Ruotsalainen kaivosyhtiö Kaunis Iron investoi täysin fossiilivapaisiin rautamalmin kuljetuksiin. Yritys testaa Volvo Trucksin kanssa 74 tonnin sähkökuorma-autoyhdistelmiä, ja aikoo investoida puoli miljardia Ruotsin kruunua uusiin sähkökuorma-autoihin. 

Nykyään Kaunis Iron kuljettaa malmiaan 160 kilometrin pituisella reitillä Kaunisvaaran ja Pitkäjärven välillä Pohjois-Ruotsissa Volvon dieselkuorma-autoilla. Yhteensä kolmekymmentä 90 tonnin yhdistelmää kulkee reitillä ympäri vuorokauden. Jatkossa on tarkoitus siirtyä akkusähkökuorma-autoihin raskaassa liikenteessä, jotta yritys voi liikennöidä täysin fossiilivapaasti ja ilman hiilidioksidipäästöjä.

Talvella 2021 Volvo FMX Electric -kuorma-autoa testattiin menestyksekkäästi liikenteessä, jossa sen piti kestää arktista kylmyyttä ja jopa -30°C lämpötiloja.

”Tavoitteemme on saavuttaa fossiilivapaa kuljetus vuoteen 2025 mennessä”, sanoo Lars Wallgren, Kaunis Ironin logistiikkajohtaja. ”Teemme parhaillaan kovasti töitä sen teen, että voisimme hoitaa kuljetuksemme sähkökuorma-autoilla. Jos onnistumme, voimme vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 15 000 tonnia vuodessa nykyisellä tuotantonopeudella. Aloitamme seuraavan vaiheen 74-tonnisilla kuorma-autoilla vuonna 2023, ja tavoitteena on kuljettaa jopa 90 tonnia. Tämä olisi sama yhdistelmän kokonaispaino kuin tämän päivän dieselkäyttöisessä kalustossa.”

”Volvo Trucksilla on erittäin kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet, ja olemme erittäin iloisia voidessamme olla toimittajana tässä projektissa, jolla on todella suuri merkitys. Kaunis Ironin rautamalmin kuljetus on painojen, kylmän ilmaston ja käyttöasteen kannalta haastavin kuviteltavissa oleva kuljetustehtävä. Sähköistetyn raskaan liikenteen kehittämisen markkinajohtajana odotamme yhteistyön syventämistä”, sanoo Ebba Bergbom Wallin, Commercial Electromobility Manager, Volvo Trucks Sweden.

Projekti on toteutettu yhteistyössä Kaunis Ironin, Volvo Trucksin jälleenmyyjän Wist Last & Bussin ja energiayhtiö Vattenfallin kanssa, joka tukee sähkökuorma-autojen latausinfrastruktuuria.