Mercedes-Benz Trucks on julkistanut sarjatuotantoa enteilevän version ensimmäisestä pitkän matkan käyttöön tarkoitetusta sähkökuorma-autostaan. Akkukapasiteettia rekkaveturilla on 600 kilowattituntia, josta auto saa myös mallimerkintänsä.

600 kilowattitunnin akustolla ja Mercedes-Benzin itse kehittelemällä korkean tehosuhteen sähköisellä voimansiirrolla päästään uusille toimintasädeluokille, ainakin siis sähköajoneuvoista puhuttaessa. Yhdellä latauksella ajomatkaa tarjoillaan noin 500 kilometriä ja lakisääteisten taukojen aikana ladattuna päivämatkaksi saadaan yli 1000 kilometriä. Valmistajan mukaan välilatauksiin ei tarvita edes ns. megawattiluokan latausjärjestelyä.

Mercedes-Benzillä on myös laskettu, että jo 500 kilometrin toimintamatka on usein riittävä, sillä asiakasdata osoittaa noin 60% pitkän matkan kuljetuksista olevan Euroopan alueella alle tuon kilometrimäärän pituisia. Näin ollen matkan varrella latausta ei tarvittaisi, ainoastaan lähtö- ja päätepisteessä. Eli esimerkiksi kuljetusyrityksen varikolla ja toisessa päässä reissua terminaalissa purun tai lastauksen aikana. Julkiseen latausverkkoon tukeuduttaessa voidaan hyödyntää 400 kilowatin CCS-latausta, mutta myöhemmin eActros tukee myös MCS:ää eli megawattilatausta. Nyt alkuvaiheessa asiakkaat voivat jo valita jälkimmäiseen vaihtoehtoon asennusvalmiuden. MCS mahdollistaa akkujen lataamisen 20 prosentista 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa.

Uuden eActrosin yhdistelmäpaino on suunniteltu 44-tonniseksi, ja normaalin puolikaskärryn kanssa kantavuudeksi tulee EU-alueella yleisimmin 22 tonnia. Ajoneuvon kerrotaan olevan valmis myyntiin, joka alkaa myöhemmin kuluvan vuoden aikana. Aivan heti ei avaimia kuitenkaan kouraan saa, sillä varsinaisen valmistuksen kerrotaan alkavan vuoden 2024 lopulla. Tarjolle tulee myös tasakuorma-autoversio. Tuotannossa autoja kuitenkin on jo nyt, sillä noin 50:n esisarja-auton laivuetta rakennetaan parhaillaan, ja näillä ryhdytään suorittamaan laajempia käytännön asiakastestejä elävässä elämässä. Hankintahinnan kerrotaan olevan noin 2,5-kertainen verrattuna vastaavaan Actrosiin, mutta valmistajan mukaan hinta kompensoituu viiden käyttövuoden aikana hyvinkin, kun laskuihin otetaan mukaan paitsi polttoaineen hinta, myös esimerkiksi jo voimassa olevat tai myöhemmin voimaan tulevat dieselkäyttöistä raskasta liikennettä koskevat tietullit ja päästömaksut Keski-Euroopan suurissa kauttakulkumaissa.

Akkutekniikkana eActros 600 käyttää LiFePo-akkuja eli litiumrautafosfaattikemiaa. Niiden käyttöikä on pitkä, ja ajoneuvon realistiseksi käyttöiäksi onkin laskettu jopa 1,2 miljoonaa kilometriä kymmenen vuoden aikana. Tätä autoa ja erityisesti pitkän matkan käyttöä varten Mercedes-Benz on myös kehitellyt uuden 800 voltin sähköisen akselin, jossa on kaksi sähkömoottoria ja nelinopeuksinen vaihteisto. Moottorien jatkuva teho on 400 kilowattia ja hetkellinen huipputeho 600 kilowattia. Järjestelmä osaa luonnollisesti käyttää myös sähköautoista tuttua rekuperaatiota, eli hidastuksessa syntyvän energian talteenottoa. Samalla se vähentää varsinaisten käyttöjarrujen kulumista. Mukana on myös kartta- ja liikennetietoon perustuva, vakionopeudensäädintä ja vaihteistoa hallitseva, ennustava voimalinjan hallinta eli PPC. Myös ohjaamon aerodynamiikka on suunniteltu sähköauton ehdoilla ja myös sen mahdollistamin keinoin.