Volvo FMX -kuorma-auto tuli markkinoille 2010, ja kyseinen malli kehitettiin erityisesti vaativaan maansiirtoajoon. Vuosikymmen on mennyt nopeasti, eikä FMX ole pysähtynyt alkuastelemiinsa: sitä on kehitetty ajan myötä runsaasti. Samalla Volvo FMX on vakiinnuttanut asemaansa yhtenä markkinoiden vahvimmista maasiirtoautoista. 

Ennen Volvo FMX:n lanseerausta Volvo-vetoisissa maansiirtotehtävissä käytettiin erilaisia ​​FM- ja FH-versioita. Useita vuosia kestäneen asiakasyhteistyön sekä asiakaspalautteiden perusteella kehiteltiin raskaisiin maansiirtotöihin soveltuva uusi Volvo FMX -kuorma-auto.

“Volvo FMX muutti markkinaa. Mallista tuli pian lanseerauksen jälkeen hyvin suosittu sekä kuljetusyritysten että kuljettajien keskuudessa. Kymmenen vuoden aikana Suomeen on pian myyty yhteensä 1000 kpl FMX kuorma-autoa”, Volvo Trucksin Suomen myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

Ilmestyimisaikanaan Volvo FMX:n moderni ulkomuoto herätti huomiota ja ostohaluja. Uusi FMX muistutti myös yhteydestä Volvo CE -maansiirtokoneisiin. Volvo FMX:n toiminnallisuuteen kuului mm. vahva keulan vetopiste, ajovalojen suojat, uudet pitävät askelmat ja kätevät tikkaat. Kolmiosainen teräspuskuri, 3 mm paksusta teräksestä valmistetut puskurinkulmat, vankka öljypohjan suojalevy ja järeä puskuri tekevät Volvo FMX:stä vahvan maansiirtäjän.

Kolme vuotta Volvo FMX: n ensi-esittelyn jälkeen Volvo Trucks julkaisi FMX:n uudistetun version. Ohjaamoa muokattiin ja kaikki eturakenteen komponentit suunniteltiin uudelleen. Uusi ilmajousitus lisäsi maavaran jopa 300 mm. Keulan hinauspiste kestää jopa 32 tonnin vedon.

”Volvo FMX:n nopea menestys rohkaisi meitä tuomaan uuden mallipäivityksen markkinoille jo vuonna 2013. Päivitetty FMX oli entistäkin vankempi ratkaisu haastaviin maansiirtotehtäviin”, Reino Manninen Volvo Trucksilta sanoo.

Vuonna 2013 esiteltiin myös Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä, jonka ansiosta kuorma-auton ajamisesta tuli entistäkin vaivattomampaa. Järjestelmä yhdistää tavanomaisen hydraulisen ohjaustehostimen ja ohjausvaihteeseen asennetun sähkömoottorin.

”Volvo Dynamic Steering -ohjausjärjestelmä sopii täydellisesti juuri maansiirtoautoille. Pienillä nopeuksilla se tekee ohjauksesta todella vaivatonta ja tarkkaa, mikä poistaa kuljettajan käsivarsien ja hartioiden rasitusta. Tämä parantaa turvallisuutta vähentäen työtapaturmariskiä”, Reino Manninen painottaa.

Volvo I-Shift -vaihteiston maansiirtoautoversion avulla Volvo FMX pärjää vaativissa ja mäkisissä maastoissa hyvin. Vuonna 2016 Volvo Trucks esitteli I-Shiftin ryömintävaihteistolla, jonka avulla kuorma-auto saadaan liikkeelle pysähdyksestä jopa 325 tonnin kuormilla. Ryömintätoiminnon avulla kuorma-autolla voi ajaa jopa 0,5 km/h nopeudella, mikä on tärkeää erityistä tarkkuutta vaativassa ajossa. 

”Volvon uniikit ominaisuudet mm. ryömintävaihteisto sekä Volvo Dynamic Steering -ohjaus löytyvät lähes jokaisesta maansiirtokäytössä olevasta FMX-autosta. Suomen suurilla painoilla ja vaikeissa olosuhteissa Volvon ominaisuudet nousevat erittäin isoon rooliin. Harva kuljettaja joka on ajanut VDS-ohjauksella ja ryömintävaihteistolla varustettua autoa, suostuu enää siirtymään auton rattiin josta näitä ominaisuuksia ei löydy”, Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules kertoo.

Myös Suomessa pitkälti räätälöidyt Volvon ilmajousituksen painonsiirtotoiminnot ovat saaneet paljon kiitosta asiakkaiden keskuudessa. ”Volvo RALIM20 -painonsiirtojen avulla auton käsiteltävyys saadaan optimoitua lähes jokaiseen tilanteeseen sopivaksi, oli sitten kyse jyrkän ja jäisen mäen noususta tai tiukasta kääntöpaikasta”, Aules jatkaa.

Volvo FMX

  • Vuodesta 2010 tähän päivään Suomessa on pian luovutettu yhteensä 1000 kpl Volvo FMX kuorma-autoa
  • Edut: Volvon I-Shift ryömintävaihteisto sekä Volvo Dynamic Steering –ohjausjärjestelmä soveltuvat erityisen hyvin Suomen haastaviin olosuhteisiin
  • Moottorin teho: 330-540hv
  • Kuusi ohjaamokokoa
  • Diesel, biodiesel ja HVO
  • Maavara jopa 300mm