Volvo Truck Center Jyväskylän uudet tilat käyttöön 9.11.

Volvo Truck Center Jyväskylän uusi huoltokorjaamo on valmis ja aukeaa asiakkaille maanantaista 9.11. alkaen. Volvo Trucksin mukaan Jyväskylän uudessa toimipisteessä sekä asiakkaiden tarpeet että työntekijöiden turvallisuus ja työviihtyvyys ovat olleet rakennusprojektin tärkein päämäärä projektin alusta alkaen. Toimitilauudistuksen tavoite on sekä taata asiakastyytyväisyys että työntekijöiden työskentelyolosuhteiden nykyaikaisuus.


Jyväskylän Volvo Truck Centerin täysin uudet toimitilat avaavat ovensa asiakkaille maanantaista 9.11. alkaen. Jyväskylän Truck Centerin huoltopäällikkö Markus Hämäläinen on ollut mukana rakennusprojektissa alusta alkaen ja nyt avajaisten kynnyksellä hän kertoo uuden korjaamon tiloista iloisena: ”Jyväskylä on logistisesti merkittävässä solmukohdassa Suomea ja Volvo Finland haluaa palvella niin Keski-Suomen paikallisia kuorma- ja linja-autoasiakkaita kuin myös asiakkaita muualta Suomesta rakentamalla sinne uudet nykyaikaisella korjaamotekniikalla varustetut tilat, jotka palvelevat asiakkaita mahdollisimman hyvin.”

Jyväskylän Volvo Truck Centerin huoltopäällikkö Markus Hämäläinen.

Markus Hämäläinen kertoo, että Jyväskylän uudella korjaamolla on kuusi läpiajettavaa korjaamopaikkaa sekä diagnostiikkahalli. Korjaamopaikat ovat 32 m pitkiä nykyaikaisella tekniikalla varustettuja korjauslinjoja. Kohdepesuja varten yksi puolikas korjaamopaikka on varustettu pesulaitteilla. Aikaisempaan tapaan tiloissa toimii myös kuorma-automyynti sekä korjaamon hallinto ja varaosatoiminnot. Tilojen yhteispinta-ala on noin 2500 m2. Korjaamo palvelee Volvo ja Renault kuorma-autoasiakkaita sekä Volvon linja-autoasiakkaita.


Volvo Trucksilta kerrotaan, että uusi Truck Center on luonnollisestikin rakennettu viimeisimpien vaatimusten ja tarpeiden mukaan, sekä myös pitkälle tulevaisuuteen katsoen. ”Haluamme toimia hyvissä ja turvallisissa kiinteistöissä, joissa henkilöstömme on mukava työskennellä ja asiakkaat saavat erinomaista palvelua. Autojen käyttövoiman muutokseen on Jyväskylässä myös varauduttu kaasuautojen huoltopaikalla, jossa on vaaditut turvallisuuslaitteistot ja kiinteistön sähkössä on huomioitu sähköautojen yleistymisen. Toteutamme investointisuunnitelmaamme asiakaskokemuksen parantamiseksi entisestään”, kommentoi Markus Hämäläinen.

”Uusien tilojen, nostimien ja työkalujen ansiosta asiakkaiden palvelu on tehokasta ja yhdistettynä maan parhaaseen varaosalogistiikkaan saamme huollettua kuorma- ja linja-autot nopeasti”, Hämäläinen summaa lopuksi.


Avajaiskahvit tarjolla ke 11.11. klo 9 – 15

Uuden Volvo Truck Centerin avajaisia juhlitaan normaalin keskiviikkopäivän työn vilskeen keskellä 11.11. Markus Hämäläinen toivottaa kaikki tervetulleiksi kakkukahveille, jotka ovat tarjolla klo 9 – 15. Avajaisten kunniaksi on avajaistarjouksia korjaamopalveluista. Uuden malliston Volvot ovat myös nähtävissä.


Jyväskylän uusi Volvo Truck Center on auki 9.11. klo 7 alkaen osoitteessa Huletie 10, 40320 Jyväskylä.

Uusia Volvoja koeajoon

Volvon juuri lanseeratun kuorma-automalliston autot pääsevät tällä viikolla ensimmäistä kertaa asiakkaiden koeajoon, kun Tampereen ja Lahden Volvo Truck Centerit järjestävät koeajopäivät. Koeajossa ovat Volvo FH16 750 –puuauto ja Volvo FMX 540 10×4 -sora-auto. Uudet Volvot ovat koeajettavissa Tampereella huomenna tiistaina ja Lahdessa torstaina.

Lisäksi tositoimiin todellisiin ajo-olosuhteisiin uudet Volvot pääsevät ensi viikolla kaksipäiväisessä maastoajotapahtumassa Kuopiossa 9.-10.11. Tapahtuman järjestää Volvo Truck Center Kuopio yhteistyössä Savon ammattiopiston kanssa ja tapahtumapaikkana on Savon ammattiopiston harjoitusajorata. Paikan päälle pääsee Volvo Truck Center Kolmisopen pihalta lähtevällä jatkuvalla bussikuljetuksella. Kuopiossa ovat ajettavana FMX 10×4 –sora-auto ja FH16 8×4 pusher-puuauto.


Tapahtuma-ajat ja –paikat:


Koeajotapahtuma Tampereella 
Volvo Truck Center Tampere, Nuutisarankatu 19, Tampere
ti 3.11.2020 klo 9 – 17


Koeajotapahtuma Lahdessa 
Volvo Truck Center Lahti, Jatkokatu 1, Lahti
to 5.11.2020 klo 9 – 17


Maastoajot Kuopiossa 
Savon ammattiopiston harjoitusajorata ”Pieni Neulamäki” 
bussikuljetus Volvo Truck Center Kuopion Kolmisopen pihalta
ma 9.11. – ti 10.11. klo 9 – 17

Kiitokori lähtee tulevaisuuteen suurilla uudistuksilla

Erikoisajoneuvovalmistaja Kiitokori Oy suuntaa vahvasti tulevaisuuteen. Yrityksen omistuspohja, hallitus ja johto sekä myös tuotteet uusiutuvat. Lokakuussa tehdyn sopimuksen mukaisesti teollisuusneuvos Ilmari Mustonen perheineen luopuu omistuksestaan Kiitokorissa. Omistus siirtyy kokonaisuudessaan Antero Sirkalle, joka on ollut Kiitokorin toimitusjohtaja vuodesta 1989 ja myös osaomistaja. Järjestely viedään päätökseen vuoden 2021 aikana. Uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty 27.10. Peter Sandin.

Kiitokoria luotsaa uusi hallitus, jonka puheenjohtajana toimii Antero Sirkka. Muut jäsenet ovat hänen tyttärensä Sini Järvi sekä Marita Pulkkinen. Järvi on toiminut Kiitokorin konsernijohdon assistenttina vuodesta 2005. Pulkkinen on ollut Kiitokorin palveluksessa 46 vuotta ja työskennellyt pitkään muun muassa konsernin talous- ja hallintojohtajana.

Kiitokori Oy:n uusi hallitus ja toimitusjohtaja yhteiskuvassa 27. lokakuuta pidetyn ensimmäisen kokouksen jälkeen. Vasemmalta: Sini Järvi, hallituksen puheenjohtaja Antero Sirkka ja Marita Pulkkinen sekä toimitusjohtaja Peter Sandin.

Peter Sandin on toiminut Kiitokorin paikallisjohtajana vuodesta 2018. Hänellä on pitkä kokemus autokoriteollisuuden johto- ja myyntityöstä. Sandinin aiemmat työtehtävät ovat painottuneet vientimarkkinoihin ja myös sähköisiin hyötyajoneuvoihin.

”Kiitokori on nyt astunut uuteen kehitysvaiheeseen. Perinteikäs, yli 72 vuotta autonkoreja rakentanut yritys ottaa suuria askeleita kohti tulevaisuutta, jossa vihreät arvot sekä sähköinen liikenne ovat keskeisessä roolissa”, sanoo toimitusjohtaja Peter Sandin. eKiitokori-sana kuvaa Sandinin mukaan hyvin yrityksen tulevaisuuden tavoitteita.

”Sähkökäyttöiset ja vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävät erikoisajoneuvot tulevat muodostamaan tärkeän osan tuotannostamme. e-Startti on jo tapahtunut kesällä. Toimitimme Göteborgiin kaksi täyssähköistä kirjastoautoa, jotka ovat saaneet erinomaisen vastaanoton.”

Lähitulevaisuudessa Kiitokori aikoo esitellä e-ideologian mukaisia uusia tuotteita, jotka tulevat vahvistamaan yrityksen asemaa etenkin vientimarkkinoilla. Nykyisin vientiin menee noin 80 prosenttia tuotannosta. Tavoitteena on edelleen löytää uusia markkina-alueita.

”Korona-aika on tietysti Kiitokorillekin valtaisa haaste. Olemme menettäneet paljon tilauksia koronan takia. Uskon kuitenkin osaamisemme, kehittyvien tuotteidemme ja uusien yhteistyökumppaneidemme mahdollistavan pärjäämisen tulevaisuudessa”, arvioi Peter Sandin.

TUHANSIA ERIKOISAUTOJA ERI PUOLILLE MAAILMAA

Kiitokori Oy on Pohjoismaiden johtava erikoisajoneuvotehdas. Yritys aloitti toimintansa vuonna 1948 Iitin Kausalassa, jossa tehdas edelleen sijaitsee. Pääkonttori sijaitsee Vantaalla, lentokentän läheisyydessä.

Vuosikymmenten kuluessa Kiitokori on valmistanut useita tuhansia erilaisia linja- ja kuorma-autojen alustoille rakennettuja erikoisajoneuvoja lukemattomiin käyttötarkoituksiin. Ensimmäinen auto vientiin lähti Kausalasta vuonna 1965. Tähän mennessä Kiitokorin tuotteita on mennyt noin 30 eri maahan Aasiaa myöten.

”Meiltä on toimitettu kaikkea mahdollista mitä vain voi pyörien päälle rakentaa. Yhteistä kaikille on huippuosaamista vaativat suunnittelu ja toteutus asiakkaiden yksilöllisiin tarpeisiin. Periaatteessa lähes jokainen meillä valmistettu auto on uniikkituote”, luonnehtii Peter Sandin.

Kiitokorilla on historiansa aikana ollut useita menestystuotteita. Alkuvuosikymmeninä valmistettiin runsaasti kuorma-autojen ohjaamoja, linja-autonkoreja sekä paloautoja. Myymäläautoista tuli suosittu tuote vuosikymmeniksi. Merkittäväksi tuoteryhmäksi ovat muodostuneet kirjastoautot, joiden valmistus alkoi 1965. Tähän mennessä kirjastoautoja on tehty noin 700. Kasvavia tuoreryhmiä ovat myös terveyspalveluautot, päiväkotibussit sekä turvallisuussektorin ajoneuvot.

Kiitokori-konserniin kuuluivat vuoden 2020 alkuun saakka myös jyväskyläläinen pelastusajoneuvovalmistaja Saurus Oy sekä kaarinalainen nostoajoneuvojen valmistaja Vema Lift Oy. Kiitokori myi yritykset tammikuussa Sievi Capital Oyj:lle ja valtion pääomasijoitusyhtiö Tesille (Suomen Teollisuussijoitus Oy). Kauppahinta oli 22 miljoonaa euroa.

Kehä I:llä Mestarintunneli kiinni 29.–30.10 välisenä yönä klo 22.00–05.00

Espoon Leppävaarassa Mestaritunneli suljetaan teknisten laitteiden huoltojen vuoksi torstain ja perjantain väliseksi yöksi. Työ on valmis aikaisin perjantaina 30.10. klo 05.00.

Tänä aikana liikenne ohjataan kiertoreitille Turuntien ja Mäkkylän puistotien kautta.

Postin Rahtipalvelut LBG-aikaan

Postin Rahtipalvelut sai merkittävää täydennystä kaasukäyttöiseen kuorma-autokalustoonsa, kun ensimmäiset nesteytetyllä biokaasulla kulkevat LBG-yhdistelmät vastaanotettiin Vantaan rahtiterminaalissa.

Investointi on osa Postin tavoitetta päästä omien päästöjensä osalta nollaan vuoteen 2030 mennessä eli kymmenen vuoden aikana.

Nesteytetty kaasu on raskaassa liikenteessä jo yleisesti käytössä, mutta nesteytetty biokaasu on vielä harvinainen. Rahtipalveluiden LBG-kalustosta tuleekin nyt Suomen suurin yhdellä toimijalla käytössä oleva nesteytetyllä biokaasulla liikkuva kalusto.

Kymmenen auton LBG-laivue saadaan käyttöön vaiheittain vuoden loppuun mennessä ja autoja käytetään Rahtipalveluiden runkoliikenteessä ympäri Suomea. Kaasukäyttöinen kalusto tulee sisältämään kaikkiaan 16 ajoneuvoa, joihin uusien LBG-autojen lisäksi kuuluvat aiemmin hankitut nesteytetyllä maakaasulla kulkevat kuusi LNG-autoa (Liquefied Natural Gas).

Kymmenen LBG-auton lasketaan vähentävän yhteensä hiilidioksidipäästöjä 1620 tonnia, mikä tarkoittaa lähes 8,6 miljoonan kilometrin ajoa henkilöautolla. Matka vastaa 215 kierrosta maapallon ympäri. Myös LNG vähentää polttoaineen elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä yli 20 prosenttia fossiiliseen dieseliin verrattuna.

”Alan edelläkävijänä meillä on tärkeä rooli energiatehokkaiden ja kestävien kuljetusratkaisujen kehittäjänä sekä käyttöönottajana. Olemme jo pitkään tehneet kehitystyötä rahtikuljetuksista syntyvien päästöjen vähentämiseksi. Kaasukäyttöisen kaluston ja vaihtoehtoisten polttoaineiden lisäsi vaikutamme ympäristöömme tavoitteellisella reittisuunnittelulla, joka kehittyy nopeasti uuden teknologian ja toimintatapojen muutosten ansiosta. Vähennämme ympäristövaikutuksia myös ajotavan aktiivisella seurannalla ja palvelulupausten muutoksilla”, listaa Rahtipalveluiden johtaja Antti Wikström.

Uusi LBG-kalusto on HCT-kelpoista, eli dollyjen ja B-linkkien avulla voidaan rakentaa 68 tonnisia yhdistelmiä. Yhdessä HCT-yhdistelmässä on noin 30 % enemmän kuljetuskapasiteettia tavalliseen ajoneuvoyhdistelmään verrattuna.

”Kuljetamme saman tavaramäärän neljän normaalin yhdistelmän sijaan kolmella HCT-yhdistelmällä, jolloin saamme merkittäviä vähennyksiä ajokilometreihin ja sitä kautta päästöihin”, Wikström jatkaa.

Taloudellisella ja ympäristöä huomioivalla ajotavalla voidaan vähentää polttoaineen kulutusta noin 10-15 prosenttia. Rahtipalveluiden kaikissa omissa jakelu- ja kuljetusautoissa Suomessa on ajotavanseurantalaitteet, joiden avulla kuljettaja näkee oman ajotavan vaikutukset polttoaineen kulutukseen ja sitä kautta päästöjen pienenemiseen.

Uuden LBG-kaluston käyttö on suunniteltu siten, että kaasutankkausasemat löytyvät kätevästi reitin tai terminaalin läheisyydestä.

”Posti on kuljettamisen suunnannäyttäjä valitsemalla uusiutuvan biokaasun runkoliikenteen polttoaineeksi. Pilotoinneista siirrytään nyt laajasti käyttämään toimiviksi havaittuja vähäpäästöisiä polttoaineratkaisuja. Biokaasun liikennekäyttö on tehokas keino torjua ilmastonmuutosta ja vähentää polttoaineen elinkaarenaikaisia kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia. Myös nesteytetty maakaasu (LNG) on biokaasun rinnalla mukana ratkaisupaletissa, kun halutaan leikata logistiikan päästöjä”, sanoo Gasumin raskaan liikenteen myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen.

Hallitus esittää kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea

Hallitus ehdottaa tukea kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan. Tukea ehdotetaan myönnettäväksi uusien vähintään 16-tonnisten kuorma-autojen ostoon tai pitkäaikaiseen vuokraamiseen.

Tuella uudistettaisiin raskaan liikenteen kalustoa ja lisättäisiin kaasun käyttöä bensan ja dieselin sijaan, mikä vähentäisi raskaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.

”Ehdotamme nyt ensimmäistä kertaa tukea kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintaan. Hankintatuki on yksi Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä ja tavoitteena on edistää raskaan liikenteen siirtymää päästöttömään liikenteeseen. Tuki tekee ilmastoystävällisen kaluston hankinnan entistä houkuttelevammaksi. Samalla kaasun tankkausinfra laajenee, kun kysyntä kasvaa”, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka.

Tukea myönnettäisiin 12 000 euroa nesteytettyä kaasua ja 5 000 euroa paineistettua kaasua käyttävän kuorma-auton hankintaan. Hakija saisi tukea enintään viidelle ajoneuvolle. Tuen saamisen edellyttäisi ajoneuvon rekisteröimistä Suomeen sekä sen rekisterissäpitoa yhden vuoden ajan tuen saamisen jälkeen. Määrärahaa hankintatuen myöntämiseen varataan miljoona euroa seitsemännessä lisätalousarviossa.

Tuen avulla pyritään edistämään kaasun käyttöä raskaassa liikenteessä. Kotimaan liikenteen päästöistä 90 prosenttia syntyy tieliikenteessä. Päästöistä noin 55 prosenttia aiheutuu henkilöautoista ja noin 33 prosenttia raskaasta kalustosta. Hallitusohjelman mukaan liikenteen päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä.

Hallituksen nyt eduskunnalle antamasta esityksestä käydään täysistunnossa lähetekeskustelu.

Laki tulisi voimaan 1.12.2020. Valtio maksaisi kaasukäyttöisten kuorma-autojen hankintatukea 1.12.2020-31.12.2022. Tuen myöntämisestä ja valvonnasta vastaisi Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.

Muita tukimuotoja arvioidaan Fossiilittoman liikenteen tiekartassa, joka lähtee lausunnoille loppuvuodesta 2020.

Helsingin kaupunki kokeilee dieselkaluston jälkisähköistämistä

Kuva: Ruska Tapiovaara

Pian tiedetään, mitä vanhan kuorma-auton muuttaminen sähköiseksi vaatii ja millaiset ovat muutostyön kustannukset. Tätä selvittää Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen Stara eRetrofit -hanke, jossa muutetaan ensin kuorma-auto sähköiseksi, seurataan sen toimintaa työajossa ja todennetaan sähköistämisen kustannukset. Muutostyö on jo hyvässä vauhdissa – vuodenvaihteessa kuorma-auto nähdään jo töissä kaupungilla. 

Asennustyöt ovat parasta aikaa käynnissä. Kuva: Jarmo Marles / Stara

Raskaan liikenteen sähköistyminen etenee henkilöautoja hitaammin johtuen muun muassa ajoneuvokannan ja työkoneiden pitkästä käyttöiästä. Tällä hetkellä sähkökäyttöinen raskas kalusto on myös kallista ja saatavuus on rajallista. Uusien sähköajoneuvojen hankinta tarkoittaisi nykyisestä kalustosta luopumista, mikä ei ole taloudellisesti eikä ekologisesti järkevä ratkaisu. 

Stara eRetrofit -hanke selvittää Staran seitsemän vuotta käytössä olleen kuorma-auton sähköistämisen mahdollisuudet ja onko sähköistäminen taloudellisesti kannattavaa. Hanketta koordinoivat Helsingin kaupungin innovaatioyhtiö Forum Virium Helsinki sekä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara. Muutostyön teknisenä toteuttajana toimivat Tampereen ammattikorkeakoulu sekä Teknologian tutkimuskeskus VTT. Hankkeen rahoittaa Helsingin kaupungin innovaatiorahasto. Tavoitteena on viedä liikennettä kohti hiilineutraaliutta.  

“Kehitystyötä voidaan hyödyntää kaluston sähköistämisessä laajemminkin, jos tämä hanke osoittautuu kannattavaksi”, toteaa Staran logistiikan kehityspäällikkö Paavo Lehmonen.

Muutostyö etenee – työn valmistuttua auto lähtee tien päälle 

Projektiin valittu Scania P320 6×2 purettiin ja siirrettiin Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) pajalle keväällä 2020. Tällä hetkellä autoon asennetaan uutta sähköistä voimalinjaa ja testataan järjestelmiä. Ensimmäisiin koeajohin toivottavasti päästään ennen talvea. Toiveissa on saada sähkökuorma-auto pilottiajoon ja hyväksyntöjen jälkeen normaaliin työajoon vuodenvaihteessa.

Vanhan dieselmoottorin tilalle kaavaillaan sähkövehkeitä. Kuva: Ari Reinikainen / Dimedia Oy

Uusia liiketoimintamahdollisuuksia raskaan liikenteen sähköistämishaasteesta 

Helsingin kaupungin ilmastotavoitteiden kannalta on oleellista, että sähköisen ajoneuvokannan yleistymistä voidaan merkittävästi nopeuttaa. Stara eRetrofit tarttuu haasteeseen kehittämällä ratkaisuja, jotka lisäävät osaamista ja nopeuttavat muutosta vähäpäästöisen liikenteen saavuttamiseksi. Kyseessä on tutkimushanke, joka luo täysin uutta tietoa raskaan ajoneuvokannan käyttökustannuksista ja palvelutarpeista. Hanke luo laajan ekosysteemin liittyen muun muassa sähköisen raskaan liikenteen konversioihin, yhteiskäyttölatureihin, reittioptimointiin, kunnossapitoon sekä esineiden internetiin eli IoT:hen. 

Transpointin Baltian ja CEE-maiden maantielogistiikka Greencarrierille

VR Groupin omistama tytäryhtiö Transpoint International Oy myy Baltian sekä Keski- ja Itä-Euroopan (CEE-maiden) maantielogistiikan liiketoimintansa pohjoismaalaiselle Greencarrier Freight Servicesille. Transpoint International vastaa VR Transpointin kansainvälisestä maantieliikenteestä.

”Markkinoilla on tapahtunut vuosien varrella useita muutoksia ja olemme luopuneet kansainvälisistä maantietoiminnoista Euroopassa. Yrityksessä on tapahtunut hyvää kehitystä ja ihmiset ovat tehneet erinomaista työtä. Toiminta ei kuitenkaan ole VR Transpointin strategian ytimessä. Jatkossa bisnes pääsee kehittymään Greencarrierin omistuksessa, jossa on luja tahto panostaa tähän liiketoimintaan”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen sanoo. 

”Transpoint International on merkittävä tekijä Suomen ja Baltian välisillä maantielogistiikkamarkkinoilla, jolla on hyvin pitkä historia ja monipuolinen asiakaspohja. Meille tämä on tärkeä ja luonnollinen kehitysaskel matkallamme kohti pitkäjänteisiä ja kestäviä ratkaisuja, joita haluamme tarjota niin markkinalle kuin asiakkaillemmekin. Yhdessä Transpoint Internationalin Baltian ja Keski- ja Itä-Euroopan maantielogistiikkapalvelujen kanssa meistä tulee yksi alueen suurimmista operaattoreista, tiimimme vahvistuu reilusti ja voimme tarjota asiakkaillemme entistä laajemmin kestäviä kuljetusratkaisuja”, Greencarrier Freight Servicesin toimitusjohtaja Mikael Forsberg kertoo.

Yrityskaupan myötä Baltian sekä CEE-maiden maantieliikenteen liiketoiminnot siirtyvät kokonaisuudessaan Greencarrier Freight Servicesin omistukseen. Viron, Latvian ja Liettuan toimipisteissä sekä CEE-maiden liikenteen liiketoiminnoissa Suomessa Helsingin toimipisteessä työskentelee kaikkiaan noin 40 henkilöä, jotka siirtyvät uuden työnantajan palvelukseen. Yrityskauppa on ehdollinen, kunnes Viron kilpailuviranomainen on hyväksynyt kaupan.

Sami Krühn myy Renaultit Kuopiossa

Sami Krühn palvelee jatkossa Renault Trucks -kuorma- ja -pakettiautomyyjänä Pohjois-Savon sekä Pohjois-Karjalan alueilla. Samin toimipaikkana on Volvo Truck Center Kuopio.

”Sami on toiminut Kuopion Volvo Truck Centerin automyynnin tehtävissä kolme vuotta ja siirtyy nyt työskentelemään Renault Trucks -merkin pariin täyspäiväisesti. Alueella on merkittävä kasvupotentiaali Renault Trucksille, ja pystymme tarjoamaan toimintavarmaa kuljetuskalustoa kaikkiin kuljetustarpeisiin. Sami tuntee alueen asiakkaita hyvin. On todella hienoa, että Renault Trucks asiakkaita palvelee jatkossa myyjä myös Kuopiossa”, Volvo Finland Ab:n Renault Trucks myyntijohtaja Pasi Gerpe sanoo.

Samin yhteystiedot:

Sami Krühn

Volvo Truck Center Kuopio
Mestarinkatu 3
70101 KUOPIO

s-posti: sami.kruhn@renault-trucks.com
Puhelin: 050 347 3457

Volvon täyssähköautot rakennuspuolen asiakastesteihin

Volvo Trucks aloittaa lokakuussa täysin sähköisten kuljetusratkaisujen testit maansiirto- ja rakennussegmentissä. Swerock-yhtiölle toimitetaan kaksi raskaisiin kuljetuksiin tarkoitettua kuorma-autoa, jotka täyttävät erityisesti kaupunkialueilla alati tärkeämmät melu- ja päästövaatimukset.

Kaupunkikuljetuksiin ja jätehuoltoon tarkoitettujen sarjavalmisteisten sähkökuorma-autojen lanseerauksen jälkeen Volvo Trucks testaa nyt kahta täysin sähkökäyttöistä autoa ja niiden latausratkaisuja asiakaskäytössä. Toinen autoista on FMX-koukkulaiteauto, toinen betoninsekoittajalla varustettu FM.

Toinen autoista on Saraka Oy:n valmistamalla betoninsekoittajalla varustettu FM.

”Maansiirtosegmentissä kuorma-autoilta vaaditaan tavallisesti enemmän tehoa ja kestävyyttä kuin muissa segmenteissä, eivätkä sähkökuorma-autot ole mikään poikkeus”, kertoo Volvo Trucksin sähköajoneuvoratkaisujen varatoimitusjohtaja Jonas Odermalm. ”Kaupallisten ratkaisujemme on täytettävä korkeat tuottavuus- ja käyttöastevaatimukset sekä kaikki ne odotukset, jotka liittyvät täysin sähkökäyttöisen voimansiirtolinjan tuomiin päästö- ja meluhyötyihin. Kenttätestit ja yhteistyö asiakkaiden kanssa ovat kehitysprosessin kannalta erittäin tärkeitä.”

Projektissa selvitetään, kuinka sähkökuorma-autojen avulla voidaan parantaa tehokkuutta ja pienentää ilmastovaikutuksia. Ajoneuvojen suorituskyvyn lisäksi testeissä arvioidaan myös sähköajoneuvoratkaisujen kokonaisekosysteemiä, sillä tavoitteena on löytää tuottavuusvaatimukset täyttäviä latausmahdollisuuksia. Kun sähköajoneuvojen hyödyllisyyttä kaupunkiympäristössä mitataan, kriteereitä ovat vähentynyt kuljetusmelu, työmaaturvallisuus ja ajomukavuus.

Testin tarkoituksena on selvittää ajoneuvojen toimintaa oikeissa asiakas- ja työtilanteissa.

”Tällaiset testit ovat erittäin hyödyllisiä, sillä haluamme ymmärtää paremmin sekä asiakkaiden toimintoja että sähköajoneuvoratkaisujen vaikutuksia asiakkaiden päivittäiseen työhön esimerkiksi ajotehtävän, kuormakapasiteetin, käyttöasteen, toimintasäteen ja muiden parametrien kannalta – entistä hiljaisempien ja puhtaampien kuljetusten tuomia etuja unohtamatta”, kertoo Ebba Bergbom Wallin, joka toimii sähköajoneuvoratkaisujen business managerina Volvo Trucksilla. ”Testaamalla näitä kahta sähkökuorma-autoa todellisessa käytössä voimme arvioida, kuinka niitä käytetään, ja selvittää samalla, mitä asioita on mahdollisesti parannettava ennen laajempaa käyttöönottoa.”

Koukkulaitteella varustettua FMX:ää puolestaan testataan mm. maansiirtotehtävissä.

”Yhdessä Volvo Trucksin kanssa otamme askeleen kohti ilmaston kannalta kestäviä kuljetuksia. Tämä on iso askel kohti huomispäivän kuorma-autoja, jotka tuovat vähennyksiä fossiilisiin päästöihin. Meillä on jo käytössä 15 betoniautoksi varusteltua hybridikuorma-autoa, ja tässä projektissa pääsemme testaamaan täysin sähkökäyttöisiä ajoneuvoja”, kertoo PEAB-konserniin kuuluvan Swerock-yhtiön ryhmäpäällikkö Hans Orest.

Faktat: 

Volvo Trucksin ensimmäiset sähkökuorma-autojen asiakastestit raskaiden kuljetusten segmentissä


• Projektissa testataan kahta sähköajoneuvoa, jotka ovat Volvo FM ‑betoniauto ja koukkulaitteella varustettu Volvo FMX.
• Kyseessä on Volvo Trucksin ja Swerockin yhteinen projekti, jota myös JOAB ja Saraka ovat tukemassa.
• Sähkökäyttöinen Volvo FM toimittaa betonia Swerockin asiakkaille kaupunkiympäristöissä.
• Koukkulaitteella varustettua Volvo FMX ‑sähkökuorma-autoa käytetään pääasiassa suuremmissa infrastruktuuriprojekteissa ja kaupunkien rakennustyömailla.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...