MAN Truck & Bus -tehtaan yhteyteen Müncheniin valmistuneen MAN eMobility -keskuksen tuotantolinjalta kerrotaan valmistuneen 20 täyssähkökuorma-auton prototyyppiä. Samalla keskuksessa on testattu, kuinka samalla tuotantolinjalla voidaan valmistaa sekä täyssähkökuorma-autoja että perinteisellä voimalinjalla varustettuja kuorma-autoja.

Münchenin MAN Truck & Bus -tehtaan valmistuneen eMobility-keskuksen käyttöönotto etenee, ja linjalta on valmistunut jo 20 täyssähkökuorma-auton prototyyppiä. Lisäksi linjastolla on tehty sähköautojen lisäksi perinteisellä voimalinjalla varustettuja autoja yhtä aikaa testiluonteisesti. Tämä on haaste niin koneille kuin teknologiallekin, mutta myös työntekijöille. 

”Meidän täytyy saavuttaa työntekijöiden luottamus ja tukea heitä tässä perustavanlaatuisessa muutosprosessissa. Saavuttaaksemme tämän kaiken meillä on selkeä visio niin itse tehtaan kuin työntekijöiden koulutuksen ja kehityksen suhteen. Tiivis yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä tekee eMobility-keskuksen konseptista ainutlaatuisen”, sanoo Münchenin tehtaanjohtaja Thorsten Campehl

Yli 1 700 työntekijän kerrotaan jo saaneen korkeajänniteteknologiakoulutuksen ja vuoden loppuun mennessä luku on jo yli 2 000. Vuoden 2023 loppuun mennessä kaikki työntekijät ja asiantuntijat Münchenin-tehtaan tuotannossa ovat MANin mukaan valmiita täyssähköautojen sarjatuotantoon. 

Monitahoisessa joustavassa tuotantomallissa on tarkoitus alusta alkaen kehittää moduuleista koostuvia komponentteja, erityisesti alustan ja johtosarjojen osalta, joita voidaan käyttää molemmissa konsepteissa: joko perinteisellä voimalinjalla varustetuissa kuorma-autoissa tai täyssähköautoissa ja samalla tuotantolinjalla. MAN eMobility -keskuksen konseptin tavoitteena on kehittää tarvittavia prosesseja tulevaisuuden sarjatuotantoa varten. Tämä koskee niin ensimmäisten prototyyppien valmistusta kuin työntekijöitä tuotantolinjalla, jotka käyttävät uutta teknologiaa. Samaan aikaan vaatimukset myöhemmin alkavaan sarjatuotantoon voidaan MANin mukaan yhdistää ajoneuvojen kehitykseen heti alusta alkaen. 

MAN esitteli uuden sarjatuotantoisen täyssähköisen kuorma-auton toukokuussa Berliinissä, ja MAN eTruck on tulossa markkinoille vuonna 2024. Täyssähköisen kuorma-auton erityinen tekninen yksityiskohta on sen tulevaisuudessa saatavilla oleva erityisen suuri 1 000 kilowatin latausteho: korkea latausteho ja lyhyt latausaika lupaavat MANin täyssähköisestä kuorma-autosta tehokasta ratkaisua pitkän matkan kuljetusliikenteeseen, tarjoten päivittäisen noin 600–800 kilometrin toimintamatkan.