla merkeillä, ja se yhdessä tehokkaan toiminnan kanssa antaa syyn odottaa paljon Mählersin uudelta harjatelalta”, Ottosson sanoo. 

LB2800 kääntyy ±35 astetta, ja siihen voi asentaa sivullesiirron sekä kastelutoiminnon erillisellä vesisäiliöllä. Harjatelan kehityksessä on ajateltu helppoa huollettavuutta, ja siksi esimerkiksi harjarenkaiden vaihtaminen sujuu nopeasti, vain muutamalla yksinkertaisella liikkeellä, Mählersiltä lausutaan.

”Harjojen pitkä käyttöikä ja nopeasti tapahtuvat huoltotoimenpiteet madollistavat kiireisen puhdistuskauden hyödyntämisen mahdollisimman tehokkaasti”, sanoo Andreas Ottosson

Mählers ilmoittaa, että Harjatela LB2800 on tilattavissa MaskinExpo 2019 -messuilla tapahtuvasta ensiesittelystä alkaen.

Tekniset tiedot SOP-LB2800

Asennetaan kuorma-autoon tai pyöräkuormaajaan

Harjatelan leveys (suora asennus) 2800 mm

Pienin harjausleveys 2350 mm

Pienin kuljetusleveys 3025 mm

Kääntyvyys maks. ±35º

Harjarenkaiden koko Ø 915 mm

Hydraulivirtaus 40–80 l/min

Omapaino 850 kg

Maavara maks.nostossa 200 mm

Kevyempää kapellikärryä Schmitziltä

Schmitz Cargobull esittelee uuden S.CS Universal X-Light -verhokapellikärryn, jossa haetaan kilpailuetua keveydellä. Uusimmassa versiossa tyhjän kärryn lähtöpaino on kevyimmillään 4975 kiloa. Schmiztiltä kerrotaan, että keveys on saatu aikaan uudella lattiakonseptilla ja rungon paino-optimoinnilla. Samaan syssyyn kerrotaan, että vaunun laatu ja kestävyys säilyy totutulla tasolla.

MAN Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla

MAN esittäytyy Kuljetus-Logistiikka 2019 -messuilla Helsingin Messukeskuksessa 9.-11.5. mallistollaan, joka koostuu TGE-pakettiautoista sekä kuorma-autoista kaikissa kokoluokissa.
Kuljetus-Logistiikka 2019 -messut toimivatkin Suomen ensiesittelynäyttämönä MAN-malliston ensimmäiselle täyssähköautolle. Torstaina 9.5.2019 esitellään MAN eTGE -täyssähköpakettiauto, joka tarjoaa perinteisille voimanlähteille vaihtoehdon kaupunkiympäristössä tapahtuvaan jakeluliikenteeseen.

Osastolla 6f2 voi tutustua myös Stam1na-yhtyeen kiertueautoksi yksilöllisesti räätälöityyn MAN TGE -retkeilyautoon, josta kerrotaan löytyvän runsaasti yksityiskohtia ja tietenkin myös viihde-elektroniikkaa. Stam1na-yhtyeestä on lisäksi jäsen paikalla esittelemässä autoa lauantaina 11.5. klo 12–14. Auton luovutus yhtyeelle tapahtuu MANin osastolla klo 13.00.

Kuljetus-Logistiikka 2019 -messujen MAN-osastolla (6f2) esillä ovat seuraavat mallit:

  • MAN eTGE -täyssähköpakettiauto, joka saa Suomen ensi-iltansa Kuljetus Logistiikka 2019 –messuilla.
  • MAN TGE 4×4 3.180 automaatti. Stam1nan kiertueauto, joka on rakennettu Carsportilla näyttävästi yhtyeen toiveiden mukaisesti.
  • MAN TGX 33.580 6X4 -veturi, joka on K-Auto Oy:n mukaan MAN-malliston vastaus tehokkuutta ja taloudellisuutta vaativiin uusien mittojen mukaisiin kuljetuksiin. Auto on varustettu X-Lion varustepaketilla.
  • MAN TGX 35.580 8X4-4 -alustakuorma-auto, jonka kerrotaan olevan räätälöity raskaisiin tehtäviin ja haastaviin olosuhteisiin. Auto on varustettu 580 hevosvoiman moottorilla.
  • MAN TGM 15.250 4X2 -jakeluauto.
  • MAN TGM 13.250 4X4 -maastokuorma-auto.

DAF esittelee autokalustoa maansiirto- ja rakennuspuolelle

DAF Trucks laajentaa valikoimaansa uusilla ajoneuvokokoonpanoilla, joihin kuuluu muun muassa 8×4-tasakuorma-auto, jossa on teliveto ja ohjaava taka-akseli. Hollantilainen kuorma-autovalmistaja tuo markkinoille myös 10 tonnin etuakselin, jonka se on kehittänyt ja valmistanut itse, sekä täysin uuden 7,5 tonnin teliakselin. Uusilla tuotteilla DAF kertoo pyrkivänsä erityisesti vahvempaan asemaan maansiirtopuolella.

”2018 oli historiallinen vuosi DAF:lle”, markkinointi- ja myyntijohtaja ja DAF Trucksin johtoryhmän jäsen Richard Zink kertoo. ”Vuoden lopussa olimme Euroopan toiseksi suurin kuorma-autovalmistaja, ja markkinaosuutemme raskaiden ajoneuvojen luokassa oli 16,6 %. Olimme markkinajohtaja seitsemässä maassa, valmistimme ennätykselliset 67 000 kuorma-autoa ja olimme jälleen kerran suurin tuontimerkki Euroopan suurimmalla kuorma-autojen markkina-alueella Saksassa. Lisäksi DAF on ollut kiistaton markkinajohtaja vetoautojen segmentissä Euroopassa jo useiden vuosien ajan.” 

Yrityksellä on suunnitelmat kasvaa myös tulevaisuudessa. ”Tämän vuoksi pyrimme olemaan yhä varteenotettavampi haastaja tasakuorma-autojen ja rakennusajoneuvojen segmentissä”, Zink jatkaa. ”Tässä segmentissä DAF:lla on huomattavaa kasvupotentiaalia. Meillä on kattava valikoima raskaaseen käyttöön tarkoitettuja alustoja ja akseleita, tehokkaita voimansiirtoja ja mukavia ohjaamoja. DAF tarjoaa parhaat kuorma-autot kaikkiin käyttötarkoituksiin.”

Uusia akseleita

DAF on kehittänyt ja valmistanut omia akseleita vuodesta 1958 lähtien. Akselit on suunniteltu täysin yhteensopiviksi yrityksen omiin alustamalleihin, ja nyt valikoimiin tulee uusia tuotteita.

Uutuutena 10 tonnin etuakseli

DAF tuo tämän vuoden jälkimmäisellä puoliskolla saataville CF- ja XF-malleihin uuden 10 tonnin etuakselin nykyisten 7,5, 8 ja 9 tonnin etuakseleiden lisäksi. Uudelle akselille löytyy käyttöä erityisesti ajoneuvoista, joiden etuosa on raskaasti kuormitettu – näin on esimerkiksi silloin, kun nosturi on sijoitettu heti ohjaamon taakse. Uudessa 10 tonnin etuakselissa on parabolinen jousitus kolmella lehtijousella. Se estää ylikuormitusta osakuormituksella. Uusi 10 tonnin etuakseli on saatavilla CF- ja XF-mallien versioihin, joissa on yksi etuakseli ja PACCAR MX-11- tai PACCAR MX-13 -moottori.

Uusi 7,5 tonnin teli ykköspyörillä

DAF esittelee myös täysin uuden 7,5 tonnin telin yksikköpyörillä. Telissä on uudistettu painevalettu akselikotelo, joka lisää valmistajan mukaan jäykkyyttä ja kestävyyttä entisestään. Painoa on kuitenkin onnistuttu vähentämään 10 kiloa. Staattista kuormakapasiteettia on lisätty 25 prosentilla 26 tonniin, DAFilta tiedotetaan. Tällä on merkitystä etenkin silloin, jos kuorma on hetken aikaa takimmaisen akselin varassa kuormauksen ja kuorman purkamisen aikana. 

Uusi 7,5 tonnin teli soveltuu käytettäväksi tasakuorma-autoissa rakennusalan kevyemmissä töissä, kuten vaihtolavakuljetuksissa tai ajotyypeissä, joissa kuorma-auton takaosaan on sijoitettu nosturi. Uusi teli on saatavana myös CF- ja XF-mallien vetoautoversioihin, jolloin hyötyjä näkynee puoliperävaunulavettien vetämisessä tai yli 44 tonnin yhdistelmäpainoissa.

Teliveto CF- ja XF-malleihin 

DAF tarjoaa valikoiman telivetoja 6×4- ja 8×4-akselirakenteisiin CF- ja XF-kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa tai jotka tarvitsevat hyviä pito-ominaisuuksia.
Yksi esimerkki näistä on SR1132T, 19 tonnin teliveto, jossa on yksi alennusvaihde, lehtijouset sekä levy- tai rumpujarrut. Sitä käytetään kevyissä 8×4-betoniautoissa, ja se on erityisen suosittu Britanniassa ja Irlannissa. 
Raskaampiin käyttökohteisiin DAF tarjoaa 21- ja 26-tonniset versiot, joissa on yksi alennusvaihde. Yhdellä alennusvaihteella varustetussa SR1360T-telivedossa on levyjarrut ja ilmajousitus. Sitä voidaan käyttää kolmi- ja neliakselisten vetoautojen ja tasakuorma-autojen kanssa. 
DAF:n valikoimaan kuuluu myös 21- ja 26-tonninen napavälityksellä varustettu HR1670T-teliveto, joka voidaan varustaa ilmajousituksella tai lehtijousilla. Mallissa on rumpujarrut. Tämä yhdistelmä sopii raskaan käytön lisäksi myös maasto-olosuhteisiin. 
Käytettävissä on vähintään kymmenen vetopyörästön välityssuhdetta (3.46:1–7.21:1 riippuen telistä), millä on tärkeä merkitys polttoainetaloudellisuudelle. Harvavälitteiset vetopyörästön välityssuhteet tuottavat matalampia kierrosnopeuksia optimaalisen polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi.
DAFilta muistutetaan, että käyttökustannukset on pyritty saamaan mahdollisimman alhaisiksi, ja niinpä telin akselikoteloiden öljy on vaihdettava vain kolmen vuoden tai 450 000 kilometrin välein. 

Alustavalikoimaa laajennettu

Uusien akselien lisäksi DAF laajentaa valikoimaansa uusilla akselikokoonpanoilla. 

Uudet CF- ja XF 8×4 -mallit, joissa on teliveto ja ohjaava taka-akseli

DAF CF 480 FAW 8×4

DAF:in yksikkö- ja paripyörällisten neliakselisten kuorma-autojen valikoimaan on myöhemmin kuluvan vuoden aikana tulossa uusi FAW-malli. FAW on neliakselinen CF- tai XF-tasakuorma-auto, jossa on tridem-akseli. Se koostuu joko alennusvaihteisesta SR1360T -telivedosta tai napavälitteisestä HR1670T-telivedosta, joissa on ohjaava taka-akseli. 

Uuden 8×4 FAW -alustan tekninen kokonaispaino on 37 tonnia. Alustassa on ohjaava taka-akseli, ja kääntösäde on noin 7,8 metriä. Uusi alusta soveltuu vaikkapa kippilaitekäyttöön, päällirakenteeseen, jossa on takana nosturi, tai nosturin ja vaihtolavalaitteen yhdistelmään. 

XF FTM: 8×4-vetoauto, jossa on tridem-akseli

DAF XF 530 FTM 8×4

Raskaaseen kuljetuskäyttöön tarkoitettua vetoautoa, joka perustuu XF-mallin uusimpaan sukupolveen, ei ole vielä esitelty kansainväliselle ammattilehdistölle. FTM on 8×4-vetoauto, jossa on paripyörällinen SR1360T- tai HR1670T-teliveto ja ohjaava taka-akseli, jotka muodostavat yhdessä tridem-akselin. Vankkatekoinen XF soveltuu hyvin erikoiskuljetuksiin, joiden yhdistelmäpainot voivat olla jopa 120 tonnia. Yhden etuakselin ja kolmen taka-akselin yhdistelmä tarkoittaa, että akselikuormituksia voidaan hyödyntää täysimääräisesti ilman lakisääteisten rajoitusten ylittämistä. 

XF FTM -mallin alustan akseliväli on 4,65 metriä, ja se on rakenteeltaan suhteellisen kompakti. Mallin tekninen kokonaispaino on 41 tonnia. Näistä ominaisuuksista on merkittävää hyötyä ohjattavuuden sekä vetopöydän sijainnin ja lavettien kaulan usein rajallisen ulottuman kannalta.

XF FTM on neliakselinen vetoauto, joka on saatavana useissa kokoonpanoissa. Yksi esimerkki näistä on versio, jossa on 8 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 21 tonnin napavälitteinen HR1670T-teliveto. Se soveltuu ihanteellisesti 34 tonnin kokonaispainolle. Toisessa XF FTM -versiossa on 9 tonnin tai uusi 10 tonnin etuakseli, 8 tonnin ohjaava taka-akseli ja 26 tonnin teliveto napavälityksellä. Kummankin mallin vetopöydän enimmäisnettokuormitus on joko noin 24 tai 31 tonnia.

Uusi XF 8×2 -tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjattua etuakselia

DAF CF 480 FAX 8×2

FAX on 8×2-tasakuorma-auto, jossa on kaksi ohjaavaa etuakselia (8 tai 9 tonnia) ja ohjaava takateli (7,5 tonnia) vetävän akselin takana. Tämä versio on jo ollut saatavana CF-mallina ja tulee nyt saataville myös XF-mallina. 

Kuten vastaavaa CF-mallia, myös XF FAX -mallia voidaan käyttää jopa 37 tonnin kokonaispainoilla. Sen ohjaava takateliakseli takaa parhaan mahdollisen ohjattavuuden, mistä on hyötyä rakennusmateriaalien kuljetuksessa ja esimerkiksi silloin, kun ohjaamon taakse sijoitetaan raskas nosturi. 

Uusi CF 10×4 sekä LF ja CF Construction

DAF CF 480 FAD Construction 10×4

DAF tuo markkinoille yhdessä toisen alankomaalaisen yrityksen Estepen kanssa erityisesti raskaaseen maanrakennuskäyttöön suunnitellun 10×4 CF:n, jossa on kaksi ohjattua 10 tonnin etuakselia, hydraulisesti ohjattu 10 tonnin kääntyvä ja nouseva akseli sekä napavälitteinen HR1670T-teliveto ilmajousituksella, ns. ’trippeli’.
Tämän erikoismallin nettohyötykuorma on noin 30 tonnia, ja ajoneuvon kokonaispaino on 49 tonnia. Malli on tarkoitettu ensisijaisesti raskaiden kuormien, kuten hiekan, soran ja kivien kuljettamiseen. Rakenne takaa, että runsaasta akselien määrästä huolimatta 350-litraiselle polttoainesäiliölle on riittävästi tilaa.

DAF tarjoaa myös jatkossa LF- ja CF-malleista Construction-versioita, jotka soveltuvat erityisesti kuorma-autoihin, joilla ajetaan säännöllisesti maastossa. Niissä on erityismuotoiltu puskuri ja säleikkö, 25 asteen lähestymiskulma ja reilu maavara (LF 32 cm, CF 40 cm), mikä tarkoittaa, että niillä voidaan ajaa kaikissa maastoissa. Lisäksi DAF Construction -malleissa on 3 mm paksu jäähdytintä suojaava teräslevy. CF Construction -mallin oven takana oleva askelma ja katon kaide helpottavat lavan tai kuorman tarkastamista.

CF Construction on saatavana 6×4 FTT -telivetona sekä 6×4 FAT- ja 8×4 FAD -tasakuorma-autoina, joissa kummassakin on teliveto ja jälkimmäisessä lisäksi kaksi ohjaavaa etuakselia. CF Construction -mallien TraXon-vaihteistossa on vakiona erityinen maastoajotila, joka optimoi vaihteenvaihto-ominaisuudet vaativissa maastoissa ajettaessa. Vaihteiden vaihto tapahtuu erittäin nopeasti, mikä takaa parhaan mahdollisen pidon korkeilla kierrosnopeuksilla.

LF Construction on saatavana 19 tonnin alustalla. LF Construction -mallissa on DAFin mukaan samat edut kuin muissakin LF-malleissa: alhaisen nettopainon mahdollistama korkea hyötykuorma, ylivoimainen ohjattavuus, erinomainen näkyvyys apukuljettajan oven ylimääräisen ikkunan ansiosta, ohjaamon matala sisäänkäyntikorkeus ja hyvä polttoainetaloudellisuus.

Tehokkaat ja suorituskykyiset DAF-voimansiirrot

10,8-litraisen PACCAR MX-11- ja 12,9-litraisen PACCAR MX-13 -moottorien (nimellisarvot 220 kW / 299 hv – 390 kW / 530 hv) enimmäisvääntömomentti DAF CF- ja XF-malleissa on suurimmillaan kierrosnopeuden ollessa alle 1 000 rpm. Yhdessä uusimman sukupolven automatisoitujen 12- ja 16-vaihteisten TraXon-vaihteistojen kanssa tämä takaa valmistajansa mukaan erinomaisen suorituskyvyn kaikissa olosuhteissa. DAF CF on saatavana myös 6,7-litraisella PACCAR PX-7 -moottorilla, jonka nimellisarvot ovat 172 kW / 234 hv – 239 kW / 325 hv.

LF-sarjan ajoneuvojen voimanlähteenä toimii joko tehokas nelisylinterinen, 3,9-litrainen PACCAR PX-4-, 4,5-litrainen PACCAR PX-5- tai kuusisylinterinen, 6,7-litrainen PACCAR PX-7 -moottori, joiden nimellisarvot ovat 115 kW / 156 hv – 239 kW / 325 hv. Runsas vaihteistovalikoima kattaa niin manuaaliset, automatisoidut kuin täysin automaattiset vaihteistotkin, joissa on joko 5, 6, 9 tai 12 vaihdetta.

Voimanulosottoja löytyy

Rakennusalalla laaja voimanulosottojen valikoima niin kippilaite-, betoniauto- kuin nosturikäyttöönkin on erittäin tärkeää.
DAF:n valikoimaan kuuluu esimerkiksi moottorin voimanulosotto, jonka sijainti on kello 1:ssa sekä MX-11- että MX-13-moottoreissa. Tämä toimii suoralla pumppukiinnityksellä tai laippakiinnityksellä, ja siinä on jatkuva 800 Nm:n vääntömomentti ja 1 000 Nm:n huipputeho. Se soveltuu erityisesti raskaisiin käyttökohteisiin, kuten betoni- tai jätteenkeräysautoihin.

PACCAR MX-11 -malliin on saatavana voimanulosotto myös suoralla pumppukiinnityksellä, jonka sijainti on kello 11:ssa. Myös se asennetaan suoraan moottoriin, ja sen vääntömomentti on 250 Nm ja huipputeho 400 Nm. Tämä voimanulosotto soveltuu kevyisiin käyttötarkoituksiin, kuten pidennettäviin tukijalkoihin ja kippijärjestelmiin.

Saatavilla on myös laaja valikoima vaihteiston voimanulosottoja kippijärjestelmä-, kompressori- ja nosturikäyttöön. Lisäksi eteen voidaan asentaa epäsuora voimanotto pumppukiinnityksellä. Tämän kevyen voimanulosoton nimellisarvo on 20 kW tai 35 kW, ja se soveltuu koukku- tai kippilaitekäyttöön. 

Asennus helpoksi

DAF asentaa tehtaalla valmiiksi muutamia erilaisia korin kiinnitysmoduuleja oikeisiin kohtiin helpottamaan asennusta. Näin päällirakentaja voi asentaa esimerkiksi raskaan nosturin, kippilaitteen tai konttien kuljetusjärjestelmän nopeasti ja tehokkaasti. Lisäksi alustan peräylityksessä on reikäkuvio, joka mahdollistaa takalaitanostimen, nosturin, vetotangon poikittaispalkin tai taka-alleajosuojan nopean asennuksen. Tämä vähentää kustannuksia ja varmistaa kuorma-autojen nopean käyttöönoton. 

DAF tarjoaa myös monia vaihtoehtoja päällirakenteen hallintaan ohjaamosta ja päinvastoin. Esimerkiksi moottorin kierrosnopeuden kaltaisia parametreja voidaan hallita päällirakenteesta joko analogisin keinoin tai CAN-väylän kautta. 

Palvelut

Kuten muillakin aloilla myös rakennusalalla kuljetusyritysten on voitava luottaa siihen, että ajoneuvojen käyttövalmius on parhaalla mahdollisella tasolla. DAF on kehittänyt tätä varten erityisiä palveluita, kuten DAF MultiSupport huolto- & korjaussopimukset. 

DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmän avulla kuljetusyrittäjät voivat seurata kalustoansa verkossa milloin tahansa ja varmistaa näin optimaalisen tehokkuuden. Näin myös huoltotyöt voidaan suunnitella ennakoivasti. Toinen hyödyllinen ominaisuus kuljetusyrittäjille on se, että heillä on aina käytössään tarkka yleiskuva siitä, miten kuorma-autoa ja päällirakennetta (voimanulosoton tuntien avulla) käytetään. Tämä voi auttaa alentamaan kustannuksia ja lisäämään käyttövalmiutta.

DAF Transport Efficiency -periaate tarkoittaa myös PACCAR Partsin toimittamien osien parasta mahdollista toimitustasoa. Se toimittaa alkuperäiset DAF-osat ja PACCAR-moottorien osat DAF-jälleenmyyjille. Lisäksi PACCAR Parts tarjoaa tänä vuonna juhlavuottaan viettävän TRP All Makes -sarjan myötä suuren valikoiman yleismallisia osia kuorma-autoihin, perävaunuihin ja päällirakenteisiin, kuten betoniautoihin ja nostureihin. Pelkästään hydraulijärjestelmissä TRP:n valikoima kattaa noin 1 000 erilaista rakennusajoneuvojen järjestelmää.

Renault Master uudistuu

Renault Trucks tuo markkinoille tänä vuonna uuden mallin Master-pakettiautostaan. Uudistuksia kokevat keula, sisätilat, moottorit ja kuljettajan apujärjestelmät. Uuden Masterin myötä myyntiin tulee myös Red EDITION -erikoisversio. 

Uuden Renault Masterin ulkoisista tuntomerkeistä selkein on keula, jonka muotoilu on selvästi muuttunut aiemmasta esimerkiksi valojen, säleikön sekä aiempaa pystymmän sivuprofiilinsa myötä.  Sisustus on myös uusittu reiluin vedoin, ja tämä koskee mm. kojelautaa ja ohjauspyörää, sekä aiempaa käytännöllisempiä ja ergonomisempia säilytystiloja. Lisäksi uusi Renault Master tarjoaa vankan nivaskan lisättyjä kuljettajan apujärjestelmiä, joita ovat esimerkiksi aktiivinen jarru, sivutuuliavustin, jatkuvaa kuvaa tarjoava takakameran näyttö, kuolleen kulman varoitin sekä etu- ja takapysäköintiavustin.

Uudessa Master-mallistossa on valittavana kuusi uutta Euro 6d-temp- ja Euro VI -dieselmoottoria tehovälillä 130–180 hv, sekä 57 kW:n sähkömoottorilla varustettu täyssähköinen ZE-malli.
Kaikki dieselmoottorit ovat tuplaturbokoneita, joissa vääntöalueen kerrotaan lähtevän hyvin matalalta, ja siihen yhdistyvän moottorin kokonaistehokkuuden. Näillä moottoriuudistuksilla polttoaineen kulutus laskee jopa litran verran sadalla aiempiin verrattuna, ja CO2-päästöt ovat siis nykyaikaisilla EU-tasoilla.

Master Red EDITION on erikoisversio.

Renault Trucks Master Red EDITION -vaihtoehto on saatavana kaikissa Master-malleissa, ja se on vakiona varustettu uudella 150 hevosvoiman ja 385 Nm:n Euro 6d-temp-moottorilla.

Master Red EDITIONissa on vakiovarusteena myös erityinen kromisäleikkö, joka käy mainiosti ajoneuvon uusien ajovalojen kanssa yhteen.

Sisätilojen uudet hiilikankaiset istuinpäälliset, ilmastointiventtiileiden ja painikkeiden kromatut yksityiskohdat sekä uusi musta-krominen vaihteenvalitsin luovat erikoisversioon oman tyylinsä, ja sisätilassa viihtymistä on lisätty myös toimivilla ominaisuuksilla, kuten ulosvedettävällä tasolla, joka tarjoaa lisää tilaa työskentelyyn tai vaikka eväiden syöntiin. Hansikaslokerosta löytyy reilusti säilytystilaa, ja modernina uutuutena on myös vakiona tuleva langaton laturi älypuhelimille, jotka tukevat induktiolatausta. 

Muita vakiovarusteita ovat ilmastointi, nopeudensäädin ja -rajoitin sekä ajovalojen ja pyyhkimien automaattinen kytkentä, USB-Bluetooth-radio ja sivutuuliavustin. 

Lisävarusteita listalta.

Saatavana on myös valikoima lisävarusteita, eli kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS) aktiivisella jarrutuksella ja pysyvä takanäyttö jossa ajoneuvon takaosaan sijoitettuun kameraan on liitetty näyttö, jonka avulla kuljettaja voi valvoa takaosaa ulkopuolisten taustapeilien lisäksi. Pysäköintiä helpottaa avustin, jossa takakameran lisäksi sekä etu- että takatutka helpottavat ohjaamista ja kuolleessa kulmassa olevasta liikenteestä varoittaa sivupeileissä oleva valo Taka- ja sivuovet on mahdollista tilata lisävarmuuslukoin tavaratilan turvallisuuden parantamiseksi. Ja mikäli mielii laajempaa viihdekokoemusta Masteriin, varustelistalta kannattaa valita Medianav 4 -multimediajärjestelmä 7 tuuman kosketusnäytöllä. Laitteessa on Android Autoja Apple CarPlay-yhteensopiva älypuhelimen replikointi ajonaikaista puhelinsovellusten käyttöä varten.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...