Volvo Trucks aloittaa lokakuussa täysin sähköisten kuljetusratkaisujen testit maansiirto- ja rakennussegmentissä. Swerock-yhtiölle toimitetaan kaksi raskaisiin kuljetuksiin tarkoitettua kuorma-autoa, jotka täyttävät erityisesti kaupunkialueilla alati tärkeämmät melu- ja päästövaatimukset.

Kaupunkikuljetuksiin ja jätehuoltoon tarkoitettujen sarjavalmisteisten sähkökuorma-autojen lanseerauksen jälkeen Volvo Trucks testaa nyt kahta täysin sähkökäyttöistä autoa ja niiden latausratkaisuja asiakaskäytössä. Toinen autoista on FMX-koukkulaiteauto, toinen betoninsekoittajalla varustettu FM.

Toinen autoista on Saraka Oy:n valmistamalla betoninsekoittajalla varustettu FM.

”Maansiirtosegmentissä kuorma-autoilta vaaditaan tavallisesti enemmän tehoa ja kestävyyttä kuin muissa segmenteissä, eivätkä sähkökuorma-autot ole mikään poikkeus”, kertoo Volvo Trucksin sähköajoneuvoratkaisujen varatoimitusjohtaja Jonas Odermalm. ”Kaupallisten ratkaisujemme on täytettävä korkeat tuottavuus- ja käyttöastevaatimukset sekä kaikki ne odotukset, jotka liittyvät täysin sähkökäyttöisen voimansiirtolinjan tuomiin päästö- ja meluhyötyihin. Kenttätestit ja yhteistyö asiakkaiden kanssa ovat kehitysprosessin kannalta erittäin tärkeitä.”

Projektissa selvitetään, kuinka sähkökuorma-autojen avulla voidaan parantaa tehokkuutta ja pienentää ilmastovaikutuksia. Ajoneuvojen suorituskyvyn lisäksi testeissä arvioidaan myös sähköajoneuvoratkaisujen kokonaisekosysteemiä, sillä tavoitteena on löytää tuottavuusvaatimukset täyttäviä latausmahdollisuuksia. Kun sähköajoneuvojen hyödyllisyyttä kaupunkiympäristössä mitataan, kriteereitä ovat vähentynyt kuljetusmelu, työmaaturvallisuus ja ajomukavuus.

Testin tarkoituksena on selvittää ajoneuvojen toimintaa oikeissa asiakas- ja työtilanteissa.

”Tällaiset testit ovat erittäin hyödyllisiä, sillä haluamme ymmärtää paremmin sekä asiakkaiden toimintoja että sähköajoneuvoratkaisujen vaikutuksia asiakkaiden päivittäiseen työhön esimerkiksi ajotehtävän, kuormakapasiteetin, käyttöasteen, toimintasäteen ja muiden parametrien kannalta – entistä hiljaisempien ja puhtaampien kuljetusten tuomia etuja unohtamatta”, kertoo Ebba Bergbom Wallin, joka toimii sähköajoneuvoratkaisujen business managerina Volvo Trucksilla. ”Testaamalla näitä kahta sähkökuorma-autoa todellisessa käytössä voimme arvioida, kuinka niitä käytetään, ja selvittää samalla, mitä asioita on mahdollisesti parannettava ennen laajempaa käyttöönottoa.”

Koukkulaitteella varustettua FMX:ää puolestaan testataan mm. maansiirtotehtävissä.

”Yhdessä Volvo Trucksin kanssa otamme askeleen kohti ilmaston kannalta kestäviä kuljetuksia. Tämä on iso askel kohti huomispäivän kuorma-autoja, jotka tuovat vähennyksiä fossiilisiin päästöihin. Meillä on jo käytössä 15 betoniautoksi varusteltua hybridikuorma-autoa, ja tässä projektissa pääsemme testaamaan täysin sähkökäyttöisiä ajoneuvoja”, kertoo PEAB-konserniin kuuluvan Swerock-yhtiön ryhmäpäällikkö Hans Orest.

Faktat: 

Volvo Trucksin ensimmäiset sähkökuorma-autojen asiakastestit raskaiden kuljetusten segmentissä


• Projektissa testataan kahta sähköajoneuvoa, jotka ovat Volvo FM ‑betoniauto ja koukkulaitteella varustettu Volvo FMX.
• Kyseessä on Volvo Trucksin ja Swerockin yhteinen projekti, jota myös JOAB ja Saraka ovat tukemassa.
• Sähkökäyttöinen Volvo FM toimittaa betonia Swerockin asiakkaille kaupunkiympäristöissä.
• Koukkulaitteella varustettua Volvo FMX ‑sähkökuorma-autoa käytetään pääasiassa suuremmissa infrastruktuuriprojekteissa ja kaupunkien rakennustyömailla.