Väylävirasto on varautunut maantievalaistuksen osittaisiin sammutuksiin

Väylävirasto ja ELY-keskukset ovat varautuneet siihen, että osa maanteiden valaistuksesta voidaan joutua tilapäisesti sammuttamaan mahdollisen sähköpulan estämiseksi. Mahdollisten sammutusten liikenneturvallisuusvaikutukset pyritään minimoimaan.

Väylävirasto vastaa yhdessä alueellisten ELY-keskusten kanssa noin 78 000 kilometristä maanteitä, joista noin 12 000 kilometriä on valaistu yhteensä 260 000 valaisimella. Maanteiden valaistukseen käytetään sähköä, josta voi olla talven kovien pakkasjaksojen aikana pulaa. Siksi myös tievalaistuksen suhteen on varauduttu olemaan mukana energiansäästötalkoissa, erityisesti kulutushuippujen osalta.

”Pakkasjakson tai energiatuotannon häiriön aikana voidaan joutua tilanteeseen, jossa sähköntuotto ei riitä kattamaan tarvetta. Jokaisen toimijan mahdollisuus karsia kulutusta erityisesti aamuisin ja iltaisin onkin tärkeää, jottei jouduttaisi pakotettuihin sähkökatkoihin. Ennakkoon suunniteltu ja hallitusti tehty maanteiden valaistuksen sammuttaminen on yhteiskunnallisilta vaikutuksiltaan parempi vaihtoehto”, kertoo väylänpidon toimialajohtaja Virpi Anttila Väylävirastosta.

Maanteiden valaistusta sammutetaan normaalitilanteessakin öisin vähäliikenteisillä teillä, eli tekninen valmius sammutuksiin on. Valoja voidaan tarvittaessa sammuttaa etänä tiettyjen valaistusryhmien ja tieosuuksien mukaan hyvin nopealla aikataululla.

Osittaisten sammutusten tuoma säästö olisi varsin merkittävä. Tievalaistuksen sähköntarve maanteillä on laskennallisesti noin 43 megawattia. Jos siitä puolet sammutetaan, se kattaisi noin viisi prosenttia mahdollisesta 400 megawatin tehovajauksesta koko maan sähköntuotannossa.

Liikenneturvallisuudesta ei haluta tinkiä

Liikenneturvallisuus otetaan huomioon mahdollisissa sammutuksissa. Katkoksissa pyritään esimerkiksi välttämään taajama-alueita, joilla on paljon jalankulkua ja pyöräliikennettä. Myös risteysalueilla ja tunneleissa pidetään lähtökohtaisesti valot päällä turvallisuuden takaamiseksi.

Jos sähköpula uhkaa, valoja sammutettaisiin aamuisin kello 7–9 ja alkuillasta kello 16–19 eli sähkön kulutushuippujen mukaisesti. Lisäksi muun muassa koulujen ympäristöt on kartoitettu: aamusammutuksia niiden kohdalla vältettäisiin, mutta iltasammutuksia voitaisiin tehdä.

”Jokainen meistä voi omalta osaltaan vaikuttaa turvallisuuteen ja siten osallistua talkoisiin, jos valoja joudutaan sammuttamaan. Esimerkiksi heijastimet ja pyörän valot kannattaa joka tapauksessa huolehtia kuntoon pimeänä aikana. Auton ratissa taas riittävän alhainen nopeus on avainasemassa”, muistuttaa tieturvallisuuden johtava asiantuntija Noora Airaksinen Väylävirastosta.

Neste luopuu raakaöljystä Porvoossa

Nesteen Porvoon öljynjalostamolla tullaan yhtiön mukaan asteittain luopumaan raakaöljystä ja laitos muutetaan sitä mukaa uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi.

Nesteen vuonna 2022 käynnistämä strateginen selvitys on valmistunut ja yhtiö aloittaa Porvoon öljynjalostamon asteittaisen muuttamisen johtavaksi uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi. Suunniteltu muutos etenee vaiheittain ja vaatii useita erillisiä investointipäätöksiä seuraavan vuosikymmenen aikana ennen muutosohjelman tavoitteena olevaa 2030-luvun puoliväliä. 

Yhtiö arvioi pitkän aikavälin kapasiteettipotentiaalin muutoksen jälkeen olevan noin 3 miljoonaa tonnia uusiutuvia ja kiertotaloustuotteita, kuten uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa lentopolttoainetta sekä uusiutuvia että kierrätettyjä syöttöaineita polymeeri- ja kemian teollisuudelle. Muutosohjelman arvioitu kokonaisinvestointi on noin 2,5 miljardia euroa. 

“Fossiilisten polttoaineiden kysyntä on laskussa perinteisillä markkinoillamme uusiutuvien polttoaineiden ja sähköistymisen kasvavan osuuden vuoksi. Olen innoissani voidessani aloittaa muutossuunnitelman toteuttamisen, jonka avulla luomme Porvoon jalostamolle kestävän tulevaisuuden. Vuosikymmenien jalostuskokemuksemme, erityisosaamisemme haastavien raaka-aineiden jalostamisessa sekä ammattitaitoinen henkilöstömme mahdollistavat tämän muutoksen”, sanoo Markku Korvenranta, Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja.

Porvoon suunniteltu muutos edesauttaa Nesteen ilmastositoumusten toteutumista. Lopulliseen ajoitukseen raakaöljystä uusiutuviin ja kierrätettyihin raaka-aineisiin siirtymiselle vaikuttavat polttoainemarkkinoiden kysynnän kehittyminen, lainsäädännön kehitys ja muutosohjelman edistyminen.

Dachser ostaa Frigoscandia AB:n

Dachser vahvistaa Food Logistics -verkostoaan Pohjoismaissa ostamalla ruotsalaisen elintarvikelogistiikkapalveluita toimittavan Frigoscandia AB:n. Yrityskauppa edellyttää Euroopan kilpailuviranomaisten hyväksyntää.

Dachser ostaa kokonaisvaltaisia lämpötilasäädeltyjen ja pakastettujen elintarvikkeiden logistiikkapalveluita tarjoavan Frigoscandia AB:n pääomasijoittajalta Mutares SE &; Co.KGaA:lta. Ostettava yritys on alansa markkinajohtaja, ja sen päätoimipaikka sijaitsee Helsingborgissa. Frigoscandialla on 1 300 työntekijää ja noin 40 toimipaikkaa pääasiassa keskeisillä markkinoilla Ruotsissa sekä Norjassa ja Suomessa. Vuonna 2022 yhtiön liikevaihto oli 300 miljoonaa euroa. Vuonna 1948 perustettu yritys tarjoaa myyntipistetoimituksia Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa tiheällä ja tehokkaalla verkostolla kolmen liiketoimintasegmentin kautta. 

Frigoscandia koostuu kolmesta pääosa-alueesta:

  • Domestic transport Sweden käsittää maanlaajuisen kuljetusverkoston Ruotsissa, jossa on noin 500 ajoneuvoa, joista 260 on omia ajoneuvoja.
  • International transport kattaa 51 markkina-aluetta maantie-, lento- ja merikuljetuksilla maailmanlaajuisesti. 
  • Warehousing koostuu 12 varastosta Ruotsissa ja kolmesta varastosta Norjassa. 

Dachserin toiminnan laajentaminen Pohjoismaiden markkinoilla

Dachserilta kerrotaan, että sen Food Logistics -liiketoimintasegmentin asiakkaille Frigoscandian hankinta, mukaan lukien sen oma ajoneuvokanta ja verkosto, tarjoaa suoran ja luotettavan pääsyn markkinaan, joka kattaa koko elintarvikelogistiikan kirjon.

”Olemme erittäin ylpeitä Frigoscandian hankinnasta ja pitkäaikaisen strategisen kumppanuutemme nostosta seuraavalle tasolle. Näin laajennamme omaa Dachser Food Logistics -liiketoimintaamme pohjoismaisilla markkinoilla ja lisäksi vahvistamme asemaamme yhtenä Euroopan johtavana elintarvikelogistiikkapalveluiden toimittajana”, sanoo Dachserin toimitusjohtaja Burkhard Eling.

Frigoscandian johdossa jatkaa yhtiön toimitusjohtaja Peter Haveneth. ”Osana Dachseria meillä on 34 maata kattava Euroopan elintarvikeverkosto edelleen käytettävissämme. Näin asemoimme itsemme tulevaisuutta silmällä pitäen. Liittymällä Dachser-perheeseen meillä on parhaat edellytykset jatkaa toiminnan kasvattamista ja parhaan mahdollisen luotettavuuden ja laadun tarjoamista asiakkaillemme jatkossakin”, Haveneth kertoo.

Dachser on toiminut Pohjoismaiden markkinoilla vuodesta 2005 alkaen omalla alueorganisaatiollaan, jota edustavat European Logistics- ja Air & Sea Logistics -liiketoimintalinjat. Yhtiöllä on 13 osastoa Tanskassa, Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa. Yritysosto ei vaikuta ei-lämpötilasäädeltyjen elintarvikkeiden kuljetuksiin, joita esimerkiksi Dachser Nordics European Logistics tekee satunnaisesti.

”Frigoscandian ostaminen on tärkeä kasvuamme vauhdittava askel”, toteaa Alexander Tonn, Road Logisticsin operatiivinen johtaja ja Dachser Food Logisticsin toimitusjohtaja 1. tammikuuta 2024 alkaen. Hän lisää: ”Historiamme on osoittanut, että molempia kumppaneita yhdistää selkeä sitoutuminen luotettavuuteen ja laatuun. Toivotamme mielellämme Frigoscandian tervetulleeksi Dachser-perheeseen.”

DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Rovekseen

DB Schenker laajentaa kuljetuspalveluitaan Etelä-Pohjanmaalla. Uusi terminaali otetaan käyttöön tammikuussa 2025.

DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle. Kiinteistön rakennustyöt käynnistyvät maaliskuussa 2024 ja uusi terminaali otetaan käyttöön tammikuussa 2025. Terminaali-investointi on suuruudeltaan noin 10 miljoonaa euroa ja se jatkaa DB Schenkerin voimakasta investointitahtia Suomessa.

6,1 hehtaarin suuruiselle tontille rakennettavan terminaalikiinteistön kokonaispinta-ala on lähes 6 000 neliömetriä. Kokonaisuudessaan uusi terminaali kattaa 5 000 neliömetriä lämmintä terminaalitilaa ja 1 600 neliömetriä lämmittämätöntä, ulkohallina hyödynnettävää lastaustilaa. Uuden terminaalin käyttöönoton yhteydessä DB Schenker luopuu nykyisistä Seinäjoen Roveksentiellä sijaitsevista toimitiloistaan.

Uusi terminaali tehostaa DB Schenkerin kuljetuksia kotimaassa ja monipuolistaa yhtiön vienti- ja tuontikuljetusten tarjontaa pohjanmaalaisille yrityksille. Modernit toimitilat parantavat kappaletavara- ja pakettilähetysten läpimenoaikoja ja helpottavat muun muassa pitkän tavaran käsittelyä. Logistisesti optimaalinen sijainti valtatie 19:n välittömässä läheisyydessä tarjoaa erinomaiset tieyhteydet eri puolille Suomea.

”Etelä-Pohjanmaan alue on tärkeä osa suomalaista elintarvike-, teknologia-, metalli- ja konepajateollisuutta. Uuden terminaalin avulla pystymme käsittelemään entistä suurempia tavaravirtoja ja siten tukemaan pohjanmaalaista ja suomalaista vientiteollisuutta. Monipuolinen ja kattava, koko Euroopan laajuinen kuljetusverkostomme on jatkossa entistä lähempänä asiakkaitamme”, sanoo Harald Knaapinen, DB Schenkerin Suomen maakuljetuksista vastaava johtaja.

”DB Schenkerin investointi on tärkeä uutinen Seinäjoelle ja laajasti koko alueelle. Se vahvistaa entisestään Seinäjoen vetovoimaa, täällä toimivien yritysten kilpailukykyä ja myös roolia alueen logistisena keskuksena”, toteaa Seinäjoen kaupungin kehitysyhtiö Into Seinäjoki Oy:n asiakkuusjohtaja Jukka Pajunen.

Uusi terminaalikiinteistö hyödyntää energiatehokkaita ja ekologisia ratkaisuja, kuten aurinkoenergiaa, maalämpöä, automatisoitua LED-valaistusjärjestelmää ja ilmatäytteisiä tiivisperätaskuja. Suuri osa terminaalin energiankulutuksesta pystytään kattamaan itse tuotetulla aurinko- ja geoenergialla, joita täydennetään tarvittaessa vihreällä tuulisähköllä. Lisäksi uudessa terminaalissa huomioidaan niin jakeluautojen kuin raskaan kaluston sähkölataustarpeet.

DB Schenker työllistää Seinäjoella suoraan ja yhteistyökumppaneiden kautta lähes 100 työntekijää. Uuden terminaalin rakennushankkeen toteuttaa kokonaisvastuurakentamissopimuksen mukaisesti seinäjokinen Rakennus K. Karhu Oy.

Vuoden 2023 rekisteröinnit jälleen Volvon juhlaa

Kuva: Raskas Kalusto / JP

Vuoden 2023 rekisteröintitilastot on julkaistu, ja päättynyttä vuotta leimasi erityisesti edeltäneiden vuosien tilauskannan purkautuminen komponenttipulan hellitettyä. Kilvitettyjen kuorma-autojen määrä oli vuonna 2023 yhteensä 3949 kappaletta ja rekisteröintiykköseksi päätyi jälleen Volvo.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin päättyneen vuoden aikana yhteensä 3 949, mikä on 18,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kuorma-autojen vahva vuosina 2021–2022 kertynyt tilauskanta purkautui pääosin kesän ja syksyn aikana. Joulukuussa kuorma-autojen rekisteröinnit (248) jäivät 13,0 prosenttia vuoden 2022 joulukuuta pienemmiksi. Kuorma-autojen rekisteröinneissä nähtiin elokuussa poikkeuksellinen kasvu, sillä EU-laajuinen ajopiirturivaatimus aikaisti rekisteröintejä elokuulle piirturien saatavuuspulan takia.

Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 2 892, mikä on 19,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin autoja meni kilpiin 195, mikä on 12,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 862, mikä on 15,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Kuorma-autojen rekisteröinnit 2023 ja muutos vuoteen 2022 verrattuna

Markkina-Markkina-Kumulatiivinen
MerkkiYhteensä 2023osuus (%)Yhteensä 2022osuus (%)muutos (%)
1.Volvo1 20930,61 05731,614,4
2.Scania90923,075322,520,7
3.Mercedes-Benz78619,957217,137,4
4.Ford2466,21745,241,4
5.Iveco1333,41444,3-7,6
6.Daf1142,91083,25,6
7.Toyota Truck Masters1032,61053,1-1,9
8.Man942,4802,417,5
9.Renault751,91013,0-25,7
10.Sisu441,1230,791,3
 YHTEENSÄ3 71394,03 11793,319,1
 Muut2366,02246,75,4
 KAIKKI YHTEENSÄ3 949100,03 341100,018,2

Rekisteröinnit kokonaismassoittain

Markkina-Markkina-Kumulatiivinen
Kokonaismassa2023osuus (%)2022osuus (%)muutos (%)
3,5 – 5,99 t86221,874722,415,4
6,0 – 15,99 t1954,91745,212,1
> 16 t2 89273,22 42072,419,5
YHTEENSÄ39491003341,010018,2

Wetteri ostaa Suvanto Trucks Oy:n

Wetteri Oyj ostaa Suvanto Trucks Oy:n 100-prosenttisella osakevaihdolla ja toteuttaa sarjassaan neljännen yrityskauppansa. Suvanto Trucks harjoittaa käytettyjen kuorma-autojen kauppaa sekä huoltoa Turussa, Tampereella ja Vantaalla, ja toimii myös DAF- ja Sisu-autojen jälleenmyyjänä. Yhtiöllä on toimintaa myös Pohjois-Suomessa.

Suvanto Trucks on yksi Suomen suurimmista käytettyjen kuorma-autojen myyjistä ja toimii myös DAF- ja Sisu-autojen jälleenmyyjänä. Suvanto Trucksin liikevaihto tilikaudella 2022 oli n. 30 miljoonaa euroa ja tilikauden voitto hieman yli miljoona euroa.
Nyt julkistetussa yrityskaupassa ostajana on Wetteri Oyj, jolle kaupassa siirtyy Suvanto Trucksin koko osakekanta. Kauppahinta on 4,160 miljoonaa euroa.  Kauppahinta maksetaan kokonaan Wetteri Oyj:n uusilla osakkeilla. Wetteri Oyj toteuttaa kauppahinnan maksun hallituksen antivaltuudella. Merkintähinta määräytyy täytäntöönpanohetken osakekurssin mukaisesti. Kaupan täytäntöönpano on tavoitteena toteuttaa 31.3.2024 mennessä.  Wetteri Oyj:n taloudellinen ohjeistus ei muutu suunnitellun kaupan johdosta.

Aarne Simula, toimitusjohtaja, Wetteri Oyj, kommentoi hanketta seuraavasti:

”Tämä neljäs yrityskauppa on merkittävä askel Wetterille tärkeän raskaan kaluston liiketoiminnan kasvattamisessa. Kaupan myötä rakennamme ainoana Suomessa valtakunnallisen käytettyjen kuorma-autojen jälleenmyyntiverkoston, samalla huoltotoimintamme laajenee valtakunnalliseksi. Pörssilistautumisemme yksi tavoite oli keskittää kotimaista autoalaa Wetterin lipun alle, Wetterin osake maksuvälineenä. Tässä Suvanto Trucksin kaupassa toimimme 100-prosenttisella osakevaihdolla. Markkinassa on kiinnostusta vastaaviin järjestelyihin myös jatkossa.”

Timo Yli-Salomäki, Suvanto Trucks Oy:n toimitusjohtaja puolestaan luonnehtii kauppaa näin:

”Autoala on matkalla kohti historiallisen suurta muutosta. Alan digitalisoinnin, autojen hankintatapojen, autotehtaiden sopimusmuutokset ja asiakkaiden ostokäyttäytymisen muutos ei kosketa ainoastaan henkilöautokauppaa, vaan muutoksen laineet lyövät vahvasti myös raskaan kaluston kauppaan.  Alan toimijoilta vaaditaan uutta ajattelua ja innovatiivisuutta, suurempia toimintayksiköitä ja myös investointeja tulevaisuuteen. Wetteri tulee olemaan muuttuvan autoalan tienraivaaja, nopeasti kasvava ja samalla myös liiketoimintaa kehittävä suomalainen toimija ja meille on suuri ilo ja kunnia olla osana rakentamassa maamme suurinta autoalan toimijaa.”

Suvanto Trucks on perustettu 2010 Turussa ja se työllistää n. 20 autoalan ammattilaista. Vaihto-omaisuuden arvo on noin 8,0 miljoonaa euroa. Kaupan arvioidaan toteutuvan 31.3.2024 mennessä.  Kauppa on ehdollinen osapuolten päätöksille, due diligence-tarkastukselle, rahoituksen varmistumiselle sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksynnälle. Ennen kaupan täytäntöönpanoa Suvanto Trucks lunastaa myyjiltä omia osakkeita noin 2,7 miljoonalla eurolla sekä jakaa osinkoa 0,3 miljoonaa eurolla. Myyjät rahoittavat omien osakkeiden kauppahinnasta 1,2 miljoonaa euroa enintään vuoden ajan.

Raskas Kalusto 8/2023

Vuosi 2023 lähenee loppuaan, mutta väliin ehditään kiilata vielä yksi Raskas Kalusto -lehti. Viikolla 50 ilmestyvässä lehdessä ollaan jo talvisissa tunnelmissa ainakin osittain, ja kansipaikalla päästään herkuttelemaan kuitupuukuljetusten merkeissä. Mielenkiintoisia ratkaisuja hinauspuolella tarjoaa Hinaus-Teamin uusi viisiakselinen raskashinausauto, ja vanhoja muistellaan tyylikkäästi Esko Valtee Oy:n Karhu-Sisun parissa. Koko sisällysluettelo löytyy tästä, ja lehti joko postin tuomana tai kaupasta haettuna.

Kalusto ja ihmiset

08 Kuusamon kuitua

Mäntykuitukeikka Sami Kauttion kanssa itärajan pinnasta Suomussalmen Pesiökylään.

22 Nostotehoa & kuljetuskykyä

Isokone Oy:n Volvo varusteltiin asiakaskunnan kuljetustarpeisiin perustuen. 

36 Akseli ja nosturi enemmän

Hinaus-Teamin uusi viisiakselinen raskashinausauto nosturilla. 

42 Maansiirtoa ja maantierahtia

Kuljetus Huttunen Oy on monen suoritteen yritys. 

56 Keikkakiertueella

Ajuriliikkeen Juice-Scania muistaa oman kylän artistilegendaa. 

68 Ramsele-raportti

Syksyisiä näyttelyterveisiä Ruotsista. 

74 Paraatipaikalla

Vetkun Loska-ajo urakoitiin asianmukaisessa säässä Kouvolan suunnilla.

76 Kotimainen Karhu

Esko Valtee Oy:n nostalgia-Sisu kiteyttää hienosti suomalaisen auto-osaamisen historiaa.

Koeajot ja esittelyt

26 Laajalla kattauksella

Uudet Ivecot esillä Barcelonassa. 

32 Puoliksi tehty

Raskassuunnittelu Oy:n juttusilla.

48 Suurempiin kuljetusvirtoihin

Schenkerin uusi sähkö-HCT.

52 Energiakenttä

Suurteholatausta Tampereella.

62 Tuoretta tutuissa raameissa

Fuso eCanter ja MB eEconic.

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

82 Seuraavassa numerossa

Iveco-myynti Hedinille Pohjoismaissa

Iveco Group ja Hedin Mobility Group ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä Ivecon jakelu- ja vähittäismyyntitoiminnot Pohjoismaissa siirtyvät Hedinille. Kauppa odottaa vielä viranomaisten hyväksyntää, mutta kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2024 alkupuoliskolla. Aiesopimus kaupasta tehtiin maaliskuussa 2023.

Vuoden 2023 maaliskuun lopulla allekirjoitettu aiesopimus Iveco Groupin ja Hedin Mobility Groupin välillä on realisoitunut osakkeidenostosopimukseksi. Sopimuksen myötä Hedin Mobility Group hankkii Iveco Groupin jakelu- ja vähittäismyyntitoiminnot Ruotsissa, Norjassa, Suomessa ja Tanskassa. Tämän vielä viranomaisten hyväksyntää edellyttävän kaupan odotetaan toteutuvan lopullisesti vuoden 2024 alkupuoliskolla.

Sopimus kattaa neljässä Pohjoismaassa vähittäiskauppaverkoston kautta myytävien Ivecon kevyiden hyötyajoneuvojen, keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen sekä minibussien myynnin. Lisäksi kauppaan kuuluu varaosa-, markkinointi- ja jakelutoimintojen siirtyminen Hedinille. Sopimukseen sisältyy myös Ivecon omistamien jakelijoiden vähittäiskauppaliiketoiminnan osto näissä maissa. Suomessa tämä tarkoittaa Iveco Finland Oy:n siirtymistä Hedin Mobility Groupille.

Iveco Groupin hyötyajoneuvojen tuotevalikoimaa myydään ja huolletaan Pohjoismaissa tällä hetkellä 35 jälleenmyyjän ja yli sadan korjaamon kautta.

Iveco Groupin toimitusjohtaja Gerrit Marx kertoo seuraavaa: 

”Tämän tärkeän kumppanuuden solmiminen Hedin Mobility Groupin kanssa heti uuden kattavan tuotevalikoimamme julkaisun jälkeen kertoo sitoutumisestamme kasvuun ja vastuullisuuteen. Yhteistyö vahvistaa läsnäoloamme Pohjoismaiden markkinoilla, kun voimme hyödyntää Hedinin vakiintunutta verkostoa uraauurtavien, tehokkaiden ja ympäristöystävällisten ajoneuvojemme toimittamisessa entistä useammille asiakkaille.”

Hedin Mobility Groupin perustaja ja toimitusjohtaja Anders Hedin kertoo seuraavaa:

”Strateginen kumppanuutemme Iveco Groupin kanssa vahvistaa merkittävästi arvolupaustamme ja asemaamme Euroopan johtaviin kuuluvana liikkuvuusratkaisujen tarjoajana. Lisäksi kumppanuus laajentaa sekä jakelun että vähittäiskaupan liiketoimintaamme. Yhteisenä tavoitteenamme on edistää muutosta sekä tarjota tuotteita ja palveluita, jotka hyödyttävät sekä loppukäyttäjiä että koko yhteiskuntaa. Odotamme innolla, että pääsemme aloittamaan yhteistyömme, vahvistamaan brändin läsnäoloa Pohjoismaiden markkinoilla sekä luomaan lisäarvoa nykyisille ja uusille asiakkaille uudistetun IVECO-valikoiman pohjalta.”

Tokmanni-konsernin uusi Moreeni-logistiikkakeskus on valmistunut

Televisiomainoksista tuttu Herra Tokmanni on saanut uuden pysähdyspaikan Mäntsälän Moreenikadulta, jonne Tokmanni-konsernin uusi logistiikkakeskus on nyt valmistunut kokonaisuudessaan – kustannusennusteiden mukaisesti ja noin puoli vuotta suunnittelua ripeämmin. Uuden Moreeni-logistiikkakeskuksen avulla yhtiö tehostaa logistiikkaansa ja toimitusketjuaan.

Tokmanni-konsernin myymäläverkoston ja tuotevalikoiman laajentuminen on koetellut yhtiön logistiikkaa viime vuosina. Marraskuussa valmistunut Moreeni-logistiikkakeskus tuo kiperästi kaivattua helpotusta tilanteeseen, sillä sen on suunniteltu poistavan tarpeen yhtiön pitkään käyttämille ulkoisille vuokravarastoille eri puolilla Etelä-Suomea. Enimmillään Tokmannilla oli käytössään kuusi ulkoista varastoa, mutta kuluvan viikon jälkeen niiden määrä supistuu kahdesta vain yhteen.

”Uusi Moreeni-logistiikkakeskuksemme on erittäin tervetullut, sillä se tukee naapurissa sijaitsevan hallinto- ja logistiikkakeskuksemme toimintaa ja tehostaa toimitusketjuamme merkittävästi. Voimme esimerkiksi optimoida kuljetuksia, välttää varastojemme välisiä siirtoja sekä ensi vuoden alkupuolella luopua viimeisestä käytössämme olevasta ulkoisesta varastosta”, Tokmannin myynnistä ja toimitusketjusta vastaava johtaja Timo Heimo kertoo.

”Moreeni on suunniteltu vastaamaan myös liiketoimintamme tuleviin tarpeisiin, kuten myymäläverkoston ja tuotetarjonnan laajentamiseen”, hän täydentää.

Moreenista löytyy peräti 70 000 lavapaikkaa. Niitä Tokmanni on täyttänyt asteittain huhtikuun puolesta välistä lähtien, jolloin logistiikkakeskuksen ensimmäinen osa luovutettiin Tokmannin käyttöön.

Huimasti kaivattua tilaa

Noin 55 000. Noin 75 000. Noin 130 000. Noin 160 000. Luvuista ensimmäinen viittaa uuden Moreeni-logistiikkakeskuksen, toinen sen välittömässä läheisyydessä Mäntsälän Isolammintiellä vuodesta 2008 palvelleen Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskuksen ja kolmas näiden rakennusten yhteenlaskettuihin bruttoneliömetreihin. Viimeisin luvuista, noin 160 000, paljastaa rakennusten lavapaikkojen määrän. Niistä hieman yli neljä kymmenestä löytyy uudesta Moreeni-logistiikkakeskuksesta. 

”Kokoluokkaa voi olla vaikea hahmottaa ilman sopivaa vertailukohtaa”, Tokmannin palveluksessa vuodesta 2018 työskennellyt Heimo arvioi. 

”Jo yksin Moreeni-logistiikkakeskuksemme tarjoaa tilaa lähes kolmen eduskunnan päärakennuksen tai kahdeksisen jalkapallokentän verran. Kun mukaan lasketaan noin 15-vuotias hallinto- ja logistiikkakeskuksemme, voi kokonaisuuttamme verrata esimerkiksi lähemmäs seitsemään eduskunnan päärakennukseen tai noin 18:aan jalkapallokenttään. Tilaa siis todella on”, hän havainnollistaa. 

Ja kun tilaa on, sitä halutaan myös käyttää. Moreeniin siirrettiin tuotteita Tokmannin käyttämistä ulkoisista vuokravarastoista ensimmäisen kerran kuluvan vuoden huhtikuussa, ja konttien purkaminen alkoi heinäkuussa. Lisäksi syksyllä aloitettiin eurooppalaisten tuontikuormien vastaanotto Moreeniin. 

”Tämänhetkinen arviomme on, että Mäntsälässä sijaitsevat kaksi logistiikkakeskustamme tulevat ottamaan vastaan noin 13 000 rekkalastillista tuotteita vuodessa”, Heimo kertoo. 

”Myymälöihimme toimitettavien tuotteiden keräilyn aloitamme Moreenissa maaliskuussa. Jatkossa arviolta noin 60 % myymälätoimituksestamme lähtee uudesta logistiikkakeskuksestamme. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi elintarvikkeet sekä siivous- ja hygieniatuotteet. Isolammintien logistiikkakeskukseemme puolestaan jää verkkokauppatoimintomme ja varastoitavaksi esimerkiksi eri sesonkien tuotteita”, hän lisää. 

Tokmanni-konserni selvittää automaation tarjoamia mahdollisuuksia toimintansa kehittämisessä ja tehostamisessa. Tällä hetkellä yhtiö kartoittaa erilaisia automaatioratkaisuja ja arvioi niiden soveltuvuutta. 

Tokmanni-konsernin Mäntsälässä sijaitsevat hallinto- ja logistiikkakeskus (kuvassa etualalla) ja uusi Moreeni-logistiikkakeskus (taka-alalla) muodostavat yhtiölle tärkeän, peräti noin 130 000 bruttoneliömetrin laajuisen hallinto- ja logistiikkakokonaisuuden.

Tokmannille sopiva sijainti

Uuden Moreeni-logistiikkakeskuksen valmistuminen keskittää Tokmanni-konsernin logistiikkatoimintoja entistäkin vahvemmin Mäntsälään. Se sopii yhtiölle mainiosti, Heimo kertoo. 

”Olemme olleet monin tavoin todella tyytyväisiä Mäntsälään. Kunta sijaitsee logistisesti erittäin suotuisasti suhteessa Suomen-myymäläverkostoomme, valtatie 4:ään ja Vuosaaren satamaan. Myös pääkaupunkiseutu samoin kuin esimerkiksi Lahti, Järvenpää, Porvoo, Hyvinkää ja Riihimäki ovat työssäkäynnin kannalta riittävän lähellä”, Heimo kertoo. 

”Lisäksi kun meillä on nyt kaksi tilavaa, modernia logistiikkakeskusta käytännössä vierekkäin, työntekijät voivat tarvittaessa siirtyä joustavasti eri työpisteiden välillä”, hän lisää.

Tokmanni uudessa Moreeni-logistiikkakeskuksessa on tilaa lähemmäs kolmen eduskunnan päärakennuksen tai kahdeksisen jalkapallokentän verran. Moreenissa on myös fiksuja energiaratkaisuja: esimerkiksi lämmityksessä hyödynnetään nykyaikaista, kaukolämpöä ja ilma-vesilämpöpumppuja yhdistävää hybriditekniikkaa.

Ripeästi edennyt ja monin tavoin onnistunut rakennusprojekti

Tokmanni-konsernin Moreeni-logistiikkakeskuksen rakennushanke käynnistyi suunnittelulla vuonna 2021. Rakennustöihin päästiin helmikuussa 2022. Rakentaminen eteni alusta alkaen vauhdilla, ja rakennus valmistui lopulta jo kuluvan vuoden marraskuussa, peräti puoli vuotta alkuperäistä aikataulua edellä. 

Moreenin valmistuminen suunniteltua ripeämmin ja kustannusraameissa on nykyhetken haastavassa toimintaympäristössä erittäin hieno suoritus, Harri Koponen kertoo. Hän on Tokmannin myymäläverkostosta ja konseptista vastaava johtaja ja vastannut Tokmannilla myös Moreeni-projektista. 

”Olemme tyytyväisiä lopputulokseen sekä aikataulun ja kustannusennusteiden pitävyyteen. Moreenin pää- ja rakennesuunnittelijana on toiminut arkkitehti SAFA Jouni Saarinen ja projektiarkkitehtina Tuukka Rautavirta A1 Arkkitehdit Oy:stä. Projektinjohtourakoitsijana on toiminut Fira Oy ja rakennuttajakonsulttina Henri Räikkönen Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:stä.” 

Erityisen suuren kiitoksen Koponen haluaa antaa Mäntsälän kunnalle, joka on monin tavoin auttanut ja sujuvoittanut Moreeni-investoinnin toteutumista Mäntsälän Kapulin alueelle. 

Mäntsälän Kapuliin valmistunut 55 000 neliön Moreeni-logistiikkakeskus on koko rakennusajan työllistänyt Mäntsälässä keskimäärin sata rakentajaa. Näin ollen Moreenin rakentamisen työllistämisvaikutus rakennustyömaalla on ollut noin 160 henkilötyövuotta. Moreenin työllistämisvaikutusta lisää rakennustyömaan ulkopuolella tehty työ, kuten suunnittelu- ja tarvikevalmistustyö. 

Tokmanni valmistelee Moreeni-logistiikkakeskuksen myyntiä ja sen takaisin vuokraamista pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Myyntihetken on arvioitu ajoittuvan kuluvan vuoden joulukuulle. 

Moreenista löytyy myös Suomen suurin kattoasenteinen aurinkovoimalakokonaisuus. Teholtaan peräti 1,7 MWp:n kokoinen, noin 4 000 aurinkopaneelia käsittävä voimalakokonaisuus tuottaa uusiutuvaa energiaa arviolta noin 1,4 GWh vuodessa, eli noin 700 pienen kerrostaloasunnon vuosittaisen sähkönkulutuksen (2 000 kWh/vuosi) verran. Kuva: Solarigo Systems Oy

Suuri huomio ympäristövaikutuksissa ja energiankulutuksessa

Tokmanni-konsernin uudessa logistiikkakeskuksessa on kiinnitetty erittäin paljon huomiota paitsi rakentamisen myös käytön aikaisiin ympäristövaikutuksiin. 

Rakennustöitä suunniteltiin ja toteutettiin BREEAM-ympäristösertifioinnin kriteerien ”Very Good” -tasoa noudattaen. Sertifiointilaajuuteen kuuluu koko rakennus sisäpintoja ja ulkoalueita myöten. BREEAM-sertifiointijärjestelmällä arvioidaan tilojen, rakennusten ja alueiden ympäristöominaisuuksia sekä rakentamisen aikaisia vastuullisia käytäntöjä.

”Uuden logistiikkakeskuksemme lämmityksessä hyödynnetään nykyaikaista, kaukolämpöä ja ilma-vesilämpöpumppuja yhdistävää hybriditekniikkaa. Ilma-vesilämpöpumppujen lämmöntuotanto riittää kattamaan arviolta noin 70 prosenttia rakennuksemme vuotuisesta lämmöntarpeesta”, Koponen kertoo. 

Moreeniin on asennettu myös Suomen suurin kattoasenteinen aurinkovoimalakokonaisuus. Tokmannin pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, kotimaisen Solarigo Systems Oy:n asentama, kahdesta itsenäisestä aurinkovoimalasta koostuva aurinkovoimalakokonaisuus käsittää noin 4 000 aurinkopaneelia. Ne riittävät peittämään arviolta reilun kahden jalkapallokentän kokoisen alueen Moreenin katolta. Teholtaan 1,7 MWp:n kokoinen aurinkovoimalakokonaisuus on suunniteltu tuottamaan aurinkosähköä noin 1,4 GWh vuodessa. Tämä määrä sähköä riittäisi kattamaan esimerkiksi yli 700 pienen kerrostaloasunnon vuosittaisen sähkönkulutuksen (2 000 kWh/vuosi). CO2-päästöjä voimalakokonaisuus vähentää arviolta 107,8 tonnia vuosittain.

Itse tuotetun aurinkosähkön ohella kaikki ostosähkö on Moreenissa päästötöntä sähköä. 

Viihtyisiä tiloja ja nykyaikaisia työvälineitä halpakaupan ammattilaisille

Tokmannilaiset arvostavat mukavia työskentelyolosuhteita ja toimivia, käyttötarkoitukseensa sopivia työvälineitä. Tähän panostetaan myös Moreeni-logistiikkakeskuksessa, Heimo lupaa.

”Moreenista meiltä löytyy uutuuttaan kiiltelevien työ- ja taukotilojen ohella esimerkiksi Toyotan toimittamia nykyaikaisia hyllyratkaisuja ja sähkökäyttöisiä trukkeja. Työarkea helpottaa myös Moreeniin saapuvien rekkojen ohjausjärjestelmä. Sen avulla rekkojen nuppeihin voidaan välittää tietoa oikeista ovista ilman, että kuljettajien tarvitsee pysähtyä kyselemään ohjeita rahtitoimistosta.” 

”Pieni, mutta huomionarvoinen seikka on myös Moreenin lattia. Se on juuri sellainen kuin erinomaisen lattian varastossa tulisikin olla: hiljainen, tasainen ja kaikin tavoin huomaamaton.”

Viihtyisyyttä ja arjen sujuvuutta Moreeniin tarjoaa moderni, isoin ikkunoin varustettu henkilöstöravintola ja sen yhteyteen sijoitettu, noin kymmenen metrin korkeuteen rakennettu ulkoterassi. Ravintolan ensimmäinen lounaskattaus ajoittunee ensi vuoden maaliskuulle. 

Tokmannin hallinto- ja logistiikkakeskittymässä Mäntsälässä tulee Moreenin myötä työskentelemään sesongista riippuen noin 400–500 logistiikkatyöntekijää, mikä tarkoittaa noin sadan henkilön lisäystä nykyisestä. Jo tällä hetkellä Moreenissa ahkeroi kymmeniä työntekijöitä. Yhteensä Tokmanni työllistää Mäntsälässä tälläkin hetkellä noin 600 työntekijää. Heidän joukossaan on esimerkiksi logistiikan, hankinnan, taloushallinnon, markkinoinnin ja IT-alan ammattilaisia.

Powder-Trans ottaa käyttöön uuden tyhjiöperävaunun

Powder-Trans ottaa vuoden 2024 alussa käyttöön täysin uudenlaisen, erikoisrakenteisen säiliönsä ansiosta alipainetta kestävän tyhjiöperävaunun. Uusi perävaunu mahdollistaa sekä lastin imemisen säiliöstä alipaineella sekä puhaltamisen säiliöön.

Valtaosa markkinoilla käytettävistä jauhekuljetussäiliöistä tyhjennetään paineella ja täytetään puhaltamalla paineella tai muuten täyttämällä kuormattavat aineet säiliöön. Tavanomaiset sekä alta purkaavat että kippaavat säiliöt kestävät ainoastaan ylipainetta. Powder-Trans laajentaa uudella trailerillaan tarjontaansa.

Nyt lasti voidaan tarvittaessa imeä alipaineella perävaunuun ja esimerkiksi sen jälkeen puhaltaa siiloon. Tämä vaihtoehto on melko harvinainen, mutta tällaiselle palvelulle on kysyntää, ja Powder-Trans voi nyt uuden tyhjiöperävaununsa ansiosta vastata tähän tarpeeseen ensi vuoden alusta alkaen.

Sen lisäksi, että uusi tyhjiöperävaunu täyttää asiakkaiden erikoistarpeet, se on yksi esimerkki Powder-Transin panostuksista ympäristöystävällisiin ratkaisuihin toiminnassaan. Uusi traileri vastaa lisääntyneeseen tarpeeseen kierrättää materiaalia ja minimoida sen hukkakäyttöä. Powder-Transin tyhjiöperävaunu eroaa tavallisista imuautoista, koska se on täydellisesti puhdistettavissa kuljetusten välillä ja sopii siksi useimpiin kuljetuksiin hiekasta ja kalkista muovituotteisiin. Se tekee ajoneuvosta ainutlaatuisen.

Erikoisvalmisteisen, uuden tyhjiöperävaunun on valmistanut saksalainen Feldbinder. Perävaunu kestää lisävahvisteiden ansiosta alipainetta. Muilta osin on kyse erikoistekniikasta ja -varustelusta. Ajoneuvossa on paljon erilaisia suodattimia ja erilainen kompressori sekä muita varusteita, jotka mahdollistavat sekä puhallus- että imutoiminnot.

Ajoneuvokanta täydentyy myös uudella optimoidulla moniosastoisella ajoneuvolla

Powder-Trans on vuoden 2023 alusta alkaen lisännyt moniosastoisten jauhekuljetusajoneuvojensa määrää Ruotsissa. Uusi ajoneuvoyhdistelmä mahdollistaa sekä joustavammat että ympäristöystävällisemmät kuljetukset.

Powder-Trans voi uuden ajoneuvoyhdistelmän ansiosta tarjota entistä joustavammin asiakkailleen myös pienempien lastien ja volyymien kuljetuspalveluja. Kun säiliövaunussa ja autossa on useampia osastoja, Powder-Trans voi lastata ja kuljettaa useampia pieniä toimituksia samalla kertaa tai eri asiakkaille tai asiakkailta reitin varrella, jolloin säästetään aikaa ja resursseja.

Moniosastoiset ajoneuvot merkitsevät asiakkaille suurempaa joustoa, koska kuljetus voi käsittää pienempiä eriä eri materiaaleja tai saman tuotteen erilaatuisia eriä, jotka on erotettava toisistaan. Kaikki tehdään yhdellä ja samalla ajoneuvoyhdistelmällä, vaikka toimitukset noudetaan tai viedään yhdelle tai useammalle asiakkaalle.

Ajoneuvoyhdistelmä on varustettu vaakajärjestelmällä ja kuormien lastaus- ja purkutoimenpiteiden kauko-ohjauksella.

Powder-Transilla on jo ennestään joitakin moniosastoisia ajoneuvoja Ruotsissa, mutta uudessa ajoneuvoyhdistelmässä on useampia osastoja ja kaikenkattava vaakajärjestelmä. Ruotsissa nyt käyttöön otettava uusi ajoneuvoyhdistelmä lisää kuljetuskapasiteettia ja laajentaa palveluvalikoimaa entisestään

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...