Hannu Timonen DAF-myyjäksi Vantaalle

Hannu Timonen on nimitetty DAF-kuorma-automyyjäksi Nordic Truckcenter Oy Vantaan toimipisteeseen. Hannu on toiminut useita vuosia kuorma-autoalan myynnin tehtävissä niin uusien kuin käytettyjenkin autojen kohdalla. 

Nordic Truck Center tiedottaa Hannun tuovan osaamisellaan ja kokemuksellaan lisävoimaa pääkaupunkiseudun myyntiin. ”DAF-kanta on hyvässä kasvussa Suomessa ja olen valmiina kasvattamaan sitä lisää. Nyt kasassa on huipputiimi, joka mahdollistaa asiakkaiden kokonaisvaltaisen palvelun. Suureen osaan DAF-kuorma-autoja saa jopa kolmen vuoden tehdastakuun. Asiakkailta saatu palaute autojemme taloudellisuudesta ja luotettavuudesta luo hyvän pohjan tulevaisuudelle”, kertoo Hannu Timonen. 

Vapaa-aikansa Hannu viettää kesällä mökkeillen Inkoon saaristossa tai moottoripyöräillen jossain päin Eurooppaa. Talvella harrastuksiin kuuluu lentopalloa ja kitaran soiton opiskelua.

SKAL kutsuu reilun kuljetuksen kampanjaan

Kuljetusalan etujärjestöt SKAL ja ALT ovat laatineet kuljetusasiakkaille selkeät ohjeet, joissa on avattu kuljetuksen tilaajaa koskevat lakisääteiset velvoitteet. Näiden velvoitteiden noudattaminen on reilun kuljetuksen kivijalka. Järjestöt kutsuvat kuljetusasiakkaat mukaan kampanjaan, kannustaen toimijoita tekemään yhdessä reilummat kuljetusmarkkinat.

SKAL ja ALT kertovat kampanjan perusperiaatteista näin: ”Kun kuljetuspalvelun ammattimainen tilaaja ja kuljetusyritys noudattavat voimassa olevaa lainsäädäntöä, kyseessä on reilu kuljetus. Reilussa kuljetuksessa kuljetusyrityksellä on tarvittavat luvat ja pätevyydet, siinä noudatetaan ajo- ja lepoaikoja sekä työehtoja eikä siinä ajeta ylikuormilla. Kabotaasikuljetusten laillisuuden varmistaminen on osa reilua kuljetusta. Myös asiakkaan velvollisuutena on varmistaa kuljetusten lainmukaisuutta ja näin ehkäistä harmaata taloutta.

Aiheesta on laadittu myös Reilu kuljetus -opas, ja se on järjestöjen mukaan tehty helpottamaan kuljetusasiakkaan työtä ja siihen on tiivistetty ajantasainen lainsäädäntö selkein esimerkein.

”Poikkeuksellisen halpa kuljetushinta voi olla merkki siitä, että kuljetuksessa rikotaan työnantajavelvoitteita. Mikäli näin on, asiakas ei saa tehdä kuljetussopimusta. Oppaamme avulla asiakas tietää, mitkä velvollisuudet häntä koskevat ja mistä vaadittavia selvityksiä voi tehdä”, kertoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

SKAL ja ALT jakelevat Reilu kuljetus -opasta kuljetusasiakkaille, kunnille, järjestöille ja viranomaisille. Opas löytyy myös täältä.

”Mitä terveempi kuljetusala, sitä parempi tulevaisuus on kaikilla alan toimijoilla. Toivomme, että asiakkaat ottavat oppaan hyvin vastaan ja lähtevät kampanjaan mukaan”, sanoo toimitusjohtaja Mari Vasarainen ALT:ista.

Saurukselle ja Vema Liftille uusi omistaja

Palo- ja pelastusajoneuvoja valmistavan Saurus Oy:n ja nostokorijärjestelmiä valmistavan Vema Lift Oy:n osake-enemmistöjen on 7.1.2020 allekirjoitetulla kaupalla sovittu siirtyvän Sievi Capital Oyj:n omistukseen. Kanssasijoittajana kaupassa toimii valtion pääomasijoitusyhtiö Tesi. Ostetut pelastusajoneuvoyhtiöt muodostavat jatkossa uuden perustettavan konsernin. Myyjänä toiminut Kiitokori Oy irtautuu omistuksesta kokonaan, mutta jää yhtiöiden alihankkijaksi tukemaan kasvun edellyttämää lisäkapasiteettia. 

Kaupan osapuolet tiedottavat, että Sauruksen ja Vema Liftin vahva tuoteportfolio, olemassa olevat asiakassuhteet sekä hyvä tunnettuus mahdollistavat kasvun kiihdyttämisen vastaamaan voimistuvaa markkinakysyntää. Panostusten niin tuotekehitykseen kuin tuotantokapasiteetin parantamiseen kerrotaan jatkuvan merkittävinä. Nyt tehty omistusjärjestely mahdollistaa tiedotteen mukaan yhtiöiden muodostamalle uudelle konsernille vahvan pohjan. Osapuolten mukaan yhtiöille haluttiin saada uusi yrittäjäpolvi, suomalainen pitkäjänteinen omistaja, jolla on mahdollisuus panostaa toimintaan ja kiihdyttää kasvua laajenevilla globaaleilla pelastusajoneuvomarkkinoilla.

Kiitokori Oy:n toimitusjohtaja Antero Sirkka tulee tukemaan operatiivisen liiketoiminnan jatkumista ennen uuden konsernin toimitusjohtajan nimittämistä.

Sievi Capital on pörssilistattu (Nasdaq Helsinki) pääomasijoitusyhtiö, joka tekee sijoituksia pieniin ja keskisuuriin suomalaisiin yrityksiin.

Tesi (Suomen Teollisuussijoitus Oy) on valtion pääomasijoitusyhtiö, joka sijoittaa rahastoihin ja suoraan yrityksiin. Sen hallinnoitavat pääomasijoitukset ovat 1,2 miljardia euroa.

DAF Connect -järjestelmään etäluettava digipiirturi

DAF Trucks esittelee DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmän uuden ominaisuuden nimeltään Remote Tacho Download. Sen avulla kuljetusyritykset voivat lukea, tallentaa ja analysoida kuljettajakortteja ja ajopiirturitietoja verkossa reaaliajassa. Remote Tacho Download auttaa yritystä ylläpitämään tarkkaa ajopiirturitietojen hallinnointijärjestelmää ja säästämään aikaa.

Remote Tacho Download on lisätty sovelluksena DAF Connect -järjestelmään. Se on verkossa toimivaan kalustonhallinta-alusta, joka seuraa ajoneuvojen, kaluston ja kuljettajien tilannetta reaaliajassa. Uudella sovelluksella kerrotaan olevan helppoa tarkastella kaikkien yhdistettyjen ajoneuvojen ja kuljettajien ajopiirturitietoja. Ajo- ja lepoajat näytetään reaaliajassa. 

DAF:n Remote Tacho Download -sovelluksessa on kolme ratkaisua yhdessä: lataaminen, tallennus ja analyysi. DAF Connectin markkinointipäällikkö Jorg Wijnands toteaa: ”On todella työlästä ja vaikeaa pitää tarkkaa kirjaa kuljettajakorteista ja ajopiirturien muisteista. Jokaisesta virheestä voi joutua maksamaan tuhansia euroja.”

DAF Connect -järjestelmän uusi Remote Tacho Download -toiminto varmistaa valmistajan mukaan ajopiirturitietojen automatisoidun luvun ja tallennuksen kaikkien lakisääteisten velvoitteiden mukaisesti. ”Kuljetusyritys voi myös jatkuvasti seurata kuorma-autojaan ja kuljettajiaan ja varmistaa, että ajo- ja lepoaikaohjeistuksia noudatetaan. Epäkohtiin voi tarpeen mukaan puuttua. Tämä parantaa tieturvallisuutta ja ehkäisee kalliita virheitä”, Wijnands jatkaa. 

Remote Tacho Download on nyt saatavilla DAF-jälleenmyyjien kautta.

VAK-nimitysuutinen

Mikko Rantakare on nimitetty VAK Huoltopalvelut -ketjun Liedon Avantin yksikön päälliköksi ja Varsinais-Suomen aluepäälliköksi 3.2.2020 alkaen. Samalla Rantakaresta tulee VAK Huoltopalvelut Oy:n johtoryhmän jäsen. Rantakare siirtyy VAK Huoltopalvelut Oy:n palvelukseen Volvo Truck Centeristä, jossa hän on toiminut aluejohtajana.

Mikko Rantakare



”Olen todella tyytyväinen, että saamme Liedon toimipisteen vetäjäksi vahvasti myyntihenkisen raskaan kaluston osaajan, jolla on hyvä tuntemus toimialasta ja alueen asiakkaista”, iloitsee VAK Huoltopalvelut Oy:n toimitusjohtaja Juha-Matti Ruuskanen.

Kesäkuussa toimintansa aloittavasta Avantin huoltopisteestä tulee ketjunsa lippulaiva niin kokonsa kuin palveluidensakin puolesta. Lähes 6000 neliöinen korjaamohalli on suunniteltu niin, että sisälle mahtuu myös erikoispitkät ajoneuvoyhdistelmät. Uusi huoltopiste työllistää käynnistyessään 45-50 raskaan kaluston ammattilaista. 

Effer-myyntiverkostoon uusia edustajia

Cargoteciin kuuluva kuormankäsittelylaitteiden- sekä palveluiden toimittaja Hiab Suomi on solminut uusia sopimuksia Effer-nostureiden ja palveluiden jälleenmyynnistä Suomessa.

Tammikuun 2020 alusta alkaen Hiab Suomen kumppaneina toimivat Tyllis Oy, Maantec Oy sekä Real Machinery Oy. Näiden uusien kumppanuuksien ja oman alueellisen myynti- ja palveluorganisaation kanssa Hiab Suomi kertoo tarjoavansa laajan sekä korkeatasoisen tuote- ja palvelutarjonnan suomalaisille asiakkaille.

Tyllis Oy Kokkolassa on toiminut jo pitkään Hiabin jälleenmyyjänä edustaen menestyksekkäästi eri Hiab-tuotteita.
Maantec Oy Tuusulassa ja Espoossa on aiemmin toiminut Effer-maahantuojana ja omaa pitkän kokemuksen Effer-nostureiden huoltopalveluista.
Real Machinery Oy sekä samaan konserniin kuuluva OK-Konehuolto Oy tarjoavat kattavan verkoston myynti-, huolto- ja korjauspalveluja kahdeksassa toimipisteessään eri puolilla Suomea.

“Näkymät ovat erittäin positiiviset tähän vuoteen ja odotukset korkealla. Kasvutavoitteitamme tukee se, että Efferin myötä pääsemme tarjoamaan entistä laajempaa valikoimaa myös yli 100 tonnimetrin kokoluokassa. Yhteistyökumppaneiden toimipisteiden avulla panostamme asiakaspalveluun ja parannamme kilpailukykyä”, kertoo Hiab Suomen myyntipäällikkö Kimmo Kaunisto.

Scania raskaiden kuorma-autojen rekisteröintiykkönen

Vastikään päättynyt vuosi 2019 oli rekisteröintitilastojen valossa Scania Suomi Oy:lle juhlavuosi muutenkin kuin vain 70-vuotisen historian tiimoilta. Pyöreitä vuosia täyttänyt yritys nimittäin päätti juhlavuotensa ennätystulokseen. Yritys tiedottaa, että vuonna 2019 rekisteröitiin 1049 Scaniaa, joka on Scania Suomen historian ennätys. Yhteensä vuonna 2019 Suomessa rekisteröitiin 2893 raskasta kuorma-autoa ja Scanian markkinaosuus nousi 36,3 %:iin. 1049 rekisteröintiä nosti Scanian myös koko kuorma-autoluokan markkinajohtajaksi. 

 ”Vuonna 2019 Scania Suomi teki kuorma-autojen rekisteröinnissä kaikkien aikojen vuoden. Olemme olleet markkinoilla pitkään ja vielä 70 vuoden jälkeenkin olemme markkinalla ykkösenä ja rikomme ennätyksiä. Se jos mikä tuntuu hyvältä! Tuotteemme on nyt huippuluokkaa, mutta myös panostuksemme sekä verkostoomme että henkilöstöömme näkyy asiakkaille. Ihmiset luovat loppujen lopuksi menestyksen avaimet. Asiakaslähtöisyys ja pitkäaikaiset asiakassuhteet, ne ovat myös Scanian voimavara. Kun nämä kaikki elementit laitetaan yhteen pakettiin, syntyy Scania jossa asiakkaat haluavat olla osana”, lausuu Scanian toimitusjohtaja Henna Wickström

Rekisteröintien alueellisessa vertailussa Scania oli myös kärkipaikalla. Scania nousi ykköseksi niin Etelä-, Länsi-, Pohjois-, kuin Itä- ja Keski-Suomessakin. Yrityksestä kerrotaankin tämän olevan paljolti laajan myynti- ja huoltoverkoston ansiota.

”Asiakkaiden tarpeet muuttuvat ja ajoneuvot kehittyvät jatkuvasti. Tästä syystä huoltoverkostomme laajuus ja osaamistaso ovat meille erityisen tärkeitä. Haluamme varmistaa, että Scania-asiakkaat saavat meiltä aina nopeaa sekä ensiluokkaista palvelua ja tulemme jatkamaan verkostomme kehittämistä myös tulevina vuosina”, kertoo Scania Suomi Oy:n HKV-toimintojen johtaja Sami Virtanen

Rekisteröintitilastoissa on alkanut näkyä yhä selvemmin myös vaihtoehtoisten polttoaineiden tulo markkinoille. Vaihtoehtoisilla polttoaineilla toimivia raskaita kuorma-autoja rekisteröitiin yhteensä 67 kappaletta. Kokonaisrekisteröinneistä se oli 2,3%. Näistä Scanioita oli 38 kappaletta, eli yli puolet koko rekisteröintimäärästä. 

”Dieselmoottori säilyy Suomessa vielä pitkään tärkeimpänä moottorityyppinä, mutta vaihtoehtoiset polttoaineet sopivat jo moneen eri kuljetustehtävään. Scanian vaihtoehtoisten polttoaineiden valikoima on markkinoiden laajin. Tänä vuonna on rekisteröity eniten biokaasukäyttöisiä kuorma-autoja ja myös yksi bioetanoliauto on rekisteröity”, kertoo Scania Suomi Oy:n myyntijohtaja Seppo Hallikainen

Suomessa Scania työllistää 640 henkilöä, ja yrityksestä muistutetaan, että kaikki Scanian työntekijät ovat yrityksen omia työntekijöitä. Tämän on osaltaan katsottu mahdollistavan myös tehokkaan henkilöstön kehittämisen. 

”Ihmiset ovat aina menestyksen takana. Scanialla on Suomessa hyvä tekemisen meininki ja ammattitaitoinen henkilökunta on aina valmis palvelemaan asiakasta. Tämä pätee niin meidän omiin kuin yhteistyökumppaniemmekin palvelupisteisiin”, toteaa toimitusjohtaja Henna Wickström lopuksi tyytyväisenä. 

Uusia Renault T -malleja vuodelle 2020

Renault Trucks esittelee T-sarjan kuorma-autojen vuoden 2020 mallit. T ja T High 2020 ovat valmistajansa mukaan nyt entistä polttoainetaloudellisempia. Huippuluokan viimeistelyn kerrotaan myös parantavan kuljettajien ajomukavuutta entisestään.

Renault Trucks T-sarjan ohjaamon vuoden 2020 mallissa on uusi, laadukkaaksi luonnehdittu viimeistely, kokonaan tekstiiliverhoillut istuimet, kaksi kuljettajan käsinojaa sekä nahkainen ohjauspyörä. Kolmeen suuntaan säädettävä ohjauspylväs on nyt vakiovaruste ajomukavuuden varmistamiseksi. T-sarjan kuorma-autoissa on hiilikuituviimeistelty kojelauta, alumiiniset kahvat ja metalliset ovikynnykset. Renault Trucksin vuoden 2020 T- ja T High -malleissa on myös entistä suuremmat 221 litran säilytystilat. Jäähdytinsäleikkö ja sivupeilit ovat edelleen saatavissa joko kiiltävän mustina tai oransseina vakiomallisen hopeaviimeistelyn sijaan.

T- ja T High -malleihin on saatavana Roadpad+ mediakeskus, jolla kuljettajat voivat kuunnella musiikkia, käyttää puhelimen handsfree-toimintoa sekä ajaa turvallisesti näyttöön saatavien kameranäkymien ansiosta. Roadpad+ auttaa kuljettajaa myös löytämään oikean reitin kuorma-autokohtaisen navigointijärjestelmän avulla.

Pienempi polttoaineenkulutus ja vähemmän hiilidioksidipäästöjä

Renault Trucksin kaukokuljetuskuorma-autoissa on DTI 11 ja DTI 13 Euro 6 Step D -moottorit. Ne ovat Renault Trucksin mukaan sekä polttoainetaloudellisia että ympäristöystävällisiä, sillä polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt ovat kolme prosenttia pienemmät edelliseen moottorisukupolveen verrattuna. Renault Trucksin vuoden 2020 T- ja T High -malleissa on uudistettu vetoakseli ja kevyemmät levyjarrut, jotka vähentävät polttoaineenkulutusta entisestään.

Kuorma-autoon voidaan myös aktivoida uudet polttoainetaloudellisuusasetukset, minkä kerrotaan tuovan vielä kolmen prosentin lisäsäästön. Renault Trucksin T- ja T High -mallien moottorit ovat yhteensopivia synteettisen XTL-polttoaineen ja biodieselin kanssa.

Hiab aloittaa Effer-nostureiden maahantuonnin

Cargoteciin kuuluva kuormankäsittely- sekä palveluiden toimittaja Hiab Suomi on aloittanut Effer-nostureiden maahantuonnin sekä huoltopalveluverkoston ylläpidon Suomessa. Tämä on seurausta viime vuonna tehdyn italialaisen Effer-nostureiden hankinnasta.

Hiab ja Effer ovat Cargotecin mukaan johtavia ja tunnettuja laatumerkkejä omissa nosturisegmenteissään ja sovelluksissaan. Effer-nostureiden maahantuonnin myötä Hiab Suomi saa lisäystä kuormausnostureiden valikoimaansa ja laajentaa raskaiden nostureiden valikoimaansa etenkin yli 100 tonnimetrin kokoluokassa, jossa Effer tunnetaan globaalina markkinajohtajana.

Suomessa maahantuontia sekä huoltopalvelua on tähän mennessä hoitanut Maantec Oy, joka tulee jatkamaan yhteistyötä Hiabin kanssa Effer-palveluiden jälleenmyyjänä.

“Laajentuneen nosturivalikoiman sekä kattavan ja myynti- ja palvelutarjonnan ansiosta pystymme ratkaisemaan asiakkaidemme tarpeet entistä paremmin. Vastaamme kasvaneeseen kysyntään kehittämällä verkostoamme myös jatkossa”, sanoo Mika Liinanotko, Haib Suomi Oy:n myynti- ja huoltopalveluiden johtaja.

Volvon uusi logistiikkakeskus toimintaan

Volvo Group Trucks Operationin uusi Volvo-kuorma- ja -linja-autojen osien tukivarasto on käynnistänyt toimintansa Vantaan Viinikkalassa osoitteessa Osumakuja 2. Uusi keskus parantaa varaosalogistiikan laatua, tehokkuutta ja kapasiteettia, mikä tarkoittaa Volvon huoltoverkoston asiakkaille entistä parempaa palvelua. Jakelukeskus sijaitsee Vantaan Volvo Truck Centerin vieressä.

Kasvanut kapasiteetti ja modernit sekä työturvallisuutta korostavat toimitilat varmistavat jo nyt laadukkaan logistiikan ja asiakaspalvelun kehittämisen pitkälle tulevaisuuteen. Toimiva varaosalogistiikka on Volvon yksi tärkeimmistä kilpailutekijöistä, joka mahdollistaa omalta osaltaan sujuvan ja tehokkaan huolto- ja korjaustoiminnan”, Volvo Service Market Logistics yksikön johtaja Petri Loskin sanoo.

Tukivarasto palvelee Suomen markkinoiden lisäksi Baltian maita sekä tukee Volvon Venäjän-toimintoja. Suomen Volvo-huoltoverkostolla käytössä on omaa kokoa suuremmat varaosavalikoimat, koska sama logistiikkakeskus palvelee myös lähialueita. Uuden kiinteistön kokonaispinta-ala on 4 000 neliömetriä.  Vanhoissa toimitiloissa varastopinta-alaa oli 2 200m2, joten uusi keskus antaa hyvät mahdollisuudet toimintojen edelleen kehittämiseen tulevaisuudessa. Jo pelkästään Vantaalla logistiikkakeskuksesta toimitetaan varaosia Volvo Truck & Bus Center Vantaalle seitsemän kertaa viikon jokaisena arkipäivänä.

Toimitilat on Volvon mukaan suunniteltu tehokkaiksi, muuntojoustaviksi, ympäristöystävällisiksi ja turvallisiksi. Rakennus on 25 prosenttia energiatehokkaampi kuin tyypillinen vastaava kohde. Selkeä layout ja väljät tilat tekevät työnteosta tehokasta ja turvallista. Tiloja on helppo muunnella tulevien tarpeiden mukaisesti.

Kyseessä on perinteinen varaosavarasto, jossa keräys hoidetaan manuaalisesti pientavara- ja lavatavarahyllyistä. Näin voidaan varmistaa käyttövarmuus kaikissa tilanteissa. Jakelukeskuksesta lähtee joka päivä toimituksia kaikille Volvo Group Trucks & Buses jälleenmyyjille. Pitkiä aukioloaikoja täydentää päivystys, joka palvelee asiakkaita 24/7/365-periaatteella.

Volvo-kuorma- ja -linja-autojen logistiikkakeskus pähkinänkuoressa:

·         pinta-ala: 4 000m2

·         21 000 eri Volvo varaosaa jatkuvasti hyllyssä

·         Henkilöstö: 12

·         Uusi logistiikkakeskus palvelee Suomen lisäksi Baltian maita, Kaliningradia ja tukee Volvo Venäjän toimintoja

·         Varaosat toimitetaan Volvo Group -toimipisteisiin nopeasti: tilattu osa on tilanneen toimipisteen hyllyssä seuraavana aamuna

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...