Uutta palontorjuntaa Ansul LVS -nesteellä

Johnson Controls on esitellyt uuden ajoneuvoille ja liikkuville työkoneille suunnitellun fluoraamattoman ANSUL LVS – palonsammutusnesteensä. Uusi patentoitu palontorjunta-aine on valmistettu ilman perfluorattuja kemikaaleja ja sen teho on todettu valmistajansa mukaan erinomaiseksi suorituskykytesteissä.

Fluoraamaton LVS-palontorjunta-aine tukahduttaa liekit nopeasti, peittää palokohteen ja estää hapen pääsyn auttaen näin estämään liekkien leimahtamisen uudelleen. Se toimii luokan A ja B paloissa kaivosalan, metsäteollisuuden sekä jätehuolto- ja kuljetusteollisuuden liikkuvissa työkoneissa.

Johnson Controlsilta kerrotaan, että sen kehittämä uusi fluoraamaton LVS-palonsammutusneste perustuu ainutlaatuiseen orgaanisten suolojen ja pinta-aktiivisten aineiden seokseen. Innovatiivinen koostumus tukahduttaa palon, jäähdyttää erinomaisesti ja suojaa ajoneuvon palosuojauksessa tarvittavia ominaisuuksia ilman fluorattuja pinta-aktiivisia aineita, joita muut yleiset palontorjunta-aineet sisältävät. Aineella on Factory Mutual (FM) -hyväksyntä ja CE-merkintä, se vastaa australialaista standardia (AS) 5062-2016 ja sillä on ActivFire-sertifiointi.

“Kaivosajoneuvojen ja muiden maastossa käytettävien liikkuvien työkoneiden on pystyttävä toimimaan kellon ympäri ankarissa olosuhteissa, jolloin ne tarvitsevat luotettavaa palosuojausta ympäri vuorokauden”, toteaa Johnson Controlsin Pre-Engineered Systems -yksikön johtaja Mark Neumann. “Johnson Controlsin vaativat suorituskykytestit varmistavat, että aine ylittää kaikki teollisuuden vaatimukset tarjoten loppukäyttäjille yhteensopivan, luotettavan ja tehokkaan palonsammutusnesteen, joka ei sisällä perfluorattuja kemikaaleja.”

Fluoraamaton ANSUL LVS -palonsammutusneste on suunniteltu korvaamaan helpolla tavalla olemassa olevissa ANSUL LVS -palontorjuntajärjestelmissä käytettävä aine. Mitään laitteistomuutoksia tai vuosittaista aineen vaihtamista ei tarvita. Vaihto on tarpeen vain säiliön painetestauksen yhteydessä. Tämä alentaa palosuojausjärjestelmän kunnossapitokustannuksia ja vähentää laitteiston seisonta-aikaa. Aineen vaihto ilmaistaan säiliöön kiinnitettävällä tarralla, ja näppärä täyttöjärjestelmä huolehtii tiivistenesteen ja veden oikeasta seossuhteesta poistaen manuaalisen mittauksen tarpeen.

Yhdessä CHECKFIRE-ilmaisu- ja kytkentäjärjestelmien kanssa fluoraamaton ANSUL LVS huolehtii automaattisesta paloilmaisusta, hälytyksestä ja palontorjuntajärjestelmän kytkennästä varmistaen laitteiston suojauksen vuorokauden ympäri.

Scania esittelee uuden nousevan ja irtikytkeytyvän telivedon

Scania esittelee uuden RB662-taka-akseliston, jonka uutena ominaisuutena on nouseva ja irtikytkeytyvä teliveto. Uusi ominaisuus soveltuu on tähdätty erityisesti 6×4- ja 8×4-alustoihin maansiirtoon, puuautoihin, sekä HCT-vetureihin. Ominaisuuden kerrotaan parantavan ajoneuvon käsiteltävyyttä, vähentävän renkaiden kulumista sekä pienentävän polttoaineen kulutusta jopa 6% kevyillä kuormilla liikuttaessa.

Scanian uusi telivetoinen RB662-taka-akselisto on varustettavissa telinnosto-ominaisuudella. Teliä nostettaessa takimmaisen vetävän akselin veto kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Uuden ominaisuuden avulla voidaan Scanian mukaan saavuttaa jopa 6% säästö polttoaineenkulutuksessa ajotehtävästä ja kuormituksesta riippuen. Ominaisuus myös parantaa ajoneuvon käsiteltävyyttä, pienentää kääntösädettä ja vähentää renkaiden kulumista, valmistaja tiedottaa. Normaalilla runkokorkeudella ja rengaskoolla telin nosto kestää noin 25 sekuntia. Nostetun teliakselin maavara yläasennossa on jopa 70 mm.

”Tämä on ollut erittäin kysytty ominaisuus ja olemme tyytyväisiä esitellessämme tämän erinomaisen ominaisuuden”, kertoo Scania-kuorma-autojen tuotepäällikkö Bo Eriksson. ”Ajotehtävästä riippuen ja tyhjänä ajettaessa telivetoisen auton polttoaineenkulutus voi olla jopa 6% pienempi verrattuna periteiseen telivetoon. Tämä on merkittävä säästö ajotehtävissä, joissa paluumatka ajetaan tyhjänä ja ajomatkat ovat pitkiä. Tällaiset ajomatkat ovat yleisiä esimerkiksi pohjoismaisilla puutavara-autoilla. Ja kaiken lisäksi ajoneuvon käsiteltävyys on parempi ja renkaiden kuluminen vähenee.”

Nouseva ja irtikytkeytyvä teliveto eli LDTA-ominaisuus vaatii alustaan ilmajousituksen. Alustan painoa ominaisuus lisää noin 60 kg. Pääosa saavutetusta polttoaineen kulutussäästöstä syntyy vastuksen vähenemisestä kun takimmainen akseli on nostettu ja veto irtikytketty, kerrotaan Scanialta. Noin 10% säästöstä syntyy pienemmästä vierimisvastuksesta teli ylhäällä ajettaessa. Ominaisuus on saatavilla 19, 21 ja 26 tonnin telipainoille ja teli ylhäällä sallitut taka-akselipainot ovat 9,5, 10 ja 13 tonnia.

Ensimmäisessä vaiheessa LDTA-ominaisuus ei ole saatavilla napavälitteisiin taka-akselistoihin tai tridem-alustoihin (8×4*4). Ominaisuuden käyttäminen on tehty helpoksi. Kuljettajan tarvitsee vain painaa telinnosto-painiketta. Mikäli kuormitus on liian suuri, järjestelmä varoittaa kuljettajaa ja nosto ei tällöin ole mahdollista. Telin nostaminen onnistuu kaikissa nopeuksissa. Telivedon irtikykeytyminen perustuu yksinkertaiseen hammaspyöräkytkintekniikkaan.

”Odotamme todellakin, että tämä ominaisuus tulee suosituksi monessa eri kuljetustehtävässä”, lisää Eriksson. ”Ominaisuuden lisähinta kompensoituu nopeasti ja tämä uusi ominaisuus edelleen parantaa Scanian kokonaistaloudellisuutta.”

Posti uudistaa kappaletavaralähetysten rahditusperusteet 1.2.2021 alkaen

Posti Rahtipalvelut uudistaa rahdin hinnoittelua päivittämällä kappaletavaralähetysten rahditusperusteet 1.2.2021 alkaen. Muutos on merkittävä kuljetusalalla, sillä nykyiset rahditusperusteet ovat olleet käytössä alalla laajasti ja pitkään ilman suurempaa kehitystä.

Kirjaviksi ja liian tulkinnanvaraisiksi koetut säännöt muuttuvat nyt Postilla kokonaisvaltaisesti, kun uusi laskentamalli perustuu pelkästään mitattaviin asioihin. Tavoitteina ovat rahdin hinnoittelun yksinkertaistaminen ja rahditusperusteiden tulkinnanvaraisuuksien poistaminen. Uudistetut rahditusperusteet helpottavan lähetysten tilaamista ja vähentävät selvittelyä, kun lähetyksen rahdituspainon pystyy laskemaan luotettavasti oikein jo tilausta tehdessä.

”Panostamme kokonaisvaltaisesti asiakaskokemuksen kehittämiseen ja rahtiasiakkaiden palvelemiseen asiakkaan ääntä kuunnellen. Yhdenmukaiset ja selkeät tilaustiedot mahdollistavat kuljetusten tehokkaan suunnittelun sekä oikean laskutuksen. Tavoitteenamme on jatkaa logistiikan yksinkertaistamista uudistamalla ja digitalisoimalla koko kuljetusketju tilauksesta toimitukseen”, toteaa Posti Rahtipalveluiden liiketoimintajohtaja Antti Wikström.

Rahdissa maksetaan yleensä rahdituspainon ja kuljetettavan matkan mukaan. Rahdituspaino kuvaa kollin varaamaa tilaa kuormatilasta. Se määräytyy kollin todellisen painon, kuutioiden ja lavametrien mukaan. Kolli on rahtitavaran kuljetusyksikkö, esimerkiksi lava, paketti tai häkki. Rahditusperusteet määrittävät, milloin käytetään todellista, kuutio- tai lavametripainoa.

Uudistetussa mallissa rahditusperusteisiin vaikuttavat:

-kollin mitat

-kollin paino

-onko kolli lastattu koneellisesti käsiteltävälle lavalle

-onko kolliin merkitty päällelastauskielto

Tarkemmat kuvaukset ja ohjeet löytyvät Postin julkaisemasta ohjeesta.

Scania raskaiden kuorma-autojen markkinajohtaja 2020

Vuoden alku on aikaa, jolloin päästään näkemään edellisen vuoden toteutuneita rekisteröintejä. Heti ensimmäisen arkiviikon aluksi lukujaan esittelee Scania. Vuonna 2020 koronapandemia näkyi myös raskaiden kuorma-autojen ensirekisteröintien lukumäärässä. Rekisteröintien kokonaismäärä putosi hieman yli 20% edellisvuodesta.

Vuonna 2020 rekisteröitiin 2302 uutta raskasta kuorma-autoa, kun vastaava määrä vuonna 2019 oli 2893 ajoneuvoa. Scania tiedottaa, että sen osuus ensirekisteröinneistä vahvistui, ja markkinaosuus nousi 38,6 prosenttiin.

”Vuodet eivät ole veljeksiä! Vuonna 2019 teimme Scania Suomen historian ennätyksen rekisteröinneissä ja vuosi sitten kukaan ei osannut arvata mitä vuosi 2020 tuo tullessaan”, toteaa Scania Suomi Oy:n myyntijohtaja Frej Svartsjö

”Kevään tuotantoseisokit ja markkinoiden epävarmuus näkyvät toki meidänkin tilastoissamme, mutta kaiken kaikkiaan vuoden tulokseen voi olla tyytyväinen. Huippulaadukas tuote on kehittynyt edelleen ja erinomainen polttoainetalous on vakuuttanut kuljetusalan”, jatkaa Frej Svartsjö.

”Teimme paljon töitä, jotta palveluverkosto, myynti ja kaikki toiminnot pysyvät toiminnassa pandemiasta huolimatta. Asiakkaamme ovat Suomen selkäranka ja meidän tulee pystyä tukemaan asiakkaitamme myös poikkeustilanteessa. Näin hyvä tulos vaikeana aikana vaatii erinomaista yhteistyötä meidän henkilökunnaltamme ja asiakkailtamme. Kiitos siitä!”, lisää Frej Svartsjö. 

Vaihtoehtoisten polttoaineiden määrä pysyi vakaana

Vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivia raskaita kuorma-autoja rekisteröitiin vuonna 2020 yhteensä 59 kappaletta. Kokonaisrekisteröinneistä se oli 2,6%. Näistä Scanioita oli 28 kappaletta ja vaihtoehtoisten käyttövoimien osalta Scanian markkinaosuus oli 47,5 %. 

Kaasukäyttöisten kuorma-autojen osuus kokonaisrekisteröinneistä ei juurikaan kasvanut verrattuna vuoteen 2019. Vaihtoehtoisten käyttövoimien tärkeys kuitenkin näkyi Scanian rekisteröinneissä. Esimerkiksi jätehuollon ajoneuvoissa Scanialla on lähes 70% markkinaosuus ja jätteenkuljetukseen rekisteröidyistä Scanioista jo yli 20% on kaasukäyttöisiä.

Korona näkyi linja-autotilastoissa

Selkeimmin koronapandemian vaikutukset näkyivät linja-autojen rekisteröintitilastoissa. Kokonaisrekisteröinnit putosivat suomessa yli 61%. Scania säilytti raskaiden linja-autojen markkinajohtajuuden. Scanian markkinaosuus raskaiden linja-autojen rekisteröinneistä oli 33,8%. Vaihtoehtoiset käyttövoimat näkyivät myös linja-autojen rekisteröinneissä. Vuonna 2020 uusista Scania linja-autoista 19 % oli biokaasukäyttöisiä.

Verkosto vahvistui ja vahvistuu entisestään tulevaisuudessa

Palveluverkoston kehittäminen on jatkuvaa työtä ja nykyaikaisen menestyvän kuorma-auton takana tulee aina olla aina toimiva ja laadukas palveluverkosto. Vuoden 2020 aikana Scania uudisti Kouvolan toimipisteen ja Tampereelle Pirkkalaan avattiin täysin uusi palvelukeskus. Vuoden lopussa Scania myös ilmoitti uudistavansa Vaasan toimipisteen. Uusi toimipiste avataan Vaasaan vuonna 2022.

Vahva tilauskanta vuodelle 2021

Syksyllä 2020 Scania julkisti kaksi merkittävää uudistusta mallistoonsa. Täysin uusi Scania sähkökuorma-autojen mallisto julkistettiin syyskuussa ja heti perään julkistettiin uudet V8-moottorit raskaimpiin kuljetuksiin. ”Monipuolinen mallistomme täydentyi edelleen ja kehitystyö jatkuu täysillä koko ajan. Vuoden lopussa tilauskantamme oli suurempi kuin vuosi sitten ja tämä lupaa hyvää vuodelle 2021”, kertoo myyntijohtaja Frej Svartsjö tyytyväisenä.

Tutkimus tarkastelee ympäristöystävällisyyttä kilpailuetuna

Kuva: Toyta / HINO

Kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöt olivat Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2018 noin 11,7 miljoona tonnia hiilidioksidiekvivalenttia. LUT-yliopiston nuorempi tutkija Oskari Lähdeaho tutkii eritoten raskaan tieliikenteen päästöjä Suomessa löytääkseen keinoja niiden karsimiseen.

Diplomi-insinööri Oskari Lähdeahon tekeillä oleva väitöstutkimus tarkastelee ympäristöystävällisyyttä logistiikka-alan kilpailuetuna. Koska täysperävaunuyhdistelmän liikkeelle saaminen sähkövetoisesti on vielä kaukaista, nykyhetken keino karsia päästöjä on optimoida kuormien kokoa. Se on Lähdeahon mukaan Suomessa hyvin hoidettu. Aina on silti mahdollista tarkastella, voisiko tavaraa kuljettaa vielä järkevämmin eli enemmän kerralla.

”Kuormakokojen lisäksi kuljetusreittien optimointi on tällä hetkellä paras keino vaikuttaa rekkaliikenteen ympäristöystävällisyyteen. On hyvä, että Suomessa hyväksyttiin High Capacity Transport -kuljetusten eli jopa sadan tonnin painoisen ja 34,5 metriä pitkän kuorman kuljettaminen tietyillä maanteillä”, Lähdeaho toteaa.

Suomessa tieliikennepäästöjä syntyy eniten Helsingin, Tampereen ja Turun alueilla sekä näiden kaupunkien välisessä liikenteessä. Noin puolet syntyvistä kasvihuonekaasupäästöistä on peräisin raskaasta liikenteestä ja puolet henkilöautoliikenteestä. Kun raskaiden ajoneuvojen kohdalla puhutaan fossiilisia ekologisemmista polttoaineista, Lähdeahon mielestä vety on potentiaalisin keskipitkällä aikavälillä. Sähkörekat voivat tulla kyseeseen pidemmällä aikavälillä.

Puheisiin on noussut myös nesteytetty maakaasu. Se on luonnosta otettua metaania, joka toimii rekoissa nestemäiseen LNG-muotoon jäähdytettynä. Bio- ja muilla kaasuilla toimivia rekkoja kehitetään nyt kiivaasti.

”Kaasurekkoja ei tulla hetkeen saamaan liikenteeseen suuria määriä, mutta kehitystä tarkkaillaan yrityksissä investointimielessä. Heti, kun markkinoille tulee taloudellisesti järkeviä kaasurekkoja, niihin isketään kiinni”, tutkija povaa.

Liikenne aiheuttaa Suomen päästöistä 25 prosenttia

Tieliikenteen päästöjä ovat hiilidioksidi, hiilimonoksidi, hiilivety, typin erilaiset oksidit, dityppioksidi, pienhiukkaset, metaani ja rikki. Kaikkien kasvihuonekaasujen (hiilidioksidi, dityppioksidi ja metaani) yhteisluku ilmaistaan hiilidioksidiekvivalenttiyksikköinä. Vuonna 2018 luku oli noin 11,7 miljoona tonnia hiilidioksidiekvivalenttia.

Lähdeaho kertoo, että kasvihuonekaasujen kokonaisluku heilahtelee vuosittain, sillä siihen vaikuttavat liikenteen määrät, ajettavien kilometrien määrät, päästöjen laatu sekä sää. Kuljetusten päästöihin vaikuttavat myös paikallinen ja maailmanlaajuinen taloustilanne.

Väitöstutkimuksessaan Lähdeaho mallintaa tieliikenteen päästöjä, jotta niiden kehitystä voidaan peilata EU:n asettamiin päästövähennystavoitteisiin. Havaitun kehityksen pohjalta voidaan harkita keinoja, miten haluttuihin tavoitteisiin päästään. Lähdeahon kiinnostus kohdistuu nimenomaan logistiikan ja valmistavan teollisuuden yrityksiin, sillä niissä päästöt ovat kovat, kilpailu on rajua ja päästövähennystavoitteet vaikuttavat toiminnan kannattavana jatkumiseen taloudellisesta, ekologisesta sekä sosiaalisesta näkökulmasta.

”Aineistoni osoittaa, että ympäristöasioita mietitään näiden alojen yrityksissä hyvin aktiivisesti. Ekologisuus halutaan saada toiminnan ytimeen ja aidosti arvoa tuovaksi, eikä niin, että huseerataan jotain siinä sivussa. Se on hyvä, sillä lainsäädäntö ja asiakkaat edellyttävät yritysten toiminnalta yhä enemmän ympäristöystävällisyyttä”, Lähdeaho sanoo.

Ilmastonmuutos taklataan yhteistyöllä ja yksilön toiminnalla

System Earth -strategiaansa noudattaen LUT-yliopisto luo tietoa päästöistä ja niiden ilmakehävaikutuksista yhteistyössä kansalaisten, teollisten toimijoiden, viranomaisten ja tutkijoiden kesken, useita datalähteistä hyödyntäen.

Oskari Lähdeahon työpiste on LUT-yliopiston Kouvolan yksikössä. Hedelmällinen tutkimusyhteistyö toteutuu LUTin, XAMK-ammattikorkeakoulun, Ilmatieteenlaitoksen, Pietarin valtionyliopiston sekä yksityisen puolen toimijoiden kanssa.

Lähdeaho summaa, että tutkijoita tarvitaan kehittämään yritysten ympäristöystävällisyyttä, mutta yritykset vievät tieteen käytäntöön.

”Tutkijat tuovat mukanaan havaintoja maailmalta ja vievät paikallisia havaintoja muualle. Lisäksi tarvitaan vuosineljännestä pidemmän tähtäimen näkökulmaa. Tutkimuksen ja yritysten yhteistyössä tieto parhaista tavoista ja standardeista saadaan yleiseen tietoon”.

1300 DAFin kertakauppa Espanjassa

Suomen suunnalta katsottuna jo kymmenen auton yhtäaikainen kauppa on suuri, mutta suuressa maailmassa, kuten tällä kertaa vaikka Espanjassa, kätellään toisinaan yli tuhannenkin kuorma-auton ostosopimuksia. Tällä kertaa espanjalainen kuljetusyritys Primafrio on tehnyt jälleen suuren tilauksen DAF Trucksilta – 1 300 XF 480 Super Space Cab -kuorma-autoa. Tilauksen perusteina ovat kuorma-autojen erinomainen käyttövarmuus ja polttoainetehokkuus, DAF tiedottaa. Tilaus toimitetaan vuoden 2023 loppuun ulottuvan toimitusaikataulun mukaisesti. Ensimmäinen 400 kuorma-auton erä on juuri otettu käyttöön Primafrion reiteillä eri puolilla Eurooppaa.

Primafrio-konserni on perustettu 1960-luvun alussa, minkä jälkeen se on kehittynyt Espanjassa alan johtavaksi liikenteenharjoittajaksi, joka on erikoistunut jäähdytettyjen ja pakastettujen elintarvikkeiden ja arvotavaran kuljetuksiin. Yhtiö on samalla yksi Euroopan johtavista rahtiliikenneyhtiöistä. Primafrio-konsernin pääkonttori sijaitsee Murciassa, ja sillä on tytäryhtiöitä Andalusiassa, Kataloniassa, Baskimaassa ja Lissabonissa sekä Ranskassa ja Saksassa. Yhtiön moderneihin laitoksiin sisältyy huippuluokkaisia ilmastoituja varastoja, jotka tarjoavat asiakkaille laajan valikoiman lisäarvoa tuovia logistiikkapalveluja. Primafrio-konsernin kalustoon kuuluu vuoden 2020 loppuun mennessä 900 DAF-ajoneuvoa.

”Vuonna 2016 tehtiin ensimmäinen sopimus 1 000 DAF-kuorma-auton toimittamisesta Primafrio-konsernille. Näistä ensimmäiset 300 ajoneuvoa otettiin käyttöön heti seuraavana vuonna. Päivittäisessä käytössä on käynyt selväksi, että nämä ajoneuvot ovat luotettavuuden, polttoainetehokkuuden ja ajomukavuuden edelläkävijöitä”, kommentoi Primafrion toimitusjohtaja José Esteban Conesa. ”Tämä uusi tilaus on osa ajoneuvokannan uudistussuunnitelmaa, jonka avulla voimme hankkia ajoneuvoja, joissa on uusinta edistyksellistä tekniikkaa.”

Volvo uusi myös miehistöohjaamon

Uusimman Volvo Trucks -mallistouudistuksen myötä esiteltiin myös miehistöohjaamo, joka on saatavana FM- ja FMX-malleihin. Luonnollisesti uusi miehistöohjaamomalli noudattelee mallistouudistuksen linjoja, ja erottuu ulkoisesti paitsi keulan osalta, myös ovien jyrkällä ikkunalinjalla ja muotoilulla.

Ohjaamon istuinkokoonpanoja voidaan räätälöidä tilauksen yhteydessä monipuolisesti, ja maksimissaan paikkoja saadaan jopa yhdeksälle henkilölle: kaksi eteen, kolme keskiriville ja neljä takariville.

Volvolta muistutetaan myös, että ohjaamo on luonnollisesti turvallinen. Kaikille paikoille on istuinvyöt, törmäystesti on läpäisty ja ohjaamoon kulku ja sieltä poistuminen on helppoa laajasti aukeavien ovien sekä mietittyjen kädensijojen ja askelmien ansiosta.

Myös päällirakennus- eli paloautokielellä koritusprosessiin on panostettu. Tärkeimmät komponentit, kuten polttoainesäiliöt, akut ja pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä, on sijoitettu ohjaamon alle. Päällirakentamisen läpimenoaikojen lyhentämiseksi ja sisäpaneelien purkamisen välttämiseksi sähköasennus valmistellaan esiasennetuilla johdoilla, ja sähköiset liitoskohdat on määritetty etukäteen.

Moottorivaihtoehtoina on D11- ja D13-voimanlähteet ja ulosottoja on jopa 2000 Nm:n saakka.

Ivecon virtuaaliavustaja mukana matkassa

Iveco esittelee Euroopassa kuljettajan ajokokemusta parantavan palvelun, joka hyödyntää AWS:n koneoppimista ja palvelimettomia ominaisuuksia sekä Amazonin Alexa-virtuaaliavustajaa.

Ivecon uuden ja innovatiivisen äänipalvelun myötä kuljettajat voivat suunnitella ajoreittinsä, tarkistaa ajoneuvon huoltotarpeen ja kunnon sekä pyytää ajovinkkejä äänikomentojen avulla. Myös ohjaamon hallintalaitteita voidaan ohjata äänipalvelun avulla, jolloin kuljettajat voivat keskittyä ajamiseen ja liikenneturvallisuus paranee. Lisäksi äänipalvelu helpottaa yhteydenpitoa muihin Iveco-kuljettajiin.

Ivecon digitiimi suunnitteli uuden äänipalvelun AWS Professional Servicesin tuella. Palvelu on toteutettu AWS:n Digital Innovation Program -ohjelmassa opetettavan Working Backwards -innovaatiomenetelmän mukaisesti, ja se hyödyntää AWS:n koneoppimis-, ääni- ja tietoturvatekniikoita sekä palvelimettomia ratkaisuja.

”Olemme erittäin tyytyväisiä uuteen äänipalveluun. Siitä tulee autoteollisuuden uusi standardi”, sanoo Ivecon digitaalisuusjohtaja Fabrizio Conicella. ”AWS:n tarjoamien monipuolisten ratkaisujen ansiosta Iveco on pystynyt kehittämään ja toimittamaan uuden palvelun ennätysajassa. Lopputulos tulee vaikuttamaan olennaisesti tapaan, jolla kuljettajat ovat yhteydessä ajoneuvoihimme ja muihin kuljettajiin. Ivecon äänipalvelu tukee yhtiön tulevaa digistrategiaa tarjoamalla kuljettajille täysin uuden, vuorovaikutteisen tavan hoitaa tehtäviään ja lisää samalla työturvallisuutta ja -mukavuutta.”

KOME laajentaa Smart-ajatusmallia myös apurunkoihin

KOME Oy:ltä kerrotaan, että tuotekehitys on laajentanut Smart-konseptin ajatuksia myös  sorapuolen apurunkoihin. KOME Smart-konsepti on toteutettu niin sanotulla Plug and Play eli ”kytke ja anna mennä” -periaatteella. Sorapuolella apurungon merkitys on kippausvakauden kannalta ratkaisevassa roolissa ajatellen työturvallisuutta ja ajoneuvon toimivuutta, valmistaja muistuttaa.

Uudessa apurungossa on lähdetty parantamaan kiertojäykkyyttä, ja tämä on saavutettu erikoislujilla teräksillä ja uusilla rakenneajatuksilla. Vaikka jäykkyys on parantunut merkittävästi, on samaan aikaan rakennetta voitu keventää, KOMElta kerrotaan. Uuden apurungon kiertojäykkyys on parantunut 18% vanhempaan, jo sinällään erittäin kippausvakaaksi mainittuun apurunkomalliin verrattuna. 

Uudessa konstruktiossa lavarakenteiden ja apurungon yhteenlaskettua korkeutta on hyödynnetty siten, että apurunko on korkeampi ja lavaan integroitu sovitinrakenne on siirretty osaksi apurunkoa.

Samalla on Plug and Play -ideaa hyödyntämällä muutettu välipalkkien kiinnityksiä niin, että hydrauliikka-, sähkö- ja lavalämmitysjärjestelmät ovat helposti asennettavissa eri alustavaatimuksia huomioiden. Tämä on vähentänyt painoa, kun enää ei tarvita eri tukirakenteita eri järjestelmille, KOMElta linjataan. Tämä on myös osaltaan keventänyt rakenteita ja ennen kaikkea helpottanut huolto- ja asennustyötä, valmistaja kertoo.

Tehdyillä muutoksilla apurungon paino on pudonnut 11% aikaisempaan verrattuna. 

Smart-apurungon asennukset ovat alkaneet tuotannossa joulukuun puolivälissä ja ensimmäiset luovutetaan asiakkaille jo ennen vuodenvaihdetta.

 

Mikko Silfverberg MAN-tuotepäälliköksi

Mikko Silfverberg (44) on nimitetty 14.12.2020 alkaen K Auto Oy:n ja MAN Truck & Bus Finlandin raskaiden kuorma-autojen tuotepäälliköksi.

Koulutukseltaan Silfverberg on logistiikkainsinööri (AMK) ja liikenneopettaja. Lisäksi hänellä on pitkä kokemus raskaan kaluston koulutus- ja ajotehtävistä.

Mikko siirtyy K-Autoon Salon seudun Ammattiopiston koulutusalajohtajan tehtävästä.

Uusimmat julkaisut

Uusi toimitusjohtaja MAN-maahantuontiin ja -jälleenmyyntiin

Jarkko Ketola on nimitetty Adampolis Finland Oy:n toimitusjohtajaksi. Adampolis Finland on MAN-kuorma-, -linja- ja -pakettiautojen maahantuoja ja jälleenmyyjä Suomessa. Jarkko Ketola on nimitetty MAN-kuorma-, -linja-...