Scania on lisäämässä sähköisten kuorma-automalliensa määrää suunnitelmiensa mukaisesti. Akkusähköiset BEV-versiot tulevat saataville R- tai S-makuuohjaamolla.

Scania jatkaa sähköisen mallistonsa lisäämistä, tuomalla BEV-versiot (battery electric vehicle) R- ja S-mallin makuuohjaamollisista autoista. Scanian mukaan tämä mahdollistaa sähköistettyyn liikennöintiin siirtymisen yhä useammalle asiakkaalle eri kuljetustehtäviin. Suurimmillaan 624 kWh:n akusto soveltuu Scanian mukaan hyvin erityisesti alueelliseen kaukoliikenteeseen. 

”Tämä lanseeraus on merkittävä virstanpylväs meille ja kumppaneillemme”, sanoo Scanian toimitusjohtaja Christian Levin ja jatkaa, ”Laajennamme nyt tarjontaamme kaikkiin suuntiin tarjoamalla uusia mahdollisuuksia laajalle asiakaskunnalle ja koko kuljetusalan ekosysteemille. Nämä kuorma-autot ovat osa ratkaisuja, jotka sisältävät kaikki ne ominaisuudet, joita sähköistymistä kaipaava kuljetusala vaatii.” 

Scanian uuden BEV-kuorma-autosukupolven kerrotaan perustuvan erityisesti modulaarisuuteen, kestävyyteen ja kokonaistaloudellisuuteen. Lisäksi merkin sähkökuorma-autoihin kerrotaan liitetyn kaikki ne elementit, mitä kokonaisratkaisun syntymiseen tarvitaan: lataus, rahoitus, vakuutus ja huolto. 

Scanian mukaan uudet BEV-mallit soveltuvat entistä laajemmin eri käyttötarkoituksiin joko täysperävaunu- tai puoliperävaunu -yhdistelminä mahdollistaen esimerkiksi lämpötilasäädellyt elintarvikekuljetukset. Toimintamatkat vaihtelevat painon, kokoonpanon ja reitin topografian mukaan, mutta kuudella akulla varustetulla 4×2-vetoautolla voidaan saavuttaa 350 kilometrin toimintamatka latauskertojen välillä, keskinopeuden ollessa 80 km/h. Mallien korostetaan soveltuvan parhaiten reiteille, jotka mahdollistavat suunnitellun latauksen kotivarikolla tai määränpäässä. Mahdollisuus lataukseen kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana lisää luonnollisesti toimintamatkaa. 

Uudet Scania BEV-kuorma-autot voi aluksi tilata 4×2-vetoautona tai 6×2*4-tasakuorma-autona. Kuudella akulla varustetun 4×2-vetoauton akseliväli on 4 150 milliä, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän kokonaismassa voi olla suurimmillaan 64 tonnia. Latauskapasiteetti on maksimissaan 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintamatkaa noin 270–300 kilometriä. Scania 45 R- tai S-mallin jatkuva teho on 410 kW (noin 560 hv). 

Uudet Scanian sähkökuorma-autot ovat nyt tilattavissa, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä