ATP Truston, se Romanian oma!

Romanialainen kuorma-autoja päällirakentava, busseja korittava sekä henkilö- ja pakettiautoja maahantuova, myyvä ja huoltava ATP Group on lanseerannut ATP Trucks -linjaston alla ensimmäisen tuotteensa, ATP Truston -kuorma-auton, jonka kerrotaan olevan 100% Romaniassa koottu kampe.

Aluksi Trustonia tarjotaan alustaksi maansiirto- ja betoniautoille, ja vaikka tekniset tiedot odottavat vielä tarkempaa julkistusta, on ainakin hytti ja moottori sekä mahdollisesti myös vaihteisto Romanian sijasta kiinalaisempaa alkuperää. Moottorin valmistajaksi mainitaan 430-hevosvoimainen Weichai-kiuas Euro 6 -luokituksella. Hytti näyttää puolestaan hyvin paljon Shacman X3000:n hytiltä, jota puolestaan tehdään Kiinassa MAN:in lisenssillä. Vaihdelaatikko on 16-nopeuksinen.

Kuljettajaa hemmotellaan mm. värillisellä kosketusnäytöllä, mediajärjestelmällä, automaatti-ilmastoinnilla ja niin edelleen, eli aivan nykyaikaisilla jäljillä ollaan. Toistaiseksi tuote tulee saataville vain Romanian markkinoilla, ja 85 000 euron hankintahinta kuorrutetaan kahden vuoden takuulla. Kymmenen autoa on jo valmistettu ja ainakin kolmesta on kätelty kaupat. Baia Maren kaupungissa sijaitsevan tehtaan kapasiteetin kerrotaan olevan 360 autoa vuodessa.

Scania AXL – itsenäinen ja hytitön

Scania on esitellyt uuden täysautonomisen ja hytittömän konseptikuorma-auton, joka tuntee nimen AXL. Se on Scanian ensimmäinen autonominen kuorma-auto, johon luotetaan niin paljon, ettei se tarvitse enää turvakuljettajaa.

”Meillä on jo useita itseohjaavia ratkaisuja asiakkaidemme käytössä, mutta niissä on tähän mennessä ollut aina tilaa kuljettajalle, joka voi puuttua toimintaan mikäli tarvetta on. Scania AXL:ssä ei ole enää hyttiä, mikä muuttaa pelin luonteen täysin”, kertoo Scanian tuotekehitysjohtaja Claes Erixonja jatkaa: ”Itseohjaavien ja kulkevien ajoneuvojen kehitys on ottanut huimia harppauksia viime vuosina. Meillä ei ole vielä kaikkia vastauksia valmiina, mutta AXL:n kaltaisten konseptien avulla kehitymme jatkuvasti ja opimme kovalla vauhdilla”.

AXL havainnoi lähitienoita kameralla, Lidarilla eli valotutkalla ja radiotutkalla.

Tarkkoja teknisiä tietoja ei vielä ole paljastettu, mutta moottori käyttää uusiutuvaa biopolttoainetta ja hytin tilalle on pakattu hurja määrä älyteknologiaa. Ajoneuvon rakenne on suunniteltu vastaamaan ja kestämään louhos- ja soramonttuolosuhteita, jotka sen ensimmäisiä työympäristöjä ovat. Ja mukana on toki myös ripaus Scanian muotoilua, vaikka se perinteinen hytti nyt puuttuukin. 

AXL
Aluksi AXL työskentelee suljetuilla louhoksilla ja soramontuilla.
Lava on norjalaisen Istrailin valmistama.

MAN etsii mainoskasvoja

MAN Suomi aloittaa uuden mainoskampanjan, johon haetaan parhaillaan mainoskasvoja. Kampanjan pääosassa tulevat olemaan oikeat tosielämän MAN-kuljettajat. Kampanjaan valitut henkilöt tuleva osallistumaan mainoksien kuvauspäiviin, ja saavat kasvonsa sekä tarinansa näkyviin kampanjassa. Lisäksi he pääsevät vierailemaan MANin tehtaalla Baijerissa, Saksassa.

Jos koet olevasi tähän tehtävään sopiva MAN-kuljettaja, kannattaa käydä täyttämässä hakulomake. Hakuaika kampanjaan on auki 30.9.2019 asti.

Uusi DAF 8×4-tridemalusta esiteltiin yleisölle

DAF osallistui 11.-15.9.2019 Belgian Kortrijkissa joka toinen vuosi järjestettäville Matexpo-rakennuskonemessuille ja näytillä oli muiden työmaakuljetuksissa käytettävien kuorma-autojen ohella uusi CF FAW 8×4 -malli, joka sai näillä messuilla maailmanensi-iltansa.

DAFilla oli Matexpossa 300 m2:n messuosasto hallissa 5. Esillä oli kolme ajoneuvoa: 19T LF Construction paikalliseen ja alueelliseen jakeluun, XF Super Space Cab raskaisiin tavarakuljetuksiin ja uusi 8×4 CF FAW, joka soveltuu monenlaisiin käyttötarkoituksiin.

Uusi FAW 

Uusi FAW-alusta – joka on saatavilla sekä CF- että XF-versioina – on varustettu tridem-telillä, joka koostuu valmistajansa mukaan erinomaisen pidon tarjoavasta tandem-akselista ja ohjaavasta taka-akselista, joka mahdollistaa vain 15,6 metrin kääntösäteen. DAF suosittelee alustaa kippilaitteiden, betonisekoittimien tai koukkulaitteiden kanssa käytettäväksi.

Rakennusala

Richard Zink, DAF Trucks -yrityksen myyntijohtaja ja hallituksen jäsen lausui ajatuksiaan uutuudesta: ”20 % markkinaosuudellaan DAF on selkeästi Euroopan vetoautosegmentin markkinajohtaja. Myös rakennusalalla pystymme tarjoamaan parasta, sillä DAFin tuotevalikoimasta löytyy ajoneuvo jokaisen tarpeisiin. Uusi FAW-malli osoittaa halumme kasvattaa markkinaosuuttamme rakennusalalla.”

Scania järjestää ilmastopäivän

Scania järjestää ilmastopäivän 20.9. ja keskeyttää tuolloin muut toimintonsa työntekijöiden kestävän kehityksen koulutusta varten osoituksena sitoutumisestaan ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun ja Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamiseen.

”Olemme toimineet määrätietoisesti kestävän kehityksen hyväksi, ja sillä on ollut valtava vaikutus tuotteisiimme, tuotantoomme ja tapaamme harjoittaa liiketoimintaa”, sanoo toimitusjohtaja Henrik Henriksson. ”Nyt otamme jälleen uuden askelen eteenpäin ja valitsemme ilmastopäivänä toimintamuodoksemme koulutuksen, sillä uskomme, että tietoisuuden lisääminen ilmastonmuutoksesta on välttämätöntä, jotta Pariisin sopimuksen tavoitteisiin päästään.”

Scanian ilmastopäivä järjestetään 20. syyskuuta eli ennen New Yorkissa järjestettävää Yhdistyneiden kansakuntien ilmastotoimihuippukokousta (United Nations Climate Action Summit). Kyseisenä päivänä työt Scanian pääkonttorilla, tuotantolaitoksissa ja paikallisissa yksiköissä eri puolilla maailmaa keskeytetään yhden tunnin ajaksi. Tämän tunnin aikana työntekijät saavat lisäkoulutusta ilmastonmuutoksesta ja yritys kuuntelee kaikkien työntekijöiden ajatuksia siitä, miten Scania voi edelleen parantaa työtään kestävän kehityksen hyväksi kaikissa toiminnoissaan.

”Liike-elämä on tärkeässä osassa ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa. Emme voi vain katsella vierestä ja odottaa, että muut toimivat. Haluan haastaa muut yritykset toimimaan, ja toivon mukaan saamme yhdessä aikaan suuren vaikutuksen”, Henriksson jatkaa.

Scania kertoo sitoutuneensa johtamaan muutosta kohti kestävän kehityksen kuljetusjärjestelmää. Ilmastopäivä on uusi askel tiellä tämän määränpään saavuttamiseksi, yritys tiedottaa, ja muistuttaa tekevänsä jatkuvasti työtä tuotteidensa päästöjen minimoimiseksi. Scanian mukaan sama kunnianhimo koskee myös yrityksen omien toimintojen ja kuljetusten jalanjäljen pienentämistä. Scania kertookin viime vuosien aikana sitoutuneensa tavoitteisiin, joita ovat omien maakuljetusten hiilidioksidipäästöjen puolittaminen kuljetettua tavaratonnia kohti vuoteen 2025 mennessä, omien toimintojen hiilidioksidipäästöjen puolittaminen vuoteen 2025 mennessä, siirtyminen 100-prosenttisesti fossiilivapaaseen sähköön vuoteen 2020 mennessä ja aina markkinoiden laajimman fossiilisille polttoaineille vaihtoehtoisia ratkaisuja käyttävien tuotteiden valikoiman tarjoaminen.

Uusi Actros ja Arocs kiertueelle

Mercedes-Benzin uudet Actros- ja Arocs-mallistot ovat kiertueella Suomessa syys-lokakuussa. Mercedes-Benz Trucks Innovation Tour 2019 -kiertue alkaa Rovaniemeltä 18.9. ja päättyy Vantaalle 11.10. Kiertueella ovat koeajettavissa uusi Actros ja Arocs sekä mahdollisuus tutustua Mercedes-Benz Uptime ja FleetBoard -kalustonhallintaratkaisuihin.

Koeajokalusto:

  • Uusi Actros 2553L, uusien mittojen mukainen täysperävaunuyhdistelmä 
  • Uusi Actros 2653LS DNA, uusien mittojen mukainen puoliperävaunuyhdistelmä
  • Uusi Actros 2653LS -B-linkkiyhdistelmä
  • Uusi Arocs 3258 -aura-/kasettiyhdistelmä
  • Uusi Arocs 3263 -puutavarayhdistelmä

Kiertueaikataulu:

Ke 18.9. Rovaniemi Veho, Teollisuustie 62
To 19.9. TornioHeimo Rautio, Neulojankatu 14
Pe 20.9. OuluVeho, Kaarnatie 32
La 21.9. OuluVeho, Kaarnatie 32
Ma 23.9. KokkolaVeho, Indolantie 2
Ti 24.9. SeinäjokiVeho, Puuhaajantie 1, Hyllykallio
Ke 25.9. JyväskyläVeho, Kuormaajantie 55
To 26.9. Kuopio  Veho, Takojantie 24, Toivala
Pe 27.9. JoensuuE. Hartikainen, Pamilonkatu 31
Ma 30.9. LappeenrantaVeho, Myllymäenkatu 10
Ti 1.10. KouvolaVeho, Koriansuora 15
Ke 2.10. LahtiVeho, Kasaajankatu 8
To 3.10. HämeenlinnaRaskone, Itäportintie 4
Pe 4.10. Pirkkala Veho, Jasperintie 1
Ma 7.10. Pori    Veho, Korjaamonkatu 3
Ti 8.10. LietoVeho, Loukinaistentie 10
Ke 9.10. LietoVeho, Loukinaistentie 10
To 10.10. Raasepori Veho, Teknikontie 17, Tammisaari
Pe 11.10. VantaaVeho, Ansakuja 3

Ajoneuvot ovat koeajettavissa ma-pe klo 10-18 ja la klo 10-15. Koeajoille voi ilmoittautua ennakkoon tästä

Uuden Actrosin ja Arocsin innovatiiviset avustinjärjestelmät  

Uuden Actrosin ja Arocsin vakiovarusteisiin kuuluva PPC-vakionopeudensäädin (Predictive Powertrain Control) toimii valmistajan mukaan entistä tehokkaammin. Järjestelmää voi käyttää nyt myös maaseututeillä parantuneen karttamateriaalin ansiosta. Digitaaliset kartat tunnistavat esimerkiksi maaston ja reittien topografian, risteysten ja liikenneympyröiden geometriat sekä liikennemerkit. Järjestelmän ansioista polttoaineen kulutuksen kerrotaan olevan jopa 5 prosenttia aikaisempaa pienempi.

Multimedia Cockpit –ohjaamo tarjoaa kuljettajalle käyttömukavuutta ja helppoutta. Vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, joista suurempi 12-tuumainen sijaitsee ohjauspyörän takana ja korvaa perinteisen mittariston. Näytöllä visualisoidaan esimerkiksi avustinjärjestelmien ja liikennemerkkitunnistimen toiminnot.

Myös Actrosin yhdistettävyyttä ja toiminnallisuutta esitellään. Älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle. Reaaliaikaiset Fleetboard- ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille. 

Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa vakiovaruste. MirrorCam parantaa valmistajan mukaan huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. 

MirrorCamin ansiosta kuljettajalla on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympärille. Näkymä ulottuu myös A-pilarien taakse, jonne perinteisesti muodostuu vaarallinen katvealue. Ratkaisu eliminoi myös kokonaan peilien väärien säätöjen mahdollisuuden: kun auto käynnistetään, kamerat asettuvat automaattisesti optimaaliseen asentoon. Näkymä kattaa auton koko kyljen pituuden, ja peruutuksissa kuljettaja näkee tarkasti perävaunun liikkeet ja etäisyyden peruutuskohteeseen. Järjestelmä lisää turvallisuutta myös taukojen ja yöpymisten aikana: kuljettaja voi milloin tahansa aktivoida MirrorCamin kahdeksi minuutiksi tarkistaakseen näytöistä, liikkuuko joku ajoneuvon ympärillä.

Uuden Actrosin Active Drive Assist –ajoavustin tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta. Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu tahattomaan kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä. Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa. 

Active Brake Assist 5 -hätäjarrutusjärjestelmä lisää uuden Actrosin ajomukavuutta ja turvallisuutta sekä vähentää kuljettajan kuormitusta ja peräänajo-onnettomuuksien riskiä. Järjestelmä toimii tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla. Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Toiminta perustuu samaan tutka- ja kamerajärjestelmään kuin Active Drive Assist –avustin. Järjestelmä seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti.

CNH jakaa toimintaansa osiin

CNH Industrial on julkaissut vuosia 2020-2024 koskevan viisivuotissuunnitelmansa, jota se kutsuu nimellä Transform 2 Win – eli jotakuinkin ”Muutu voittaaksesi.” Suunnitelma sisältää linjauksia, jonka mukaan yritys paloitellaan on-highway- ja off-highway-osasiin. Näin pyritään luomaan kaksi omaan alaansa keskittynyttä yritystä, joilla pyritään maailman huipulle.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on-highway-yritykseen tulisi kuulumaan hyötyajoneuvo- ja voimalinjatuotanto. Off-highway-firmaan taas sijoitetaan maatalous- ja rakennuskonesegmentit sekä edellä mainittuihin luokkiin kuulumattomat erikoisalat.

Tällä haetaan mm. kustannussäästöjä, parempaa keskittäytymistä kyseisten yritysten omiin osa-alueisiin ja notkeampaa reagointia markkinoiden tarpeisiin. 

Off-highway-ryhmä, mitä nimeä se lopulta sitten kantaakaan, koostuu liikevaihdoltaan 75% maatalouskoneista eli Case IH:sta, New Holland Agriculturesta ja Steyristä. 19% tulee rakennuskoneista kuten Case Construction Equipmentistä ja New Holland Constructionista ja Astra-kiviautoista. 6% liikevaihto-osuus muodostuu erikoisaloista, kuten puolustusajoneuvoista ja Magirus-paloautoista. Tämän ryhmän muodostamisen oletetaan olevan valmis vuoden 2022 loppuun menneessä.

On-highway-ryhmä koostuu Ivecosta, Iveco Busista ja Heuliez Busista 69% liikevaihto-osuudella. 31% muodostuu FPT Industrial- voimalinjaosastosta. Tämän ryhmän ounastellaan olevan valmis kokonaisuus vuoden 2021 alussa.

Sisu-alkuperäisvaraosien jakelu TAVO Oy:lle

Petri Kananen ja Tapio Korpinen kättelivät yhteistyön alkaneeksi.

Varaosatoimintoja koskevan asiakaspalvelun ja varaosien saatavuuden kehittämiseksi Oy Sisu Auto Ab ja TAVO Oy ovat solmineet sopimuksen, jonka mukaisesti Sisu-alkuperäisvaraosien jakelutoiminnasta vastaa 9.9.2019 lähtien TAVO Oy. 

”Sisu Auton kuorma-autotuotannon jo vuosia jatkunut kasvu sekä markkinaosuuden vahvistuminen ovat tuoneet mukanaan kasvavat huolto- ja varaosavirrat, jotka antavat entistä paremmat mahdollisuudet Sisu-huoltoverkoston varaosapalvelujen kehittämiseen”, toteaa Sisu Auton toimitusjohtaja Petri Kananen.

TAVO Oy eli Tampereen Autovaraosa on tunnettu ja laajasti kasvanut raskaan kaluston varaosien maahantuonti-, tukku- ja vähittäismyyntiin keskittynyt, vuonna 1976 toimintansa aloittanut kotimainen perheyritys. TAVO Oy työllistää runsaat 60 alan ammattilaista toimipisteissään Tampereella, Seinäjoella, Vaasassa ja Oulussa.

”TAVO:lla on jo ennestään pitkä ja vahva kokemus Sisu-varaosista ja Sisu-asiakkaiden palvelemisesta, mikä luo pohjan huippulaatuisen Sisu-brändiä vastaavan palvelun kehittämiseksi”, kertoo TAVO Oy:n toimitusjohtaja Tapio Korpinen.

Suomessa Sisu-jälkimarkkinointiverkoston muodostavat jatkossa varaosajakelutoiminnasta vastaava TAVO Oy sekä Sisu Auton valtuuttamat huoltokorjaamot, jotka käsittävät mm. Veho Oy Ab:n, Raskone Oy:n E.Hartikainen Oy:n, Askolan Auto- ja Konekorjaamo Oy:n, Merilapin Ajoneuvohuolto Oy:n, KM Huoltopalvelut Oy:n, Jaresko Oy:n ja Karjalan Yhdistelmäjarrut Oy:n huoltopisteitä.

Real Machinery osti OK-Konehuolto Oy:n

RealMachinery Oy jatkaa kasvuaan, ja viimeisimmän laajentumisen kohteena ja konsernin tämän vuoden painopistealueena ovat jälkimarkkinapalvelut. 
Tätä osa-aluetta vahvistamaan RealMachinery on hankkinut OK-Konehuolto Oy:n koko osakekannan suunnatulla osakeannilla 4.9.2019. Yrityshankinnalla RealMachinery-konekonserni kertoo saavansa lisäresursseja koneiden huoltoon sekä osaavaa henkilökuntaa vahvistamaan nykyistä huolto- ja korjaamo-organisaatiota. 
Konekonsernin huolto- ja korjaamopalveluissa on yrityskaupan myötä yli 100 ammattitaitoista työntekijää palvelemassa asiakkaita entistäkin paremmin ja asiakaslähtöisemmin, Real Machineryltä kerrotaan.

OK-Konehuolto on perustettu vuonna 2016 Järvenpäässä ja toimii entisessä Valmetin konepajassa. OK-Konehuollon palveluihin kuuluvat monipuoliset koneiden huolto- ja korjaustyöt sekä päällys- ja lavarakennus, kuten perinteiset Talma-kivilavat.
Lisäksi yritys on erikoistunut nostureiden puomihitsauksiin sekä suurkonekaluston korjauksiin.

OK-Konehuollon toimitusjohtajana jatkaa Verneri Ovaska, jonka yhtenä tehtävänä on myös vahvistaa konekonsernin jälkimarkkinointimyyntiä Suomessa. OK-Konehuollon osakkaista Kalle Kottarituo puolestaan kenttähuollon ja teknisen tuen asiantuntemusta RealMachinery-konserniin. Verneri ja Kalle ovat suunnatun osakeannin kautta RealMachineryn henkilöomistajia ja jatkavat yrityksen kehittämistä entisen tapaan. OK-Konehuollon alkutaipaleen mahdollistaneet Pekkaja Pasi Salonenkeskittyvät jatkossa ydinliiketoimintaansa eli Kuljetus ja Maanrakennus P. Salonen Oy:n liiketoimintaan ja yhteistyö jatkuu yritysten välillä.

Yrityshankinnan lisäksi RealMachinery Oy on nimittänyt huolto- ja korjaamoliiketoiminnan johtajaksi Pekka Lehtisen2.9.2019 alkaen. Pekka on työskennellyt usean vuoden ajan jälkimarkkinoinnin johtotehtävissä työkoneiden toimialalla.

Juha Mattila Renault Trucks -tuotepäälliköksi

Renault Trucksin uudeksi tuotepäällikköksi on nimitetty Juha Mattila. Mattila on toiminut viimeisten viiden vuoden aikana Volvo Truck Centerin itäisen alueen Renault Trucks -myyjänä. Ennen siirtymistä Volvo Finlandille Renault Trucks tuotemerkin pariin, Juha toimi viisi vuotta kuljetusyrittäjänä ja työskenteli sitä ennen myös kuljettajana useita vuosia.

”Juhalla on erinomainen tuotetekninen tietotaito ja pitkä kokemus Renault Trucks tuotteista, sekä Volvo-verkoston eri palveluista. Olemme iloisia, että saamme nyt Juhan mukaan tukemaan myyntiä tuotetekniikan osalta. Juha on hoitanut asiakkuuksia idän alueella loistavasti ja hän on saanut aivan erinomaista asiakaspalautetta, joten etenemme tietenkin nyt uuden idän alueen Renault Trucks myyjän rekrytoinnin kanssa ripeästi”, myyntijohtaja Pasi Gerpe kertoo.

Juha palvelee idän alueen asiakkaita kunnes uusi Renault Trucks -myyjä on löytynyt. Mattilan asemapaikkana on 16.9. alkaen Volvo Finland Ab:n pääkonttori Vantaalla osoitteessa Osumakuja 4.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...