Scania esittelee uuden 280 hevosvoiman ED95-moottorin, joka laajentaa Scanian ympäristöystävällisten ratkaisujen valikoimaa. Kyseessä on viisisylinterinen, 9-litrainen Euro 6 -rivimoottori, jossa on XPI-ruiskutusjärjestelmä ja SCR. Scanialta kerrrotaan, että bioetanolilla voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät hiilidioksidipäästöt, käytetyn polttoaineen mukaan, ja Scanian uuden tehokkaan moottorin ansiosta entistä useampi kuorma-auto voidaan tehdä fossiilittomaksi.
Uusi moottori on aiemman 13-litraisen ja 410-hevosvoimaisen moottorin sisarmalli. Scanian bioetanolimoottorit toimivat diesel-periaatteella ja ne ovat valmistajansa mukaan tunnettuja ajettavuudestaan. Scanialta muistutetaan, että etanoli eri muodoissaan on maailman eniten käytetty uusiutuva polttoaine. Sitä tuotetaan paljon ja kuorma-auton käyttäjät voivat sen avulla saavuttaa merkittäviä hiilidioksidivähennyksiä nopeasti, edullisesti ja helposti.
Uusi 9-litrainen bioetanolimoottori soveltuu hyvin monenlaisiin käyttökohteisiin ja erityisesti kaupunkiympäristöön. Se tuottaa 280 hevosvoimaa ja 1 400 Nm vääntöä jo 1 000 kierroksella minuutissa – lukemat ovat tyypillisiä Scanian matalien kierrosten filosofian mukaan kehitetyille moottoreille. Moottorissa käytetään puristussytytystekniikkaa ja SCR-järjestelmää päästöjen vähentämiseksi.
”Tämä on älykäs lisä Scanian valikoimaan markkinoilla, joissa etanolia on saatavilla”, sanoo Scanian kuorma-autotoimintojen uusien tekniikoiden johtaja Anders Lampinen. ”Etanolipolttoainetta on suhteellisen helppo valmistaa erilaisista raaka-aineista, ja sen varastointi ja jakelu eivät eroa dieselpolttoaineesta. Kun tähän lisätään mahdollisuus pienentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 % vain pienellä lisäkustannuksella, on selvää, miksi asiakkaidemme kiinnostus ED95-moottoreita kohtaan kasvaa.”
Uudessa moottorissa on muuttuvageometrinen turboahdin ja aikaisempia versioita parempi puristussuhde, mikä tarkoittaa pienempää polttoaineenkulutusta. Moottori voidaan tilata Scanian kaikkiin ohjaamosarjoihin (L, P, G, R ja S), ja siihen voidaan yhdistää automaattinen tai manuaalinen vaihteisto ja Scanian hidastin. Polttoainesäiliöitä on tarjolla neljä erilaista, joista suurimman käyttötilavuus on 588 litraa. ED95-seoksessa on 95 prosenttia etanolia ja 5 prosenttia lisäaineita, jotka parantavat sytytystä ja voitelua.
”Liikennöitsijät ovat huomanneet, että ED95:n avulla on helppo parantaa kokonaiskäyttötaloutta ja samalla pienentää toiminnan ympäristövaikutusta nopeasti”, sanoo Lampinen. ”Etanolia on helppo käsitellä ja se toimii erittäin hyvin kuorma-autoissamme.”