Kustannusnousu piiskaa, jakeluvelvoitteen alentamisesta hieman apua

SKAL ry tiedottaa, että kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannukset ovat maaliskuusta 2022 alkaen nousset yhtäjaksoisesti yli kymmenen prosentin vuosivauhtia. Suurimmillaan kuljetusyritysten kustannuskehitystä kuvaavan indeksin vuosinousu oli 18,0 prosenttia kesäkuussa 2022. Jakeluvelvoitteen alentaminen käänsi dieselöljyn hinnan laskuun heinäkuun alussa, mikä taittoi pitkään jatkuneen kustannusnousun 14,3 prosenttiin vuodessa.

Tilastokeskuksen 22.8.2022 julkaiseman kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannusindeksin mukaan kuljetusyritysten kustannusnousu heinäkuussa oli 14,3 prosenttia. Erityisen paljon kustannuksia nosti dieselöljyn hinnan kallistuminen 45 prosentilla vuodessa, minkä vaikutus kustannusnousuun oli 10,4 prosenttia. Lisäksi kuljetuskalustoon liittyvät pääomakustannukset nousivat 12,5 prosenttia vuodessa.

Kuljetusalan kustannusten kiihtyvä nousu alkoi jo ennen Venäjän hyökkäystä Ukrainaan ja siitä seurannutta energiakriisiä. Kustannusten nousun taustalla on niin koronatilanteesta alkaneita häiriötiloja polttoaineen jalostuksessa ja komponenttien tuotannossa kuin kansallisia vero- ja päästövähennyspäätöksiäkin. Erityisen paljon dieselpolttoaineen hintaa Suomessa on nostanut muuta Eurooppaa kireämpi jakeluvelvoite.

Kuljetusyritysten etujärjestö SKAL esitti keväällä 2022 jakeluvelvoitteen alentamista keinona puuttua jyrkkään polttoaineen hinnannousuun. Jakeluvelvoitetta alennettiinkin 7,5 prosenttiyksiköllä 8.7.2022 alkaen. Tilastokeskuksen dieselöljyn viikkohintaseurannan mukaan jo jakeluvelvoitteen alentamisviikolla dieselin hinta laski 17 senttiä litralta.

”Tilastot osoittavat, että kansallisella jakeluvelvoitteen tasolla on suuri vaikutus dieselpolttoaineen hintaan ja sitä kautta kuljetusyritysten talouteen. Jakeluvelvoitteen tulevaisuuden tasosta päätettäessä ei voida sivuuttaa sen vaikutuksia liikennepolttoaineiden hintaan ja sitä kautta Suomen kilpailukykyyn”, korostaa SKALin johtaja Petri Murto.

Kaikkiaan dieselöljyn hinta on eri syiden vuoksi laskenut Tilastokeskuksen seurannan mukaan yli 40 senttiä litralta kesä–heinäkuun vaihteesta, jolloin hinta ylitti jo 2,50 euroa litralta. Pidemmällä aikavälillä tarkasteltuna ja kansainvälisesti vertailtuna nykyinen yli kahden euron hintataso on kuitenkin edelleen korkea.

Faktaa kustannusnoususta

Tilastokeskuksen julkaiseman kuorma- ja pakettiautoliikenteen kustannusindeksin mukaan ammattimaisen tavaraliikenteen kustannukset nousivat 14,3 prosenttia heinäkuusta 2021 heinäkuuhun 2022.

Ajoneuvotyypeittäin kustannusnousu oli seuraava:

  • Pakettiautot ja kevyet kuorma-autot 7,8 %
  • Keskiraskaat ja raskaat kuorma-autot 10,4 %
  • Perävaunuyhdistelmät 16,3 %

Dieselöljyn hinnan vuosinousu oli heinäkuussa 45,1 %

Jaakko Jääskeläinen on nosturinkäytön Suomen mestari 2022

Nosturikäytön Suomen mestaruuskilpailuiden finaali järjestettiin lauantaina 13.8.2022 Power Truck Showssa. Suomen mestaruuden voitti Trans-Jääskeläinen Oy:n kuljettaja ja yrittäjä Jaakko Jääskeläinen ajalla 2:13.97. Jääskeläinen lähtee edustamaan Suomea World Crane Championship MM-kisoihin IAA-messuille 25.9.2022 Hannoveriin. 

Jaakko Jääskeläinen
osallistui nosturimestarikisaan nyt neljännen kerran. Nosturikuljettajakokemusta hänellä on takataskussa jo 26 vuoden verran. 

”Finaali ja tapahtuma oli hyvä! Tunnelma oli jännittynyt, mutta kaikki kannustivat toisiaan. Oma suoristus meni ihan hyvin, ei tullut virheitä ollenkaan, joten se varmasti ratkaisi voiton. Voitto tuntuu nyt oikein hyvältä.
MM-kisat ovat tosi mielenkiintoinen juttu päästä kokemaan. Nyt pitää yrittää vielä harjoitella lisää, että tulee tulosta”.
 

Trans-Jääskeläinen on perinteikäs imatralainen perheyritys, joka toimii toisessa polvessa. Pentti Jääskeläinen perusti yrityksen vuonna 1980. Vuonna 1997 Pentin poika ja nykyinen yrittäjä Jaakko Jääskeläinen tuli toimintaan mukaan. Alkuaikoina toimittiin yhdellä kuorma-autolla ja sittemmin palveluvalikoimaa on laajennettu useammalla yksiköllä. Kaikki kuorma-autot ovat vaihtolava- ja nosturiautoja. Trans-Jääskeläinen työllistää Jaakon lisäksi neljä henkilöä.  

”Yrityksen ydin on edelleen sama kuin aina ennenkin: ratkaisemme tavaroiden nostoon ja siirtämiseen liittyvät haasteet ripeästi ja asiakkaan toiveiden mukaan”, yrittäjä Jaakko Jääskeläinen kertoo.

Hiabin ja Renault Trucksin järjestämä World Crane Championship kiertue alkoi osakilpailuilla keväällä ja jatkui kesän eri tapahtumissa. Tämän vuoden kisoissa osallistujia oli ennätysmäärä.

”Osanottajamäärä ylitti sadan rajan, mikä ylitti selkeästi odotuksemme. Kiertueen aikana oli hieno nähdä se, millä innolla ja vakavuudella osanottajat halusivat antaa parastaan tässä kisassa. Kisat huipentuivat finaaliin Power Truck Show:ssa, jonne saimme myös hienon määrän katsojia seuraamaan finaalia. Yhteistyö Renault Trucksin kanssa kiertueen aikana sujui upeasti ja heille kuuluu iso kiitos siitä”, Kimmo Kaunisto Hiabilta sanoo. 

”Tapahtuma oli hieno kokemus myös meille ja oli ilo nähdä näinkin laajamittainen osallistuminen. Kilpa-autona toiminut C 440 6×2 keräsi myös paljon ansaittua huomiota tapahtumapaikoilla. Tapahtumajärjestelyt Hiabin kanssa sujuivat hienosti”, tuotepäällikkö Juha Mattila Renault Trucksilta summasi. 

Finaalissa kisasivat 9 nopeimman ratasuoritusajan suorittanutta. Finaalin kärkikolmikolle järjestettiin voiton juhlat Powerissa podiumilla formula-tyyliin. 

Kisatulokset TOP 3

1. Jaakko Jääskeläinen 2:13.97
2. Markus Karjalainen 2:29.06
3. Janne Pylväinen 2:29.82

 
WCC 2022 -kisakalusto
Kiertueautona toimi Renault Trucks C 6×2 ohjaavalla ja nousevalla taka-akselilla. Autossa on 440-hevosvoimainen ja 13-litrainen moottori, sekä automatisoitu Optidriver-vaihteisto. Nosturina on Hiab X-Hipro 192 E5 sekä koukkulaitteena Multilift Ultima 21SL. Kilpailussa käytettävä Renault Trucks C-sarjan nosturiauto on maahantuojan mukaan nyt myynnissä ja luovutusvalmis ajoon.

Scanian Superkiertue 2022 starttaa maanantaina

Scanian perinteinen koeajokaravaani lähtee liikkeelle maanantaina 22.8. Nurmijärveltä. Tämän vuoden kiertueella pääosaan pääsee Scanian uusin Super-mallisto 30 koeajopäivänä 28 eri paikkakunnalla.

Uusi Scania Super -mallisto esiteltiin yleisölle marraskuussa 2021. Uusimpia Super-voimalinjalla varustettuja autoja on jo lähtenyt liikenteeseen muutamia, mutta suuri yleisö pääsee nyt kokeilemaan uusia Super-malleja ensimmäistä kertaa. Koeajokiertueella mukana on kuusi erilaista Super-malliston ajoneuvoa ja yksi V8-moottorillinen puutavarayhdistelmä vertailukohtana.

Uusimman Scania Super -malliston peruskiviksi valmistaja mainitsee erinomaisen polttoainetalouden ja ensiluokkaiseksi luonnehtimansa ajettavuuden sekä käytettävyyden. Uudessa Super-voimalinjassa yhdistyvät Scanian uudet 13-litraiset moottorit, uudet vaihteistot, sekä uudet taka-akselistot. ”Uusi moottorimallisto on markkinoiden edistyksellisin ja yhdistettynä voimalinjan muihin osa-alueisiin, voidaan Super-malliston avulla saavuttaa jopa 8% säästö polttoaineen kulutuksessa verrattuna Scanian aikaisempaan taloudelliseen mallistoon”, Scania tiedottaa.

Syksyn koeajokiertue starttaa maanantaina 22.8. Nurmijärveltä. Karavaani kulkee läpi Suomen, ja koeajopäiviä on yhteensä 30. Pysähdyksiä tehdään peräti 28 eri paikkakunnalla. Koeajopäivät arkisin alkavat aamulla kello 9:00 ja päättyvät kello 17:00.

Kiertue vierailee myös kahtena lauantaina. 27.8. Vaasassa ja 24.9. Tampereella. Perjantaina ja lauantaina 26.-27.8. juhlitaan Vaasassa Scania Suomen uuden toimipisteen avajaisia ja koeajolle pääsee myös lauantaina klo 9-15:30. Tampereella perjantaina ja lauantaina 23.-24.9. vietetään perinteisiä Mansen Mörinöitä ja silloin myös Scanian karavaani tarjoaa koeajomahdollisuuden lauantaina klo 9-15:30.

Superkiertueelle voi ilmoittautua jo etukäteen ja varata koeajoajan osoitteessa: www.scania.fi/superkiertue.

Superkiertueen aikataulu:

22.8.9:00-17:00MaanantaiScania Suomi OyYrityspuistontie 2, 05200, Rajamäki
23.8.9:00-17:00Tiistai Scania Suomi OyFirmantie 6, 60100, Seinäjoki
24.8.9:00-17:00KeskiviikkoScania Suomi OyKauppakaari 3, 67600, Kokkola
25.8.9:00-17:00TorstaiKaukokiidon piha-alueTehdastie 3, 84100 Ylivieska
26.8.9:00-17:00PerjantaiScania Suomi OyKyykäärmeentie 2–6, 65480 Vikby
27.8.9:00-15:30LauantaiScania Suomi OyKyykäärmeentie 2–6, 65480 Vikby
29.8.9:00-17:00MaanantaiScania Suomi OyLounatuulentie 2 b, 28190, Pori
30.8.9:00-17:00Tiistai Scania Suomi OyVihtiäläntie 1, 41310, Leppävesi
5.9.9:00-17:00MaanantaiScania Suomi OyTerminaalitie 2, 90400, Oulu
6.9.9:00-17:00Tiistai Scania Suomi OyAutoilijantie 1, 94450, Keminmaa
7.9.9:00-17:00KeskiviikkoScania Suomi OyAlakorkalontie 11, 96300, Rovaniemi
9.9.9:00-17:00PerjantaiAutotalo Hartikainen OySyväojankatu 5, 87700, Kajaani
12.9.9:00-17:00MaanantaiE. Hartikainen OyMarjahaankierto 11, 74130, Iisalmi
13.9.9:00-17:00Tiistai Scania Suomi OyTakojantie 15, 70900, Toivala
14.9.9:00-17:00KeskiviikkoE. Hartikainen OyPamilonkatu 31, 80130, Joensuu
15.9.9:00-17:00TorstaiVarkauden Kuorma-autohuolto OyLeijukuja 8, 78210 VARKAUS
16.9.9:00-17:00PerjantaiKone- ja Asennuspalvelu OyTuottajantie 8, 57230, Savonlinna
19.9.9:00-17:00MaanantaiKorjaamo S ja V VarisRahulantie 1, 50350, Norola
20.9.9:00-17:00Tiistai Scania Suomi OyKaitilankatu 8, 45130, Kouvola
21.9.9:00-17:00KeskiviikkoScania Suomi OyAsentajankatu 2, 15520, Lahti
22.9.9:00-17:00TorstaiScania Suomi OyVarastokatu 1, 13500, Hämeenlinna
23.9.9:00-17:00PerjantaiScania Suomi OyAutokeskuksentie 9, 33960, Pirkkala
24.9.9:00-15:30LauantaiScania Suomi OyAutokeskuksentie 9, 33960, Pirkkala
26.9.9:00-17:00MaanantaiScania Suomi OyEteläkaari 6, 21420, Lieto
27.9.9:00-17:00Tiistai Veljekset Mäkelä OyHallitie 6, 32700, Huittinen
28.9.9:00-17:00KeskiviikkoScania Suomi OyMustalahdentie 101, 08680, Lohja
30.9.9:00-17:00PerjantaiScania Suomi OyMuonamiehentie 1, 00390, Helsinki
3.10.9:00-17:00MaanantaiPorvoon Autotech OyTeollisuustie 17, 06150, Porvoo
4.10.9:00-17:00Tiistai Scania Suomi OyRistinkalliontie 39, 48770, Kotka
5.10.9:00-17:00KeskiviikkoScania Suomi OyMyllymäenkatu 8, 53550, Lappeenranta

Koeajokalusto:

AUTO 1: Scania 460G B6x2*4NB
Ohjaamo: CG17N
Moottori: 460 hv 13 litraa Scania Super
Vaihteisto: G33CM
Alusta: 3-akselinen
Jousitus: Täysilmajousitus
Varustus: Multilift-koukkulaite

AUTO 2: Scania 500R B6x2*4NB
Ohjaamo: CR20N
Moottori: 500 hv 13 litraa Scania Super
Vaihteisto: G33CM
Alusta: 3-akselinen
Jousitus: Täysilmajousitus
Varustus: VAK FRC-umpikori + VAK 5-akselinen rahtiperävaunu

AUTO 3: Scania 560R B8x4*4NB
Ohjaamo: CR20N
Moottori: 560 hv 13 litraa Scania Super
Vaihteisto: G33CM
Alusta: 4-akselinen
Jousitus: Täysilmajousitus
Varustus: VAK KSA-umpikori + VAK 6-akselinen rahtiperävaunu

AUTO 4: Scania 560R B8x4NB
Ohjaamo: CR17N
Moottori: 560 hv 13 litraa Scania Super
Vaihteisto: G33CM
Alusta: 4-akselinen 2+2
Jousitus: Täysilmajousitus
Varustus: ALUCAR-puutavaravarustus + 5-akselinen JYKI puutavaraperävaunu

AUTO 5: Scania 560R B10x4*6NB
Ohjaamo: CG20N XT
Moottori: 560 hv 13 litraa Scania Super
Vaihteisto: G33CM
Alusta: 5-akselinen
Jousitus: Täysilmajousitus
Varustus: JOKOPA-automaattikasetti + 4-akselinen kasettiperävaunu

AUTO 6: Scania 560S A6x4NB
Ohjaamo: CS20H
Moottori: 560 hv 13 litraa Scania Super
Vaihteisto: G33CM
Alusta: 3-akselinen vetoauto
Jousitus: Täysilmajousitus
Varustus: PPV-vetoauto + 3-akselinen lavettiperävaunu

Verrokkiauto:

AUTO 7: Scania R660 B8x4NB
Ohjaamo: CG17N XT
Moottori: 660 hv 16 litraa V8
Vaihteisto: G33CM
Alusta: 4-akselinen
Jousitus: Täysilmajousitus
Varustus: ALUCAR-puutavaravarustus + 5-akselinen BRIAB-puutavaraperävaunu

Liperin Truck Meeting 2022

Kuvat: Otto Karttunen

Suomalaiseen rekkanäyttelykenttään ensimmäistä kertaa tänä vuonna iskenyt Liperin Truck Meeting ei jättänyt yleisöä kylmäksi, sillä 23.7. Myllymiljöölle parkkeeratut noin 70 kuorma-autoa houkuttivat paikalle peräti noin 1500 kävijää. Seuraavassa kuvasatoa paikalta.

Liperin Truck Meeting on uusi tulokas suomalaisessa rekkanäyttelykentässä, mutta alku oli vahva. Heinäkuisena viikonloppuna 23.7. paikalle saapui peräti noin 70 kuorma-autoa ja 1500 kävijää. Paikalta sähkötti tekstin ja kuvien muodossa Otto Karttunen.

Yhden päivän kestänyt rahtareita yhdistänyt tapahtuma koostui niin näyttelyautoista kuin enemmän elämää nähneistä työjuhdista. Lisäksi Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä Riveria toi tapahtumaan rekan, jossa esiteltiin alan koulutustarjontaa ja jossa oli mahdollista kokeilla ajamista erilaisilla simulaattoreilla. Tapahtumassa esiintyi myös koko kansan iskelmälaulaja Matti Esko. Lisäksi yhtenä ohjelmanumerona haastateltiin Rahdinmetsästäjä-realitysarjasta tuttua pariskuntaa, Heikkiä ja Elinaa.

Tämän vuoden alkupuolella perustettu Liperin Elämystapahtumat ry on onnistuneen tapahtuman taustalla. Yhdistys järjesti Myllymiljöölle samassa kuussa myös vielä kaksi muuta tapahtumaa; ajoneuvo- sekä veteraanikonetapahtuman.

Gallerian kuvat aukeavat suurempana klikattaessa

PTS Convoy 2022 lähestyy

Power Truck Shown lähestyessä on perinteiseen tapaan aika katsoa torstaisen convoyn nuotteja suoraksi. Tänä vuonna mennään paljolti totuttuun tapaan, ja automäärä lienee noin 40-50 tienoilla.

Vuosaaren satamaan saapuu torstaiaamuna 11.8.2022 kello 9.00 autonäyttelyyn osallistuvia kuorma-autoja. Vuosaaren satamaan saapuneet autot lähtevät omatoimisesti ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia.

Ruotsista saapuvat näyttelyautot saapuvat Naantalin satamaan torstaiaamuna 11.8.2022 noin kello 7.00, ja autot lähtevät ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia. Ruotsin laivalla tulee autoja Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Nämä rekkasaattueet kohtaavat toisensa Lempäälän Pirkanhovissa noin kello 11.00. Pirkanhovissa on paikallaan pieni tauko, ja matka jatkuu noin kello 11.30 entistä isompana saattueena kohti Jalasjärveä. Mukaan on perinteisesti liittynyt jokunen autokunta myös matkan varrelta. Rekkaconvoyn reaaliaikainen seuranta alkaa Lempäälän Pirkanhovista.

Rekkaconvoy kerätään vielä kerran kasaan Jalasjärvellä Neste Jalastuulessa noin kello 14.00-14.30, jossa vuorossa on noin puolen tunnin ruokatauko. Sen jälkeen starttaa viimeinen etappi kohti Härmää ja Power Truck Show’ta.

Hinausautot K. Sulinko pitää letkaa kasassa pilottiauton saattelemana Lempäälästä lähtien.

Kiho ja Sulinko yhteistyössä pitävät reaaliaikaista seurantaa päällä, josta pääset seuraamaan kulkueen etenemistä reaaliaikaisesti seuraavan linkin kautta: https://www.kiho.fi/rekkaconvoy/.

Aikataulut ovat tuttuun tapaan myös liukuvia ja päivityksiä rekkaconvoyn etenemisestä voi seurata myös Power Truck Show – Official Facebook-sivuilta.

Tulossa: Rekkamies saa uuden version

Kuvat: Sakari Tiikkala, Ville Nisunen

Rahtarit ry tiedottaa, että pian on tulossa jotain ennenkuulumatonta, jossa on myös iso ripaus tuttua. Kyseessä on turkulaisen räppärin, VähäE:n kappale Rekkamies, jossa mukana on tietenkin itse Matti Esko.

Rahtarit ry kokee, että kuljetusala painiskelee tällä hetkellä useampien haasteiden ja kysymysten parissa. Näitä ovat alan arvostus, nuorten kiinnostus alaa kohtaan, kuljettajapula, alalle hakeutumisen lisääminen naisten parissa ja maailman tilanteen aiheuttamat haasteet kuten dieselin korkea hinta. Niinpä Rahtarit ry haluaa vaikuttaa tällä kertaa tavalla, jonka uskotaan jäävän soimaan kaikkien mieliin, autoihin ja soittolistoille.

Tutun laulun sanathan kysyvät: ”Rekkamies – mikä pitää miehen tiellä?” Kuljetusalan arvostuksen ja tärkeiden ajankohtaisten asioiden viestinviejiksi Rahtarit on kutsunut ja saanut kaikkien alalla tunteman Matti Eskon ja nuorta sukupolvea edustavan räppäävän rekankuljettajan, turkulaisen räppäri VähäE:n. Yhteistyön hedelmänä legendaarisesta Rekkamies-kappaleesta on tehty aivan uudenlainen alan polttavia kysymyksiä käsittelevä versio, josta ei huhujen mukaan puutu menoa eikä meininkiä. Yhteistyöllä Rahtarit ry haluaa myös kunnioittaa Matti Eskoa sekä hänen ja Rahtarit ry:n pitkää, arvokasta ja antoisaa yhteistyötä sekä nostaa artisti VähäE:n koko rahtarikansan soittolistoille. VähäE:n Rekkamies (feat. Matti Esko) julkaistaan Power Truck Show:ssa 12.-13.8.2022. VähäE nousee parrasvaloihin molempina päivinä sekä U4-lavalla että illalla Power Nightissa.

Nosturimestari 2022 selvitetään ensi viikolla Härmässä

World Crane Championship -kilpailun Suomen mestaruus 2022 ratkeaa Power Truck Showssa lauantaina 13.8. Hämeenlinnan osakilpailussa oli ennätysmäärä osanottajia.

Hiab ja Renault Trucks toteuttavat Suomen 2022 World Crane Championship -osakilpailut yhteistyössä. Nosturikäytön Suomen mestaruuskilpailut jatkuivat heinäkuussa Hämeenlinnassa 15.-16.7. Tawastia Truck Weekend -tapahtumassa. Nopein suorittaja oli Markus Karjalainen ajalla 2:27.19. Seuraava ja vuoden viimeinen osakilpailu on Power Truck Showssa Hiabin osastolla perjantaina 12.8.2022 klo 10.00 – 17.30. Suomen finaali puolestaan järjestetään lauantaina 13.8.2022 kello 13.00.

”WCC-kiertue on edennyt vauhdikkaasti. Viimeisimpänä kisapaikkana meillä oli Hämeenlinnassa Tawastia Truck Weekend, jossa osallistujia olikin ennätysmäärä. Yhteensä kisaosallistujia on ollut noin 90 tähän asti, joka on jo paras osallistujamäärä Suomen nosturimestarikisoissa koskaan. Viimeisen osakilpailun järjestämme Härmässä Power Truck Showssa. Mukaan ehtii vielä, eikä kisaan tarvitse ilmoittautua ennakkoon”, Kimmo Kaunisto Hiabilta kertoo. 

Finaalissa kisailevat 9-12 nopeamman ratasuoritusajan suorittanutta. Finaalin kärkikolmikolle on luvassa voitonjuhlat Powerissa podiumilla formula-tyyliin. Suomen seuraava nosturikäytön mestari lähtee kisaamaan maailmanmestaruudesta Hannoveriin syyskuussa 2022. 

Top 5 kisatulokset tähän asti paikkakunnittain:

Raisio 31.5.2022

1 Ville Honkuri 2:48.25
2 Juha Hellberg 2:56.97
3 Riku Aalto 3:17.07
4 Mikko Laine 3:17.81
5 Henrik Arnell 3:27.53

Helsinki 1.6.2022

1 Antti Väkiparta 2:44.56
2 Uska Maaninka 3:03.00
3 Linus Finnbäck 3:42.00
4 Jyri Vienonen 3:48.29
5 Zenka Garbali 4:26.09

Tampere 2.6.2022

1 Tapio Koivuniemi 2:03.84
2 Petri Järvinen 2:53.65
3 Aki Herranen 3:08.59
4 Ilkka Männistö 3:23.69
5 Pertti Kirstua 3:29.79

Hämeenlinna 16.7.2022

1 Markus Karjalainen 2:27.19
2 Jani Katajajuuri 2:42.16
3 Janne Pylväinen 2:45.06
4 Pertti Kirstua 2:49.93
5 Sami Kaukoranta 2:55.00

Uusi kilpailurata ja huippupalkinnot
Power Truck Showssa 12.-13.8.2022 kisat jatkuvat Hiabin osastolla alueella U3. Osakilpailuun voi osallistua perjantaina 12.8.2022 klo 10.00 – 17.30 välillä. Finaali on Hiabin osastolla lauantaina 13.8. klo 13.00 alkaen. Jokainen Suomen osallistuja saa Hiab- ja Renault Trucks -tuotepaketin. Suomen finaalin voittaja pääsee edustamaan Suomea MM-finaaliin Hannoverin IAA-messuille syyskuun lopussa. Palkinnot Hannoverissa ovat kärkikolmikolle huomattavat. Maailmanmestarille on luvassa 20 000 euron lahjakortti Hiab-tuotteisiin sekä 5 000 euron matkalahjakortti. MM-kisojen toiseksi sijoittunut saa 3 000 euron matkalahjakortin ja kolmoselle on luvassa 2 000 euron matkalahjakortti. Kilpailurata on täysin uusi, joten aiemmasta kisakokemuksesta ei ole etua. Edellisellä kerralla Suomi sijoittui MM-mittelöissä toiseksi. 

WCC 2022 kisakalusto
Kiertueautona on Renault Trucks C 6×2 ohjaavalla ja nousevalla taka-akselilla. Autossa on 440-hevosvoimainen ja 13-litrainen moottori, sekä automatisoitu Optidriver-vaihteisto. Nosturina on Hiab X-Hipro 192 E5 sekä koukkulaitteena Multilift Ultima 21SL. Kilpailussa käytettävä Renault Trucks C-sarjan nosturiauto on myynnissä ja luovutusvalmis ajoon syyskuussa.

Ajotaidon SM 2022 seulottiin Jyväskylässä

Kuva: Rahtarit ry

Ammattikuljettajien Ajotaidon SM 2022 -kilpailu käytiin lauantaina 30.7. Jyväskylässä. Kilpailu on Rahtarit ry:n jäsenilleen järjestämä perinne, joka on mittelöity jo 45 kertaa.

Jyväskylän Scanialla järjestetty, Rahtarit ry:n jäsenille suunnattu kilpailu alkoi teoriakokeella ja kilpailurataan tutustumisella, joiden jälkeen käynnistyi itse ajotaitokilpailu. Ajotaitoradalla kilpailijat suorittivat erilaisia tarkkuutta vaativia tehtäviä, jotka kuvastavat kaikki erilaisia normaaleihin ammattikuljettajien työpäiviin liittyviä tilanteita. 

Kilpailijoita oli lähes kuusikymmentä ja he jakautuivat kaikkiin toteutuneisiin sarjoihin (kuorma-auto, linja-auto, puoliperävaunu ja täysperävaunu) suhteellisen tasaisesti. Ikärakenne oli jo jossain määrin varttuneempaa, sillä tällä kertaa osallistujia ei valitettavasti ollut kuorma-autolla ajettavassa nuorten sarjassa eikä pakettiautosarjassa lainkaan.

Raharit-osastojen välinen joukkuemestaruus ratkottiin totuttuun tapaan niiden osastojen kesken, joilta oli kilpailijat kaikissa toteutuneissa ja samalla perinteisissä sarjoissa. Naisia kilpailijoista oli yhdistyksen tilastojen mukaan 7 % ja he osallistuivat kuorma-auto-, linja-auto sekä puoliperävaunusarjoihin.  

Jyväskylässä järjestetty ajotaitokilpailu oli vuorossaan 45. Rahtarit ry:n organisoima Ajotaidon SM-kilpailu. Järjestelyistä vastasivat noin 60 vapaaehtoista Rahtarit-talkoolaista sekä yhteistyökumppanit. Merkkivalikoima ei ollut sidottu kilpailupaikkaan, sillä kalustossa oli tänä vuonna edustettuna Renault-täyssähköauto (kuorma-autosarja), VDL (linja-autosarja), DAF (puoliperävaunusarja) ja Scania (täysperävaunusarja). Nuorten sarja olisi ajettu myös Renaultin täyssähkökuorma-autolla ja pakettiautosarja Mercedes-Benz Sprinterillä. Perävaunut yhdistys sai käyttöön Scanialta ja Kuljetusliike Taipale Oy:ltä.

Galaxy poistuu Turun linjalta

Kuva: Raskas Kalusto

Tallink-konserni tiedottaa vuokraavansa Galaxyn ja Silja Europan Hollantiin majoituskäyttöön. Tämä tarkoittaa etenkin Turku-Tukholma-linjalla autonkuljetuskapasiteetin laskua, joka saattaa hyvinkin heijastua raskaan liikenteen jonotustilanteeseen.

Tallink-konserni on 28.7.2022 allekirjoittanut Slaapschepen Public BV:n (Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers nimeämän organisaation) kanssa lyhytaikaisen chartersopimuksen kahden laivansa, Silja Europan ja Galaxyn, vuokraamisesta Hollantiin. Syynä on konsernin mukaan matkustajien väheneminen pandemian seurauksena sekä polttoaineiden ja raaka-aineiden hintojen nousu Ukrainan sodan seurauksena.

Turku-Tukholma-reitillä liikennöivä Galaxy on vuokrattu turvapaikanhakijoiden majoituskäyttöön Hollantiin 20.9.2022 alkaen seitsemäksi kuukaudeksi, jonka jälkeen sopimusta on mahdollista jatkaa tarvittaessa kolmella kuukaudella. Galaxyn vuokrauksen aikana laivaa operoi Tallinkin oma kansi- ja konehenkilökunta. Tallink on myös tehnyt tänään ilmoituksen Ruotsin ammattiliitoille ja aloittanut prosessin vaihtaakseen Galaxyn Ruotsin lipun alta Viron lipun alle.

Tällä hetkellä Tukholma-Turku-reitillä liikennöi kaksi Tallinkin laivaa: yksi aamulähtö ja yksi iltalähtö. Nyt siis siirrytään yhden lähdön kiertoon, eli Baltic Princess jatkaa liikennöintiään Tukholma-Turku-reitillä.

Mikään laivayhtiö ei toistaiseksi näin lyhyellä varoitusajalla ole reagoinut Tallinkin ilmoitukseen Turku-Tukholma-linjan autokuljetuskapasiteetin muutoksista ”Kalataksin” poistuessa liikenteestä. Rahtiliikenteessä saattaa olla aiheellista varautua syyskuun lopulla mahdollisiin pidentyviin odotusaikoihin, mikäli poistuvaa kapasiteettia ei tasapainoteta.

Myös Helsinki-Tallinna-reitillä liikennöivä Silja Europa on vuokrattu tilapäiseen majoituskäyttöön Hollantiin 20.8.2022 alkaen seitsemäksi kuukaudeksi, jonka jälkeen sopimusta on mahdollista jatkaa tarvittaessa kolmella kuukaudella. Myös Silja Europan vuokrauksen aikana laivaa operoi Tallinkin kansi- ja konehenkilökunta. 

M/S Galaxy on ruotsalaisen Tallink Silja AB:n omistama matkustaja-autolautta, joka valmistui vuonna 2006. Se liikennöi Tukholman ja Turun välillä Silja Line -brändin alaisena. Galaxy on rekisteröity Ruotsin lipun alle, ja sen kotisatama on Tukholma. Laiva rakennettiin Aker Yardsin (nyk. Meyer Turku) Rauman telakalla alun perin Tallinkin liikenteeseen. 

Galaxy on 212 metriä pitkä ja 29 metriä leveä. Siinä on neljä Wärtsilän dieselmoottoria, joiden teho on yhteensä 26 240 kilowattia. Matkustajia laivaan mahtuu 2 800, ja hyttejä siinä on 795 kappaletta, yhteensä 2 139 hengelle. Henkilöautoja laivaan mahtuu 420 kerrallaan.

Galaxyn sisaralukset ovat M/S Baltic Princess ja M/S Baltic Queen.

SM Ajotaito -kilpailu ammattikuljettajille Jyväskylässä lauantaina

kuva: Raskas Kalusto

Rahtarit ry järjestää lauantaina 30.7.2022 raskaan liikenteen ammattilaisten SM Ajotaito –
kilpailun Scania Jyväskylän piha-alueella. Kilpailu on vuorossaan 45. Rahtarit ry:n järjestämä SM Ajotaito ja siihen osallistuu noin 60 kuljettajaa eri puolilta Suomea.

Rahtarit ry järjestää 45. SM Ajotaito -kilpailun, ja jälleen mukana on sekä ensikertalaisia että kisakonkareita noin 60 osanottajan verran. Kilpailupaikkana on Scania Jyväskylä osoitteessa Vihtiäläntie 1, 41310 Leppävesi.
Kilpailussa suoritetaan työssä eteen tulevien tilanteiden kaltaisia tarkkuutta vaativia tehtäviä sekä teoriakoe. Paremmuudesta kilpaillaan näillä näkymin neljässä perinteisessä sarjassa: kuorma-auto, linja-auto, puoliperävaunu ja täysperävaunu.
Kilpailunjohtajana toimii yhdistyksen puheenjohtaja Juha Nyberg ja ratavastaavina yhdistyksen aktiivijäsenet Tauno Piippo ja Jari Lehti.

Kilpailu alkaa klo 9.00 teoriakokeella ja jatkuu päivän ajan ajoneuvojen käsittelykokeilla, jotka alkavat noin klo 10.30. Kilpailu on tauolla klo 12.30–13.30 toimihenkilöruokailun ajan. Palkinnot jaetaan suoritusten päätyttyä ja pistelaskun valmistuttua. Alueelle on vapaa pääsy.

Tänä vuonna kisailu huipentuu MM Ajotaitokilpailuihin Kroatian Zagrebissa syyskuussa. Koko Suomea maailmanmestaruuskisoissa edustava joukkue kilpailee myös Jyväskylässä lauantaina 30.7. MM-kisoihin kerätään pisteitä cup-kilpailussa kahtena peräkkäisenä vuotena SM-kilpailuista. Kolme parasta kilpailijaa kustakin sarjasta sekä hallitsevat maailmanmestarit lähtevät edustamaan Suomea MM-kilpailuihin. Tämän vuoden SM-kilpailuissa aloitetaan MM-pisteiden kerääminen ”puhtaalta pöydältä” vuoden 2024 MM-kisoihin.

Uusimmat julkaisut

Niinexpress Oy:n säiliökuljetukset siirtyvät Simeon-konsernille 

Suomalainen perheyritys Kiitosimeon Oy on ostanut Niinexpress Oy:n säiliökuljetusliiketoiminnan. Liiketoiminta siirtyy Simeonille 1.6.2025 alkaen.  Niinexpress Oy on Turussa toimiva, vuonna 1996 perustettu perheyritys, joka kuljettaa...