Lidl Suomi on ottanut ajoon kolmannen kaasumoottorisen yhdistelmän, ja se liikennöi Turun seudulla sekä varsinaisen jakoalueensa ja Janakkalan jakelukeskuksen väliä. Lidlin tavoite on, että vuoden 2025 loppuun mennessä viidennes sen kuljetuksista Suomessa tehdään vähäpäästöistä tai uusiutuvaa polttoainetta käyttäen.

”Kaasurekka on askel kohti ilmastoystävällisempää Lidliä. Tavoitteemme on, että vuoden 2025 loppuun mennessä viidennes Suomen kuljetuksistamme käyttää vähäpäästöistä tai uusiutuvaa polttoainetta”, logistiikan projektipäällikkö Aki Vanhanen kertoo.

Lidl Suomi muistuttaa, että maakaasusta syntyy yli viidennes vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin dieselistä. Lisäksi ihmisillekin haitallisia pienhiukkaspäästöjä ei synny juuri lainkaan.

Uusin, nesteytettyä maakaasua polttoaineenaan käyttävä yhdistelmä, on Lidlin ja pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, Kuljetus Harri Mikkolan yhteinen projekti. Auton omistaa kuljetusliike ja sillä ajetaan pelkästään Lidlin kuljetuksia.

”On tosi hienoa ajaa ympäristöystävällistä rekkaa etenkin Turun saariston portille Paraisille. Lähdimme mielellämme mukaan, kun Lidlistä ehdotettiin kaasurekan hankkimista”Teemu Mikkola Kuljetus Harri Mikkolasta sanoo.

Tulevaisuudessa Suomen maanteillä ajaa yhä enemmän Lidlin toimituksia kuljettavia kaasuautoja. Ennestään Lidlillä on käytössä toinenkin maakaasulla käyvä rekka ja lisäksi kaasurekka, johon tankataan Lidlin omista biojätteistä tehtyä biokaasua. Kaasurekkojen käyttöä rajoittaa vielä toistaiseksi raskaan kaluston kaasutankkauspaikkojen vähäinen määrä.

Kuljetukset muodostavat noin viidenneksen Lidlin ilmastopäästöistä, yritys tiedottaa. Niiden päästöjä halutaan pienemmiksi, koska Lidl Suomi on sitoutunut siihen, että sen oma toiminta on hiilineutraalia vuoden 2025 loppuun mennessä. Tilikaudella 2019 kuljetusten päästöjä saatiinkin vähennettyä 20 prosentilla.

”Iso merkitys oli Järvenpään uuden jakelukeskuksen avaamisella. Se vähensi ajokilometrejä ja sen myötä päästöjä noin 17 prosentilla”, Aki Vanhanen sanoo.

Kaasuajoneuvot ovat vain osa Lidlin strategiaa vähentää kuljetusten päästöjä. Yhtiö kertoo virittäneensä koko logistiikan sellaiseksi, että päästöjä syntyisi mahdollisimman vähän.

”Mukautamme kuljetusten reittisuunnitelmat joka päivä tarpeen mukaan ja lähetämme autot aina matkaan mahdollisimman täysinä. Kun autot palaavat jakelukeskuksiin, ne tuovat myymälöistä mukanaan muun muassa kierrätysmateriaaleja”, Vanhanen kertoo.