Koskisen Oy:ltä älykäs kuormatilan lattialevy

Koskisen tuo markkinoille painon tunnistavat lattiavanerilevyt kuorma-autoihin ja perävaunuihin. Älykkäät SENSi-levyt keräävät dataa, joka auttaa optimoimaan kuljetukset ennennäkemättömällä tavalla.

Kuljetuskalustoon suunniteltu älykäs lattialevy auttaa optimoimaan tilankäytön reaaliaikaisella datalla. Koskisen uuden ratkaisun keskiössä ovat kustannustehokkuus ja vastuullisuus.

”Markkinoilla on lukuisia logistiikkaratkaisuja kuljetuskaluston seurantaan, mutta tähän asti itse kuorma on jäänyt huomiotta, vaikka se on loppujen lopuksi tärkeintä”, toteaa Koskisen tuotekehitystiimin jäsen Andreas Strauch.

Vaikka kuljettajat ovat pystyneet seuraamaan esimerkiksi rengaspaineita, jäähdytysjärjestelmiä ja ovia erilaisten valvontajärjestelmien kautta, itse kuormaan liittyvää dataa ei ole ollut tarjolla: kuinka paljon kuormaa on kyydissä, onko se tukevasti paikoillaan jne. Koskisen älykkäät SENSi-levyt muuttavat valmistajan mukaan tilanteen kertaheitolla.

SENSi-levyjen perusidea on yksinkertainen. Jokaiseen lattiavanerilevyyn on upotettu älykkäät paineanturit, jotka kertovat, kohdistuuko levyyn kuormaa ja kuinka paljon kuormatilassa on tyhjää tilaa. Data tallennetaan pilvipalveluun muodossa, jota logistiikka-alalla yleisessä käytössä olevat suunnittelutyökalut, rahdinvälitysalustat ja telematiikkajärjestelmät pystyvät hyödyntämään reaaliajassa.

”Nostamme nyt kuormaa koskevat tiedot keskiöön”, Strauch sanoo.

Kuljetuskaluston optimaalista käyttöä 

Rahtikuljetusten yleinen haaste on, että autot ajavat osittain tyhjänä. Yhtenä syynä tähän on, että aiemmin ei ole ollut välttämättä tarkkaa tietoa siitä, miten rahti on varsinaisesti jakautunut kuormaan. Kun itse kuormasta ja sen sijainnista saadaan SENSin myötä tietoa, kuljetuskapasiteetti saadaan paljon tehokkaampaan käyttöön sekä taloudellisesta että vastuullisuuden näkökulmasta.

”Jos yritys käsittelee vuosittain vaikkapa noin tuhat kuljetusta ja SENSi auttaa lisäämään kapasiteettia keskimäärin 20 prosenttia, taloudelliset hyödyt ovat jo merkittävät”, Strauch huomauttaa.

Eliminoimalla tyhjän lastitilan logistiikkayritykset voivat myös optimoida kuljetuskalustonsa ja henkilöstönsä määrän sekä niihin liittyvät yleiskustannukset, kuten verot ja vakuutukset. Kuljetuskapasiteetin optimointi on eduksi myös ympäristölle. Mitä vähemmän teillä liikkuu rekkoja, sitä vähemmän kuluu polttoainetta ja syntyy päästöjä – ja tietenkin polttoainekulut pienenevät.

”SENSi-levyjen avulla logistiikkayritykset voivat siirtyä kohti älykkäämpiä ja vastuullisempia kuljetuksia”, Strauch sanoo.

Kuin postipakettia seuraisi 

Kun rahtitiedot paritetaan GPS-sijaintitiedon kanssa, maantiekuljetuksia voidaan seurata postipakettien tapaan ja arvioitu saapumisaika voidaan arvioida aiempaa tarkemmin. Tämä mahdollistaa rahdin lastaukseen, kuljettamiseen ja purkamiseen liittyvän reaaliaikaisen tiedon tallentaminen erilaisiin pilvipalveluihin.

”Niin oudolta kuin se ehkä kuulostaakin, aiemmin ei ole ollut kunnon työkaluja, joilla olisi voinut tiedottaa asiakkaalle, milloin heidän rahtinsa saapuu ja kuinka iso osa siitä on tulossa. Kansainvälisissä kuljetuksissa viestitään yleensä puhelimitse, ja kieliongelmat voivat estää tarvittavan tiedon välittämisen. SENSi auttaa ratkomaan myös nämä ongelmat, ja samalla logistiikkaketju tehostuu ja asiakastyytyväisyys paranee”, Strauch lisää.

Myös kuljettajilla on pääsy dataan: intuitiivisella SENSi-sovelluksella kuljettaja pysyy perillä kuorman tilasta.

”SENSi parantaa myös turvallisuutta jo pelkästään estämällä ylikuormauksen. Anturit havaitsevat myös, jos huonosti kiinnitetty kuorma irtoaa ja liikkuu pois paikaltaan”, Strauch kertoo.

Andreas Strauch uskoo reaaliaikaisen rahtidatan tarjoavan jo tällä hetkellä paljon mahdollisuuksia, ja kunhan autonomiset rekat yleistyvät, ratkaisusta tulee olennainen osa koko toimitusketjua.

”Datan avulla rahdinvälitysalustojen prosesseja ja rahtikapasiteetin myyntiä verkossa voidaan automatisoida. Data voidaan integroida myös reitinsuunnittelu- ja kalustonhallintajärjestelmiin”, hän visioi.

Volvon VISTA-voitto Viroon

Maailman suurimman huolto- ja korjaamohenkilökunnan kilpailun, VISTAn, voitto meni tänä vuonna Viroon. Jännittävän finaalin jälkeen Volvon kotikaupungissa Göteborgissa ykköseksi nousi joukkue Kiired Insenerid.

Volvon kuorma- ja linja-autojen maailmanlaajuisesta jälleenmyyjäverkostosta yli 16 000 henkilöä ja noin 4500 tiimiä osallistui tämän vuoden VISTA-kilpailuun – maailmanlaajuiseen tapahtumaan, joka järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1957.

VISTA-kilpailun päätavoitteena on kannustaa Volvo-jälkimarkkinoinnissa työskenteleviä osaamisen kehittämiseen sekä kasvattaa joukkuehenkeä ja ammattiylpeyttä.

Göteborgissa pidetyssä finaalissa 43 huolto- ja korjaamohenkilöstöstä koostuvaa tiimiä kilpaili kahden päivän ajan kuudella asemalla, joiden aiheina oli muun muassa CAN-väylän vianhaku, I-Shift ja päällirakennetyöt. Kaksi asemaa oli sähköajoneuvoihin keskittyviä VR-asemia, yhdessä tehtävässä asennettiin sähkömoottori kuorma-autoon. Sähkökuorma- ja -linja-autojen määrät kasvavat nyt nopeasti ja turvallinen työskentely sähkömoottoreiden kanssa on tärkeä taito mekaanikoille käytännössä jokaisella huoltokorjaamolla ympäri maailman.

”Mekaanikkomme ovat avainasemassa asiakkaidemme menestyksen edistämisessä pitämällä heidän kuorma-autonsa tien päällä, ja VISTA on heille loistava tapa parantaa ammattitaitoaan korjaamoilla. Olen erittäin vaikuttunut tiimien teknisestä tietämyksestä tänä vuonna ja nopeudesta, jolla he ratkaisivat heille esitetyt haasteet”, Volvo Trucksin pääjohtaja Roger Alm kertoo.

VISTA 2022 -maailmanmestaruuskilpailun 3 parasta joukkuetta olivat Kiired Insenerid Virosta, Titan Tanskasta ja SWISSTA Sveitsistä. Suomesta Göteborgin finaaliin pääsi tänä vuonna Tampereen Volvo Truck Centerin joukkue Team Harju.

”Team Harjun jäsenten Immo Harjun, Atte Almonkarin, Juha Keskifrantin ja Vesa Havikarin innostus ja kiinnostus viimeisimpään tekniikkaan on tuottanut jälleen upeaa menestystä. Koko joukkueen sitoutuminen yhdessä tekemiseen ja Volvon laajan koulutustarjonnan hyödyntäminen on jo vuosien ajan tuottanut erinomaista menestystä VISTA-kilpailussa lukuisten maa- ja maanosamestaruuksien, sekä kaksinkertaisen maailmanmestaruuden myötä. Team Harjun panostus osaamisen kehittämiseen on ehdottomasti välittynyt ja vaikuttanut koko yksikkömme kehittymiseen”, Volvo Truck Center Tampereen huoltopäällikkö Jani Rajamäki kertoo.

VISTA on lyhenne ja tulee termeistä Volvo International Service Training Awards. Se alkoi vuonna 1957 ja alun perin kilpailuun osallistui vain ruotsalainen Volvo-henkilöstö. 20 vuotta myöhemmin, eli vuoteen 1977 mennessä, kilpailu oli jo laajentunut kaikille mantereille ja siihen osallistui valtuutettuja Volvo-jälleenmyyjiä kaikkialta maailmasta. Nykyään VISTA järjestetään joka toinen vuosi ja se on maailman suurin huolto- ja korjaamohenkilöstölle tarkoitettu kilpailu.

VISTA on avoin Volvon kuorma- ja linja-autojen jälleenmyyjäverkoston huolto- ja korjaamohenkilöstölle maailmanlaajuisesti. Mukaan haluavien tiimien on selvitettävä kaksiosainen koe, joka koostuu teoriaosuudesta ja teknisistä kysymyksistä.

Suomi on ajotaidon maailmanmestari 2022!

UICR:n ammattikuljettajien 32. MM Ajotaitokilpailut ajettiin Kroatian Zagrebissa 8.-10.9.2022. Kilpailuun osallistui 108 ammattikuljettajaa yhteensä yhdeksästä maasta, mutta Suomi oli tänä vuonna voitokkain.

Rahtarit ry:n MM-kilpailuun lähettämässä Suomen edustusjoukkueessa kilpaili 15 huippuluokan kilpailijaa – yksi nainen ja 14 miestä. Lopputulos oli se, että peräti kolme kultaa, kaksi hopeaa, kaksi pronssia, joukkuemestaruudet ja kokonaiskilpailun joukkuemestaruus kotiutettiin Suomeen!

Rahtarit ry kommentoi upeaa tulosta tuoreeltaan: ”Joukkueemme menestyi upeasti vakaalla ammattitaidolla ja tarkalla keskittymisellä. Saimme kolmesta sarjasta kultaa sekä kahdesta hopeaa ja pronssia. Lisäksi pokkasimme kaksi sarjakohtaista joukkuekultaa ja kaksi joukkuehopeaa sekä vielä kirsikkana kakun päälle kokonaisjoukkuekilpailun kultasijan.”

Kokonaiskilpailussa pienimmät virhepisteet olivat hollantilaisella bussikuljettajalla ja seuraavaksi parhaille sijoille 2–6 asettuivat suomalaiset.

Raskas Kalusto onnittelee koko joukkuetta ja Rahtarit ry:tä suorituksesta – ja huippuluokan panostuksesta kovaan kisaan!

Hirvet huomioon liikenteessä

Kevennä kaasujalkaa, kun huomaat hirvivaaramerkin tai oransseihin pukeutuneita metsästäjiä.

Syksyllä hirvien kiima-ajan alkaessa hirvikolarin riski kasvaa. Lisääntymiskumppania etsiessään hirvet alkavat liikkua enemmän. Tämä yhdistettynä pimeneviin iltoihin tekee syys-lokakuusta vuoden vaarallisinta kolariaikaa. Esimerkiksi Lapin edellisen kahden vuoden hirvikolareista noin kolmasosa on sattunut syys-lokakuussa.

”Autoilijoiden on syytä noudattaa erityistä tarkkaavaisuutta ja varovaisuutta aamu- ja iltahämärän tunteina. Myös ajonopeus on suhteutettava olosuhteisiin”, hirvitalousaluesuunnittelija Pirkka Peltonen Suomen riistakeskuksesta sanoo.

Hirvivaaramerkit on sijoitettu alueille, joiden tiedetään olevan hirvien kulkupaikkoja sekä alueille, joissa on tilastollisesti suurempi riski joutua hirvionnettomuuteen. Peltonen kertoo ELY-keskusten ja riistanhoitoyhdistysten käyneen läpi hirvivaaramerkkien paikkoja perustuen edellisten vuosien hirvikolareihin.

Metsästyksen huomioiminen liikenteessä

Tiestön lähellä tapahtuva hirvenpyynti on tärkeää hirvikolareiden ehkäisemiseksi. Mikäli isojen teiden varsilla ei pyydettäisi hirviä, pakkautuisivat eläimet mahdollisesti alueille aiheuttaen merkittävästi enemmän onnettomuuksia.

”Autoilijoita pyydetään ottamaan huomioon tiestön lähellä tapahtuva metsästys. Oransseihin vaatteisiin pukeutuneita metsästäjiä ja muita jahdista varoittavia merkkejä nähdessään on syytä hidastaa ajonopeutta ja lisätä tarkkaavaisuutta”, Peltonen muistuttaa.

Metsästys pyritään järjestämään niin, että se suuntautuu tiestöstä poispäin, mutta joissakin tilanteissa hirvi tai koira saattavat suunnata tielle. Metsästäjät pyrkivät koirien seurantalaitteiden avulla olemaan tien varrella koiran turvana sekä varoittamassa liikennettä.

74-tonnisia sähkö-Volvoja Kaunis Ironin testeihin

Ruotsalainen kaivosyhtiö Kaunis Iron investoi täysin fossiilivapaisiin rautamalmin kuljetuksiin. Yritys testaa Volvo Trucksin kanssa 74 tonnin sähkökuorma-autoyhdistelmiä, ja aikoo investoida puoli miljardia Ruotsin kruunua uusiin sähkökuorma-autoihin. 

Nykyään Kaunis Iron kuljettaa malmiaan 160 kilometrin pituisella reitillä Kaunisvaaran ja Pitkäjärven välillä Pohjois-Ruotsissa Volvon dieselkuorma-autoilla. Yhteensä kolmekymmentä 90 tonnin yhdistelmää kulkee reitillä ympäri vuorokauden. Jatkossa on tarkoitus siirtyä akkusähkökuorma-autoihin raskaassa liikenteessä, jotta yritys voi liikennöidä täysin fossiilivapaasti ja ilman hiilidioksidipäästöjä.

Talvella 2021 Volvo FMX Electric -kuorma-autoa testattiin menestyksekkäästi liikenteessä, jossa sen piti kestää arktista kylmyyttä ja jopa -30°C lämpötiloja.

”Tavoitteemme on saavuttaa fossiilivapaa kuljetus vuoteen 2025 mennessä”, sanoo Lars Wallgren, Kaunis Ironin logistiikkajohtaja. ”Teemme parhaillaan kovasti töitä sen teen, että voisimme hoitaa kuljetuksemme sähkökuorma-autoilla. Jos onnistumme, voimme vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 15 000 tonnia vuodessa nykyisellä tuotantonopeudella. Aloitamme seuraavan vaiheen 74-tonnisilla kuorma-autoilla vuonna 2023, ja tavoitteena on kuljettaa jopa 90 tonnia. Tämä olisi sama yhdistelmän kokonaispaino kuin tämän päivän dieselkäyttöisessä kalustossa.”

”Volvo Trucksilla on erittäin kunnianhimoiset kestävän kehityksen tavoitteet, ja olemme erittäin iloisia voidessamme olla toimittajana tässä projektissa, jolla on todella suuri merkitys. Kaunis Ironin rautamalmin kuljetus on painojen, kylmän ilmaston ja käyttöasteen kannalta haastavin kuviteltavissa oleva kuljetustehtävä. Sähköistetyn raskaan liikenteen kehittämisen markkinajohtajana odotamme yhteistyön syventämistä”, sanoo Ebba Bergbom Wallin, Commercial Electromobility Manager, Volvo Trucks Sweden.

Projekti on toteutettu yhteistyössä Kaunis Ironin, Volvo Trucksin jälleenmyyjän Wist Last & Bussin ja energiayhtiö Vattenfallin kanssa, joka tukee sähkökuorma-autojen latausinfrastruktuuria.

Staran eRetrofit-hanke testausvaiheeseen

Kuva: TAMK

Stara eRetrofit -hankkeessa on selvitetty Helsingin kaupungin liikelaitos Staran ajoneuvokaluston sähköistämisen mahdollisuudet ja vaikutukset operatiiviselle toiminnalle. Hankkeessa on yhdessä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa muutettu aurauskäyttöön tarkoitettu dieselkuorma-auto sähköiseksi, ja projektin avulla selvitetään ajoneuvon sähköistämisen kokonaiskustannukset sen elinkaaren aikana sekä mahdollisuudet edistää sähköistettyyn hyötyajoneuvokalustoon siirtymistä.

Jo lähes muutama vuosi sitten uutisoimme Staran aloittamasta eRetrofit hankkeesta. Nyt tämän projektin ensimmäinen sähköinen kuorma-auto on nyt valmistunut testausvaiheeseen. Testauksessa varmistetaan, että sähköinen voimalinja toimii halutulla tavalla ja sähköiseksi muutetut apujärjestelmät toimivat normaalisti ja kokonaisuutena. Kuorma-auton lopulliset testit aurauskäytössä Helsingissä suorittaa Stara.

Hankkeen taustalla on Helsingin tavoite olla hiilineutraali kaupunki vuoteen 2035 mennessä. Kokonaisuudesta vastaa innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki, joka ohjaa hankkeen toimintaa ja antaa tukea sekä teknisissä että hallinnollisissa kysymyksissä.

”Hankkeessa on riittänyt teknisiä haasteita, joiden ylittäminen on ollut aikaa vievää ja lisäresurssia vaativaa. Yhteistyö on kuitenkin ollut tuloksellista ja vahvistanut kaikkien osapuolten osaamista sekä teknistä kyvykkyyttä sähköistysprojektin toteuttamiseksi”, kertoo projektipäällikkö Shabnam Farahmand Forum Virium Helsingistä.

Stara on poistanut kuorma-autosta dieselmoottorin ja polttoainetankit. Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK toimii hankkeen toteuttavana tekijänä, joka on hoitanut kaikki kuorma-auton sähköiseen voimalinjaan liittyvät kytkennät ja muut mekaaniset asennukset.

”TAMKissa olemme asettaneet autoon sähkömoottorin ja akuston. Meidän on täytynyt muuttaa myös apulaitteistoja sähköisiksi ja kehittää akuston ja moottorin hallintaa”, projektityöntekijä Tuomo Leppäkoski Tampereen ammattikorkeakoulusta kertoo.

”Ennen tätä kaikkea Teknologian tutkimuskeskus VTT on tehnyt simulointeja ja niiden pohjalta moottorin ja akuston mitoitusta. Hanke on siis ollut erittäin monipuolinen ja haastava, ja siinä on tehty laajaa työelämä-, yritys- ja oppilasyhteistyötä”, teollisuusteknologian osaamispäällikkö Aija Paananen Tampereen ammattikorkeakoulusta toteaa.

TAMK on jo aiemmin kehittänyt raskaan sähköisen kaluston toiminnan seurantaan IoT-alustan (Internet of Things), jota hyödynnetään myös sähköiseksi muutetussa kuorma-autossa. Järjestelmä seuraa reaaliaikaisesti esimerkiksi auton sijaintia, nopeutta, käytettävää tehoa ja akkukapasiteettia. Datan pohjalta tehtävä analyysi antaa tietoa kuorma-auton energiankulutuksesta eri tilanteissa.

Auton muuttaminen sähköiseksi on kestävä vaihtoehto

Kun ajoneuvoon tehdään esimerkiksi rakennemuutoksia, sille vaaditaan muutoskatsastus, mikäli ajoneuvolla mielii yleisille teille. Sähköiseksi muutettu dieselkuorma-auto tuo mukanaan haasteen, sillä Suomessa ei ole vielä koskaan tehty muutoskatsastusta vastaavalle hyötyajoneuvolle.

”Hyötyajoneuvojen kohdalla on paljon tärkeitä vaatimuksia, jotka katsastajan on ymmärrettävä. Tulevaisuudessa olisi hienoa nähdä uusille ja älykkäille ratkaisuille rohkeasti avoimia muutoskatsastajia, jotta kestävää ja sähköistyvää liikennettä voidaan edistää”, Paananen toivoo.

Hanke on yhdistänyt monen alan osaamista. TAMKin teollisuusteknologian osaamisyksikkö on kiinnostunut tekemään sähköisen liikenteen projekteja jatkossakin. Myös TAMKin autotekniikan koulutus on hyötynyt hankkeesta, sillä sen puitteissa on tehty useita opinnäytetöitä ja suoritettu useita harjoitteluja.

Leppäkosken mukaan riippuu EU-tason direktiiveistä, kuinka nopeasti dieselkuorma-autojen muuttaminen sähköisiksi yleistyy laajemmin Suomessa.

”Isot autofirmat tietysti valmistavat sähköautoja suoraan liukuhihnalta. Järkevintä olisi, että käytetään vanhojen autojen runkoja hyödyksi ja muutetaan autot sähkökäyttöisiksi. Tällainen toiminta pidentää autojen käyttöikää ja on näin ollen kestävämpi vaihtoehto.”

FinnMETKO 2022:ssa yli 27000 kävijää

1.-3.9.2022 järjestetty FinnMETKO 2022 paketoitiin onnistuneena tapahtumana nippuun 330 näytteilleasettajan ja yli 27 000 kävijän voimin. Vaikka tapahtuma on tältä vuodelta ohi, kahden vuoden päässä häämöttävä merkkipaalunäyttely tekee jo tuloaan.

Jämsässä 1.-3.9.2022 järjestetyn FinnMETKOn näytteilleasettajien ja kävijöiden kommentit ovat olleet näyttelyorganisaation mukaan hyvin positiivisia. ”Selvästi ihmisillä oli tarve päästä taas suuren messun tunnelmaan ja kaupantekoon sekä tutustumaan uutuustuotteisiin ja tapaamaan tuttuja konealoilta”, totesi näyttelyn johtaja Tapio Hirvikoski tyytyväisenä.

Lauantaina 3.9. päättyneessä FinnMETKO 2022 -näyttelyssä vieraili kolmen päivän aikana yhteensä ainakin 27 350 kävijää.

Näyttelyn päätöspäivänä lauantaina pidetyssä maarakennuskoneenkuljettajien Ykköskuski-kilpialussa Suomen mestaruuden voitti Jukka Rautakoski Kalajoelta. Toiseksi tuli Sasu Perämäki Virroilta ja kolmanneksi Mikael Järvinen Tampereelta.

Metsäkoneenkäytön SM-tittelistä kisattiin perjantaina, ja voittajaksi kruunattiin jälleen kerran Teemu Honkalatva Mynämäeltä. Honkalatva on voittanut kisan aiemminkin, mm. vuosina 2018 ja 2016. Hopeaa tässä mestaruuskisassa nappasi Juho Palomäki Luvialta ja pronssille ylsi Tuomas Vitikainen Hirvensalmelta.

Seuraava FinnMETKO-näyttely järjestetään Jämsässä 29.–31.8.2024. Tuolloin vuorossa on 20. FinnMETKO-näyttely. Ensimmäinen FinnMETKO järjestettiin vuonna 1987. FinnMETKO-näyttelyn vastuullinen järjestäjä on Finnmetko Oy. Näyttelyn taustaorganisaatiot ovat Koneyrittäjät ry ja Keski-Suomen Koneyrittäjät ry. 

Renault Trucks avaa kierrätysosapurkamon

Renault Trucks kertoo siirtyvänsä teollisissa toiminnoissaan yhä enemmän kiertotalouden lähestymistapaan vähentääkseen luonnonvarojen käyttöä ja kuorma-autojensa ympäristövaikutuksia. Seuraava askel tässä prosessissa on käytettyjen osien tehdas, joka sijaitsee Ranskan Vénissieux’ssa.

Renault Trucksin käytettyjen osien tehdas on valmistajan mukaan seuraava looginen askel käytettyjen kuorma-autojen uudelleenkäyttö- ja uudelleenvalmistusoperaatioiden avauksen jälkeen, jotka ovat jo käynnissä käytettyjen kuorma-autojen tehtaalla Bourg-en-Bressessä ja tehtaalla Limogesissa. Nyt käyttöön otettavassa, Ranskan Vénissieux’ssa sijaitsevassa teollisuuslaitoksessa merkin kuorma-autot puretaan ja niiden osat käytetään uudelleen.

Viimeisten viiden vuoden aikana Renault Trucks on investoinut kiertotalouteen soveltaen kolmiosaista lähestymistapaa, joka koostuu käytettyjen kuorma-autojen uudelleenrakentamisesta, uudelleenkäytöstä ja kierrätyksestä.

Renault Trucks kertoo toteuttavansa lukuisia toimenpiteitä myymiensä ajoneuvojen käyttöiän pidentämiseksi. Esimerkiksi käytetyt kuorma-autot uudelleerakennetaan tiukkojen teollisten prosessien mukaisesti Used Trucks Factoryssa, ajoneuvot päivitetään uusimmalla tekniikalla Lyonin kunnostuskeskuksessa, ja myynnissä on myös käytettyjä erikoissarjamalleja.

Suunnitelmansa jatkamiseksi valmistaja on nyt ilmoittanut perustavansa Used Parts Factoryn, käytettyjen osien tehtaan, joka on omistettu kokonaan kuorma-autojen kierrätykseen ja niistä talteen otettujen osien ja raaka-aineiden uudelleenkäyttöön. Aloitteen taustalla oli alustava toteutettavuustutkimus, jonka Renault Trucks teki vuonna 2020 yhdessä asiantuntija Indra Automobile Recyclingin ja Ranskan ympäristö- ja energiahallintoviraston ADEME:n kanssa.

Loppuunkierrätyksen mahdollistava tehdas Lyon-Vénissieux’ssa on pinta-alaltaan noin 3 000 m2, ja se on rakennettu mahdollisimman lähelle logistiikkakeskusta. Se käsittelee käytettyjä Renault Trucks -ajoneuvoja, joilla on paljon ajokilometrejä, sekä joitakin osia, joilla on vielä huomattavaa potentiaalia uudelleenkäyttöön. Renault Trucksin ajoneuvot ja niiden osat on valmistajan mukaan suunniteltu kestämään yli 1,5 miljoonaa kilometriä, joten Venissieux’n päätyy pääasiassa tämän rajapyykin ylittänyttä kalustoa.

Kun loppuun käytetty Renault-kuorma-auto saapuu käytettyjen osien tehtaalle purettaviksi, työntekijät poistavat ensin uudelleenkäyttöön soveltuviksi todetut komponentit, kuten moottorin, vaihteiston, ohjaamon, polttoainesäiliöt, puskurit, tuuliohjaimet jne. mikäli niissä on vielä käyttöikää jäljellä.

Kun uudelleenkäyttöön tarkoitetut osat on poistettu, muut komponentit kierrätetään. Esimerkiksi runkopalkit leikataan kierrätyskelpoiseksi materiaaliksi ja lähetetään läheiseen valimoon. Näin purkuautoista saatu metalli käytetään uuden ajoneuvon valmistukseen.

Uudelleenkäyttöön tarkoitetut komponentit tarkastetaan, puhdistetaan ja merkitään luettelointia ja jäljitettävyyttä varten. Nämä käytetyt varaosat lähetetään sitten läheiseen Renault Trucksin varaosaliikkeeseen, tietenkin käytettyjen osien ehdoin ja hinnoin.

Kuten uudet varaosat, myös käytetyt varaosat, joita markkinoidaan merkinnällä ”Used Parts by Renault Trucks”, ovat jälleenmyyjien saatavilla valmistajan verkkovaraosavalikoimassa. Nämä käytetyt varaosat kuuluvat valmistajan takuun piiriin ja niiden hinta on huomattavasti edullisempi verrattuna uusiin varaosiin.

Vanhojen, jo tuotannosta poistuneiden Renault-kuorma-autojen käytettyjen osien osalta Renault Trucks jatkaa yhteistyötä Indra Automobile Recyclingin kanssa. Tämän yhteistyön kautta jälleenmyyntiverkostolle on tarjolla valikoima osia, jotka on niin ikään saatu tämän kierrätysasiantuntijan suorittamien purkutoimien kautta.

Uusia ominaisuuksia Iveco ON Easy Way -sovellukseen

Iveco on lisännyt IVECO ON Easy Way -sovelluksen uusimpaan versioon ominaisuuksia, jotka helpottavat S-Way-kuljettajien elämää. Ominaisuuksilla kuljettajat voivat hallita ohjaamon ja ajoneuvojen toimintoja mobiililaitteellaan sekä käyttää kattavia, digitaalisia IVECO ON -palveluita. 

Uusi versio sisältää push-ilmoituksia ajoneuvon kunnosta ja käyttäjätiedoista. Ilmoitusten avulla kuljettaja saa tiedon kaikista valvontahälytyksistä ja Over the Air -päivityksistä. Muiden sovellusten tavoin ilmoitukset havainnollistetaan kuljettajan mobiililaitteessa punaisella pisteellä, ja ne voidaan lukea myös auton tietoviihdejärjestelmässä. 

Lisäksi push-ilmoitukset on nyt integroitu IVECO Driver Pal -äänikumppaniin. Kun kuljettaja aktivoi äänellään Amazon Alexan kautta etäohjaamokomennon, kuten ilmastoinnin ajastuksen tai lämmityksen, hän voi saada vahvistuksen Easy Way -sovelluksen push-ilmoituksella.

Lisäksi sovelluksen päivitys helpottaa pariliitoksen muodostamista. Kuljettajien palaute on osoittanut, että ajoneuvon pariliitoksen muodostamisen täytyy onnistua helposti ja nopeasti ilman kuorma-auton VIN-numeron etsimistä ja käsin syöttämistä. Nyt tämä onnistuu helposti lukemalla sovelluksella QR-koodi, joka näkyy IVECO S-Way -kuorma-autojen tietoviihdejärjestelmän Ajoneuvo-osiossa. IVECO ON Easy Way -sovellus on myös parantanut ohjattua toimintoa Alexa-mikrofonin pariliitoksen muodostamista ja IVECO Driver Pal -äänikumppanin käyttöä varten.

Ruotsiin lisää yhdistelmäpituutta

Kuva: DB Schenker

Ruotsin hallitus on päättänyt, että Ruotsin teillä saa tulevaisuudessa ajaa aiempaa pidemmillä yhdistelmillä. Tämä tarkoittaa syksyllä 2023 jopa 34,5-metrisiä yhdistelmäpituuksia sellaisilla teillä, joilla uudet pituudet sallitaan.

Ruotsin hallitus on antanut vihreää valoa lakiuudistukselle, joka sallii jatkossa jopa 34,5 metrin yhdistelmäpituudet Ruotsin tieverkolla. Toki aivan joka väylälle ei näillä pituuksilla päästetä, mutta päätieverkolle kuitenkin. Tarkemmin rajoituksista ja sallituista reiteistä tiedotetaan myöhemmin.

”Tämä on pyydetty toimenpide, jonka avulla voimme hyödyntää teitä paremmin ja vähentää liikenteen ympäristövaikutuksia”, sanoo Ruotsin infrastruktuuriministeri Tomas Eneroth.

Uudet säännöt tarkoittavat, että jopa 34,5 metrin pituiset yhdistelmät sallitaan tietyillä merkityillä teillä, kun nykyinen enimmäispituus on 25,25 metriä. Ruotsin liikennehallinnon laskelmien mukaan uusien pituuksien salliminen voi vähentää raskaiden ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä 4-6 prosenttia.

Ehdotus ilmoitettiin EU:n komissiolle toukokuussa, eikä siihen ole saatu huomautuksia. Ruotsin hallitus on siksi päättänyt ottaa asetusmuutokset käyttöön. Ne tulevat voimaan 31.8.2023.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...