Euroopan parlamentti hyväksyi maantieliikennealan merkittävän uudistuksen

Euroopan parlamentti tukee sääntöuudistusta, jolla parlamentin mukaan parannetaan kuljettajien työoloja ja lopetetaan tieliikennealan kilpailun vääristyminen.

Mepit hyväksyivät keskiviikkoiltana kaikki kolme sääntöuudistuksen säädöstä sellaisina kuin EU-ministerit ne hyväksyivät huhtikuussa 2020. Parlamentti ja neuvosto pääsivät asiasta poliittiseen sopimukseen joulukuussa 2019. Yksi sääntöuudistuksen esittelijöistä on Henna Virkkunen (EPP., kok.).

Sääntöuudistuksen tarkoituksena on poistaa tieliikennealan kilpailun vääristymät ja parantaa kuljettajien lepo-olosuhteita. Säännöt koskevat kuljettajien lähettämistä, lepoaikoja sekä niin sanottujen kabotaasisääntöjen noudattamisen valvonnan parantamista. Kabotaasilla tarkoitetaan kuljetuspalveluja, joita tiettyyn jäsenmaahan rekisteröity liikenteenharjoittaja tarjoaa väliaikaisesti toisessa jäsenmaassa.

”Liikkuvuuspaketilla edistetään kuljetusyritysten reilua kilpailua, parannetaan liikenneturvallisuutta ja kuljettajien työoloja. Jotta Euroopan yhteinen liikenteen sisämarkkina voi toimia, tarvitaan reilut yhteiset pelisäännöt, joiden toimeenpanoa ja noudattamista myös valvotaan”, Virkkunen sanoo.

Paremmat työolot kuljettajille

Uusien sääntöjen myötä kuljettajien lepo-olosuhteet paranevat ja he voivat viettää enemmän aikaa kotona. Yritysten on järjestettävä aikataulunsa siten, että kansainvälisessä tavaraliikenteessä toimivat kuljettajat voivat palata kotiin säännöllisesti (kolmen-neljän viikon välein työaikataulusta riippuen). Pakollista säännöllistä viikottaista lepoaikaa ei voi viettää kuorma-auton ohjaamossa. Jos lepoaika vietetään poissa kotoa, yrityksen on maksettava majoituskustannukset.

Reilumpaa kilpailua ja laittomien käytäntöjen torjuntaa

Rajojen ylitykset rekisteröidään ajopiirtureiden avulla, jotta petoksia voidaan torjua. Järjestelmällisen kabotaasin estämiseksi vaaditaan neljän päivän karenssiaika ennen kuin kabotaasiliikennettä voi harjoittaa samassa maassa samalla ajoneuvolla.

Postilaatikkoyritysten käyttöä halutaan myös torjua. Siksi rahtiliikenteen harjoittajien täytyy voida osoittaa, että ne toimivat aktiivisesti jäsenmaassa, johon ne on rekisteröity. Uusien sääntöjen mukaan kuorma-autojen on palattava yrityksen operatiiviseen keskukseen kahdeksan viikon välein. Liikenteenharjoittajia koskevat EU-säännöt kattavat nyt myös yli 2,5 tonnin kevyiden hyötyajoneuvojen käytön ja muun muassa pakettiautojen varustamisen ajopiirturilla.

Lähetettyjä kuljettajia koskevat selkeät säännöt, joilla varmistetaan palkkatasa-arvo

Uudet säännöt antavat selkeän oikeudellisen kehyksen, jolla estetään eri maiden erilaiset käytännöt ja varmistetaan oikeudenmukainen palkka kuljettajille. Kuljettajien lähettämistä koskevia sääntöjä sovelletaan kabotaasiin ja kansainvälisiin kuljetuksiin, lukuun ottamatta läpikulkua, kahdenvälisiä kuljetuksia ja kahdenvälisiä kuljetuksia, joihin liittyy kaksi ylimääräistä lastausta tai purkamista.

Seuraavaksi

Hyväksytyt säännöt tulevat voimaan sen jälkeen, kun ne on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä.

Lähettämistä koskevia säännöt otetaan käyttöön 18 kuukauden kuluttua säädöksen voimaantulosta. Lepoaikoja ja kuljettajien paluuta koskevia säännöt taas otetaan käyttöön 20 päivän kuluttua säädöksen julkaisemisesta. Sääntöjä kuorma-autojen paluusta sekä markkinoille pääsyä koskevien sääntöjen muita muutoksia sovelletaan 18 kuukauden kuluttua siitä, kun markkinoille pääsyä koskeva asetus on tullut voimaan.

Myönteinen vastaanotto Suomen näkökannalta

”Merkittävä päätös, jota on odotettu ja jonka eteen on tehty pitkään töitä. Kuljetusalan yrityksille on tärkeää, että toiminnan perussäännöt ovat selkeät ja vailla tulkinnanvaraa. Tänään hyväksytty paketti vahvistaa kuljetusalan sisämarkkinoita sekä takaa reilumman ja tasavertaisen kilpailun”, sanoo Suomen kuljetusalan yrityskenttää Brysselissä laajasti edustavan FinMobilityn toimitusjohtaja Pasi Moisio.

Kolmen vuoden aikana on asian käsittelyssä koettu lukuisia käänteitä. Niin jäsenmaiden välillä kuin Euroopan parlamentissa on eri käsittelyvaiheissa ollut rajuakin ristivetoa. Lopputulos on kuitenkin kelpo kompromissi, jossa näkyy myös vahva suomalainen kädenjälki.

FinMobilityn mukaan suomalaismepeillä on ollut matkan varrella keskeinen rooli – Merja Kyllönen vastasi parlamentin esittelijänä ehdotuksesta lähetettyjen työntekijöiden direktiiviksi edellisellä istuntokaudella vuosina 2017-2019 ja Henna Virkkunen vastaavasti esityksestä ajo- ja lepoaika-asetukseksi nykyisellä kaudella vuodesta 2019 tämänpäiväiseen päätökseen. Parlamentin hyväksymät tekstit ovat siinä muodossa, johon ne kirjoitettiin Suomen EU-puheenjohtajakauden päätteeksi Suomen johdolla vuoden 2019 lopun kolmikantaneuvotteluissa EU-toimielinten välillä.

”Suomalaisten kuljetusalan yritystenkin viestit on huomioitu, joten voimme olla varsin tyytyväisiä pakettiin. Täysin poikkeuksellisen kevään jäljiltä kuljetusalalla on edessään pitkään kestävä haasteellinen toipumisjakso. Ala haluaa kohdistaa katseensa tulevaan ja suunnata resursseja vihreän kehityksen ohjelman ja digitalisaation avaamiin uusiin mahdollisuuksiin. Siksi on tärkeää, että liikkuvuuspakettia ei enää varjosta epätietoisuus” Moisio painottaa.

Paketin kolmessa osioissa on lukuisia uusia yksityiskohtia. FinMobility nostaa suomalaistoimijoiden näkökulmasta esiin erityisesti kabotaasiliikenteen suorittamista seuraavan 4 päivän karenssisäännön (cooling-off), ajoajan jatkamisen kotiin pääsyn mahdollistamiseksi, joustot lautalla matkustamiseen Suomen ja manner-Euroopan välillä sekä kansainvälisen liikenteen kuljettajien mahdollisuuden viettää matkallaan kaksi perättäistä lyhennettyä viikkolepoa.

Suomen ensimmäinen kaasu-Actros Haveriselle

Kuva: Iikka Kekko

Oululainen kuljetus-, muutto- ja varastointipalveluihin sekä kokonaisvaltaisiin logistiikkaratkaisuihin erikoistunut yritys Kuljetus Haverinen Oy vastaanotti tällä viikolla ajoon Suomen ensimmäisen kaasukäyttöisen Mercedes-Benz Actros 1830 NGT -kuorma-auton. Liikennöinti autolla alkoi 1.7. ja polttoaineena toimii Oulussa tuotettu biokaasu, joka on 100% uusiutuva polttoaine.

Uusi Actros on varustettu MirrorCam-peilikameroilla ja Active Brake Assist 5 -hätäjarruavustimella. NEK:in päällirakentama auto toimii jakelutehtävissä Oulun alueella.

Raskas Kalusto -lehti oli toki heti paikalla auton ensimmäistä päivää todistamassa, ja palaamme asiaan seuraavassa numerossa.

Trailer Trucking Festival on peruttu tältä vuodelta

Tältä vuodelta peruttua ruotsalaista Elmia Lastbil -tapahtumaa paikkaamaan siirretty, 18.-19.9.2020 Mantorp Parkissa järjestettäväksi aiottu Trailer Trucking Festival on myös peruttu.

Tänä vuonna Ruotsissa ei siis nähdä kumpaakaan kauden päätapahtumaa, jotka ovat jo pitkän perinteen mukaisesti vuorotelleet joka toinen vuosi. Jatkojärjestyksestä ilmoitetaan myöhemmin, mutta tahtotila tulevaisuuden suhteen on tapahtumajärjestäjillä vahva.

Vt 5 Mikkeli-Juva: Kiertotie käyttöön Koskenmäen ja Kettulan välillä

Väylävirasto tiedottaa, että VT5:llä liikenne siirretään rakennetulle rinnakkaistielle Koskenmäen ja Kettulan välillä keskiviikkona 1. heinäkuuta. Käyttöön otettavan kiertotien pituus on noin kymmenen kilometriä.

Päätie voidaan rakentaa nelikaistaiseksi liikenteen ollessa kiertotienä toimivalla rinnakkaistiellä. Työmaan ja liikenteen erottaminen lisää tienkäyttäjien ja työntekijöiden turvallisuutta. Liikenne on rinnakkaistiellä arviolta heinäkuuhun 2021 saakka.

Nopeusrajoitus on rinnakkaistiellä 50 kilometriä tunnissa. Liikennejärjestelyt vaikuttavat Mikkelin ja Juvan välillä ajoaikaan noin kymmenen minuuttia. Mikäli autoilija haluaa välttää hitaamman kiertotien käytön, vaihtoehtoinen reitti Mikkelin ja Kuopion välillä on esimerkiksi Pieksämäen kautta.

Asukkaiden liikkumiseen vaikuttaa myös Taskilantien liittymän katkaisu valtatie viidelle. Kulku on toistaiseksi Nääringintien kautta. Paikalle asennetaan muutoksesta kertovat opastustaulut. Järjestely on käytössä Taskilan risteyssillan valmistumiseen saakka eli arviolta joulukuuhun asti. Valmistumisen ajankohtaan vaikuttavat sääolosuhteet.

Kiertotien käyttöönoton yhteydessä myös jalankulun ja pyöräilyn reittteihin tulee muutoksia. Uusi yhteys on rakennettu rinnakkaistien yhteyteen Vanha-Juvantieltä Juvan suuntaan noin puolen kilomerin matkalle. Aiemmin käytössä ollut väylä Hatsolan liittymästä Juvan suuntaan on poistettu käytöstä.

Destia ottaa käyttöön neuroverkkopohjaisen tievaurioiden tunnistusratkaisun

Destia on johtava digitalisaation hyödyntäjä infra-alalla ja sen uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu pystyy tunnistamaan vauriot jopa kymmenen kertaa nopeammin kuin aiemmin. Lisäksi vauriot voidaan tunnistaa tarkemmin ja kustannustehokkaammin parantaen teiden käyttäjien kokemusta. Ratkaisu on otettu käyttöön kansainvälisillä markkinoilla, mutta se sopii hyvin myös Suomen tiestön kunnon kartoittamiseen.

Perinteisesti tievauriot tunnistetaan joko ajettaessa arvioiden tai kuvista päätellen, mutta haasteena on kuvien ja datan suuren määrän tehokas käsittely. Uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu tehostaa tiedonhankintaa ja parantaa sen laatua. Näin väyläverkon omistaja pystyy paremmin kohdistamaan rahoituksen oikeisiin kohteisiin ja saa siten parhaan hyödyn investoinneilleen.

Timo Räikkönen, kaupunkikehitys ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja: ”Tiet ovat arvokasta infraomaisuutta ja niiden kunnosta huolehtiminen on tärkeää. Siksi me Destiassa panostamme digitalisaatioon ja datan käyttöön ja luomme ratkaisuja, jotka varmistavat, että asiakkaamme Suomessa ja muualla maailmassa hyötyvät uusimmista teknologioista. Neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu suoriutuu luotettavasti, vaikka kuvien laatu ei olisikaan huippuluokkaa.”

Destian neuroverkkopohjainen ratkaisu mahdollistaa kuvien tarkemman, nopeamman ja virheettömämmän analysoinnin. Se perustuu konvoluutioneuroverkkoihin, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana modernia kuvankäsittelyä. Niitä käytetään erityisesti tällaisissa haastavissa tunnistus- ja luokittelutehtävissä.

Uusi AEBS-3 DAF LF-, CF- ja XF -kuorma-autoihin

DAF Trucks esittelee koko LF-, CF- ja XF-mallien valikoimalleen uuden AEBS-3-järjestelmän. Tämä kolmannen sukupolven kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä tarjoaa DAFin mukaan jopa täysin itsenäisen hätäjarrutuksen, joka auttaa estämään törmäyksen pysäköityihin ja liikkuviin ajoneuvoihin peräti 80 km/h:n nopeudessa. Edistynyt turvajärjestelmä tulee kuorma-autoihin vakionopeussäätimen (ACC) ja etutörmäysvaroituksen (FCW) lisäksi.

DAF Trucks käyttää tässä uuden sukupolven AEBS-järjestelmässä erittäin tarkkaa kaksoistutkaa, jossa on 16 antennia entisen 7 sijaan, kauempana olevien kohteiden ja lähialueiden havainnointiin. Siinä on luokkansa paras pitkän kantaman anturi, jonka jopa 250 metrin tunnistusalue on alan pisin. Tämän ansiosta mahdolliset kriittiset tilanteet voidaan havaita entistä aikaisemmin. 50 asteesta peräti 120 asteeseen kasvanut lähikuvakulma mahdollistaa varhaisemman kiilaustilanteiden ennakoinnin – myös vaikeissa sääolosuhteissa ja näkyvyyden ollessa huono esimerkiksi sumun tai matalalla olevan auringon takia. 

Edistynyt hätäjarrutusjärjestelmä toimii yhdessä ajoneuvon jarru- ja ajonvakautusjärjestelmien kanssa. Järjestelmä kehottaa kuljettajaa reagoimaan mahdolliseen törmäykseen äänimerkkien ja visuaalisten varoitusten sekä voimakkaan tuntoaistiin perustuvan jarrupalautteen avulla. Jos kuljettaja ei reagoi, kuorma-auto käynnistää automaattisesti hätäjarrutuksen, jolla voidaan välttää törmäys tai lieventää sen vaikutuksia. 

Edistynyt hätäjarrutusjärjestelmä AEBS-3 pystyy tuottamaan jopa täysin autonomisen hätäjarrutuksen, joka auttaa estämään törmäykset sekä paikallaan oleviin että liikkuviin ajoneuvoihin enintään 80 km/h:n nopeudessa. Näin DAF:n uusi AEBS-3-hätäjarrutusjärjestelmä pystyy automaattisesti hidastamaan mahdollisimman paljon nopeutta, jolla kuorma-auto osuu edessä olevaan liikkuvaan tai paikallaan olevaan kohteeseen, jos kuljettaja ei ole huomannut vaaratilannetta. 

AEBS-3 on vakiona kaikissa DAF LF-, CF- ja XF -kuorma-autoissa.

Kuljetus 2021 onkin 2022

Kuljetus 2021 -messut on päätetty siirtää vuodella eteenpäin. Kuljetus 2022 -messut järjestetään Paviljongissa Jyväskylässä 19.-21.5.2022.

Tapahtuma oli alun perin tarkoitus järjestää vuoden 2021 toukokuussa. Järjestävä taho tiedottaa kuitenkin, että koronakriisi on kevään aikana kääntänyt taloustilanteen nopeaan taantumaan ja siirtänyt suurten tapahtumien aikatauluja niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Järjestäjän mukaan vuoden aikalisällä voidaan varmistaa, että tapahtumasta saadaan laadukas ja mittava. Samalla näytteilleasettajina olevat yritykset saavat väljyyttä järjestelyaikatauluihinsa.

Kuljetus 2022 -tapahtuman järjestävät Autotuojat ja -teollisuus ry, Teknologiateollisuuden Perävaunut ja päällirakenteet -toimialaryhmä sekä Jyväskylän Messut Oy. Messujen näytteilleasettajina ovat mm. kuorma- ja pakettiautojen maahantuojat, perävaunujen ja päällirakenteiden valmistajat sekä muut alan tärkeimmät tuotteiden ja palveluiden tarjoajat niin Suomesta kuin ulkomailtakin.

”Kuljetusalakaan ei ole välttynyt koronaepidemian iskulta, mutta ensi vuoden puolella investoinneissa on jo odotettavissa selvää kasvua. Vuoden aikalisä tulee tarpeeseen koronatilanteesta elpyvälle autoteollisuudelle, joka ovat tänä vuonna joutunut sopeuttamaan toimintaansa ja mallistolanseerauksiaan koronan aiheuttamiin tuotantokatkoksiin. Samalla odotusarvot vuoden 2022 tapahtumalle kasvavat entisestään”, toteaa Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio.

”Perävaunujen ja päällirakenteiden toimialalla koronapandemia on aiheuttanut monenlaisia häiriötä ja muutoksia, joista osa on vielä edessäpäin. Lukuisat kotimaiset ja kansainväliset messutapahtumat on siirretty koronan jaloista ensi vuodelle. Kokonaisharkinta tukee messutapahtuman siirtämistä vuodella ja uskomme Jyväskylän vuoden 2022 Kuljetusmessujen muodostuvan menestykseksi”, kommentoi Teknologiateollisuuden Perävaunut ja päällirakenteet -toimialaryhmän puheenjohtaja Aki Sirén.

”Vuoden 2022 Kuljetusmessuista odotetaan aiempaakin näyttävämpää tapahtumaa, sillä edellisestä suuresta alan näyttelystä on ehtinyt tuolloin kulua jo kolme vuotta. Epävarmassa tilanteessa tapahtuman siirto vuodella eteenpäin on hyvä vaihtoehto, erityisesti kun päätös on voitu tehdä jo hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Lähdemme luottavaisesti suunnittelemaan ja toteuttamaan Kuljetus 2022 -messuja yhteistyössä toimialan kanssa”, kertoo Jyväskylän Messujen myyntipäällikkö Hannu Mennala. ”Näytteilleasettajien jo tekemät sopimukset päivitetään uuteen ajankohtaan automaattisesti ja uusia sopimuksia tehdään koko ajan”, jatkaa Hannu.

Kuljetus-messut järjestetään vuonna 2022 jo neljättä kertaa Jyväskylässä. Paviljongin viisi tapahtumahallia ja laajat ulkoalueet, yhteensä yli 40 000 neliömetriä, ovat tapahtuman käytössä. Vuonna 2017 tapahtuma keräsi yli 220 näytteilleasettajaa ja yli 15 000 vierasta.

Raimo Haavikko MAN-myynnin johtotehtäviin

Raimo Haavikko (56) on nimitetty K Auto Oy:n MAN Truck&Bus Finlandin Head of Sales -tehtävään 15.6.2020 alkaen.

Haavikko on aiemmin toiminut pitkään myynnin ja markkinoinnin johtotehtävissä Iveco Finland Oy:ssä.

Raimo Haavikko raportoi tehtävässään K-Auton MAN-liiketoiminnoista vastaava johtajalle Kari Rautaselle.

Jyväskylän Volvo Truck Center edistyy

Jyväskylään nousevan uuden Volvo Truck Centerin työt ovat edenneet odotetussa tahdissa, ja muutto uusiin toimitiloihin Huletielle Laukaantien varteen, noin 2km:n päähän nykyisestä paikasta tapahtuu marraskuussa 2020. 

Uudessa n. 2500 m2 korjaamossa tulee olemaan kuusi läpiajettavaa korjaamopaikkaa sekä diagnostiikkahalli. Tiloissa toimii myös kuorma-automyynti sekä korjaamon hallinto ja varaosatoiminnot. 

Lue lisää aiemmin julkaistusta uutisesta ja katso tämän hetken tilanne oheisista kuvista!

Vuosikymmen FMX:ää

Volvo FMX -kuorma-auto tuli markkinoille 2010, ja kyseinen malli kehitettiin erityisesti vaativaan maansiirtoajoon. Vuosikymmen on mennyt nopeasti, eikä FMX ole pysähtynyt alkuastelemiinsa: sitä on kehitetty ajan myötä runsaasti. Samalla Volvo FMX on vakiinnuttanut asemaansa yhtenä markkinoiden vahvimmista maasiirtoautoista. 

Ennen Volvo FMX:n lanseerausta Volvo-vetoisissa maansiirtotehtävissä käytettiin erilaisia ​​FM- ja FH-versioita. Useita vuosia kestäneen asiakasyhteistyön sekä asiakaspalautteiden perusteella kehiteltiin raskaisiin maansiirtotöihin soveltuva uusi Volvo FMX -kuorma-auto.

“Volvo FMX muutti markkinaa. Mallista tuli pian lanseerauksen jälkeen hyvin suosittu sekä kuljetusyritysten että kuljettajien keskuudessa. Kymmenen vuoden aikana Suomeen on pian myyty yhteensä 1000 kpl FMX kuorma-autoa”, Volvo Trucksin Suomen myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Ilmestyimisaikanaan Volvo FMX:n moderni ulkomuoto herätti huomiota ja ostohaluja. Uusi FMX muistutti myös yhteydestä Volvo CE -maansiirtokoneisiin. Volvo FMX:n toiminnallisuuteen kuului mm. vahva keulan vetopiste, ajovalojen suojat, uudet pitävät askelmat ja kätevät tikkaat. Kolmiosainen teräspuskuri, 3 mm paksusta teräksestä valmistetut puskurinkulmat, vankka öljypohjan suojalevy ja järeä puskuri tekevät Volvo FMX:stä vahvan maansiirtäjän.

Kolme vuotta Volvo FMX: n ensi-esittelyn jälkeen Volvo Trucks julkaisi FMX:n uudistetun version. Ohjaamoa muokattiin ja kaikki eturakenteen komponentit suunniteltiin uudelleen. Uusi ilmajousitus lisäsi maavaran jopa 300 mm. Keulan hinauspiste kestää jopa 32 tonnin vedon.

”Volvo FMX:n nopea menestys rohkaisi meitä tuomaan uuden mallipäivityksen markkinoille jo vuonna 2013. Päivitetty FMX oli entistäkin vankempi ratkaisu haastaviin maansiirtotehtäviin”, Reino Manninen Volvo Trucksilta sanoo.

Vuonna 2013 esiteltiin myös Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, jonka ansiosta kuorma-auton ajamisesta tuli entistäkin vaivattomampaa. Järjestelmä yhdistää tavanomaisen hydraulisen ohjaustehostimen ja ohjausvaihteeseen asennetun sähkömoottorin.

”Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä sopii täydellisesti juuri maansiirtoautoille. Pienillä nopeuksilla se tekee ohjauksesta todella vaivatonta ja tarkkaa, mikä poistaa kuljettajan käsivarsien ja hartioiden rasitusta. Tämä parantaa turvallisuutta vähentäen työtapaturmariskiä”, Reino Manninen painottaa.

Volvo I-Shift -vaihteiston maansiirtoautoversion avulla Volvo FMX pärjää vaativissa ja mäkisissä maastoissa hyvin. Vuonna 2016 Volvo Trucks esitteli I-Shiftin ryömintävaihteistolla, jonka avulla kuorma-auto saadaan liikkeelle pysähdyksestä jopa 325 tonnin kuormilla. Ryömintätoiminnon avulla kuorma-autolla voi ajaa jopa 0,5 km/h nopeudella, mikä on tärkeää erityistä tarkkuutta vaativassa ajossa. 

”Volvon uniikit ominaisuudet mm. ryömintävaihteisto sekä Volvo Dynamic Steering -ohjaus löytyvät lähes jokaisesta maansiirtokäytössä olevasta FMX-autosta. Suomen suurilla painoilla ja vaikeissa olosuhteissa Volvon ominaisuudet nousevat erittäin isoon rooliin. Harva kuljettaja joka on ajanut VDS-ohjauksella ja ryömintävaihteistolla varustettua autoa, suostuu enää siirtymään auton rattiin josta näitä ominaisuuksia ei löydy”, Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

Myös Suomessa pitkälti räätälöidyt Volvon ilmajousituksen painonsiirtotoiminnot ovat saaneet paljon kiitosta asiakkaiden keskuudessa. ”Volvo RALIM20 -painonsiirtojen avulla auton käsiteltävyys saadaan optimoitua lähes jokaiseen tilanteeseen sopivaksi, oli sitten kyse jyrkän ja jäisen mäen noususta tai tiukasta kääntöpaikasta”, Aules jatkaa.

Volvo FMX

  • Vuodesta 2010 tähän päivään Suomessa on pian luovutettu yhteensä 1000 kpl Volvo FMX kuorma-autoa
  • Edut: Volvon I-Shift ryömintävaihteisto sekä Volvo Dynamic Steering –ohjausjärjestelmä soveltuvat erityisen hyvin Suomen haastaviin olosuhteisiin
  • Moottorin teho: 330-540hv
  • Kuusi ohjaamokokoa
  • Diesel, biodiesel ja HVO
  • Maavara jopa 300mm

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...