Vuonna 2020 esitellyn vetykäyttöisen Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton ensimmäiset, Immendingenin uudessa testikeskuksessa ajettavat testit käynnistyivät huhtikuussa, ja suunnitelmien mukaan ohjelma laajenee maantietesteihin jo loppuvuoden aikana. Asiakastestit käynnistyvät vuonna 2023, ja asiakastoimitukset on määrä aloittaa vuonna 2027.

Daimler Trucks aikoo hyödyntää vetypolttokennoja pitkän matkan raskaiden kuljetusten puhtaana polttoaineena. Tavoitteena on jopa 1000 kilometrin yhtämittainen toimintamatka ilman välitankkauksia.

”Haluamme tarjota asiakkaillemme parhaat paikallisesti CO2-neutraalit kuorma-automallit. Käyttökohteesta ja tehtävästä riippuen niiden sähköistäminen perustuu joko ladattavaan akku- tai polttokennoteknologiaan. Juuri nyt etenemme tuotekehityksessämme täysin aikataulussa. Olen erityisen tyytyväinen siitä, että GenH2 -kuorma-automme kaiken kattava ja tiukka testiohjelma on saatu menestyksekkäästi käyntiin”, Daimler Truckin toimitusjohtaja Martin Daum sanoo.

”Vetypolttokennot ovat välttämätön osa tulevaisuuden hiilineutraaleja pitkiä kuljetusketjuja. Tämän ovat vahvistaneet myös monet yhteistyökumppanimme, joiden kanssa teemme hartiavoimin työtä kaupallistaaksemme vetyteknologian sarjatuotantoon. Oikea hetki on juuri nyt, sillä sekä kansallisesti että Euroopan laajuisesti vallitsee vahva poliittinen tuki niin sanotun vihreän vedyn infrastruktuurin rakentamiselle”, Daum lisää.

Voimanlähteenä on cellcentric-kaksoispolttokenno

Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-auton ja sen komponenttien kestävyys- ja toimintavaatimukset ovat yhtä tiukat kuin nykyisellä Mercedes-Benz Actrosilla. Vetykuorma-auton on kestettävä 1,2 miljoonan kilometrin ajomäärä, joka vastaa noin 25 000 käyttötuntia kymmenen vuoden aikana. Vetykuorma-autossa käytetään lisäksi kokonaan uusia komponentteja, joiden tuotekehityksessä on huomioitava vaativien ajoreittien ja raskaiden hyötykuormien asettamat vaatimukset muun muassa tiestöstä aiheutuvan tärinän suhteen. Tällaisia komponentteja ovat esimerkiksi itse polttokennot, koko sähköinen voimansiirtojärjestelmä sekä tukijärjestelmät kuten jäähdytysyksikkö. Siksi jo testien alkuvaiheessa hyödynnetään autoa, jossa on 25 tonnin kuorma. Kokonaispaino on noin 40 tonnia, joka vastaa GenH2:n sarjatuotantoversion suunniteltuja luokitusarvoja.

Daimler Truck suosii polttoaineen nestemäistä vetyä, jonka energiatiheys on merkittävästi korkeampi kuin kaasumaisella vedyllä. Tämän seurauksena polttoainetankit ovat huomattavasti pienemmät ja kevyemmät kuin siinä tapauksessa, että autoon tankattaisiin korkeapaineista vetykaasua. Pienemmät tankit myös lisäävät hyötykuormatilaa ja auton kuljetuskapasiteettia, ja nestemäinen vety takaa autolle pitkän toimintamatkan. Näiden tekijöiden yhteisvaikutuksesta GenH2-kuorma-auto sopii yhtä helposti kuin perinteinen dieselkuorma-auto myös monipäiväisiin ja ennalta vaikeasti suunniteltaviin kuljetustehtäviin.

Daimler aikoo esitellä ennen vuoden loppua uuden sukupolven polttoainesäiliöt, joita käytetään jatkossa GenH2:n käyttötesteissä. Tuotekehitys perustuu nestemäisen vedyn hyödyntämiseen, mutta väliaikaisena ratkaisuna GenH2:ssa käytetään polttoaineena myös vetykaasua. Tällä tavalla Daimler Truck haluaa osoittaa, että kumpikin vaihtoehto on teknisesti täysin hyödynnettävissä raskaan liikenteen polttoaineeksi.