Virus vaikuttaa ajo- ja lepoaikoihin Ruotsissa

Ruotsin liikenteestä vastaava viranomainen Transportstyrelsen on antanut 30 päivän erikoisluvan poiketa ajo- ja lepoaikasäännöistä vallitsevan koronavirustilanteen takia. 16.3. voimaan astunut poikkeusjakso tarkoittaa käytännössä sitä, että:

Vuorokausilepo yhdeksän tuntia: jokaisessa 24 tunnin jaksossa tulee olla vähintään yhdeksän tunnin yhtäjaksoinen lepoaika.

Viikkolepo 24 tuntia: jokaisen kalenteriviikon aikana täytyy pitää 24 tuntia yhtäjaksoista viikkolepoa. Tämä hyväksytään viikkolevoksi saman tien, eikä myöhempää kompensaatiota vaadita.

Ajoaikaa voi pidentää: sikäli kun mainitut säädökset sallivat, päivittäistä, viikoittaista ja kahden viikon ajoaikaa voi pidentää näiden sallimissa rajoissa.

Tauot pidetään normaalisti: kolmen vartin taukoihin ei muutoksia tule, eli neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen 45-minuuttinen pidetään yhä normaalisti.

Päätös pitää poikkeuksen mahdollistamiseksi säilyttää autossa mukana jakson ajan, ja asiakirjan voi ladata tästä.

Yrityksen tulee säilyttää lupapäätös myös poikkeusajan ajokirjanpidon yhteydessä vuoden ajan.

Raskas Kalusto 2/2020

Kevättalven numero avataan MAN-kuorma-autouutuuksilla, ja samaan numeroon ehtivät myös tuoreimmat tiedot Volvon tekemästä mallistouudistuksesta. Tien päällä liikutaan niin hinaustehtävissä, puunajossa kuin koneiden siirroissakin. Kahdessa jutussa pääsemme lisäksi kuulemaan mietteitä pitkän linjan autoilijoilta, joiden yritystoiminnan jatkuminen ainakin tällaisenaan on tullut päätökseen. Lue näistä aiheista sekä monesta muusta Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2020, joka on saatavilla 19.3.2020 lähtien.

Kalusto ja ihmiset

28 67 vuotta maidon ajoa

Kohvakan viimeinen maitokuorma.

34 Konerahtia

HAKtrans siirtää työ- ja rakennuskoneita. 

40 Tekijöille tehty

Wickströmin uusi Scania tehtiin ajoparille. 

58 Varusteista tinkimättä

Hinaus-Jyväskylän uusi Arocs. 

62 Valomerkki

Kuljetusliike E. Salo Oy, Lammi. 

68 Verkosto vahvistuu Itä-Suomessa

Alucar ja Naaran Kuljetushuolto yhteistyöhön. 

72 Pari pyörää enemmän

Kuljetusliike Karjalainen & Kumppanit hankki uuden Scania-lavetinveturin.

86 Tieturvaa

Sulingon TMA-törmäyssuoja-auto.

90 Työn raskaan raataja

Renaultin K-sarja viihtyy hyvin työnsä ääressä.

96 Puhtaammat pihojen kiertäjät

Urbaser otti käyttöön Scania-biokaasujäteautoja. 

Koeajot ja esittelyt

10 Perinteiseillä ilmeellä, uudella otteella

MAN-kuorma-autouutuudet. 

46 Uutta virtaa koukkuun

Volvo FE Electric -koukkuauto.

55 Uutta läpi linjaston

Volvo uudisti raskaan kuorma-automallistonsa.

78 Kokonaisuuden hallintaa

Volvo- ja Renault-tilannekatsaus.

84 Kevyttä menekkiä

Vehon hyötyajoneuvokuulumisia.

102 Talven odotusta

Talvitiepäivät 2020.

Vakiopalstat

20 Uutiskuljetus

106 Seuraavassa numerossa

VR Transpointin ”mammutti” liikenteeseen

VR Transpoint ottaa käyttöön uusien mittojen mahdollistamaa kalustoa Suomen maanteille. Uusi kalusto mahdollistaa yrityksen mukaan kuormakoon kasvattamisen sekä liikennepäästöjen vähentämisen. VR Transpointin uusi yhdistelmä on kokonaismassaltaan yksi suurimmista puoliperävaunuyhdistelmistä säännöllisessä liikenteessä Suomessa. VR:n ”Mammuttirekaksi” kutsuma yhdistelmä aloitti liikennöinnin teräsyhtiö SSAB:n raaka-aine ja tuotekuljetuksissa Raahen ja Oulaisten välillä 11. maaliskuuta.

Yhdistelmän kyydissä kulkee SSAB:n Raahen tehtaalta teräskeloja SSAB:n Oulaisten putkitehtaalle ja Oulaisista valmiita putkia takaisin SSAB:n Raahen satamaan. Kuljetuksiin on saatu lisää tehoa, sillä rekka pystyy kuljettamaan kaksi teräskelaa aiemman yhden sijaan eikä putkien kuljetus vaadi enää pidemmän kaluston myötä perävaunun jatkamista tai lyhentämistä reitin molemmissa päissä, kuten aiemmin. Kuljetus on VR Transpointin mukaan järkevää hoitaa rekalla välimatkan ollessa lyhyt. Rekka liikennöi kahden kaupungin väliä päivittäin, ja käy tarvittaessa myös SSAB:n Pulkkilan putkitehtaalla. 

Mammuttirekan paino kuormassa on 71 tonnia ja pituus 22 metriä. Valtioneuvoston ajoneuvojen käytöstä tiellä -asetusmuutoksen myötä mammuttirekassa on voitu maksimoida asetuksen mahdollistama massamuutos. VR Transpointin yhdistelmässä on viisiakselinen teli sekä puoliperävaunun suurempi kokonaismassa.  

”Tuomme ensimmäisten joukossa maanteiden logistiikkakuljetuksiin uusien mittojen mahdollistamaa kalustoa Suomen maanteille asiakkaitamme varten. Kuormakoon kasvu tuo tehoa kuljetuksiin, ja pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä rekkamäärällä. Uuden teknisen kalustoratkaisun avulla parannamme kuljetus- ja energiatehokkuutta, ja se tarkoittaa suoraan myös liikennepäästöjen laskua”, VR Transpointin maantielogistiikan johtaja Tommi Välimäki kertoo. 

Kalustoa on suunniteltu yhdessä SSAB:n kanssa ja yhteistyössä on luotu myös sujuva toimintamalli teräskelojen ja putkien maantiekuljetuksiin Raahen ja Oulaisten välillä. 

”Molemmilla osapuolilla oli halu kasvattaa kuljetusten kokoa, mutta kuitenkin liikennettä ja päästöjä vähentämällä. Kun tavara kulkee vähemmällä ajoneuvomäärällä, on sillä vaikutusta myös liikenneturvallisuuteen. Vaikka asetus olisi mahdollistanut vielä suuremman rekan kokonaismassan, päädyimme turvallisuuden ja ajovakauden takia pienempään massamäärään, mikä taas sujuvoittaa tieliikennettä muun muassa helpottaen ajoneuvon käännöksiä”, Välimäki taustoittaa.  

VR Transpointin ja SSAB:n laaja yhteistyö sisältää raaka-aine- ja tuotekuljetuksia rautateillä sekä vaihtotöitä tehdasalueilla ja ratapihoilla. Myös maantielogistiikassa yhteistyö on merkittävää. VR Transpoint kuljettaa SSAB:n teräskeloja ja -levyjä, putkitehtaiden tuotteita sekä rautapellettiä. 

”Olemme kehittäneet VR Transpointin kanssa kelojen, rainojen ja putkien kuljetuksiin konseptin, jolla parannetaan kustannustehokkuutta ja samalla tuetaan kestävää kehitystä. Uuden konseptin myötä mammuttirekkaa käyttämällä voimme vähentää kuljetusten lukumäärää, tyhjänä ajettuja kilometrejä sekä päästöjen määrää”, kertoo toimitusketjun hallinnasta vastaava johtaja Tarja Kemppi SSAB Europe –divisioonasta.

VR Transpointin mammuttirekka:

  • Asetusmuutoksen myötä mahdollistama korkeamman kokonaismassan ja kantavuuden puoliperävaunuyhdistelmä
  • Pituus: 22 metriä
  • Kokonaismassa: 71 tonnia (aiemmin max. 52 tonnia)
  • Kuormakantavuus: 48 tonnia (aiemmin 32 tonnia)
  • Liikennöintiväli: Raahe–Oulainen–Raahe

Renault-sähkökuorma-autot sarjatuotantoon

D- ja D Wide Z.E. -sähkökuorma-autojen sarjatuotanto alkaa Renault Trucksin Blainville-sur-Ornen tehtaalla Ranskan Normandiassa maaliskuussa 2020. Sarjatuotannon aloittamista Renault Trucks luonnehtii käännekohdaksi kaupunkiliikenteen muutoksessa. Myynti Suomessa aloitetaan lähiaikoina. Sähköistä mallistoa tuodaan Suomeenkin tulevaisuudessa pakettiautosta kolmiakseliseen kuorma-autoon asti.

Vuodesta 1957 lähtien toiminut Normandian tehdas on erikoistunut keskisuurten ajoneuvojen ja kuorma-autojen ohjaamojen tuotantoon. Joka päivä tehtaalla valmistetaan 240 ohjaamoa ja kootaan 72 kuorma-autoa, ja nyt tuotantoon tullaan lisäämään myös sähkökuorma-autot.

Blainville-sur-Ornen teollisuusalueelle on rakennettu erilaisia valmiuksia sähkömallien valmistamiseksi.  Kuorma-autojen kokoonpanolinjan vieressä sijaitseva 1800 m²:n Z.E. eli Zero Emission -rakennus on nyt kokonaan omistettu sähköajoneuvoihin liittyville teknisille toiminnoille.

Tekniset toimenpiteet, joihin kuuluvat muun muassa komponenttien hankkiminen ja kokoonpano, suoritetaan kokoonpanolinjan läpi kulkeville Renault Trucks D- ja D Wide Z.E. -malleille. Tätä rakennusta käytetään myös komponenttien varastointiin. Akkuja säilytetään erityisellä lämpötilavalvotulla alueella.

Sähkökuorma-autojen tuotannon valmistelut alkavat viikkoa ennen kuin autot kulkevat kokoonpanolinjan läpi. Alustavat toimenpiteet suoritetaan Z.E.-rakennuksessa. Ammattitaitoiset teknikot kokoavat erilaisia sähköautoille ominaisia alikokoonpanoja, kuten voimalinjat, moottorit, vaihteistot, keskusyksiköt ja niin edelleen. Valmiit alikokoonpanot kuljetetaan kokoonpanolinjalle asennettaviksi ajoneuvoon.

Renault Trucks D- ja D Wide Z.E. -mallit kootaan samalla linjalla kuin vastaavat dieselmallit. Kokoonpanolinjan lopussa sähköautot palautetaan Z.E.-rakennukseen teknikoille, jotka suorittavat vielä muutamia teknisiä toimenpiteitä ja laatutestejä.

Yhden sähköauton valmistamiseen kuluu yhteensä 50 työtuntia.

Uusi ennakoiva huoltomalli Renault Trucksilta

Renault Trucks T-sarjan kuorma-autoihin on nyt saatavilla ennakoiva Start & Drive Excellence Predict -huoltosopimus.  Tämän huoltopalvelun avulla kuljetusyritysten ajoneuvojen käyttöaste pysyy mahdollisimman korkeana, mikä parantaa kuljetusten tuottavuutta. Palvelua on viimeisten kahden vuoden aikana kokeiltu ja testattu Suomen lisäksi 11 maassa.

Renault Trucks haluaa varmistaa, että kuorma-autojen toimintahäiriöihin reagoidaan ennakoivasti, jotta kaikki ajot sujuisivat suunnitelmien mukaan. Uuden ennakoivan Start & Drive Excellence Predict -huoltosopimuspalvelun avulla voidaan vähentää turhien pysähdysten määrää merkittävästi.

Start & Drive Excellence Predict perustuu huolellisesti hallittuun huoltosuunnitelmaan ja ajoneuvon yhteyksien kautta kerättyjen reaaliaikaisten tietojen analyysiin.

”Palvelu on saanut erittäin positiivista palautetta suomalaisilta asiakkailta. Start & Drive Excellence Predict on tällä hetkellä saatavilla Renault Trucks T- ja T High -malleihin. Renault Trucksin C- ja K-sarjat liitetään palveluun vuoden 2020 aikana”, Volvo Finland Ab:n jälkimarkkinointijohtaja Tommy Lindholm kertoo.

Renault Trucksin kunkin kuorma-auton käyttöön perustuva räätälöity huoltosuunnitelma takaa valmistajan mukaan sen, että ajoneuvo toimii uudenveroisesti. Kuljetusyrityksen kannalta on tehokasta ja kustannuksia säästävää, että jälleenmyyjä määrittää huoltoaikataulut ja suorittaa huoltotoimenpiteet sekä hoitaa tarvittavat paperityöt heti kalustohankinnan alusta alkaen.

Ajoneuvon yhteyksien ja reaaliaikaisten ajokilometrejä, moottorin käyttötunteja ja polttoaineen kulutusta koskevien telematiikkaraporttien ansiosta huoltotoimenpiteiden aikataulu voidaan määrittää huolellisesti ja päivittää kerran viikossa.

Ennakoimattomat huollot ovat yleensä määräaikaishuoltoja kalliimpia ja niihin liittyvät seisokit kestävät yleensä kauemmin. Start & Drive Excellence Predict -ratkaisun ansiosta Renault Trucks jälleenmyyjät saavat päivityksiä keskeisten osien kulumisesta kolmen päivän välein. Tällaisia osia ovat esimerkiksi ilmankuivaimen suodatinpanos, jarrupalat, kytkinlevyt ja akku.

Palvelun avulla kulumista voidaan seurata ja analysoida tarkasti. Jos Renault Trucks jälleenmyyjä havaitsee poikkeuksellista tai ennenaikaista kulumista, hän ottaa heti yhteyttä asiakkaaseen.

Kun asiakas tekee Start & Drive Excellence Predict -sopimuksen, ajoneuvon tärkeiden osien vikakoodit lähetetään Belgiassa Gentissä sijaitsevaan valvontajärjestelmään. Yhdistettyjen anturien ansiosta voidaan jatkuvasti seurata 80% niistä tärkeistä osista, jotka voivat aiheuttaa ennakoimattomia ajoneuvon seisokkeja. Seuranta ei koske perävaunuja eikä renkaita. 

Jos poikkeavuus havaitaan, valvontajärjestelmä ilmoittaa siitä jälleenmyyntiliikkeeseen, joka ottaa yhteyttä asiakkaaseen ja sopii ajoneuvon tuomisesta huoltoon. Näin toimimalla voidaan estää mahdollinen toimintahäiriö. Jälleenmyyjä tarkistaa ensin mahdolliset suunnitellut huoltotoimenpiteet. Näin voidaan myös varmistaa, että kuorma-auto on tuotava korjaamoon mahdollisimman harvoin.

Ennakoiva huolto perustuu vuodesta 2017 käynnissä olleeseen projektiin, joka hyödyntää tehokkaan Renault Trucks -verkoston asiantuntemusta. Ratkaisua kokeiltiin ensin vuoden ajan Ranskassa ja Tšekissä, jonka jälkeen se otettiin käyttöön 12maassa ympäri Eurooppaa vuonna 2019. Tällä hetkellä Start & Drive Excellence Predict -sopimus koskee noin 10 000 ajoneuvoa.

Start & Drive Excellence Predict on osa Renault Trucksin kattavaa huoltosopimusvalikoimaa johon kuuluu: Start & Drive Reference, Start & Drive Performance ja Endurance, joka on tarkoitettu yli 4 vuotta vanhoille kuorma-autoille.

Suruseisautuksella muistetaan edesmenneitä Rahtarit-aktiiveja

Kaksi merkittävää kuljetusalan vaikuttajaa, suurta persoonaa ja hienoa ihmistä ovat poissa. Rahtarit ry:n kantava voima, pitkäaikainen toiminnanjohtaja ja kunniajäsen Anna-Kaisa Lehtinen nukkui pois yllättäen torstaina 20.2.2020 74-vuotiaana. Vain viikkoa myöhemmin torstaina 27.2.2020 yhdistyksen perustajajäsen, pitkäaikainen puheenjohtaja ja kunniapuheenjohtaja Kimmo Puntti nukkui pois pitkäaikaisen sairauden myötä 76-vuotiaana. He ovat molemmat tehneet lähes koko elämänsä pituisen, äärimmäisen arvokkaan työn niin kuljetusalan kuin yksittäisten ammattikuljettajien eteen. He ovat antaneet kaikkensa, että maailma ammattikuljettajille olisi parempi – tämä on heille molemmille ollut sydämen asia ja selkeä kutsumus.

Rahtarit ry esittää ystävällisen kutsun saapua kunnioittamaan heidän muistoaan Mäntsälän Rahtarikeskukseen perjantaina 13.3. klo 16-18 järjestettävään muistotilaisuuteen. Tilaisuus on kaikille avoin, mutta osallistujamäärän muodostuessa suureksi, pyydämme kaikkia huomioimaan tämän vierailun kestossa. Tilaisuuden alussa klo 16 pidetään hiljainen hetki Anna-Kaisalle ja Kimmolle.

Koska kaikki eivät pysty osallistumaan tilaisuuteen, Rahtarit ry ehdottaa kaikkien halukkaiden ja siihen turvallisesti kykenevien raskaan kaluston kuljettajien osallistumista hiljaiseen hetkeen minuutin kestoisella suruseisautuksella. Seisautuksen ajankohdaksi esitetään muistotilaisuuden kanssa samaa ajankohtaa: perjantaita 13.3.2020 klo 16.00-16.01. Koska turvallisuus oli Anna-Kaisalle ja Kimmolle molemmille erittäin tärkeä asia, Rahtarit ry pyytää kaikkia hiljaiseen hetkeen osallistuvia huomioimaan turvallisuuden seisautuksessa ja valitsemaan tälle asianmukaisen levähdyspaikan, bussipysäkin tai vastaavan muuta liikennettä vaarantamattoman paikan.

Rahtarit ry:n jäsenistöstä on myös ehdotettu sosiaalisessa mediassa Anna-Kaisan ja Kimmon muistamista mustalla surunauhalla kyseisenä päivänä, ja yhdistys kiittääkin kauniista eleestä ja ehdottaa myös tätä toteutettavaksi kansainvälisen kuljettajan päivän huomionosoitusta vastaavasti, mutta mustalla nauhalla, eli solmimalla mustan nauhan ajoneuvon vasempaan peiliin perjantaiksi 13.3.2020. Sillä ei ole väliä, millaisella ajoneuvolla liikut, nauhan voi sitoa vaikka polkupyörän vasempaan tankoon tai vasempaan käsivarteen.

Myös Raskas Kalusto -lehden toimitus esittää Anna-Kaisan ja Kimmon omaisille, ystäville ja työtovereille surunvalittelut poismenon myötä. Meilläkin oli hieno mahdollisuus tutustua näihin suomalaisen raskaan liikenteen merkittäviin ja suurisydämisiin aktiiveihin. Ilman heitä myös meidän työkenttämme olisi varmasti hyvin erilainen. Kiitos, ja hyvää matkaa.

L-Scaniaa saa nyt 7 litran moottorilla

Scania lisää DC07-moottorin myös L-sarjan moottorivalikoimaan. Tämä nostaa kuormankantokykyä noin 360 kilolla. Moottoria saa kolmella eri tehovaihtoehdolla: 220, 250 ja 280 hv. 

Scania DC07 esiteltiin vuonna 2017, ja sitä sai ensin Scanian P-sarjan ohjaamoiden yhteydessä. Se on kevytrakenteinen, vankka ja nykyaikainen kuusisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on 6,7 litraa. Sen tehokkaimmassa 280 hevosvoiman versiossa on jopa 1 200 Nm:n vääntömomentti jo 1 050 kierroksella minuutissa. Siinä on Scanian itse suunnittelema, SCR-tekniikkaa hyödyntävä pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmä, ja se voidaan varustaa useilla erityyppisillä voiman ulosotoilla. Moottorilla on mahdollisuus toimia suoraan täysin HVO:lla tai FAMElla, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä Scanian mukaan jopa 90 prosenttia.

DC07:n lisääminen erityisesti kaupunkiolosuhteissa käytettävään L-sarjaan oli odotettu liike Scanialta. ”Aluksi keskityimme hieman raskaampien käyttökohteiden vaatimuksiin ja annoimme L-sarjan kuorma-autoille viisisylinterisen, 9-litraisen rivimoottorin”, sanoo Scania Trucksin tuotepäällikkö Stefan Lindholm. ”Teimme kuitenkin heti havainnon, joka myöhemmin vahvistui. Kysyntää on myös ratkaisuille, jotka perustuvat kevyempään ja joustavampaan 7-litraiseen moottoriin.” 

NEK Pharma mahdollistaa lääkekuljetukset uuden luokituksen mukaan

Kuorma-autoihin ilmestynyt uusi virallinen ATP-luokka on aiheuttanut pientä hämmennystä sekä kysymyksiä kuljetusyrityksissä ja logistiikka-alalla ylipäätään. Alalla on totuttu käytännössä kahteen pääluokkaan: FNA-luokitelluissa koreissa kuljetetaan jääkaappilämpötilaisia tuotteita ja FRC-luokitelluissa pakastelämpöisiä tuotteita. Molemmissa luokissa lämmönsäätölaitteistona on ATP-hyväksytty kylmäkone, joissa on yleisesti ominaisuutena myös lämmitystehoa. Muissa olosuhteissa nuo ovatkin riittäneet, mutta talvipakkasilla on usein käynyt niin, että pluslämpötiloissa kuljetettavaksi tarkoitetut tavarat ovatkin paleltuneet ja jopa jäätyneet kuljetuskorin lattialla. Joitain koreja kuljetusyhtiöt ovatkin varusteluttaneet nestekiertoisilla tai ilmakiertoisilla lattialämmitysjärjestelmillä, jolla jäätyminen on voitu estää. Tämä on ollut toimiva järjestely, kun asiakkaat eivät ole vaatineet lämmitysjärjestelmälle virallista ATP-luokitusta ja ajoittaisen jäätymisen aiheuttama hukka on yhteisesti hyväksytty. 

Tilanne kuitenkin muuttui, kun lääkealan logistiikkayhtiöt alkoivat vaatia testauksia ja dokumentaatiota talviolosuhteissa tapahtuvaan lääkekuljetukseen. Tietyt lääkkeet eivät voi jäätyä missään olosuhteissa. Korivalmistajat ovat pyrkineet ratkomaan uusia vaatimuksia erilaisin lämmitysjärjestelmin. Pisimmälle viedyn lämmönsäätelyjärjestelmän kehitti Närpiössä toimiva NEK Oy. Järjestelmän ominaisuudet kehitettiin huippuunsa yhteistyössä lääkejakeluyritysten ja varsinkin Pohjois-Suomessa toimineen Kuljetus Kovalainen Oy:n kanssa. Kehitystyön tuloksena syntynyt NEK Sure Heat -järjestelmä on edelleen tuotannossa. 

”Sure Heat -järjestelmällä kyllä saavutettiin tavoitteet, mutta se ei ole virallisesti ATP-luokiteltu”, mainitsee NEK Oy:n myyntipäällikkö Tero Saari. ”Siksi lähdimme kehittämään tuotteistoa, jolle voitaisiin hakea testausohjelman kautta virallinen ATP-sertifiointi. ATP-luokkiahan on kymmeniä, joista CNA- ja BNA-luokitukset todettiin parhaiksi lämpötilaherkkien tuotteiden kuljetukseen Suomen talviolosuhteissa. CNA-luokka on FNA:ta vastaava luokitus koneellisesti lämmitetylle korille. Siinä lähtökohtana on, että korin sisälämpötila pystytään pitämään jopa +20 asteessa, vaikka ulkona olisi kolmekymmentä astetta pakkasta”, mainitsee Saari. Tuoteryhmälle annettiin sen lähtökohtia kuvaava nimi NEK Pharma. 

Kun yhdistetään kesäolosuhteissa tarvittava FNA-luokitus ja talviolosuhteissa tarvittava CNA-luokitus, voidaan luokitukset yhdistää yhden kirjainyhdistelmän taakse. Tällöin käytetään BNA-luokitusmerkintää, joka tarkoittaa, että kori on sekä FNA- että CNA-hyväksytty. Muilta osin merkintäsäännöt ja aikarajoitukset ovat kuin pelkässä FNA-hyväksynnässä, eli uuden auton luokitus vaatii uusinnan kuuden vuoden kuluttua käyttöönotosta. 

Uusi BNA-kone sisältää myös uuden säätötekniikan, jossa koko järjestelmän ohjaus tapahtuu yhdestä käyttöpaneelista. Kuljettaja säätää halutun korilämpötilan ja laitteisto tunnistaa kumpaa tarvitaan, lämpöä vai kylmää, ja tavarat ovat aina oikeassa lämpötilassa. NEK Pharma -koreissa käytettävä BNA-kone on kehitetty yhteistyössä vaasalaisen SSC Heating Systems Oy:n kanssa. 

Tero Saari mainitsee vielä, että samalla haluttiin ratkaista iso kuljettajien työturvallisuuteen vaikuttava yksityiskohta: ”FNA-luokitellut korit ovat yleensä Suomessa hyväksytetty vain takaovellisena. Tällöin kuljettajan on joka jakelukerralla avattava ensin takalaitanostin ja sen jälkeen astuttava laudan päälle avaamaan takaovia. Ja tietysti sulkemaan takaportti päinvastaisessa järjestyksessä. Talvisin korin ulkopuolelle asennettu metallinen nostotaso on lumessa ja jäässä ja aiheuttaa paljon työtapaturmia. Me asetimme riman siten, että uusien luokitusten lisäksi tästä ongelmasta oli päästävä eroon. Kehitimme ratkaisun ja teimme kaikki ATP-testit takaovet korvaavalla eristetty lauta ja eristetty ylälippa -yhdistelmällä. Työturvallisuuden parantumisen lisäksi tällä tehostetaan kuljettajan vuosittaista työaikaa jopa 150 tuntia. Nyt voimme toimittaa myös FNA-, CNA- ja BNA -luokitellut korit takaovien lisäksi tuolla lauta-lippa -yhdistelmällä. Uudet luokat ovat jo tulleet arkiseen käyttöön varsinkin lääkejakelussa, mutta myös elintarvikepuolella uudet edut on huomattu ja kysyntä herännyt. Miksi hyväksyä pientäkään tavarahukkaa, kun sen voi välttää uusilla Pharma-luokan koreillamme”, korostaa Tero Saari. 

Stora Enso kokeilee itseajavia kuorma-autoja

Teollisuuden pyrkiessä kohti entistä tehokkaampaa, turvallisempaa ja ympäristöystävällisempää toimintaa, haetaan myös rutiinikuljetusten automaatiosta hyötyjä.  Stora Enso panostaa voimakkaasti digitalisaatioon myös hiljattain uudistetulla Uimaharjun sellutehtaallaan. Esimerkiksi puutavaran mittaustöissä käytetään hyväksi droneja. Nyt Stora Enso testaa myös itseajavaa kuorma-autoa tehdasalueen sisäisellä 1,4 kilometrin pituisella puuhakkeen kuljetusreitillä.

”Automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytöllä saamme lisätietoa millaisia ympäristö- ja turvallisuushyötyjä sekä kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissamme”, sanoo Antti Suvinen, Stora Enso Metsän hankintajohtaja. ”Jatkokäytössä myös etävalvomoon siirtyvän kuljettajan työergonomia ja turvallisuus parantuu.”

Asiantuntemusta monilta aloilta

Automaattisen kuorma-auton kokeiluhanke on useamman asiantuntijayrityksen yhteishanke. Tilaajana toimii Stora Enso ja kuljetusyrityksenä Mantsinen Group. Auton älykkään ohjausjärjestelmän ja lisälaitteet toimittaa kuormanhallinnan asiantuntija Hiab Suomi, jonka kumppanina kehitystyössä on toiminut VTT. Turvallisuustyössä ovat mukana myös VTT ja teollisuuden turvajärjestelmiä toimittava InnoTrafik. 

Renkaiden kasvava rooli

Yksi tärkeä alue turvallisuuden ja tehokkuuden parantamisessa ovat renkaat. Koska automaattiohjauksella ei ole samaa ”tuntumaa” vaikkapa muuttuviin tieolosuhteisiin kuin ihmisellä, täytyy renkaiden tarjota mahdollisimman tarkka ja ennakoitava ajettavuus sekä jatkuvaa tietoa renkaiden paineen ja lämpötilan kaltaisista tekijöistä. Pohjois-Karjalan tehdasalueen vaihtelevat olosuhteet lumisine talvineen lisäävät haasteellisuutta. Nokian Renkaat on toimittanut koeautoon malliston huippua edustavat Nokian Hakkapeliitta Truck -sarjan renkaat täydennettynä Nokian Tyres Intuitu -älyrengasominaisuuksilla.

“Nokian Renkaat on kerännyt teknistä asiantuntemusta autonomisten miehittämättömien ajoneuvoprojektien parissa ja hiljattain julkaisimme Nokian Tyres Intuitu -älyrengasratkaisumme – ensin traktoreille ja jatkossa kuorma-autoille ja muille raskaille ajoneuvoille”, kertoo markkinointi- ja myyntijohtaja Toni Silfverberg Nokian Raskailta Renkailta. ”Tarkka ja reaaliaikainen rengasdata on elintärkeä turvallisuustekijä kuskittomissa sovelluksissa, ja Nokian Tyres Intuitu mahdollistaa juuri sen.”

Älykästä, turvallista ja tehokasta

Koko miehittämättömän kuorma-auton kokeileminen tähtää parempaan turvallisuuteen, polttoainetalouteen ja tehokkuuteen – ja sitä kautta myös vähäisempiin hiilidioksidipäästöihin. Nämä tavoitteet ovat myös Nokian Renkaiden toiminnan ytimessä. ”Nokian Hakkapeliitta Truck -renkaissa matala vierintävastus, joka vaikuttaa suoraan polttoainekulutukseen”, Toni Silfverberg sanoo. ”Nokian Tyres Intuitu -älyrenkaat puolestaan valvovat renkaan lämpötilaa, millä on suuri merkitys ongelmien havaitsemisessa hyvissä ajoin, sekä rengaspainetta, joka vaikuttaa polttoaineenkulutukseen ja renkaiden käyttöikään. Renkaiden tulevaisuus on digitaalinen”, uskoo Toni Silfverberg. ”Renkaamme ovat kehittyneet passiivisista renkaista älykkäiksi ajoneuvon komponenteiksi koko ajan digitaalisempaan ympäristöön. Näin ne vievät kehitystä eteenpäin ja mahdollistavat uusia asioita.”

Kokeilujakson aikana turvallisuudella on erityinen painoarvo. Kuljetusnopeudet eivät koskaan ylitä 20 kilometriä tunnissa ja lisävarmuudeksi autossa on aina mukana valvoja, joka ottaa ohjat käsiinsä tarvittaessa. 

Puunkuormaajamestari 2020 käynnistyy elokuussa

Hiab sekä Volvo Trucks ja Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry yhteistyökumppaneineen lähtevät elokuussa kiertueelle etsimään Puunkuormaajamestareita vuosimallia 2020.

Kyseessä on alallaan tunnetun ja erittäin suositun ammattitaitokilpailun 35. juhlavuosi. Osakilpailut järjestetään kattavasti ympäri Suomen 11 eri paikkakunnalla ja tänä vuonna ensimmäistä kertaa kisataan myös Power Truck Showssa 14.-15.8.2020.

“Olemme ilahtuneita siitä, että Power Truck Show halusi panostaa tapahtumaan ja järjestää meille hienot puitteet keskeisellä paikalla. Koko perheen tapahtuman kiinnostavuus mahdollistaa kilpailijoille ja kannustusjoukoille tulla osallistumaan kisaan kauempaankin. Power Truck Showssa ovat yhteistyökumppanien edustajat tavattavissa ja yleisö pääsee tutustumaan samalla alamme parhaimpiin tuotteisiin ja palveluihin”, kertoo aluemyyntipäällikkö Janna Wolin Hiabilta.

Puunkuormaajamestari-osakilpailut ovat alan ammattilaisille avoin tapahtuma ja kilpailu, jossa ratkaisee puutavaranosturilla kuormaamisen aika ja tarkkuus. Tänä vuonna finaaliin pääsee 10 parasta miestä kaikkien osakilpailujen loppuaikojen perusteella sekä 6 parasta naista. Kilpailuun ilmoittautuminen toimii paikanpäällä kilpailuaikana. Tarkemmat aikataulut informoidaan kevään kuluessa.

Puunkuormaajamestari 2020 yhteistyökumppaneina toimivat:
Alucar Oy
Black Bruin Inc.
BPW Kraatz Oy
Hawe Finland Oy
Jyki Oy
Michelin Nordic Suomi
MKY Ry
OP
Oy Teboil Ab
Skf Oy
Tamtron Oy

Puunkuormaajakiertueen tarkemmat aikataulut ja uutiset ovat seurattavissa Facebookissa, osoitteessa www.facebook.com/puunkuormaajamestari sekä Instagramissa #puunkuormaajamestari

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...