Siinä missä viime aikojen uutisointi on keskittynyt vahvasti tulevaisuuden vaihtoehtoisten polttoaineiden ja käyttövoimien ympärille, paaluttaa Scania kenttään myös tutumpaa tarinaa. Dieselmoottori tulee säilyttämään valta-asemansa kuorma-autopuolella vielä pitkään, ja tätä maisemaa vasten julkaistiin tänään uusi Scanian V8 Euro6 -moottorisarja. Varsinkin sen tehokkainta mallia valmistaja tituleeraa, ei enempää tai vähempää kuin uudeksi kuninkaaksi.

Nimitys ei ole aivan aiheeton, sillä vanha kunnon hevosvoimakilpailu nostaa jälleen päätään. Nyt uuden moottorin myötä päästään sarjavalmisteisten, ainoastaan dieselmoottoria voimanlähteenä käyttävien kuorma-autojen teholuokassa jo 770 hevosvoimaan. Tämän puhdikkaimman mallin lisäksi valikoimaan lisätään kolme muutakin kulmakonetta, nimittäin 530-, 590- ja 660-hevosvoimaiset mallit.

MoottoriTehoVääntö
DC16 120530 hv / 390 kW / 1900 rpm 2800 Nm / 925-1325 rpm
DC16 121590 hv / 434 kW / 1900 rpm3050 Nm / 925-1350 rpm
DC16 122660 hv / 485 kW / 1900 rpm3300 Nm / 950-1400 rpm
DC16 123 770 hv / 566 kW / 1900 rpm3700 Nm / 1000-1450 rpm

Scanialta kerrottiin tänään, että uudistuksessa ei tietenkään ole paketoitu mukaan pelkästään uusia hevosvoimalukuja vaan moottorikehityksessä on tehty muutakin. Kaikissa malleissa moottorin sisäistä kitkaa on pienennetty, korkeapainepolttoainepumppu on uusittu, puristussuhteita ja sylinteripaineita on kasvatettu, pakokaasunkäsittelyä parannettu varustamalla järjestelmä kahdella annosteluyksiköllä ja EMS-moottorinojausjärjestelmän toimintaa tehostettu. Uutta on myös optimoitu 160A:n laturi.

770 hevosvoiman V8-malli saa lisäksi muutamia muita viilauksia. Jälleenkäsittelyjärjestelmässä ei ole lainkaan EGR-takaisinkierrätystä, ainoastaan SCR-pelkistyskatalysaattori. Turbo on kuulalaakeroitu ja kiinteägeometrinen. Pakosarja on yksirivinen, venttiilikopat V8-tyylisiä ja kompressori on irtikytkettävää mallia.

Polttoaineena kaikki mallit pystyvät käyttämään dieseliä, HVO:ta ja 590 hv:n malli myös biodieseliä.

Uuden moottorilinjan jatkoksi Scania esittelee myös uuden sukupolven Opticruise G33CM-vaihteiston aina V8-moottorien 660 hevosvoiman tehoon saakka. Tämän laatikon kerrotaan olevan vaihteensiirroltaan aiempaa parempi, ajomukavuudeltaan erinomainen ja huoltotarpeeltaan entistä vähäisempi. Scanialta kerrotaan, ettei uudessa vaihteistossa ole ainuttakaan nykyisin käytössä olevaa osaa, eli kehittelyä on todella tehty.
Vaihteistolla voidaan saavuttaa 1% polttoainesäästö, ja Scanialla on laskettu, että kokonaissäästö uuden moottorin ja voimalinjan yhteistyössä voi olla jopa 6%. Uusi vaihteisto-ohjelma tulee korvaamaan ajan myötä Scanian aiemmat Opticruise-ratkaisut.

Palaamme aiheeseen Raskas Kalusto 8/20 -lehdessä sekä tarkemman esittelyn että koeajonkin myötä.