VR Transpoint kertoo hakevansa kasvua uusista toimialoista, joista yksi on aiemmin käytössä olevan rekkajunaliikenteen mahdollinen elvyttäminen jälleen toimintaan. Aluksi toiminta aloitettaisiin Helsinki-Oulu-välillä.

VR Transpoint kertoo sillä olevan kolme keskeistä aihiota, joista haetaan kasvua ja tuetaan vihreää siirtymää: teollisuuden investoinnit, vihreän siirtymän investoinnit sekä yhdistetyt kuljetukset.

Yksi kehittelyn alla oleva konsepti, eli yhdistetyt kuljetukset, elvyttää jo aiemmin käytössä ollutta, mutta sittemmin lopetettua toimintamallia. VR Transpoint linjaa, että sillä on vahva halu siirtää kontit ja trailerit yhä enemmän maanteiltä rautateille, junien kuljettamaksi.

”Meillä on tarkoitus luoda yhdistettyjen kuljetusten konsepti ensin Vuosaaren satamasta Ouluun. Visiona on luoda myös laajempi verkosto useampien kaupunkien välille, mutta ensin fokus on Helsinki–Oulu-välillä”, sanoo VR Transpointin uusasiakashankinnasta ja hinnoittelusta vastaava päällikkö Kirsi Klemola.

Yhdistettyjä kuljetuksia ei VR Transpointin mukaan voida luoda kuitenkaan yksin.

”Jos yhdistettyjä kuljetuksia ei ole olemassa, siihen ei saada asiakkaita, mutta jos ei ole asiakkaita, säännöllisiä kuljetuksia ei saada konseptoitua ja käyntiin. Siksi alussa on tarkoitus saada asiakkaita sitoutumaan tiettyyn volyymiin, jotta liikenne voidaan käynnistää”, Klemola kertoo.

Muna vai kana -tilanne vaatiikin VR Transpointin vahvaa yhteistyötä. Sitoutuneita suuria asiakkaita haetaan esimerkiksi kuljetusliikkeistä, kaupan keskusliikkeistä ja laivayhtiöistä. Riittävän pohjavolyymin uskotaan mahdollistavan palvelun käynnistämisen, ja kysynnän lisääntyessä kapasiteettia voidaan kasvattaa asiakastarpeen mukaan.

Palvelu mahdollistaisi rautatiekuljetukset myös toimijoille, joilla siihen ei aiemmin ole ollut mahdollisuutta.

Jos Klemolalta kysytään, yhdistetyt kuljetukset eivät rajoitu tulevaisuudessa vain Suomeen.

”Olemme alustavasti tutkineet yhteistyömahdollisuuksia ruotsalaisten ja virolaisten toimijoiden kanssa. Pitkällä aikavälillä haluaisimme löytää ratkaisuja, joilla suomalaiset tuotteet pääsevät junalla keskiseen Eurooppaan.”