Volvo esitteli sähkökonseptin raskaampiin autoihin

Jo aiemmin kaupunkiliikenteeseen suunnatun kuorma-autokaluston jatkoksi Volvo marssitti tänään julkisuuteen konseptimallistoa myös järeämmistä kuorma-autoista.

”Näemme suuria mahdollisuuksia raskaampien sähkökuorma-autojen käytössä maansiirrossa ja paikalliskuljetuksissa pitkällä tähtäimellä. Uusilla konseptiautoilla aiomme tutkia ja esitellä erilaisia ratkaisuja tulevaisuutta varten, sekä kuulostella kysyntää markkinoilla ja yhteiskunnassa. Jotta sähkökuorma-autojen kysyntä kasvaisi, täytyy latausverkostoa kasvattaa nopeasti, ja voimakkaampia taloudellisia myönnytyksiä pitää suunnata niille pioneeriyrityksille, jotka valitsevat ympäristö- ja ilmastoystävällisempää kalustoa”, kertoo Roger Alm, Volvo Trucksin toimitusjohtaja.

Volvolta kerrotaan, että myös raskaampien sähkökuorma-autojen etuina ovat pienemmän melutason ja täysin puuttuvien paikallispäästöjen tuomat hyödyt niin työmaatasolla kuin laajemminkin esimerkiksi koko kaupungin mittakaavassa. Lisäksi esimerkiksi melurajoitusalueilla näillä autoilla voidaan tehdä pidempää päivää tai poiketa normaaleista ajorajoitteista.

Vaikka sähkökuorma-autoista ei ehkä vielä olekaan pitkän linjan rahtiajoon, Volvolta muistutetaan myös lähikuljetusten tuovan säästöjä.

”Euroopassa ajetaan valtava määrä paikalliskuljetuksia niin, että auton keskisuorite on 80 000 kilometriä vuodessa. Tämä tarkoittaa sitä, että sähkökaluston lisätty käyttö toisi huomattavan ilmastohyödyn, mikäli sähkö on tuotettu fossiilivapaasti”, sanoo Lars Mårtensson, Volvo Trucksin ympäristö- ja kehitysjohtaja.

Volvo Trucks kertoo aloittavansa raskaampien sähkökuorma-autojen lanseerausprojektin valitsemalla ensin eurooppalaisia asiakkaita pilotoimaan käyttöä maansiirto- ja paikalliskuljetustehtävissä. Suurimittaisempi kaupallistaminen seuraa myöhemmin.

”Sähköistämisen nopeus riippuu useista tekijöistä. Toisaalta tarvitaan huomattavaa latausverkoston laajentamista, ja toisaalta taas täytyy varmistaa paikallisen sähkönjakeluverkon siirtokapasiteetti pidemmällä tähtäimellä. Myös taloudellisia myönnytyksiä tarvitaan, jotta kuljetusyritykset voivat investoida sähkökalustoon. Kuljetusten ostajat voivat puolestaan ottaa osaa tarjoamalla pidempiä sopimuksia ja olemalla valmiita maksamaan kestävämmästä kuljetustavasa. Monella kuljetusyrityksillä on hyvin ohut kate, joten jokaisen uuden hankinnan täytyy olla tuottava”, selittää Mårtensson.

Volvolta muistutetaan, että vaikka sähköasia onkin nyt voimakkaasti esillä, tehdään samaan aikaan myös jatkuvaa parannusta perinteisen polttomoottoritekniikan tehokkuuteen. Se kun tulee näyttelemään kuljetussektorin voimanlähteiden pääroolia vielä monta tulevaa vuotta.

”Nykypäivän kuorma-automoottorit ovat tehokkaita tapoja muuttaa monenlaisia polttoaineita, kuten dieseliä, nestemäistä biokaasua tai HVO:ta käyttöenergiaksi, ja tässä teknologiassa on vielä mahdollisuuksia jatkokehittelyynkin”, Mårtensson linjaa lopuksi.

Lisää Volvo Trucksin uusista konseptiautoista voit lukea vuoden 2020 ensimmäisestä Raskas Kalusto -lehden numerosta.

Betomikille uusi hybridipumi

Ruduksen betonitoimitukset ovat jatkossa mahdollista toimittaa normaalia ympäristöystävällisemmin, kun kalustovalikoima täydentyy alihankkija Betomik Oy:n uusimmalla hankinnalla, Suomen ensimmäisellä hybriditeknologiaa hyödyntävällä kuljetuspumppuautolla.

Uudella kuljetuspumpulla voidaan operoida koko valutapahtuma paikallispäästöttömästi, ympäristöä säästäen. Normaalitapaa ympäristöystävällisempi toimitus perustuu hybridikaluston toimintaan, joka mahdollistaa nykyaikaisen akkuteknologian avulla koneen käytön ilman polttomoottoriteknologiaa sähköhydraulisesti kaikissa työmaaolosuhteissa.

Uusi hybridipumi, MK28E Hybrid -kuljetuspumppu ”Magnum”, läpäisi katsastuksen marraskuun lopussa. Parhaillaan koneeseen tehdään viimeisiä varustelutoimenpiteitä ja kuljettajat sekä huoltohenkilöt koulutetaan, jonka jälkeen on neitsytmatkan aika.
Uusinta teknologiaa hyödyntävän kuljetuspumppuauton voi tilata sujuvasti Ruduksen palvelukeskuksen kautta, kuten normaalinkin pumppuauton, eikä koneen käyttäminen työmaaolosuhteissa vaadi työmaan osalta mitään erikoistoimenpiteitä. Hybridipumi kulkee pääosin Etelä-Suomen alueella, mutta sen saatavuutta myös muualle Suomeen voi tiedustella Ruduksen palvelukeskuksesta.

Suunta on oikea eli vääjäämättä kohti entistä ympäristötietoisempaa rakentamista. Asiakkaamme ja heidän asiakkaat jo vaativat kohteissaan ympäristöä kuormittavien asioiden vähentämistä tai poistamista ja me haluamme toiminnassamme vastata tähän”, sanoo Ruduksen Betoni- ja kivimateriaalit -toimialajohtaja Mikko Vasama.

MK28E -plug-in-hybridi on Cifan ENERGYA-sarjan uutuus. Sarjan näkökulmana on alentaa polttoaineen kulutusta, saastuttamista sekä melua. Perinteinen hydraulijärjestelmä on korvattu sähköisellä vaihteistolla, joka mahdollistaa rummun pyörittämisen, puomin liikuttelun, tukijalkojen ajamisen sekä pumppausyksikön käytön autoalustan polttomoottorin ollessa sammutettuna. Näin kone ei tuota pakokaasuja ja käytön ääni on normaalia huomattavasti matalampi.

Kuljetuspumppu ”Magnum” hoitaa sähköisesti nämä toiminnot:

  • Pyörintäsäiliö
  • Tukijalat
  • Puomin ajo
  • Pumppaus
  • Pesulaitteisto

Rudukselta ja Betomikilta kerrotaan lopuksi, että rakentaminen on kokonaisuudessaan siirtymässä kohti ympäristöystävällisempää toimintaa, ja yritykset haluavat olla esimerkiksi tämänkaltaisella hankinnalla mukana tässä kehityksessä.

Limetec hakeutui konkurssiin

Vuonna 1994 perustettu kuorma-autojen perävaunuja ja päällirakenteita Kokkolassa valmistava Limetec on jättänyt konkurssihakemuksen käräjäoikeuteen maanantaina 2.12.

Yrityksessä on työskennellyt viimeisimpien tietojen mukaan noin 70 työntekijää, ja tehdas on valmistanut noin 250 kuljetusyksikköä ja noin 100 dollyä vuodessa. Viimeisimmän päättyneen tilikauden (12/2018) tulos oli 1,1 miljoonaa tappiollinen ja liikevaihto 11,6 miljoonaa euroa.

Limetec on osa kuljetuskonserni Ahola Transportia, ja suurin menekki tuotteille on ollut Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Aiheesta uutisoi ensimmäisenä YLE.

Scanialta 9-litrainen ED95-bioetanolimoottori

Scania esittelee uuden 280 hevosvoiman ED95-moottorin, joka laajentaa Scanian ympäristöystävällisten ratkaisujen valikoimaa. Kyseessä on viisisylinterinen, 9-litrainen Euro 6 -rivimoottori, jossa on XPI-ruiskutusjärjestelmä ja SCR. Scanialta kerrrotaan, että bioetanolilla voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät hiilidioksidipäästöt, käytetyn polttoaineen mukaan, ja Scanian uuden tehokkaan moottorin ansiosta entistä useampi kuorma-auto voidaan tehdä fossiilittomaksi. 

Uusi moottori on aiemman 13-litraisen ja 410-hevosvoimaisen moottorin sisarmalli. Scanian bioetanolimoottorit toimivat diesel-periaatteella ja ne ovat valmistajansa mukaan tunnettuja ajettavuudestaan. Scanialta muistutetaan, että etanoli eri muodoissaan on maailman eniten käytetty uusiutuva polttoaine. Sitä tuotetaan paljon ja kuorma-auton käyttäjät voivat sen avulla saavuttaa merkittäviä hiilidioksidivähennyksiä nopeasti, edullisesti ja helposti.   

Uusi 9-litrainen bioetanolimoottori soveltuu hyvin monenlaisiin käyttökohteisiin ja erityisesti kaupunkiympäristöön. Se tuottaa 280 hevosvoimaa ja 1 400 Nm vääntöä jo 1 000 kierroksella minuutissa – lukemat ovat tyypillisiä Scanian matalien kierrosten filosofian mukaan kehitetyille moottoreille. Moottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa ja SCR-järjestelmää päästöjen vähentämiseksi.

”Tämä on älykäs lisä Scanian valikoimaan markkinoilla, joissa etanolia on saatavilla”, sanoo Scanian kuorma-autotoimintojen uusien tekniikoiden johtaja Anders Lampinen. ”Etanolipolttoainetta on suhteellisen helppo valmistaa erilaisista raaka-aineista, ja sen varastointi ja jakelu eivät eroa dieselpolttoaineesta. Kun tähän lisätään mahdollisuus pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 % vain pienellä lisäkustannuksella, on selvää, miksi asiakkaidemme kiinnostus ED95-moottoreita kohtaan kasvaa.”   

Uudessa moottorissa on muuttuvageometrinen turboahdin ja aikaisempia versioita parempi puristussuhde, mikä tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta. Moottori voidaan tilata Scanian kaikkiin ohjaamosarjoihin (L, P, G, R ja S), ja siihen voidaan yhdistää automaattinen tai manuaalinen vaihteisto ja Scanian hidastin. Polttoainesäiliöitä on tarjolla neljä erilaista, joista suurimman käyttötilavuus on 588 litraa. ED95-seoksessa on 95 prosenttia etanolia ja 5 prosenttia lisäaineita, jotka parantavat sytytystä ja voitelua. 

”Liikennöitsijät ovat huomanneet, että ED95:n avulla on helppo parantaa kokonaiskäyttötaloutta ja samalla pienentää toiminnan ympäristövaikutusta nopeasti”, sanoo Lampinen. ”Etanolia on helppo käsitellä ja se toimii erittäin hyvin kuorma-autoissamme.”

Raskas Kalusto 8/2019

Vuoden ja vuosikymmenen viimeinen Raskas Kalusto -lehti lähtee liikenteeseen laajalla aihevalikoimalla, kuten aina. Kannessa päivystää Juha Korpivaara Oy:n uusi Actros, joka tilattiin uusilla kuljettajan toimintaa helpottavilla varusteilla, kuten esimerkiksi kamerapeileillä. Lisäksi käymme tutustumassa Hakevelhojen toimintaan, Hyvinkään Betonin uuteen Scaniaan, J-M Kinnunen Oy:n Sisu-rivistöön, Aution kahdeksanakseliseen Actros-sorapuolikkaaseen, Kullaan WinNovan puuautokoulutukseen ja Havi Logsiticsin uusiin kaasu-Scanioihin. Tapaamme myös Mersu-myyjä Pulkkisen Kuopiosta, vierailemme Volvon maansiirtotapahtumassa, Jyväskylän Sisupäivässä, ja kartoitamme sekä neljä heti ajoon valmista maansiirto-Scaniaa, kuin myös Scanian uuden 540-hevosvoimaisen kuutoskoneen menohalut. Schwing Stetter -betonipumppukin tulee tutuksi, ja ulkomaankomennusta haetaan peräti Newfoundlandista saakka, joskin myös Lopikin Nog Harder -näyttely otetaan haltuun.

Kalusto ja ihmiset

08 Uutta oppimassa

Kuljetusliike Juha Korpivaara Oy:n uusi Actros.

22 Metsähaketta hakemassa

Hakevelhot Oy:n Volvolla lämpöenergian ajossa. 

28 Oranssi kuin Hyvinkään Betonin Scania

Autot uudistuvat, värit pysyvät.

34 Maata kotimaisilla

Koneurakointi J-M Kinnunen Oy ajaa Sisuilla. 

44 41 tonnia – yhdellä kippauksella

Autio Oy:n kahdeksanakselinen sorapuolikas. 

68 Maanläheistä myyntityötä

Jukka Pulkkinen myy Mersuja Kuopiossa. 

74 Ammattia oppimassa

Kullaalla koulutetaan puukuskeja.

78 Villissä pohjolassa?

Newfoundlandissa sää on liikennettä hurjempaa.

Koeajot ja esittelyt

38 Mustat maansiirtäjät

Neljä Scaniaa valmiina maanajoon. 

50 Monttupäivä

Volvon maansiirtomallisto hiekkalaatikolla.

54 Kasia kiusaamaan

Scanian uusi 540-hevosvoimainen kuutonen.

60 Korkean tason betonipumppausta

Schwing Stetter S 43 SX III.

64 Puhtaammin purilaisia

HAVI Logistics siirtyi isosti kaasuun.

84 Sisulla Sisä-Suomessa

Jyväskylässä järjestettiin Sisupäivä.

86 Ei suurin, vaan tasokkain

Nog Harder 2019, Lopik.   

Vakiopalstat

14 Uutiskuljetus

90 Seuraavassa numerossa

Scania muuttaa S-sarjan mallinimikettä – taustalla ”Ässä-Mersu”

Scania muuttaa uusien S-sarjan kuorma-autojen mallinimikettä. Esimerkiksi entisen S 450 -merkinnän korvaa 450 S, toisin sanoen ensin tulee hevosvoimamerkintä ja sen jälkeen S-kirjain. Käänteinen nimeämisjärjestys koskee vain makuuohjaamoita, joissa on tasainen lattia. Muutoksen syynä on Daimler AG: n, Mercedes-Benzin emoyhtiön kanssa tehty sopimus.

Scanian nykyinen tapa nimetä kuorma-autot ohjaamosarjan ja moottorin tehon perusteella otettiin käyttöön jo vuonna 2004 Scanian PGR-sarjan esittelyn yhteydessä. S-sarjan uudentyyppinen mallinimike, jossa hevosvoimat ilmoitetaan ensin, otetaan käyttöön joulukuun alusta tilattavissa S-sarjan kuorma-autoissa, eikä se vaikuta ennen joulukuuta tilattuihin S-sarjan autoihin.

”Muutoksen myötä täytämme Daimlerin kanssa tehdyn sopimuksen”, sanoo Scania Trucksin johtaja Alexander Vlaskamp. ”Scania on erittäin tarkka tuotemerkkien suojelemisesta ja ymmärrämme muutostoiveen, koska Daimlerilla on pitkäaikainen S-luokan henkilöautohistoria.”

SuperMax-Scaniat myyntiin

Scania Suomi Oy:n Jyväskylän toimipisteellä on valmistettu päällirakenteita Scania-ajoneuvojen alustoille jo vuodesta 2010 alkaen. Joulukuun alusta Scania alkaa myydä valmiita Scania SuperMax -autoja. Ensimmäisessä vaiheessa markkinoille tulevat Scania SuperMax -puuauto ja Scania SuperMax -koukkuauto.

Scania SuperMax on uusi tuotemerkki, jonka alla Scanian Jyväskylän toimipisteessä aletaan valmistaa heti töihin valmiita puu- ja koukkuautoja. Autojen päällirakenteet valmistetaan kokonaan Suomessa ja päällirakenteisiin käytetään Scanian tuotannossa kehitettyjä komponentteja. Ajoneuvoihin asennettavat varusteet, kuten lisävalot, välähdysmajakat ja työkalulaatikot ovat Scanian lisävarustevalikoiman tuotteita.

”Scania Suomi Oy:n Jyväskylän toimipisteellä on hyvät tilat päällirakentamiseen. Toimipisteen sijainti on keskeinen ja rakentamiseen on kertynyt hyvä kokemus vaativimmistakin projekteista. Puolustusvoimille tehtyjen toimitusten avulla olemme voineet kehittää itsellemme tehokkaat toimintamallit ja henkilöstön osaamisen, joka soveltuu erinomaisesti myös normaaleihin asiakastoimituksiin”, kertoo Scanian päällirakennetoimintojen myyntipäällikkö Jussi Flinkman.

Ensimmäisessä vaiheessa Scania SuperMax -ajoneuvoihin kuuluvat valmis SuperMax -puuauto ja -koukkuauto. Päällirakennettavat alustat ovat uusia 3- tai 4-akselisia ja varusteltu asiakkaan toiveiden mukaan. Ajoneuvoihin on valittavissa kaikki Scanian ohjaamo- ja moottorivaihtoehdot. Kaikki päällirakenteen osat perustuvat Scanian moduuliajatteluun ja standardiratkaisuihin. Päällirakenteiden komponentit löytyvät valmiina varastosta jo ennen alustan saapumista Jyväskylään ja valmiin ajoneuvon toimitus on suoraviivainen ja nopea.

Scania Finans Ab on laatinut Scania SuperMax -autoille joustavat rahoitusvaihtoehdot. Lisäksi kaikille SuperMax-autoille on saatavissa koko ajoneuvon kattava huolto- ja korjaussopimus.

”Scania SuperMax -ajoneuvojen myynti aloitetaan Suomessa 1. joulukuuta. Scania SuperMax -auton voi ostaa keneltä tahansa Scania-automyyjältä Suomessa. Meillä on valmiit toimintamallit SuperMax-autojen myyntiin. Myynti, rahoitus, huolto- ja korjaus hoidetaan kaikki Scanian organisaatiossa. Asiakas saa nopeasti laadukkaan kokonaisuuden, jolla on vielä erinomainen jälleenmyyntiarvo käytettynä. Scanian huippulaatu kattaa koko ajoneuvon palveluineen kaikkineen”, kertoo myyntijohtaja Seppo Hallikainen.

Lapin Kumi laajentaa Lahteen

Lappilainen perheyritys Lapin Kumi Oy vahvistaa otettaan Etelä-Suomen rengaskaupasta ostamalla lahtelaisen Rengastoppi Oy:n liiketoiminnan. Rovaniemeltä lähtöisin oleva Lapin Kumi Oy jatkaa voimakasta kasvua, sillä jo aiemmin 2010-luvulla yritys on laajentanut renkaiden ja rengasalan palvelujen myynnin Ouluun, Jyväskylään ja Kuopioon.  Lahdesta tulee Lapin Kumi Oy:n yhdeksäs toimipiste. 

”Maantieteellisesti Lahti sopii meidän kasvustrategiaamme loistavasti.  Rengastoppi Oy on hienosti hoidettu ja maineikas perheyritys. Heillä on vuosikymmenien mukanaan tuoma vankka ammatti osaaminen”, sanoo Lapin Kumi Oy:n toimitusjohtaja – tai omien sanojensa mukaan mieluummin rengaskauppiaan nimikettä käyttävä Ville Ruokanen.

Lahden Renkomäessä toimiva Rengastoppi Oy on perustettu 1979, ja yhtiön palveluksessa on 16 työntekijää. Yhtiön liikevaihto tulee olemaan vuonna 2019 noin 5,6 miljoonaa euroa.

Alueellisesta toimijasta valtakunnalliseksi

Liiketoimintakaupan myötä Lapin Kumi Oy kasvaa alueellisesta toimijasta rengasalan valtakunnalliseksi rengasliikeketjuksi.

”Viimeisen kymmenen vuoden aikana kasvumme on ollut ripeää. 2009 liikevaihtomme oli 10 miljoonaa euroa ja tänä vuonna tulemme pääsemään 30 miljoonaan. Vuoden 2021 tavoitteemme tulee olemaan 40 miljoonaa euroa”, Ruokanen linjaa.

Ville Ruokanen


”Kasvun on mahdollistanut erittäin sitoutunut henkilökunta ja viime vuosein kova investointitahti. Varsinkin 2016 Rovaniemelle avattu moderni, iso kuoma-auton renkaiden pinnoitustehdas on avannut meille monen uuden asiakkaan ovet. Suomen suurimpana yksityisenä toimijana pystymme tarjoamaan kuljetus yrittäjille aina parhaan mahdollisen rengasvaihtoehdon. Me olemme riippumattomia rengasmerkeistä ja -tehtaista”, sanoo Ruokanen

Lapin Kumi Oy on vuonna 1947 Rovaniemellä perustettu perheyritys ja yhtiön nykyinen toimitusjohtaja Ville Ruokanen on jo kolmannen polven ”kumilainen”. Villen isoisä Veikko Keskiruokanen aloitti liiketoiminnan Rovaniemen Ounasjoentiellä pienessä tallissa kumisaappaita korjaamalla. Uusimman liiketoimintakaupan myötä Lapin Kumi työllistää 115 vakituista työntekijää ja renkaanvaihtosesongeissa yhtiön palveluksessa on lähes 200 henkilöä. Toimitusjohtaja Ville Ruokanen omistaa Lapin Kumi Oy:n setänsä Risto Keskiruokasen kanssa.

Lehdessä: Harkittu Arocs

MERCEDES-BENZ AROCS 2543L SAURUS FS115/5

Mercedes-Benz edustaa Suomessa harvinaisempaa merkkivalintaa paloautoksi, ja lähes yhtä harvinaista on se, että VPK hankkii käyttöönsä täysin uuden ajoneuvon. Helsingin Laajasalon VPK teki kuitenkin tarkkoja laskelmia ja tutki eri mahdollisuuksia. Lopputuloksena oli uusi Arocs 2543L -alustainen säiliöauto.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 7/2019. Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

Lehdessä: Autoilijoiden omistama

RIIHIMÄEN KULJETUSKESKUS OY

Perinteisellä KTK-toimintamallilla toimiva Riihimäen Kuljetuskeskus Oy tarjoaa maansiirtopalveluita valtakunnallisesti. 17 vuotta toiminut yritys on yksi lenkki noin kolmenkymmenen muun vastaavanlaista toimintaperiaatetta noudattavan yrityksen muodostamassa valtakunnallisessa KTK-ketjussa.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 7/2019. Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...