DAF XF on saanut vuoden kuorma-auton palkinnon arvostetussa Motor Transport Awards -kilpailussa Isossa-Britanniassa jo toista vuotta peräjälkeen. Voitto on XF-sarjan kolmas viidessä vuodessa, ja se edustaa DAF:n vuoden 19:ttä kalustokuorma-autojen sarjan palkintoa sen jälkeen, kun ensimmäiset Motor Transport Awards -palkinnot jaettiin vuonna 1986.
Vuoden kalustokuorma-auton eli Fleet Truck of the Year -palkinnon valitsee raati, joka koostuu vaikutusvaltaisista kuljetusalan toimijoista. Palkinto lukeutuu Ison-Britannian kuljetusalan tärkeimpiin. DAF XF sai kiitosta erinomaisesta hinta–laatu-suhteesta, parhaasta mahdollisesta tuesta sekä houkuttelevuudesta kuljettajalle. Muista ominaisuuksista mainittiin erinomainen polttoainetehokkuus, osien hyvä saatavuus ja alhaiset huoltokustannukset.
”Palkinto korostaa entisestään sitä, minkä jo tiesimme: XF on paras valinta kaikille kuljetusalan toimijoille, jotka etsivät markkinoiden parasta kuorma-autoa pitkien matkojen ja raskaiden kuormien kuljetuksen”, toteaa Richard Zink, DAF Trucksin markkinointi- ja myyntipäällikkö ja johtoryhmän jäsen. ”Lippulaivahankkeessamme on kaikki mahdollinen joka yrityksen tarpeisiin – luotettavuus, tehokkuus, houkuttelevuus kuljettajalle – sekä kuorma-autoalan kattavin ja paras jälleenmyyjäverkosto ja myynnin jälkeisten palvelujen ohjelma.”
Kylmäaineita ja kylmätuotteita huollon, urakoinnin sekä valmistavan teollisuuden tarpeisiin tarjoava Darment Oy tiedottaa uusista henkilöstönimityksistään.
Filosofian maisteri Niko Lindfors on nimitetty kemistiksi Darmentiin 6.10.2020 alkaen. Hänen vastuualueenaan on kylmäaineiden laadunvalvonta ja regenerointi sekä laboratoriotoiminnan kehittäminen ja operatiivinen työ. Aiemmin Niko on työskennellyt laboratorioissa Fermionilla, Vaisalalla ja Nesteellä.
Niko Lindfors
TtM, insinööri Ari Kahrola on nimitetty Darmentin tuotepäälliköksi 17.8.2020 alkaen. Arin tehtävänä on myynnin tukeminen erityisesti säätimissä, omavalvonnassa ja lainsäädännössä. Hän työskenteli aiemmin Porkka Finland Oy:n kylmä- ja pakastehuoneiden sekä ammatti- ja laboratoriokalusteiden tuotepäällikkönä.
Torstaina 15.10. otetaan liikenteelle viisi kilometriä uutta viitostietä Mikkelin Särkämäisten ja Juvan Nuutilanmäen välillä. Tieosuuden avaamisen myötä koko Mikkeli-Nuutilanmäki-osuus saadaan käyttöön.
Nyt liikenteelle otettavalla tieosuudella Särkämäisen ja Nuutilanmäen välillä tulee olemaan työnaikaisia liikennejärjestelyjä. Työnaikaiset liikennejärjestelyt poistuvat töiden valmistumisen myötä marraskuun puoliväliin mennessä.
Liikenteen siirryttyä uudelle tielinjalle, päästään vanhalla viitostiellä tekemään rinnakkaistieksi muutettavan vanhan valtatien vaatimia muutostöitä. Nuutilanmäen päässä työnaikaiset liikennejärjestelyt jatkuvat talven yli.
Siikakosken eritasoliittymä käyttöön, hidas liikenne uudelle tielle
Liikenteelle ottamisen yhteydessä avataan Siikakosken eritasoliittymä. Rinnakkaistie Siikakosken eritasoliittymästä Nuutilanmäelle ei ole liikenteen käytössä rakennustöiden aikana. Hidas liikenne ja pyöräily- sekä jalankulkuliikenne käyttävät uutta tielinjaa marraskuun puoliväliin saakka Siikakosken eritasoliittymän ja Nuutilanmäen välillä.
Torstaina 15.10. avattavalla tieosuudella nopeusrajoitukset tulevat olemaan 50–60 km/h. Alennetut nopeusrajoitukset poistuvat töiden valmistuessa vaiheittain.
Rinnakkaistie otetaan kokonaisuudessaan käyttöön urakkaosuudella marraskuun puolivälissä. Lopullisen päällysteen uusi valtatie Mikkelin ja Nuutilanmäen välillä saa kesällä 2021.
Lidl Suomi on ottanut ajoon kolmannen kaasumoottorisen yhdistelmän, ja se liikennöi Turun seudulla sekä varsinaisen jakoalueensa ja Janakkalan jakelukeskuksen väliä. Lidlin tavoite on, että vuoden 2025 loppuun mennessä viidennes sen kuljetuksista Suomessa tehdään vähäpäästöistä tai uusiutuvaa polttoainetta käyttäen.
”Kaasurekka on askel kohti ilmastoystävällisempää Lidliä. Tavoitteemme on, että vuoden 2025 loppuun mennessä viidennes Suomen kuljetuksistamme käyttää vähäpäästöistä tai uusiutuvaa polttoainetta”, logistiikan projektipäällikkö Aki Vanhanen kertoo.
Lidl Suomi muistuttaa, että maakaasusta syntyy yli viidennes vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin dieselistä. Lisäksi ihmisillekin haitallisia pienhiukkaspäästöjä ei synny juuri lainkaan.
Uusin, nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävä yhdistelmä, on Lidlin ja pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, Kuljetus Harri Mikkolan yhteinen projekti. Auton omistaa kuljetusliike ja sillä ajetaan pelkästään Lidlin kuljetuksia.
”On tosi hienoa ajaa ympäristöystävällistä rekkaa etenkin Turun saariston portille Paraisille. Lähdimme mielellämme mukaan, kun Lidlistä ehdotettiin kaasurekan hankkimista”, Teemu Mikkola Kuljetus Harri Mikkolasta sanoo.
Tulevaisuudessa Suomen maanteillä ajaa yhä enemmän Lidlin toimituksia kuljettavia kaasuautoja. Ennestään Lidlillä on käytössä toinenkin maakaasulla käyvä rekka ja lisäksi kaasurekka, johon tankataan Lidlin omista biojätteistä tehtyä biokaasua. Kaasurekkojen käyttöä rajoittaa vielä toistaiseksi raskaan kaluston kaasutankkauspaikkojen vähäinen määrä.
Kuljetukset muodostavat noin viidenneksen Lidlin ilmastopäästöistä, yritys tiedottaa. Niiden päästöjä halutaan pienemmiksi, koska Lidl Suomi on sitoutunut siihen, että sen oma toiminta on hiilineutraalia vuoden 2025 loppuun mennessä. Tilikaudella 2019 kuljetusten päästöjä saatiinkin vähennettyä 20 prosentilla.
”Iso merkitys oli Järvenpään uuden jakelukeskuksen avaamisella. Se vähensi ajokilometrejä ja sen myötä päästöjä noin 17 prosentilla”, Aki Vanhanen sanoo.
Kaasuajoneuvot ovat vain osa Lidlin strategiaa vähentää kuljetusten päästöjä. Yhtiö kertoo virittäneensä koko logistiikan sellaiseksi, että päästöjä syntyisi mahdollisimman vähän.
”Mukautamme kuljetusten reittisuunnitelmat joka päivä tarpeen mukaan ja lähetämme autot aina matkaan mahdollisimman täysinä. Kun autot palaavat jakelukeskuksiin, ne tuovat myymälöistä mukanaan muun muassa kierrätysmateriaaleja”, Vanhanen kertoo.
Lokakuun numeroon lähdetään sekä uudella että klassisemmalla kalustolla. Kannessa on VT Kuljetuksen Actros sen merkiksi, että aiheesta on heti sisäsivuilla lisää. Samoin La-Sa:n uusi jämäkän kokoinen säiliöpuoliperä on esittelyssä, kuten myös Soraparin uusi Faymonville MultiMAXX -lavetti. Hinauskeikka tai parikin suoritetaan Lohjan Hinauspalvelun nelivetoisella P113-Scanialla, joka soveltuu maastoisempaankin menoon. Mikkelin Huoltotiimin Volvot puolestaan on varusteltu melkein etätöissä käytettäviksi. Puuautojen epävirallista, mutta sitäkin mielenkiintoisempaa kulutusvertailua ponnistetaan R540:n ja R650:n välillä.
Rekkatapahtumat otetaan tuelle Kankaanpää Custom Shown ja Iso-Syöte Truck Meetin muodossa, ja tehdään pikku kiila myös Sri Lankaan, joka on omanlaisensa show joka päivä.
Lisäksi koeajetaan uutta MAN TGM:ää, käydään kuuntelemassa Mersun tulevaisuudentunnusteluja ja katsotaan minkälaista kalustoa K-ryhmä on komentanut lähialuepyörittelyihin pääkaupunkiseudulla. Vanhoja on myös mukava muistella, ja siihen asiaan lääkettä tarjoaa vuosimallin 1974 Satakymppi-Scania, joka on nykyään nostalgisointikäytössä. Jotain muutakin siellä sivuilla on, tässä alla kattava lista.
Kalusto ja ihmiset
08 Asiakaskohtaista kuljetuspalvelua
Tommi Vauhkosen VT-Kuljetus Pieksämäeltä.
22 Tankkeri
Kuljetusliike La-Sa Oy:n 64000 litran säiliöpuolikas.
38 Pari pikkukeikkaa
Kävimme seuraamassa Lohjan Hinauspalvelun P113-Scanian työpäivää.
44 Melkein etätöissä
Mikkelin Huoltopalvelut Oy:n kauko-ohjatut Volvot.
50 Peräkkäin pinolta pinolle
Kulutusvertailussa R540- ja R650-Scaniat puunajossa.
66 Rekat Jämillä
Kankaanpää Custom Show.
72 Tunturin juurella
Iso-Syöte Truck Weekend.
76 Tien päältä tuttuja
Tuomas Hirvosen pienoismallit.
78 Muisto nuoruudesta
Scania LBS110 Etelä-Kiidon väreissä.
84 Kiireettä perille
Sri Lankassa rahdin ajo on kuin eri maasta kotoisin.
Koeajot ja esittelyt
28 Mitä isot edellä
Koeajossa MAN TGM 15.250 4X2.
34 Investointi tulevaan
Vantaan Vehkalaan nousee Veho.
36 Valitulle tielle
Daimler kertoi linjauksistaan sähkö- ja vetykuorma-autojen suhteen.
Marko Tikkanen (53 v) on nimitetty 1.9.2020 alkaen K Auto Oy:n MAN Truck&Bus Finlandin kuorma-automyyjäksi, alueenaan Keski-Suomi ja Etelä-Pohjanmaa.
Tikkanen on työskennellyt pitkään hyötyautomyyjänä Keski-Suomen alueella.
Markon toimistot sijaitsevat Jyväskylässä osotteessa Sorastajantie 4 ja Seinäjoella osoitteessa Teollisuustie 30, molemmissa paikoissa valtuutetun MAN-huollon yhteydessä.
Iveco osallistui kahdeksanteen Gasnam-konferessiin, jossa alan ammattilaiset ja journalistit kohtaavat keskustellakseen luonnollisen ja uusiutuvan kaasun käytöstä Espanjassa ja Euroopassa. Gasnam on järjestö, joka edistää luonnollisen ja uusiutuvan kaasun käyttöä tieliikenteen ja merenkulun polttoaineena Espanjassa ja Portugalissa. Järjestöllä on parhaillaan 135 jäsentä useilta eri aloilta: energia-alalta, autoalalta, tekniikan alalta, jälleenmyyjien alalta, kuljetusalalta ja eri instituutioista. Yli 20 näytteilleasettajaa osallistui virtuaalisen tapahtumaan, joka järjestettiin 21.–23. syyskuuta. Näytteilleasettajilla oli mahdollisuus analysoida vaihtoehtoisen polttoaineen tarjoamia etuja ja tehoa.
Ivecon brändijohtaja Thomas Hilse oli yksi tilaisuuden pääpuhujista. Hilse puhui asiakastuesta ja nollapäästöihin johtavan polun valitsemisesta kuorma-automarkkinoilla. Hilse selvitti asiaa: ”Päätavoite, eli nollapäästöinen liikenne saavutetaan käyttämällä eri teknologioita sen mukaan, minkälaisia työtehtäviä ja käyttötarkoituksia kullakin asiakkaalla on. Ei ole olemassa yhtä yksittäistä ratkaisua, joka sopisi kaikille. Ivecon tie hiilineutraaliuteen alkaa maakaasusta ja etenee LNG:n, joka toimii siltana vedyn käyttöön, ja bio-LNG:n kautta lopulliseen tavoitteeseensa: täydelliseen valikoimaan vihreän liikkuvuuden ratkaisuja.”
Ivecon hyöty- ja erikoisajoneuvojen kansainvälinen tuotantojohtaja Ángel Rodríguez Lagunilla painotti, että ”kestävyys on Ivecon kantava voima, kuten omistautumisemme maakaasuteknologiaan ja täydellinen valikoimamme maakaasuajoneuvoja osoittaa. Lisäksi olemme saavuttaneet kaiken kestävillä prosesseilla, jotka ovat keskeisessä asemassa alan uudistumisessa.”
Konferenssi tarjoaa tunnustetusti viitearvot maantieliikenteen ja merenkulun vaihtoehtoisille teknologioille. Konferenssin ensimmäisten päivien aikana Ivecon tuotekehityksen ja -suunnittelun varajohtaja Pablo Cebrián osallistui paneelikeskusteluun aiheesta ”Liikkuvuus vedyllä: Tulevaisuus, joka on yhä enemmän ajankohtainen”. Hän huomautti, että ”kaikki jo olemassa olevat ja vielä kehitteillä olevat teknologiat ovat tarpeellisia, jos haluamme saavuttaa vuodelle 2030 asetetut päästöjen vähentämistavoitteet sekä tietenkin päästä myös tavoitteeseemme 100-prosenttisesti hiilidioksidipäästövapaasta kuljetusalasta vuoteen 2050 mennessä. Vety on tulevaisuuden paras vaihtoehto pitkän matkan kuljetuksiin, ja seuraavien viiden vuoden aikana näemme valtavan kasvun kaikissa teknologioissa, jotka mahdollistavat vedyn hyödyntämisen: tuottamisessa, jakelussa, kuorma-autojen korkeapainesäilytysjärjestelmissä ja ennen kaikkea polttokennoissa.”
Iveco kertoikin edistävänsä jatkossakin kaasukäyttöisten ajoneuvojen myyntiä ja kehitystä, muistuttaen samalla olevansa tällä hetkellä maakaasukäyttöisten hyötyajoneuvoteknologioiden kansainvälinen markkinajohtaja yli 35 000 myydyllä maakaasuajoneuvollaan. Tällä hetkellä maakaasumalleja löytyy kolmesta moottoriperheestä, joiden teho vaihtelee 136 ja 460 hv:n välillä, ja ajoneuvotuotteita löytyy 3,5 tonnista 40 tonniin. Esimerkiksi Iveco nosti S-Way NP 460 -kuorma-auton, jonka se kertoo olevan markkinoiden ainoa kaasuajoneuvo, jonka toimintasäde on jopa 1 600 km ja moottorin teho 460 hv.
Kuljetusyritykset ja kuljetusten ostajat ovat yhä halukkaampia vähentämään hiilidioksidipäästöjä ja kustannuksia käyttämällä polttoaineena LNG- tai LBG-kaasua.
”LNG-kaasulla toimivat kuorma-autot ovat nykyään kaupallisesti kannattavin vaihtoehto tavanomaiselle dieselille raskaissa kaukokuljetuksissa. Tätä polttoainetta on saatavana riittävän suurina määrinä kilpailukykyiseen hintaan. Kun kaasukuorma-autoja käytetään enemmän, on helpompi lisätä LBG-kaasun osuutta ajan mittaan”, Lars Mårtensson, Volvo Trucksin ympäristöasioiden sekä innovaatioista vastaava johtaja sanoo.
Volvo Trucksilta kerrotaan, että nesteytetylle biokaasulle ja maakaasulle tarkoitetun Volvo-voimansiirtolinjan energiatehokkuus on verrattavissa dieselmoottoreihin, mutta se tuottaa huomattavasti vähemmän hiilidioksidipäästöjä. Nestemäisen biokaasun eli LBG:n käyttö vähentää nettopäästöjä jopa 100 prosenttia tankista pyöriin (TTW), kun taas LNG:n käyttö vähentää päästöjä noin 20 prosenttia (TTW) verrattuna tavalliseen eurooppalaiseen vakiodieseliin.
Dieselriippuvuuden vähentäminen vaatii runsaita investointeja
LNG-tankkausasemien määrä kasvaa jatkuvasti, ja se on jo vaihtoehtona dieselille monilla reiteillä. Tankkausasemien määrän on kuitenkin noustava edelleen samaa tahtia kaasukäyttöisten kuorma-autojen määrän kanssa.
”Sijoittamalla LNG-kuorma-autoihin osoitamme, että LBG on tärkeä vaihtoehto pyrittäessä vähentämään riippuvuutta fossiilisesta dieselistä. Siirtymää ilmastoneutraaleihin kuljetuksiin on kuitenkin nopeutettava jatkamalla investointeja LNG/LBG-tankkausasemiin ja toteuttamalla toimenpiteitä, joiden avulla kuljetusyritysten on entistä helpompi siirtyä käyttämään Volvon tarjoamaa teknologiaa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi”, Lars Mårtensson huomauttaa.
Eri polttoaineita on käytettävä jatkossa rinnakkain
Mikään yksittäinen energiayhtiö ei kykene vastaamaan kaikkiin ilmastonmuutokseen liittyviin haasteisiin, joten eri tyyppiset polttoaineet ja voimansiirtojärjestelmät jatkavat rinnakkaiseloa lähitulevaisuudessa.
”Uuden tekniikan omaksuminen on avainasemassa pyrittäessä ilmastoneutraaliuteen. LNG-kuorma-autojen osuus kasvaa vähitellen Euroopassa. Kaasukuorma-autoilla ei kuitenkaan pystytä vastaamaan kaikkiin kuljetushaasteisiin. Sähköajoneuvoilla on jatkossa tärkeä rooli sekä paikallisesti että alueellisesti, ja akkujen sekä latausinfrastruktuurin kehittäminen on merkittävä tekijä sen laajenemisessa”, Mårtensson kertoo.
Vetypolttokennoilla varustetut sähköajoneuvot voivat vähentää akkujen tarvetta kaukokuljetuksissa pitkällä aikavälillä.
”Vaikka vetypolttokennoteknologiassa on tapahtunut lupaavaa kehitystä, ylitettävinä on edelleen käytännöllisiä ja taloudellisia esteitä, ennen kuin se voi tarjota merkittäviä ilmastoetuja raskaisiin kuljetuksiin”, Lars Mårtensson sanoo.
Kaikesta sähköautojen teknisestä kehityksestä huolimatta polttomoottorien hyötysuhteen jatkuva parantaminen pysyy avainasemassa ilmastovaikutusten vähentämisessä vielä vuosien ajan.
”Nykyisten moottorien avulla voidaan tehdä jo paljon ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Sekä uudet että vanhemmat Volvon dieselkäyttöiset kuorma-autot voivat esimerkiksi toimia HVO-biopolttoaineella, jonka CO2-nettopäästöt ovat erittäin alhaiset. Haasteena on, että biopolttoaineiden saatavuus on edelleen niin rajallinen”, Lars Mårtensson toteaa lopuksi.
Kiitosimeon Oy ja Truck-Oil Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla koko Truck-Oil Oy:n liiketoiminta siirtyy Kiitosimeon Oy:lle 1.10.2020 alkaen.
Truck-Oil on paimiolainen perheyritys, joka kuljettaa 14:llä ajoneuvoyhdistelmällä kevytöljytuotteita Varsinais-Suomen, Satakunnan ja Pirkanmaan alueilla. Truck-Oilin liiketoiminnan vuosiliikevaihto on noin 3,5 miljoonaa euroa, mikä nostaa Simeon-konsernin vuosittaisen liikevaihdon reilusti yli 70 miljoonan euron.
”Truck-Oilin maantieteellinen toiminta-alue täydentää hyvin Simeonin jakelualueita. Sopimus myös avittaa Simeonin tavoitteita laajentua nestemäisten tuotteiden kuljetus- ja logistiikkapalvelujen tuottajana”, sanoo Kiitosimeonin toimitusjohtaja Pontus Stenberg.
Erkki Säteri aloitti Teboilin kuljetukset jo vuonna 1962 yhdellä säiliöautolla. Itse Truck-Oil perustettiin vuonna 1992 ja yritystä on laajennettu tasaisesti yritysostoilla 2000-luvulla.
”Perinteikkään perheyhtiömme liiketoiminnasta luopuminen oli vaikea päätös, mutta toisen samanlaisia arvoja vaalivan yrityksen löytyminen helpotti päätöstä. Tieto perheyhtiömme palveluperinteen jatkumisesta osana Simeonia mahdollisti tämän päätöksen”, sanoo Truck-Oilin toimitusjohtaja Untamo Säteri.
KOME Oy on tehnyt sopimuksen KOME-, BRIAB- ja RKP-tuotteiden huoltoliiketoiminnasta JKM Steel Oy:n kanssa. JKM Steel sijaitsee Kemin talousalueella Keminmaalla. Tehty sopimus parantaa KOME Oy:n huollon saatavuutta Kemin alueella. Samalla varaosien jakelu tehostuu.
JKM Steel tunnetaan alueella moniosajana huolloissa ja eri rakenneratkaisujen toteuttajana. Jarmo Mäkiniemen luotsaama yritys ottaa syksyn aikana toimipisteessään käyttöön uuden korjaamo-osan.
Tehty sopimus mahdollistaa KOME-, BRIAB- ja RKP- tuotteiden muutostyöt ja akselistomuutokset.
JKM Steel Oy löytyy osoitteesta Viheriäläntie 69, 94500 Lautiosaari. Puhelimitse yrityksen tavoittaa numerosta 0400 691373
Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.