Euroopan komissio ehdotti mitta- ja massadirektiivin uudistamista heinäkuussa 2023. Ehdotuksessaan komissio kieltäisi nykyisin sallitun rajat ylittävän liikenteen pitkillä ja painavilla yhdistelmillä. Parlamentin liikennevaliokunta TRAN muodosti kuitenkin kokouksessaan 14.2.2024 direktiiviehdotukseen kantansa, jonka mukaan rajat ylittävä liikenne olisi jatkossakin mahdollista myös pitkillä ja painavilla yhdistelmillä.

Euroopan komission kesällä 2023 laatima direktiiviehdotus johtaisi toteutuessaan tilanteisiin, joissa esimerkiksi 4,4 metriä korkealla tukkirekalla saisi liikennöidä sekä Suomessa että Ruotsissa, mutta maiden välistä rajaa sillä ei kuitenkaan saisi ylittää. Rajat ylittävään liikenteeseen komission direktiiviehdotus rajaisi enimmäiskorkeudeksi 4,0 metriä. 

Euroopan parlamentin liikennevaliokunta äänesti 14.2.2024 kannastaan rekkojen enimmäismittoja ja -massoja määrittelevään mitta- ja massadirektiiviin, joka on osa EU:n vihreää rahtipakettia. Valiokunta hyväksyi kantansa äänin 26 puolesta, 11 vastaan, 1 tyhjä. Europarlamentaarikko Elsi Katainen (kesk./Renew Europe) toimii direktiivissä ryhmänsä neuvottelijana ja kertoo olevansa tyytyväinen valiokunnan kantaan.

On erinomaista, että ajamani kirjaus jättirekkaliikenteen jatkumisesta Ruotsin ja Suomen välillä nykyisellään on mukana liikennevaliokunnan kannassa. Jättirekat ovat tehokas ja ympäristöystävällinen kuljetusmuoto pitkien välimatkojen Pohjolassa ja on tärkeää, että nämä erityispiirteet huomioidaan myös EU-tasolla. Komission alkuperäisessä ehdotuksessa oli kohtuuttomia rajoituksia, jotka on nyt liikennevaliokunnan kannassa korjattu. Monet kuljetusyrittäjät ovat viime vuosina tehneet suuria kalustoinvestointeja juurikin jättirekkoihin, joten olisi kohtuutonta vaatia muutoksia tässä kohtaa lyhyellä aikataululla”, Katainen kertoo äänestyksen jälkeen.

Mitta- ja massadirektiivin uudelleentarkastelun tarkoituksena on harmonisoida ja tehostaa EU:n kuljetuksia sekä parantaa tieturvallisuutta ja vähentää päästöjä. Aloite kannustaa raskaan liikenteen sähköistymiseen, energiatehokkaisiin ratkaisuihin sekä intermodaalikuljetusten lisäämiseen. Tällä hetkellä yli kolme neljäsosaa tavaraliikenteestä EU:ssa kulkee kumipyörillä ja raskas liikenne tuottaa noin 28 prosenttia tieliikenteen päästöistä.

”EU:n siirtyessä kohti hiilineutraaliutta myös raskaalta liikenteeltä vaaditaan panostuksia päästövähennyksiin. On tärkeää, että tässä otetaan kaikki toimivat ratkaisut huomioon. Suomessa on loistavaa osaamista esimerkiksi biokaasun saralla, jonka potentiaali tulee realisoida. Jättirekoilla on rooli tiekuljetusten viherryttämisessä ja samalla ne auttavat myös kuljettajapulaan, kun kerralla voidaan kuljettaa suurempi määrä rahtia”, Katainen linjaa.

Euroopan parlamentin on määrä äänestää kannastaan direktiiviin maaliskuun täysistunnossa. Kolmikantaneuvottelut lopullisesta lainsäädännöstä Euroopan komission ja jäsenmaiden neuvoston kanssa jää seuraavan parlamentin vastuulle ensi kesäkuun EU-vaalien jälkeen.