DB Schenker aloittaa säännöllisen liikennöinnin Suomen ensimmäisellä täyssähköisellä HCT-yhdistelmällä Vantaan ja Lempäälän välisessä runkoliikenteessä.

DB Schenker ottaa käyttöön Suomen ensimmäisen täyssähköisen HCT-yhdistelmän. Täyssähköisestä Volvo FH Electric -vetoautosta ja kahdesta puoliperävaunusta koostuvan yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 68 tonnia.

Testikäytössä olevan täyssähköisen HCT-yhdistelmän kerrotaan tukevan DB Schenkerin kestävän kehityksen strategiaa omasta toiminnasta aiheutuvien päästöjen vähentämisessä. Se ei tuota käytönaikaisia päästöjä, joten ainoat päästöt aiheutuvat auton ja latausinfrastruktuurin rakentamisesta sekä ostettavan sähkön tuotannosta.

”DB Schenker haluaa toimia suunnannäyttäjänä ympäristöystävällisissä logistiikkaratkaisuissa. Olemme sitoutuneet paitsi tarjoamaan asiakkaillemme kestäviä ja innovatiivisia kuljetusvaihtoehtoja, myös kehittämään koko toimialaa kohti vastuullisempaa huomista. Täyssähköinen HCT-yhdistelmämme on investointi tulevaisuuteen ja tärkeä askel siirryttäessä kohti nollapäästöisiä ajoneuvoja”, sanoo Harald Knaapinen, DB Schenkerin Suomen maakuljetuksista vastaava johtaja.

Uusi yhdistelmä otetaan käyttöön DB Schenkerin kappaletavara- ja pakettikuljetusten runkoliikennöintiin Vantaan ja Lempäälän terminaalien välillä. Ilta- ja yöaikaan liikennöitävän runkolinjan lisäksi yhdistelmää hyödynnetään Lempäälän ja Hämeenlinnan välisiin, aamupäivällä ajettaviin kappaletavaroiden nouto- ja jakelukuljetuksiin. Kolmessa vuorossa kulkevaa yhdistelmää ladataan vuorojen välissä DB Schenkerin terminaaleihin rakennetuilla teholatauslaitteilla.

Yhteistyötä Volvon kanssa raskaan liikenteen sähköistämisessä

Käyttöön otettava, kokonaismassaltaan jopa 68 tonnin yhdistelmää vetävä Volvo FH Electric on merkittävä edistysaskel raskaan liikenteen sähköistämisessä kaupunkien välisissä kuljetuksissa.

“Olemme iloisia saadessamme testata yhdessä DB Schenkerin kanssa täyssähköistä HCT-yhdistelmää Suomessa. Haluamme näyttää, että täyssähköiset kuljetusratkaisut soveltuvat hyvin myös tehtäviin, joissa on suuri kokonaispaino ja korkea käyttöaste”, kertoo Volvo Finlandin myyntijohtaja Veli Pusa

Uuden Volvo FH Electricin käyttöönotto on jatkoa DB Schenkerin ja Volvo Trucksin yhteistyölle täyssähköisissä kalustoratkaisuissa. Vuonna 2022 Volvo toimitti DB Schenkerille täyssähköisen Volvo FL Electric -kuorma-auton, jota hyödynnetään Tampereen ydinkeskustan täysin sähköisesti toteutettavissa jakeluajoissa.

Lataukset omista aurinkovoimaloista

DB Schenkerillä on Viinikkalan ja Lempäälän lastauslaitureissaan DC-teholatauslaitteet, jotka on mitoitettu kaluston latausajan ja -tarpeen mukaisesti. Kaluston lataukseen tarvittava energia saadaan talvea lukuun ottamatta DB Schenkerin kiinteistöjen omista aurinkovoimaloista. Aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä täydennetään tarvittaessa ostamalla lähes päästötöntä tuulisähköä.

Viinikkalan terminaaliin rakennettu sähkölatausjärjestelmä on Suomen logistiikka-alalla poikkeuksellinen. Latauslaitteiston kokonaisteho on noin 1000 kW. Pilotoitavaa latausjärjestelmää voidaan hyödyntää Volvo FH Electricin lisäksi paikallisen sähköisen jakelukaluston lataamiseen. Latausinvestoinnin arvo on noin puoli miljoonaa euroa.

Lempäälässä sähkölataukseen käytetään Nesteen yritysten sähkölataustarpeisiin kehittämää Neste Lataus -ratkaisua, jonka avulla DB Schenker voi ladata omaa ja alihankkijoidensa sähköistä kalustoa terminaalin varikkoalueella. Uuden vetoauton lisäksi vuonna 2022 käyttöön otettu Neste Lataus -sähkölatauspalvelu mahdollistaa myös Tampereen ydinkeskustan jakelukuljetuksiin käytettävien täyssähköisten kuorma-autojen lataamisen.

’’Nesteen tavoitteena on auttaa asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjään uusiutuvilla ja kiertotalousratkaisuilla vuosittain vähintään 20 miljoonalla tonnilla vuoteen 2030 mennessä. Uskomme, että siihen tarvitaan monipuolisia ja asiakkaiden tarpeisiin vastaavia ratkaisuja. Neste MY Uusiutuva Dieselin avulla asiakkaillamme on jo aiemmin ollut mahdollisuus vähentää kasvihuonekaasupäästöjään, ja sähkölatauspalvelumme, yritysasiakkaiden Neste Lataus – ja julkisen liikenteen Neste MY Uusiutuva Lataus, täydentävät ratkaisujemme valikoimaa. Olen iloinen, että Neste Lataus -ratkaisumme tukee DB Schenkerin päästövähennystavoitteita myös tässä merkittävässä vaiheessa, kun se ottaa runkoliikenteen kuljetuksissaan käyttöön täyssähköisen HCT-yhdistelmän’’, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön strategiajohtaja Pekka Vikström.

Tietoja autosta:

Volvo FH 6x2T Electric

Akusto: 6 kpl, nimelliskapasiteetti 540 kWh

Voimansiirto: 490 kW, I-Shift

Akseliväli: 3900 mm

Yhdistelmän pituus: 33 m

Suurin sallittu massa tieliikenteessä: 68 tonnia

Autossa on kattava paketti turvavarusteita, esim. Volvo Dynamic Steering -ohjaus, sivutörmäys- ja kaistanvahtiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja kuljettajan vireystilan valvonta.

Lataus:

Teholataus (250 kW DC CCS2): 2 h

Peruslataus (43 kW AC Type2): 10 h