Sähkö-Volvoja Amerikan malliin

Volvo Trucks esitteli Fontanassa, Kaliforniassa, katsauksen siihen, mitä akkukäyttöisten kuorma-autojen tulevaisuus Pohjois-Amerikassa tuo tullessaan. Volvo Trucks aloitti hiljattain kaupunkikuljetuksiin soveltuvien sähkökuorma-autojen myynnin Euroopassa ja demosi myös konseptiautoja rakennusalan käyttöön ja lähialuejakeluun. Samaa yhteistä osaamista ja teknologiaa hyödyntäen myös Pohjois-Amerikan Volvo Trucks on integroinut sähkökäyttöä VNR-mallisarjaan.

Tämä pilottivaiheen esittely on osa Volvon LIGHTS-projektia, eli Low Impact Green Heavy Transport Solutions -nimeä kantavaa 15 yhteisön ja yksityisen puolen toimijan yhteistyötä, jolla pyritään edistämään täyssähköistä kuljetustapaa korkeiden liikennemäärien ja kaupunkiympäristön vaikutuspiirissä.

Volvo VNR Electric -projektiautot tullaan laittamaan täyspäiväiseen työntekoon kahden Kalifornian suurimman rahdinkuljetusyrityksen toimesta. Nämä yritykset ovat Dependable Supply Chain Services ja NFI. Volvo Trucksilla uskotaan, että VNR Electric tulee muodostumaan toimivaksi ratkaisuksi lyhyisiin ja lähialuekuljetuksiin, kuten kaupunkijakeluun ja muihin vastaaviin suoritteisiin, joissa sähkökuorma-autoilla muutenkin tulee olemaan jalansijansa ensimmäisenä. VNR Electric tulee Pohjois-Amerikassa ensimmäisen vaiheen sarjatuotantoon ja kaupalliseen levitykseen tämän vuoden lopulla.

Kuljetusalalle 3-vuotinen sopimusratkaisu

Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n hallinnot ovat hyväksyneet liittojen välillä saavutetut työehtosopimusten neuvottelutulokset. Ratkaisu koskee kaikkia kyseisten liittojen välisiä työehtosopimuksia: kuorma-autoalan, linja-autohenkilökunnan, huoltokorjaamoiden, terminaalitoimintaa koskevaa, säiliöauto- ja öljytuotealaa koskevaa sekä linja-autoasemien työehtosopimuksia. Neuvottelutulokset saavutettiin osapuolten keskinäisillä neuvotteluilla.

Työehtosopimukset koskevat yhteensä noin 36 000 työntekijää.

Ratkaisu on kolmivuotinen ja sen myötä kaikki työehtosopimukset ovat voimassa 31.1.2023 saakka. Kokonaiskustannustaso noudattaa vientiteollisuusalojen linjaa.

Jätekeräilyä biokaasulla Kuopiossa

Scania Suomi Oy luovutti Urbaser Oy:lle kuusi biokaasua polttoaineena käyttävää jäteautoa. Autoilla ryhdytään keräämään jätteitä Kuopion kaupungin alueella. 

Suomessa liikkuu tällä hetkellä noin 200 yli 12-tonnista raskasta ajoneuvoa, jotka käyttävät polttoaineenaan joko nesteytettyä tai paineistettua kaasua. Näistä autoista 60 on Scanioita. Urbaser Oy:n hankkimat kuusi biokaasulla kulkevaa Scaniaa olikin huomattava kertalisäys maamme vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien hyötyajoneuvojen kantaan. 

Kalustopäällikkö Harri Hietala Urbaser Oy:stä kertoo, että kaasumoottorilla sai urakan tarjouskilpailussa 4 prosentin edun dieselmoottorilla varustettuun kalustoon nähden. Etu vaikutti myös siihen, että noin 20% kalliimpia kaasumoottoriautoja oli taloudellisesti mahdollista ylipäätään hankkia. 

Urbaserille luovutetuista autoista neljä on kolmeakselisia ja loput kaksi kaksiakselisia. Autot ovat P340-mallisia. Moottoreina autoissa on 340-hevosvoimaiset, 9,3-litraiset, 5-sylinteriset moottorit. Kaasusäiliövarustus koostuu niin kaksi- kuin kolmeakselisissa autoissa kahdeksasta 118 dm3 painesäiliöstä. Autojen arvioitu toimintasäde jätteiden keräilyssä on 300-350 kilometriä. Autot on varustettu NTM-jätepakkareilla.

Aiheesta lisää Raskas Kalusto -lehdessä 2/2020, joka ilmestyy 19.3.

Nikola-tuotanto alkaa

Iveco ja FPT Industrial, CNH Industrial N.V.:n hyötyajoneuvo- ja voimansiirtobrändi ja Nikola Motor Company ilmoittivat aloittavansa eurooppalaisen yhteistyöyrityksen kautta Nikola TRE -ajoneuvojen valmistuksen Saksan Ulmissa IVECOn tuotantolaitoksella.

Tämä strateginen kumppanuus kuorma-autojen valmistuksessa tarkoittaa, että CNH Industrial sai 250 miljoonan dollarin osuuden Nikolasta johtavana D-Sarjan investoijana. Kumppanuuden julkaisua CNH Industrialin Capital Markets -päivänä syyskuussa 2019 seurasi nopeasti joulukuussa Nikola TRE:n julkaisu. Nikola TRE on raskas sähkökuorma-auto (BEV), joka on ensimmäinen askel kohti polttokennojärjestelmämallia (FCEV).

Nykyisin Ulmin toimipaikka on Ivecon runkojen suunnittelukeskus. Se sijaitsee Baden-Württembergin alueen sydämessä, ja pyrkii johtavaksi polttokennojärjestelmien keskukseksi, kiitos alueen osaavan työvoiman ja tutkimuslaitosten. Alue on sitoutunut rahoittamaan tutkimusta ja kehitysprojekteja merkittävällä panoksella. Autoteollisuus alueella on voimakasta ja sillä on strategisia projektikumppanuuksia, mikä tarkoittaa, että Ulmin tuotantolaitos hyötyy avaintoimittajien läheisestä sijainnista.

Lisäksi Saksan liittovaltio on hiljattain julkaissut kansallisen vetystrategiansa, jonka tavoite on tukea vetyteknologiaa harjoittavien yritysten pioneerityötä. Strategian mukaan vetyinnovaatio-ohjelmaa rahoitetaan kahdella miljardilla eurolla, mikä sisältää tarvittavan jakeluinfrastruktuurin rakentamisen.

“Eurooppalainen yhteistyöyrityksemme NIKOLAn kumppanina ja tämänpäiväinen ilmoituksemme on todellinen todiste nollapäästöisten pitkän matkan kuljetusten toteutumisesta. Tämä tuottaa tuntuvia ympäristöetuja pitkän matkan kuljetusliikkeille ja kansalaisille Euroopassa”, CNH Industrialin toimitusjohtaja Hubertus Mühlhäuser kertoi. “Päätös valmistaa Nikola TRE -ajoneuvoja Ulmissa – raskaiden ajoneuvojen osaamiskeskuksessa – alleviivaa tuotantolaitoksen strategista sijaintia Saksan polttokennoteknologiaklusterissa.”

Projektin ensimmäisessä vaiheessa yhteistyöyritys investoi 40 miljoonaa euroa ajoneuvojen kokoonpanoon keskittyvän tuotantolaitoksen uudistamiseen. Tuotannon odotetaan alkavan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä ja Nikola TRE:n ensimmäiset toimitukset alkaisivat myöhemmin samana vuonna.

“Nikola TRE:stä tulee maailman uudenaikaisin puoliperäkuorma-auto, ja se asettaa standardit nykyaikaisille nollapäästöisille ajoneuvoille tänään ja tulevaisuudessa”, Nikola Motor Companyn toimitusjohtaja Trevor Milton totesi. “Päätös massatuottaa TRE:tä Ulmin kaupungissa on oiva esimerkki työpaikkojen luomisesta, innovaatioiden vaalimisesta, jatkuvuuden varmistamisesta nollapäästöisten osien toimittajille ja esimerkkinä toimimisesta muille alkuperäisosien valmistajille. Maailma on valmis nollapäästöiselle rahdin kuljettamiselle, ja yhteistyöyritys Nikolan ja IVECOn välillä on ensimmäinen, joka pitää mitä lupaa. Odotan pääseväni näkemään ensimmäisten ajoneuvojen ajavan ulos tuotantolinjalta.”

Ensimmäiset tuotettavat mallit ovat puoliperävetureita vetotavoilla 4×2- ja 6×2. Niissä on modulaariset ja skaalattavat akut, joiden kapasiteetti on jopa 720 kWh ja joiden sähköinen voimalinja tuottaa jopa 480 kW jatkuvan tehon.

Ulmin tuotantolaitos saa moduulitarvikkeita Ivecon tuotantolaitoksilta Espanjan Valladolidista ja Madridista, jonka ansiosta tuotantoa voidaan mukauttaa nopeasti odotetun kysynnän mukaiseksi. Samalle alustalle rakennettavat polttokennoversiot testataan EU-rahoitetussa H2Haul-projektissa vuoden 2021 aikana ja niiden odotetaan tulevan markkinoille vuonna 2023.

Nyt kehitettävä Nikola TRE perustuu uuteen Iveco S-Way -alustaan, johon on integroitu Nikolan kuorma-autoteknologiaa, hallintalaitteita sekä tieto- ja viihdejärjestelmä. Testauksen odotetaan alkavan vuoden 2020 puolessa välissä ja prototyypit esitellään IAA 2020 -hyötyajoneuvomessuilla Saksan Hannoverissa tämän vuoden syyskuussa.

“Hyödyntämällä Gold-standardin ja maailmanluokan tuotantolaitoksia Espanjan Madridissa ja Valladolidissa, jossa IVECOn S-Way:tä tuotetaan, voimme nopeuttaa Nikola TRE:n loppukokoonpanoa, voimansiirron integraatiota ja huippuluokan mukautusmahdollisuuksia saadaksemme sen suunnitellusti markkinoille vuonna 2021”, kertoo CNH Industrialin hyöty- ja erikoisajoneuvojen johtaja Gerrit Marx.

Yhteistyöyritys on osa laajempaa kumppanuutta Nikolan kanssa, joka nopeuttaa alan siirtymistä päästöneutraaliin 8-luokan raskaisiin kuorma-autoihin Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa polttokennoteknologian käyttöönoton avulla. Yhteistyön ensisijainen tarkoitus on hyödyntää sen osapuolten asiantuntemusta nollapäästöisten kuorma-autojen tuotannossa, ja tuottaa alalle muutos täysin uudella liiketoimintamallilla.

Uudet MANit maailmalle

MAN esitteli maanantaina 10.2. uuden kuorma-automallistonsa Bilbaossa. Uudistus koskee TGX-, TGS-, TGM- ja TGL-malleja. Valmistajan mukaan kyseessä on täysin uusi mallisto ensimmäistä kertaa 20 vuoteen. MANilta lausutaan, että uudistuksen myötä valmistaja haluaa vastata kuljetusalan jatkuvasti muuttuviin vaatimuksiin, ja niinpä mukana on erilaisia ajoavustimia, digitaalista kytkettävyyttä ja kuljettajan olojen parantamiseen tähtääviä muutoksia. Ja tietenkin myös ympäristöystävällisyys ja polttoaineenkulutus on otettu huomioon, kuten nykypäivän tapana on.

MANilta kerrotaan, että asiakkaat ovat halunneet kuorma-autovalmistajilta ratkaisuja alati tiukkeneviin päästö-, turvallisuus- ja työympäristösäännöksiin, kuljettajapulaan sekä muihin haasteisiin, ja uudistuneella mallisarjalla käydäänkin näiden asioiden kimppuun. ”Asiakkaamme haluavat meiltä aivan oikeutetusti vastauksia näihin kysymyksiin”, kertoo MANin johtokunnan puheenjohtaja Joachim Drees. ”Heidän takiaan meidän täytyy olla askel edellä näissä muutoksissa ja niiden suorissa ja epäsuorissa vaikutuksissa. Tämä on suuri mutta samalla erittäin mielenkiintoinen tehtävä. Se tarkoittaa, että meidän pitää ajatella eri tavalla, uudelta kannalta kuorma-autovalmistajana. Ja näin me teemme uuden autosukupolven myötä.”

MAN esitteli uuden mallistonsa 10.2.2020: TGM, TGS, TGX ja TGL kuvassa vasemmalta oikealle.

Kuljettaja asetetaan ensinnäkin keskiöön, jotta motivaatio ja teho säilyisi työssä. Tähän kerrotaan panostetun paitsi erilaisten järjestelmien, myös parempien hyttitilojen muodossa. Erilaisia hyttivaihtoehtoja onkin mallien välillä kahdeksan, ja suurimmat ovat 2,44 metriä ulkoleveydeltään tarjoavat GX, GM sekä GN. GX-hytti on korkein, tarjoten 2,07 metriä seisomakorkeutta, GM:n keskimääräinen korkeus on 1,87 metriä ja GN 1,57 metriä.
Vastaavasti myös kapeutta löytyy tarvittaessa, sillä TGL-, TGM-, ja TGS-, malleihin tarjolla on 2,24 metriä kapeita FM-kabiineja, matalia FN-hyttejä ja päivähyttinä palvelevia NN-tupia. TGL- ja TGM-sarjassa hytin nimi on CC ja neliveräjäinenmiehistöhytti kantaa nimeä DN.

GX-hytti on malliston suurin vaihtoehto.
Ja tässä sitten GM-hyttiä.
Hytti ja kojelauta on suunniteltu muun muassa kuljettajapalautetta kuunnellen.
Valikoissa liikutaan SmartSelect-rullan avulla
Vario-istuin voidaan kääntää sivuttain.
EasyControl-paneelilla voidaan muutamia auton perustoimintoja käyttää nousematta hyttiin.
Ovi aukeaa 89 astetta ja nousu hyttiin on porrasmainen, ei tikapuumainen

Taloudellisuus ja ympäristöystävällisyys on hoidettu Euro 6d moottorivalikoiman avulla, joka esiteltiin vuonna 2019. Sen kerrotaan säästävän jopa 8% polttoainetta aiempaan Euro 6c -sukupolveen nähden, ja näin ollen vähentävän myös CO2-päästöjä. Myös autojen aerodynamiikkaa on parannettu, ja kuljettajalle tarjotaan myös erilaisia digitaalisia ratkaisuja polttoainetta säästävään ajoon.

Uusi ilme näkyy mm. valoissa
Peilit on suunniteltu aiempaa paremman sivunäkyvyyden ehdoilla.
Uusi MAN TGS 35.500 NN-hytillä.
MAN TGM 18 320 hevosvoimallaan on TGM-sarjan yläpäästä.

Laatua kerrotaan parannetun jatkuvasti ja tulevaisuuteen tähdätään esimerkiksi yksinkertaistetun ja tulevaisuutta varten suunnitellun elektroniikkajärjestelmän avulla. Se kertonee siitä, että ominaisuuksia voidaan lisätä myöhemminkin, kunhan kehitys kehittyy. Digitaaliaikaa on myös huoltoseurantajärjestelmä, jonka kerrotaan vähentävän käyttökuluja ja takaavan parhaan mahdollisen käyttöasteen uusille TG-sarjan autoille.

Näin MAN siis kertoo tuoreeltaan, ja nämä sekä monet muut uutta TG-sarjaa koskevat asiat käsitellään lehdessämme myöhemmin ja tarkemmin.

TGL-sarja ulottuu edelleen 7,5 tonnista 12 tonniin.
Jotain tuttua… vaikka vilkku on modernisti ledivetoinen, on tämä yksityiskohta perin MAN-tyylistä nostalgiaa.

2019 oli DAF Trucksille vahva vuosi

DAF Trucksille 2019 oli vahva vuosi. DAF:n markkinaosuus Euroopassa raskaiden kuorma-autojen (yli 16 tonnia) segmentissä oli 16,2 %, mikä nosti yhtiön Euroopan kolmen suurimman kuorma-autovalmistajan joukkoon. DAF:n osuus kevyempien kuorma-autojen segmentissä nousi, ja on nyt 9,7 % (aiemmin 9,0 %). ”Ensiluokkaisten kuorma-autojen ja palveluiden sekä erinomaisen jälleenmyyntiverkoston ansiosta olemme hyvissä asemissa jatkuvaa kasvua ajatellen”, sanoo Harry Wolters, DAF Trucksin puheenjohtaja.

Vuonna 2019 yli 16 tonnia painavien kuorma-autojen segmentin kokonaismarkkina Euroopassa oli 320 000 kuorma-auton kokoinen, mikä vastaa kutakuinkin edellisvuoden lukemia. ”Euroopan talous oli viime vuonna vahva, mikä vahvisti kuljetuskaluston ja myös uusien kuorma-autojen kysyntää”, Wolters toteaa. ”Markkinaosuutemme raskaassa segmentissä oli 16,2 %, eli koko DAF:n historian toiseksi paras.”

Markkinajohtaja kuudessa Euroopan maassa

DAF säilytti asemansa raskaan segmentin markkinajohtajana Alankomaissa (31,8 %), Iso-Britanniassa (29,4 %), Puolassa (22,0 %) ja Unkarissa (23,8 %). Lisäksi hollantilainen kuorma-autonvalmistaja nousi vuonna 2019 markkinajohtajaksi Belgiassa ja Luxemburgissa (19,4 %) sekä Bulgariassa (23,6 %). Tšekissä, Liettuassa ja Kreikassa DAF oli raskaiden vetoautojen segmentin markkinajohtaja. Euroopan toiseksi suurimmilla kuorma-automarkkinoilla Ranskassa yhtiö oli puolestaan vetoautojen suosituin tuontimerkki.

Markkinaosuus kasvoi selvästi 6–16 tonnin segmentissä

Keskiraskaiden kuorma-autojen (6–16 tonnia) markkinat kasvoivat Euroopassa 51 900 autosta 53 600 autoon. DAF:n markkinaosuus nousi tässä segmentissä 9,7 %:iin (vuonna 2018 osuus oli 9,0 %). DAF on keskiraskaiden kuorma-autojen markkinajohtaja Iso-Britanniassa (34,8 %), ja Irlannissa se on myydyin manner-eurooppalainen tuotemerkki (19,1 %).

Uutta kasvua EU:n markkinoiden ulkopuolella

DAF myi EU:n ulkopuolella 7 900 kuorma-autoa. Yhtiö esitteli uuden sukupolven Euro 5- ja Euro 6 -kuorma-autot Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa, Latinalaisessa Amerikassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. Taiwanissa DAF oli edelleen raskaiden eurooppalaisten kuorma-autojen markkinajohtaja. Etelä-Afrikassa myynti kasvoi yli 20 %, kun taas Australiassa Bayswaterissa aloitettiin monipuolisen DAF CF -kuorma-auton tuotanto emoyhtiö PACCARin tehtaalla. DAF on myynyt yli 3 000 PACCAR-moottoria maailman johtaville linja-autojen ja erikoisajoneuvojen valmistajille.

Uusia ennätyksiä

”Vuonna 2019 myimme ennätysmäärän DAF MultiSupport Repair and Maintenance -sopimuksia ja toimitimme ennätysmäärälle asiakkaita DAF Connect -kalustonhallintajärjestelmän. Myös DAF:n käytettyjä kuorma-autoja myytiin enemmän kuin koskaan”, sanoo Richard Zink, myynnistä ja markkinoinnista vastaava johtokunnan jäsen. ”Kunnianhimosta ei todellakaan ole puutetta, ja siksi teemme yhteistyötä jälleenmyyjiemme kanssa osana verkostomme strategista laajentamista. Tällä hetkellä verkostoomme kuuluu yli 1 100 ammattimaista jälleenmyyjää ja huoltopistettä. Esimerkiksi viime vuonna avasimme oman jälleenmyyntipisteemme Pariisin pohjoispuolelle. Riippumattomat jälleenmyyjämme avasivat puolestaan yli 50 uutta toimipistettä Euroopassa, Etelä-Amerikassa, Aasiassa ja Afrikassa.”

Kohti uutta kasvua

Vuonna 2019 DAF valmisti 52 746 CF- ja XF-sarjojen kuorma-autoa sekä 11 344 LF-sarjan kuorma-autoa. ”Kuorma-autojen kysyntä pysyy Euroopassa vahvana Euroopan talousalueen vakaan taloudellisen kasvun ansiosta”, Harry Wolters toteaa. ”Odotamme vuoden 2020 olevan jälleen hyvä vuosi Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoilla mutta markkinoiden odotetaan pienenenevän vuodesta 2019 noin 260 000 – 290 000 kuorma-autoon. Olemme myös valmiita kasvattamaan toimintaamme, mitä tukevat kuorma-autojemme markkina-arvot, luotettavuus, alhaiset käyttökustannukset ja ajomukavuus. Lisäksi kattavasta veto- ja kuorma-autovalikoimastamme löytyy sopivat ratkaisut kaikkiin kuljetustarpeisiin.

Nordic Truckcenter Oy on osa Royal A-Ware –yhtiötä, joka toimii Hollannissa ja on perheomistuksessa. Yhtiön toimialoihin kuuluu elintarvikkeiden valmistus, varastointi ja kuljetus. Kuljetuskalustoa yhtiöillä on noin 1000 kuorma-autoa ja 1800 perävaunua. Henkilökuntaa yhtiöillä on yli 2400 henkeä.

DAF Trucks N.V. on osa PACCAR Inc. –yhtiötä, joka on yksi maailman suurimmista raskaiden kuorma-autojen valmistajasta. DAF mallisarja kattaa koko kuorma-auto markkinan aina jakoautoista raskaisiin kuorma-autoihin. Varaosat toimittaa maailmanlaajuisesti toimiva PACCAR Parts. Lisäksi DAF kehittää ja valmistaa komponentteja kuten moottoreita ja akseleita linja-autoteollisuudelle. DAF Trucks N.V. tehtaat sijaitsevat Eindhovenissa Hollannissa, Westerlossa Belgiassa, Leylandissa Englannissa ja Ponta Grossassa Brasiliassa. DAF-jälleenmyyjäverkosto kattaa yli 1000 toimipistettä maailmanlaajuisesti.

Raskaan liikenteen tehovalvontaviikko käyntiin

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 10.- 16.2.2020.

”Valvontajakson erityisteemana on ammattikuljettajien ajon aikaisen tarkkaamattomuutta aiheuttavien tekijöiden valvonta”, poliisitarkastaja Kari Onninen Poliisihallituksesta sanoo.

Onnisen mukaan valvonnassa puututaan muun muassa kuljettajien puhelimien, tablettien ja kannettavien tietokoneiden käyttöön ajon aikana sekä näkökentän esteisiin kuten kojelaudan päälle rakennettuihin ja asennettuihin tasoihin tai tuulilasin kiinnitettyihin koriste-esineisiin.

”Varsinkin sellaisiin esineisiin ja esteisiin, jotka haittaavat kuljettajan näkyvyyttä ajosuunnassa oikealle”, Onninen sanoo.

Lisäksi valvontaa kohdennetaan aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeimpiin epäkohtiin, kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon.

Vuoden 2019 vastaavalla valvontajaksolla tarkastettiin 1566 ajoneuvoa, joista noin joka neljännelle jouduttiin antamaan tiedoksi joko sakko tai rikesakko ilmenneiden rikkeiden johdosta.

Kari Onnisen mukaan tälläkin kertaa tavoitteena on noin 1 500 – 1 800 ajoneuvon tarkastaminen.

Valtakunnalliseen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (TISPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Raskaan liikenteen valvonta on yksi poliisille asetetuista liikenneturvallisuustyön painopistealueista vuonna 2020. Valvonnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta.

Scanialta uusi sivutunnistustoiminto

Scania esittelee uuden sivutunnistustoiminnon, joka perustuu kahteen eri järjestelmään. Yhdessä järjestelmät auttavat estämään inhimillisistä virheistä johtuvia onnettomuuksia, joissa kuorma-auto törmää muihin tienkäyttäjiin. Järjestelmät toimivat samanaikaisesti ja osin päällekkäin, vaikka niiden painopiste onkin erilainen. Jalankulkijat ja pyöräilijät hyötyvät eniten näistä lisäsilmistä, joita Scania antaa kuorma-autoilleen tutkan, tutka-anturien ja kameran muodossa.  

Kuolleen kulman varoitus (BSW) kuorma-auton kummallakin puolella toimii, kun nopeus on yli 2 km/h, myös moottoritiellä. Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroitus (VRUCW) matkustajan puolella on tarkoitettu etupäässä kaupunkiympäristöön, kun nopeus on alle 36 km/h.

”Parannettu sivutunnistus liittyy Scanian tavoitteeseen parantaa suojattomien tienkäyttäjien turvallisuutta”, kertoo Scanian kuorma-autotoimintojen varatoimitusjohtaja Alexander Vlaskamp. ”Se auttaa suojaamaan etenkin sellaisia tienkäyttäjiä, joille pienikin osuma kuorma-autoon voi olla kohtalokas. Olen varma siitä, että jokainen kuorma-auton kuljettaja haluaisi hyödyntää tällaista tukijärjestelmää etenkin ruuhkaisissa ympäristöissä.”

Sivutunnistus ja muut kehittyneet kuljettajien apujärjestelmät auttavat kuorma-auton kuljettajia valvomalla jatkuvasti ajoneuvon vierellä olevia kuolleita kulmia. Yleisimmässä onnettomuustyypissä vasemmanpuoleisella ohjauksella varustettu kuorma-auto kääntyy oikealle eikä huomaa vierellä ajavaa pyöräilijää. Jos vaaravyöhykkeellä on pyöräilijä tai jalankulkija, järjestelmä varoittaa kuljettajaa A-pilarin valomerkillä ja äänellä. Varoitus on kolmitasoinen.

Kuolleen kulman varoituksen pääasiallinen tehtävä on varoittaa kuorma-auton kuljettajaa katveessa olevista autoista kaistaa vaihdettaessa, mutta se osaa varoittaa myös pyöräilijöistä ja jalankulkijoista. Suojattoman tienkäyttäjän törmäysvaroituksen päätehtävä taas on pyöräilijöiden havaitseminen, mutta se havaitsee myös jalankulkijat.
”Sivutunnistusjärjestelmän ja muiden kuljettajan tukijärjestelmien lisääminen Scania-kuorma-autoihin voi olla kirjaimellisesti elintärkeää”, toteaa Vlaskamp. ”Se paitsi auttaa säästämään ihmishenkiä, myös vähentää kuljettajien stressiä tiukoissa liikenneolosuhteissa, vaikka vastuu pysyykin kuljettajalla.”

Uutiset suoraan taskuun!

Raskas Kalusto -uutiskirje on kätevä tapa saada valikoidut uutiset suoraan puhelimesi, tietokoneesi tai tablettisi sähköpostiin! Uutiskirje ilmestyy kerran kuukaudessa, joten tukkeutumisen vaaraa ei ole. Lue parhaat palat, kun se sinulle sopii!

Liity nyt uutiskirjeemme tilaajaksi, arvomme kaikkien uutiskirjeen tilaajien kesken joka kuukausi 100 euron arvoisen lahjakortin Supermarket.fi -verkkokauppaan!

Uutiskirjeen tilaat kätevästi tästä:

Tilaa uutiskirje

* indicates required

Arvomme kaikkien Raskas Kalusto -uutiskirjeen tilaajien kesken 10 kpl 100 euron arvoisia lahjakortteja Supermarket.fi -verkkokauppaan. Lahjakortteja arvotaan yksi jokaisella arvontakerralla. Arvonta suoritetaan jokaisen kuukauden ensimmäisenä maanantaina alkaen 2.3.2020 ja mukana ovat kaikki uutiskirjeen ennen arvontapäivää tilanneet. Palkintoa ei voi vaihtaa rahaksi.

Unimogit korkeimman paikan leirillä

Kaksi Mercedes-Benz Unimogia osoitti jokin aika sitten poikkeuksellista maastokelpoisuutta, kun toinen parivaljakosta teki uuden ennätyksen, eikä toinenkaan kauas jäänyt – Mogit nimittäin ajoivat korkeammalle kuin mikään pyöräajoneuvo koskaan aiemmin. Tämä tapahtui Chilessä, Atacaman autiomaassa, Ojos del Salado -tulivuoren rinteellä. Kyseinen tulivuori on maailman korkein lajissaan ja sen korkeus merenpinnasta on 6893 metriä. Unimogeista toinen kiipesi 6100 metriin ja ennätys-Moggi puolestaan 6694 metrin korkeuteen.

Aiempi kuorma-autojen ennätys tässä lajissa on 6674 metriä, ja se tehtiin vuonna 2014. Tuolloin suorittajana oli Mercedes-Benz Zetros. Pyöräajoneuvojen aiempi ennätys puolestaan oli vuodelta 1986 tältä samalta tulivuorelta, ja sen nykäisi aikanaan voimaan Suzuki Samurai.

Ja koska Unimogeista on kysymys, ei tätä uutta ennätystä tehty pelkästään näytösluonteisesti ja hupailumielessä. Kyseessä oli samalla aivan täysverinen työtehtävä, sillä kymmenhenkinen työkunta asensi samalla reissulla neljä radiolähetintä korkean paikan leirille. Radioita voidaan käyttää vuorikiipeilijöiden joutuessa kiipeliin tai tutkijoiden ollessa hukassa.

Mercedes-Benz varusteli Unimogit tätä tehtävää varten mm. poikkeuksellisen suurilla maastorenkailla, vinsseillä ja rungolla, joka voi muuttaa painopistettään.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...