Volvo Trucks esittelee uusia toimintoja, joiden se lupaa parantavan turvallisuutta ja ajettavuutta sekä tukevan ajoneuvon tarkkaa käsittelyä ahtaissa paikoissa sekä kuoppaisilla tai liukkailla teillä, kuten esimerkiksi rakennustyömailla. 

Terrain Brake on ratkaisu ajamiseen alhaisilla nopeuksilla epätasaisessa maastossa, jossa se tekee kuorma-auton ohjaamisesta helpompaa ja turvallisempaa. Yleensä, jos kuljettaja pyrkii jarruttamaan siten, että yksi pyöristä on korkeamman pinnan reunalla kuten ison kiven tai reunakiveyksen päällä, niin pyörä liukuu alas ennen kuin kuljettaja ehtii jarruttaa, ja ajoneuvoa on vaikea pitää hallinnassa. Uusi Terrain Brake jarruttaa heti, kun kuljettaja vapauttaa kaasupolkimen. Kuorma-auto pysyy Volvon mukaan siten vakaasti paikallaan, mikä mahdollistaa pienet erittäin tarkat liikkeet. Terrain Brake on saatavana lisävarusteena Volvo FH16:een ja muihin Volvon kuorma-autoihin, joissa on vetävä etuakseli. 

Change Direction on toinen ratkaisu, joka helpottaa kuorma-auton ohjaamista alhaisilla nopeuksilla. Esimerkiksi ahtaassa tilassa kääntyminen tai lastauslaiturille peruuttaminen vaatii yleensä pieniä teräviä liikkeitä ja kuljettajan on käytettävä vuoron perään jarrua ja kaasua. Jarrun painamisen sijasta, kuljettaja voi nyt vaihtaa peruutusvaihteelle, vaikka auto liikkuu eteenpäin. Toiminto jarruttaa ajoneuvon automaattisesti pysähdyksiin ja alkaa sitten peruuttaa, kun kuljettaja vain pitää kaasupolkimen alas painettuna. Ajosunnan muuttaminen käy näin ollen vain vaihdetta vaihtamalla ja kaasupoljinta koko ajan painamalla. Change Direction on saatavana lisävarusteena FH-, FM- ja FMX-malleihin. 

Active Grip Control on puolestaan toiminto, jonka on määrä parantaa vakautta ja kiihdytystä liukkaissa olosuhteissa. Jos kuorma-auto alkaa luistaa, anturit reagoivat ja auttavat löytämään pidon. Uusi toiminto on lisäksi suunniteltu vähentämään linkkuun menemisen ja yliohjauksen riskiä ajettaessa ilman kuormaa. Active Grip Control on vakiovarusteena kaikissa Volvon raskaissa kuorma-autoissa, joissa on sähköinen voimansiirto sekä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta myös kaikissa Euro VI -moottorilla varustetuissa raskaissa Volvoissa. 

Näiden lisäksi Volvo Trucks kertoo päivittäneensä vakionopeussäätimen niin, että se voidaan aktivoida neljän kilometrin tai jopa kahden kilometrin tuntivauhdissa, kun sitä käytetään valinnaisvarusteena saatavien ryömintävaihteiden kanssa.