Iveco ja FPT Industrial, CNH Industrial N.V.:n hyötyajoneuvo- ja voimansiirtobrändi ja Nikola Motor Company ilmoittivat aloittavansa eurooppalaisen yhteistyöyrityksen kautta Nikola TRE -ajoneuvojen valmistuksen Saksan Ulmissa IVECOn tuotantolaitoksella.

Tämä strateginen kumppanuus kuorma-autojen valmistuksessa tarkoittaa, että CNH Industrial sai 250 miljoonan dollarin osuuden Nikolasta johtavana D-Sarjan investoijana. Kumppanuuden julkaisua CNH Industrialin Capital Markets -päivänä syyskuussa 2019 seurasi nopeasti joulukuussa Nikola TRE:n julkaisu. Nikola TRE on raskas sähkökuorma-auto (BEV), joka on ensimmäinen askel kohti polttokennojärjestelmämallia (FCEV).

Nykyisin Ulmin toimipaikka on Ivecon runkojen suunnittelukeskus. Se sijaitsee Baden-Württembergin alueen sydämessä, ja pyrkii johtavaksi polttokennojärjestelmien keskukseksi, kiitos alueen osaavan työvoiman ja tutkimuslaitosten. Alue on sitoutunut rahoittamaan tutkimusta ja kehitysprojekteja merkittävällä panoksella. Autoteollisuus alueella on voimakasta ja sillä on strategisia projektikumppanuuksia, mikä tarkoittaa, että Ulmin tuotantolaitos hyötyy avaintoimittajien läheisestä sijainnista.

Lisäksi Saksan liittovaltio on hiljattain julkaissut kansallisen vetystrategiansa, jonka tavoite on tukea vetyteknologiaa harjoittavien yritysten pioneerityötä. Strategian mukaan vetyinnovaatio-ohjelmaa rahoitetaan kahdella miljardilla eurolla, mikä sisältää tarvittavan jakeluinfrastruktuurin rakentamisen.

“Eurooppalainen yhteistyöyrityksemme NIKOLAn kumppanina ja tämänpäiväinen ilmoituksemme on todellinen todiste nollapäästöisten pitkän matkan kuljetusten toteutumisesta. Tämä tuottaa tuntuvia ympäristöetuja pitkän matkan kuljetusliikkeille ja kansalaisille Euroopassa”, CNH Industrialin toimitusjohtaja Hubertus Mühlhäuser kertoi. “Päätös valmistaa Nikola TRE -ajoneuvoja Ulmissa – raskaiden ajoneuvojen osaamiskeskuksessa – alleviivaa tuotantolaitoksen strategista sijaintia Saksan polttokennoteknologiaklusterissa.”

Projektin ensimmäisessä vaiheessa yhteistyöyritys investoi 40 miljoonaa euroa ajoneuvojen kokoonpanoon keskittyvän tuotantolaitoksen uudistamiseen. Tuotannon odotetaan alkavan vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä ja Nikola TRE:n ensimmäiset toimitukset alkaisivat myöhemmin samana vuonna.

“Nikola TRE:stä tulee maailman uudenaikaisin puoliperäkuorma-auto, ja se asettaa standardit nykyaikaisille nollapäästöisille ajoneuvoille tänään ja tulevaisuudessa”, Nikola Motor Companyn toimitusjohtaja Trevor Milton totesi. “Päätös massatuottaa TRE:tä Ulmin kaupungissa on oiva esimerkki työpaikkojen luomisesta, innovaatioiden vaalimisesta, jatkuvuuden varmistamisesta nollapäästöisten osien toimittajille ja esimerkkinä toimimisesta muille alkuperäisosien valmistajille. Maailma on valmis nollapäästöiselle rahdin kuljettamiselle, ja yhteistyöyritys Nikolan ja IVECOn välillä on ensimmäinen, joka pitää mitä lupaa. Odotan pääseväni näkemään ensimmäisten ajoneuvojen ajavan ulos tuotantolinjalta.”

Ensimmäiset tuotettavat mallit ovat puoliperävetureita vetotavoilla 4×2- ja 6×2. Niissä on modulaariset ja skaalattavat akut, joiden kapasiteetti on jopa 720 kWh ja joiden sähköinen voimalinja tuottaa jopa 480 kW jatkuvan tehon.

Ulmin tuotantolaitos saa moduulitarvikkeita Ivecon tuotantolaitoksilta Espanjan Valladolidista ja Madridista, jonka ansiosta tuotantoa voidaan mukauttaa nopeasti odotetun kysynnän mukaiseksi. Samalle alustalle rakennettavat polttokennoversiot testataan EU-rahoitetussa H2Haul-projektissa vuoden 2021 aikana ja niiden odotetaan tulevan markkinoille vuonna 2023.

Nyt kehitettävä Nikola TRE perustuu uuteen Iveco S-Way -alustaan, johon on integroitu Nikolan kuorma-autoteknologiaa, hallintalaitteita sekä tieto- ja viihdejärjestelmä. Testauksen odotetaan alkavan vuoden 2020 puolessa välissä ja prototyypit esitellään IAA 2020 -hyötyajoneuvomessuilla Saksan Hannoverissa tämän vuoden syyskuussa.

“Hyödyntämällä Gold-standardin ja maailmanluokan tuotantolaitoksia Espanjan Madridissa ja Valladolidissa, jossa IVECOn S-Way:tä tuotetaan, voimme nopeuttaa Nikola TRE:n loppukokoonpanoa, voimansiirron integraatiota ja huippuluokan mukautusmahdollisuuksia saadaksemme sen suunnitellusti markkinoille vuonna 2021”, kertoo CNH Industrialin hyöty- ja erikoisajoneuvojen johtaja Gerrit Marx.

Yhteistyöyritys on osa laajempaa kumppanuutta Nikolan kanssa, joka nopeuttaa alan siirtymistä päästöneutraaliin 8-luokan raskaisiin kuorma-autoihin Pohjois-Amerikassa ja Euroopassa polttokennoteknologian käyttöönoton avulla. Yhteistyön ensisijainen tarkoitus on hyödyntää sen osapuolten asiantuntemusta nollapäästöisten kuorma-autojen tuotannossa, ja tuottaa alalle muutos täysin uudella liiketoimintamallilla.