Scania on yksi IAA-messujen odotetuista näytteilleasettajista, ja neljän vuoden tauon jälkeen Södertäljestä on matkalle pakattu muutakin kuin leipää ja piimää vain. Messuilla on nimittäin esillä ajan tavan mukaan uutisia sekä kaasun että sähkön saralta.

Kesäkuussa Scania esitteli seuraavan tason sähkökuorma-autot (BEV) verkkotapahtumassa, joka herätti paljon kiinnostusta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa. Tarjoamalla sekä R- että S-ohjaamoja kahdella eri teholla ja laajan akselivälivalikoiman, joka kattaa sekä vetoautot että kuorma-autoalustat, Scanian BEV-kuorma-autojen valikoima laajeni yhtäkkiä huomattavasti.

Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja on saatavana sekä kuorma-auton alustoina että vetoautoina. Odotettavissa olevat toimintasäteet vaihtelevat painon, kokoonpanon ja maaston mukaan, mutta kuudella akulla varustetun 40 tonnin 4×2-vetoauto-perävaunuyhdistelmän toimintasäde voi olla jopa 350 km latauskertojen välillä, kun keskinopeus moottoriteillä on 80 km/h ja käytössä 624 kWh:n akut. Samoissa olosuhteissa 64 tonnin painoisella ”pohjoismaisella” yhdistelmällä toimintasäde voi olla noin 250 kilometriä.

Kiinteää reittiä ajavat kuorma-autot voivat lisäksi hyötyä suunnitellusta latauksesta kotivarikolla ja/tai määränpäässä. Yksi lataus päivässä – esimerkiksi kuljettajan pakollisen 45 minuutin lepoajan aikana – tukee kuorma-autoja, joiden käyttö on joustavampaa, jolloin kippiauto voi liikkua vapaasti päivän aikana suurkaupunkialueella (jos sen 350 kilometrin toimintasäde, jolla se todennäköisesti aloittaa päivänsä, ei riitä).

Scanian uudet korkeamman tason BEV-kuorma-autot voi tilata 4×2-vetoautona tai 6×2*4 kuorma-autoalustana. Kuudella akulla varustetun 4×2-vetoauton akseliväli on 4 150 mm, joten se hyötyy Euroopassa voimassa olevasta Increased Vehicle Dimension -asetuksesta. Yhdistelmän bruttopaino voi olla jopa 64 tonnia, kuten tyypillisessä pohjoismaisessa yhdistelmässä.

Latauskapasiteetti on enintään 375 kW, mikä tarkoittaa, että tunnin lataus lisää toimintasädettä noin 270–300 kilometriä. Scania 40 R- tai S-mallien jatkuva teho on 400 kW (vastaa noin 560 hv) ja 45 R- tai S-mallien jatkuva teho on 450 kW (vastaa noin 610 hv). Scanian seuraavan tason sähkökuorma-autoja voi ennakkotilata Scanian edustajilta, ja tuotanto alkaa vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä.

Scania esittelee osastollaan myös CHARIN-allianssin tuottaman Megawatt Charging System -aseman prototyyppiä. MCS-standardin tarkoituksena on mahdollistaa suuritehoinen lataus, jonka teho on vähintään 1 MW. Tämä mahdollistaisi kaukoliikenteen kuorma-autojen lataamisen kuljettajien 45 minuutin pakollisen tauon aikana. Tällaisen latausjärjestelmän standardia ei ole vielä täysin päätetty. Tavoitteena on muun muassa yksi johtava pistoke, joka on erittäin turvallinen. Liitäntä olisi voitava automatisoida ajoneuvossa olevan vakioidun paikan avulla, ja sen on mahdollistettava kaksisuuntainen V2X-viestintä (ajoneuvon ja verkon välinen).

Jalka myös biokaasulla

Nykyisessä maailmantilanteessa kiinnostus paikallisesti tuotettua biometaania kohtaan kasvaa nopeasti, koska tavoitteena on hiilidioksidipäästöjen vähentäminen tieliikenteessä ja fossiilisesta kaasusta luopuminen. Biometaani pystyy vähentämään hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia. Tehokkaiden moottoreiden ja säiliöratkaisujen yhdistelmä, joka tarjoaa aiempaa pidemmät toimintasäteet (sekä CBG- että LBG-säiliöissä), tarjoaa useille kuljetusyrityksille mahdollisuuden valita biometaaniin perustuvia kuorma-autoratkaisuja.

Scanian uudet biokaasumoottorit perustuvat tunnettuun 13-litraiseen kaasumoottoriin, jota Scania on tarjonnut jo useiden vuosien ajan. Lisäämällä moottoreiden tehoa ja valmistelemalla niitä tuleviin lakisääteisiin vaatimuksiin, 40 tonnin pitkän matkan vetoauto-perävaunuyhdistelmillä on saavutettu nyt jopa 1400 kilometrin toimintasäde, kun ajoneuvon säiliöissä on nesteytettyä biometaania.

Scanian kaasutekniikalle uskollisena uudet kaasumoottorit toimivat niin, että polttoaine ja happi palavat valmistajan mukaan täydellisesti, eikä dieseliä tai AdBluea tarvita. Palaminen käynnistetään sytytystulppien avulla, kuten bensiinimoottoreissa. Kaasupolttoaineen esisekoitus tapahtuu imusarjassa matkalla sylintereihin. Uudet 13-litraiset kaasumoottorit on yhdistetty Scanian uusimpiin Opticruise-vaihteistoihin (G25) ja Scanian automaattiseen vaihteenvaihtojärjestelmään.

Scanian kahden uuden kaasumoottorin tekniset tiedot:

OC13 103420 hvOC13 104460 hv
TyyppiSuoraSuora
Iskutilavuus12,7 litraa12,7 litraa
Sytytysjärjestys1-5-3-6-2-41-5-3-6-2-4
Sylinteriluku66
Venttiiliä/sylinteri44
Sylinterin halkaisija x iskunpituus130 x 160 mm130 x 160 mm
NokkatyyppiNormaaliNormaali
Puristus12,6:112,6:1
Polttonesteen ruiskutusBosch + CEM1Bosch + CEM1
Päästöjen hallintaScania EGR ja kolmitiekatalysaattoriScania EGR ja kolmitiekatalysaattori
Öljymäärä43,5 litraa43,5 litraa
Suurin lähtöteho hv (W)420 hv (311 kW) @ 1900 /min460 hv (340 kW) @ 1900 r/min
Suurin vääntömomentti2100 Nm @ 1000–1300 r/min2300 Nm @ 1000–1300 r/min
Edellinen artikkeliMercedes-Benziltä täyssähköisiä uutuuksia Hannoverissa
Seuraava artikkeliVolvo Trucks esittelee uuden täyssähköisen akselin pidennettyä toimintamatkaa varten