Storemen Logistics kuuluu edelläkulkijoihin kuljetuskaluston sähköistämisessä. Yritys otti reilu vuosi sitten käyttöön Suomen ensimmäisen sarjavalmisteisen täyssähköisen Volvo-jakeluauton ja alkuvuonna 2023 se alkaa liikennöidä ensimmäisellä Suomeen toimitettavalla raskaalla Volvo sähkökuorma-autolla.

Sopimuskuljetuksia hoitavan Storemen Logisticsin toiminnassa vihreät arvot on päätetty näyttää konkreettisina tekoina. Yrityksen kalustosta yli 30 % on sähkö- ja kaasukuorma-autoja. Toiminta on jo nyt hiilineutraalia ja tavoitteena on fossiilivapaus vuoteen 2030 mennessä.   

”Meillä on ollut käytössä viime syksystä lähtien Volvon täyssähköinen jakeluauto ja kokemukset siitä ovat olleet hyvin positiivisia. Kuljettajat, jotka sillä ovat ajaneet, eivät enää haluaisi siirtyä takaisin polttomoottoriautoon”, Storemen Logisticsin toimitusjohtaja Jari Jokinen kertoo. 

”Olemme erittäin iloisia kumppanuudestamme Storemen Logisticsin kanssa. Yhdessä voimme osoittaa, että sähkökuorma-autot ovat toteuttamiskelpoinen ratkaisu jo tänään. Uskon, että tämä rohkaisee monia muita asiakkaita ottamaan ensimmäisen askeleen omalla matkallaan kohti sähköisiä kuljetusratkaisuja”, Volvo Finlandin toimitusjohtaja Magnus Björklund kertoo. 

Alkuvuoden 2023 aikana Storemen Logisticsille luovutettava raskas, kokonaispainoltaan 44 tonnin Volvo FM 4×2 -täyssähkökuorma-auto tulee liikennöimään Uudenmaan alueella. Se kuljettaa tavaraa terminaalilta keskusliikkeisiin kahdessa vuorossa. Autoa ladataan sekä yön aikana terminaalilla että vuorojen välissä.  

Sähkökuorma-autot mahdollistavat operoinnin paikallispäästöttömästi ilman meluhaittoja. Kestävän kehityksen kasvavat vaatimukset luovat myös kuljetusyrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ja asiakkaat ovat alkaneet edellyttää ympäristöystävällisempää kalustoa.

”Storemen Logistics on yksi Suomen johtavista ympäristö- ja vastuullisuusasiat huomioon ottavista kuljetusyrityksistä. Meillä on takana pitkä kumppanuus Volvo Trucksin kanssa ja näemme, että Volvo pystyy tukemaan meitä parhaiten matkalla kohti fossiilittomuustavoitteitamme. Kestävän kehityksen kasvavat vaatimukset näkyvät jo tarjouspyynnöissä ja ensimmäiset asiakkaat ovat alkaneet vaatia ympäristöystävällisempiä kuljetuksia”, Jari Jokinen sanoo.

Edellinen artikkeliKomissio ehdottaa Euro 7 -normeja
Seuraava artikkeliHailuodon kiinteä yhteys -hankkeen rakentamisen valmistelu etenee