Elmia Lastbil siirtyy jälleen

Kuva: Iikka Kekko

Elmia Lastbil -näyttelyä järjestävä organisaatio Elmia AB tiedottaa, että jo kertaalleen koronan vuoksi vuodelle 2021 siirrettyä näyttelyä joudutaan nyt lykkäämään uudemman kerran, ja tällä erää kalenteria selataan jo vuodelle 2022.

Uudeksi päivämääräksi on asetettu 24.-27.8.2022 ja tilannetta luonnollisesti seurataan tarkemmin lähempänä tuota ajankohtaa.

Väylävirasto: tieverkko paremmassa kunnossa talvea varten

Kuva: Iikka Kekko

Väyläviraston mukaan pitkä päällystysohjelma on parantanut tiestön kuntoa tänä vuonna. Samalla tienkäyttäjien tyytyväisyys pääväylien päällysteiden kuntoon on noussut. Väylävirasto toteaakin, että mikäli hyvä kehitys saadaan jatkumaan, päällystysmäärät pitäisi pystyä pitämään joka vuosi vähintään samalla tasolla kuin tänä vuonna.

Teiden päällystysohjelma on ollut kuluvana vuonna pisin viiteentoista vuoteen, noin 4000 kilometriä. Tietöitä on näkynyt ympäri Suomen, sillä rahoitus on ollut edellisvuosia paremmalla tasolla, bitumin hinta on pysynyt alhaalla ja koko ala on puurtanut yhdessä tavoitteiden eteen.

”Saimme meille tänä vuonna myönnetyllä lisärahoituksella päällystettyä maanteitä enemmän kuin pitkään aikaan. Päällystystoimenpiteiden vaikutukset näkyvät tutkimuksemme mukaan myös tienkäyttäjien parantuneessa tyytyväisyydessä”, kertoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

Väylävirasto vastaa valtion maanteiden kunnossapidon linjauksista ja yhtenäisyydestä. ELY-keskukset kilpailuttavat ja solmivat sopimukset sekä valvovat urakat.

Väylävirasto toteutti tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen elo-syyskuussa. Tutkimuksessa kysyttiin yksityishenkilöiltä sekä raskaan liikenteen kuljettajilta, mitä mieltä he ovat maanteiden kunnosta. Tulosten perusteella vastaajat olivat viime vuotta tyytyväisempiä varsinkin pääväylien päällysteiden kuntoon.

”Lisäksi raskaan liikenteen kuljettajien tyytyväisyys maanteiden tilaan ja kuntoon nousi huomattavasti verrattuna kahteen edelliseen vuoteen”, Wihlman kertoo.

Vaikka ammattikuljettajien tyytyväisyys päällysteiden kuntoon nousi, oli se yhä kuitenkin heikommalla tasolla kuin yksityisautoilijoiden tyytyväisyys päällysteisiin.

Tiestön korjausvelka näkyy palautteissa

Yleisellä tasolla kansalaisten tyytyväisyys maanteihin pysyi edellisvuoden tasolla. Kansalaiset ovat varsin tyytyväisiä pääteihin, mutta tyytyväisyys pääväyläverkon ulkopuolisiin päällystettyihin teihin ja sorateihin on edelleen matalalla tasolla.

”Vaikka tänä vuonna päällysteohjelma on ollut mittava, kaikkia huonokuntoisia teitä ei ole ollut mahdollista korjata. Päällystettyjä teitä on yhteensä noin 51 000 kilometriä, joista huonokuntoisia on noin 7 400 kilometriä”, sanoo tienpidon asiantuntija Juho Meriläinen.

Pääväyläverkon ulkopuolella päällystysmäärät ovat olleet kaksinkertaiset viime vuoteen verrattuna eli noin 1500 kilometriä. Tästä huolimatta tyytyväisyys alempaan tieverkkoon ei ole noussut.

”Tämä voi johtua siitä, että alemman tieverkon laajuus on päätieverkkoon verrattuna huomattavasti suurempi eikä tämän suuruusluokan lisäys välttämättä vielä näy tyytyväisyydessä. Toimenpiteitä pitäisi todennäköisesti tehdä tuhansia kilometrejä enemmän, jotta se alkaisi näkyä selvästi tyytyväisyydessä”, Meriläinen toteaa.

Alemmalla tieverkolla myös kunnossapitoväli on pidempi, joten päällysteet ovat monin paikoin huonossa kunnossa. Ikääntyneiden päällysteiden kunnon kehittymiseen vaikuttavat talven olosuhteet merkittävästi. Esimerkiksi viime talvena nollan molemmin puolin sahannut lämpötila ja etelässä runsaat vesisateet vaurioittivat päällysteitä harvinaisen paljon. Talvella kunnossapito voi tehdä vain välttämättömiä pieniä paikkauksia.

Pelkästään leveyspiirimme haastavia kelejä ei voi kuitenkaan maanteiden rei’istä syyttää. Huonokuntoisten teiden määrä on suuri, sillä esimerkiksi lähes koko 2010-luvun väylien rahoitus on ollut alimitoitettua. Koska korjausvelka ei ole syntynyt hetkessä, ei sitä myöskään hetkessä korjata.

”Korjausvelan kurominen on maraton, ei pikamatka. Päällystysmäärät pitäisi pystyä pitämään joka vuosi yli 4000 kilometrissä. Näin päällysteiden korjausvelka ei kasvaisi. Toivomme, että kunnossapidon rahoitus säilyisi pitkään hyvällä tasolla”, Väyläviraston pääjohtaja Wihlman sanoo.

Väyläviraston tilaamaan kesän 2020 tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimukseen vastasi 3874 yksityishenkilöä ja 1167 ammattiautoilijaa. Tiedonkeruu toteutettiin 17.8.–21.9.2020. Tutkimus tehdään vuosittain.

THT New Cool -kylmäteknologiaa Lappeenrannan Kuljetukselle

Lappeenrannan Kuljetus Oy investoi THT New Cool -teknologiaa käyttäviin kylmäperävaunuihin, jotka viilentyvät ajaessaan ilman polttoaineita. Yritys kertoo tehneensä kylmän vihreitä päätöksiä ja panostaneensa hollantilaiseen THT New Cool -järjestelmään, joka ottaa käyttövoimansa perävaunun akselilta. VALX B.V:n kehittämä erikoisakseli tuottaa sähköenergiaa silloin, kun yhdistelmä hidastaa vauhtiaan, ja mitä enemmän hidastetaan esim. jarrutuksessa, järjestelmää tunnistaa tämän ja älyää kehittää enemmän energiaa. Tämä sähkö varastoidaan akkupakettiin, josta Carrier Vector -kylmäkone hyödyntää sitä.
THT on perustettu vuonna 2005, ja järjestelmää on kehitetty vuodesta 2010. Suomessa New Cool -kalustoa nähtiin ensimmäisen kerran käytössä kevättalvella 2019, kun Vähälä Yhtiöt otti käyttöönsä koko pohjoismaiden ensimmäisen tällä järjestelmällä varustetun thermokärryn.

Lappeenrannan Kuljetus Oy on 75 vuotta vanha perheyritys, jolla on noin 40 työntekijää. Elintarvikkeiden kuljetukseen erikoistuneen yrityksen koko kuljetuskalusto koostuu nykyvaatimuksen mukaisista lämpösäädellyistä ajoneuvoista, jotka kaikki ovat Euro6-päästöluokiteltuja. Lisäksi kuljettajien siirtymät ajetaan sähköautolla ja terminaalihallin energia tuotetaan aurinkoenergialla.

Koneosapalvelu Vilppulan korjaamosta Hiab-huoltopiste

Koillis-Pirkanmaalla sijaitseva Koneosapalvelu Vilppulan raskaskonekorjaamo on liittynyt Hiab-huoltopisteiden verkostoon syksyllä 2020. Koneosapalvelun huoltotoiminta keskittyy Hiabin valikoimasta Loglift- ja Jonsered-puu- ja kierrätysnostureihin. 

”Loglift- ja Jonsered-nostureiden huolto on kysytty palvelu Vilppulan raskaskonekorjaamon asiakkaiden taholta, joten Hiab-huoltopiste täydentää hyvin korjaamomme tarjontaa”, kertoo Koneosapalvelun toimitusjohtaja Hannu Soimasuo. ”Mänttä-Vilppula on vahvaa metsäteollisuusaluetta. Vilppulassa on mm. kaksi sahaa, joten puutavara-autoja liikkuu alueellamme paljon, ja sijaintimme on kätevä sahoilla kävijöiden näkökulmasta”, jatkaa Soimasuo. 

Koneosapalvelulla on vuosikymmenten vankka kokemus metsäkone-, puuauto- ja kappaletavaranostureiden korjauksista. Perushuoltojen lisäksi korjaamolla tehdään vaativampia nosturikorjauksia, kuten pilareiden ja hammasosien vaihtoja, ylettimien kunnostuksia sekä väljien reikien täyttöhitsauksia ja koneistuksia. Oma konepaja tukee korjaamon toimintaa. Yhtiöllä on myös kolme valtuutettua nosturitarkastajaa. 

Hiab-yhteistyön lisäksi Koneosapalvelu on Keslan valtuutettu huoltopiste, ja useimpien muidenkin nosturimerkkien korjaukset hoituvat tarvittaessa. Soimasuo kertoo, että korjaamon suurin volyymi tulee puutavara-autojen ohella metsäkoneiden korjauksesta. ”Huollossamme asioi myös muuta liikkuvaa kalustoa kuten mobiilihakkureita ja -murskia, sora-autoja ja kaivinkoneita. Tavoitteemme on auttaa korjaamon asiakkaita monipuolisesti ja pitää alueen kalusto liikkeessä. Joustava palvelu on Koneosapalvelun tapa toimia niin huollossa kuin teknisessä myynnissäkin”

19.5”-koot täydentävät Nokian E-Truck -rengassarjan

Nokian E-Truck -kuorma-autonrenkaiden valikoima pyrkii valmistajansa mukaan tarjoamaan tasapainoa taloudellisten ja huolettomien kilometrien sekä erinomaisten joka sään ominaisuuksien välillä. Viimeisin lisäys tuotesarjaan pitää sisällään keskikokoisille kuorma-autoille sopivia rengaskokoja. Uusi 19.5”-koko täydentää valikoiman, ja sen myötä myös 12–16-tonniset keskikoon jakeluautot voidaan rengastaa E-Truck-sarjan kumeilla.

“Suuremmista Nokian E-Truck -sarjan renkaista jo löytyykin jämeriä, vaikuttavan käyttöiän tarjoavia pintakuvioita”, kertoo tuotepäällikkö Teppo Siltanen Nokian Renkailta. “Uusia 19.5-kokoja suunnitellessamme kehitimme niitä edelleen ja yhdistimme viimeisimmän pintakuviomuotoilun hiertävää kulutusta kestävään erikoiskumiseokseen.”

Uudet Nokian E-Truck Steer 19.5 sekä Nokian E-Truck Drive 19.5 -kuorma-autonrenkaat on suunniteltu erityisesti paikalliskuljetuksiin ja kaupunkien kaduille. Ne täydentävät Nokian E-Truck -rengassarjaa, johon kuuluu nyt kokoja raskaiden kuorma-autojen renkaista pienempien hyötyajoneuvojen kokoihin.

“Yhdessä aiemmin tänä vuonna julkistettujen 17.5-kokoisten kuorma-autonrenkaiden kanssa voimme tarjota asiakkaillemme lisäarvoa kattavalla rengasvalikoimalla”, sanoo Teppo Siltanen. ”Nyt koko kaluston alla voi pyöriä yhtä hyvät käyttöominaisuudet tarjoavat renkaat.”
E-Truck on valmistajansa mukaan kehitetty luotettavaksi jokasään renkaaksi.
“Meillä on pitkät perinteet hyvien talviominaisuuksien saavuttamisesta uhraamatta käyttöikää tai täsmällistä ajettavuutta”, kertoo Teppo Siltanen. ”Kaikissa Nokian E-Truck -sarjan renkaissa on 3PMSF-merkintä, jolloin talvikeli ei hidasta menoa.”

Nokian E-Truck Steer 19.5 on etuakselin rengas keskikokoisiin jakeluautoihin.
Valmistaja kuvailee etusen pintakuviota vankaksi ja kulumismuotoa tasaiseksi. Erityisten polveilevien ja leveiden urien kerrotaan estävän tehokkaasti kivien takertumista.
Nokian E-Truck Drive 19.5 -rengas on suunniteltu ympärivuotiseen käyttöön vaativassa kaupunki- ja paikallisliikenteessä. Jotta pito pysyisi hyvänä ja ajettavuus varmana kaikissa olosuhteissa, kuuluu renkaan ominaisuuksiin erikoiskumiseoksesta valmistettu tiheä palakuviointi sekä keskeltä avoin pintakuvio puoliavoimella olkapäärakenteella. Optimoitu pintakuvion porrastus tarjoaa vakaan kulun ja mukavan, turvallisen ajettavuuden.

Ammattina Sankari 2020 – Anita Paasikontu

Kuva: Harri Onnila

Ammattina Sankari -kampanja vietti kuluneena vuonna kymmenvuotisjuhlaansa, ja vaikka loppuvuoden huipentava sankarigaala jäikin koronatilanteen vuoksi ymmärrettävästi järjestämättä, sai juhlavuosi arvoisensa sankaritarinan. Sankariksi valittiin espoolainen kuorma-autonkuljettaja Anita Paasikontu, joka osoitti kiireisen arjen keskellä sellaista epäitsekkyyttä ja lähimmäisestä välittämistä, mistä useimmat meistä voisivat ottaa oppia.

Jo kolme vuosikymmentä ammattikuljettajana toiminut Paasikontu oli tulossa marraskuun ensimmäisenä iltana Oulusta kohti etelää Postin ajossa olevalla täysperävaunuyhdistelmällä, kun hän havaitsi Kolmostiellä Lempäälän kohdalla jotain poikkeuksellista. Tiellä oli henkilöauto poikittain ajokaistalla, minkä johdosta Paasikontu päätti pysäyttää ajamansa Kuljetusliike Ismo Partasen MB Actros -yhdistelmän ja tarkistaa tilanteen. Ratkaisu oli epäitsekäs, mutta samalla ainoa oikea, sillä Paasikontu löysi autosta sekavasti käyttäytyvän ja tajuttomuuden rajamailla olevan henkilön. 

Muun liikenteen pyyhkiessä ohitse Paasikontu talutti kuljettajan tien sivuun, minkä jälkeen palasi siirtämään henkilöautoa. Kauhukseen Paasikontu huomasi sekavassa tilassa olleen kuljettajan kuitenkin siirtyneen kävellen takaisin moottoritielle. Anita kuitenkin ehti huomata tilanteen ajoissa, ja ohjata henkilön takaisin tien laitaan. Tämän jälkeen rahdinajosta hetkessä pelastustehtäviin siirtynyt ammattikuljettaja alkoi tavoitella apua paikalle, mikä ei lopulta ollut helppo tehtävä. Paasikontu kertoo, että hänen epäilyään sairauskohtauksesta ei otettu vakavasti, vaan pelastusviranomaisen suhtautumista ohjasi väärille urille ohiajavista autoista soitetut hätäpuhelut, joissa osassa oli kerrottu virheellisesti paikalla olevasta rattijuoposta.

Kun ambulanssi lopulta saapui paikalle, oli tilanteen käynnistymisestä kulunut yli 20 minuuttia, minä aikana Anitan auttaman henkilön tilanne oli mennyt huonommaksi. Onneksi ammattiauttajat tulivat viimein ottamaan tilanteen käsiinsä; myöhemmin selvisi että kyseessä oli diabeetikko, jonka oireet olivat saaneet alkunsa verensokerien romahtamisesta. 

Jälkikäteen Anita tunsi tilanteesta sekä ärtymystä että kiitollisuutta. Harmia aiheutti muiden tielläliikkujien täydellinen välinpitämättömyys: vaikka Paasikontu huitoi heijastinta hyödyntäen apua, ei kukaan pysähtynyt paikalle. Ja jos joku hidastikin, niin vain ottaakseen kuvia tai videota kännykällään. Iloa Anitalle kuitenkin tuotti avun antaminen ja sitä kautta onnettomuustilanteeseen joutuneen henkilön pelastuminen ja tervehtyminen.

Tunnustuksena sankarillisesta toiminnasta Anita Paasikontu vastaanotti marraskuun puolivälissä Mäntsälän Rahtarikeskuksessa 5 000 euron tunnustuksen, josta hän Ammattina Sankari -kampanjan hengen mukaisesti ohjaa puolet valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen. Palkitsemistilaisuudessa Paasikontu kertoi valitsevansa sellaiseksi diabeteksen hoitoon liittyvän kohteen.

Ammattina Sankari -kampanjan yhteistyökumppani Raskas Kalusto -lehti kiittää Anitaa sankarillisesta teosta ja onnittelee sankarivalinnasta!

Lue muut sankaritarinat Ammattina Sankari -sivustolta. Kampanja myös jatkuu, joten uusia ehdokkaitakin voi ilmoittaa saman sivuston kautta!

Containershipsille kahdeksan R-Scaniaa

Kuvat: Harri Onnila

Ranskalaisen varustamon CMA CGM:n omistukseen runsas kaksi vuotta sitten siirtyneen Containerships-varustamon maantielogistiikkaa on hoidettu Volvo- ja Iveco-kalustolla, mutta eilen Suomen operaatioiden merkkijakauma laitettiin uusiksi. Containerships Land Oy vastaanotti kahdeksan uutta kolmeakselista Scania-veturia: viisi R540 6×4 -HCT-veturia ja kolme R450 6×2 -nostoteliveturia. Luovutus tapahtui Scania Hämeenlinnan varustelukeskuksessa, ja siellä on myös asennettu muun muassa HCT-veturien ketjunheittäjät ja vetokitavarustus sekä ohjaamovarustelua.

Containershipsin kotimaan vetäjiä on tällä erää 22 autoa, joista puolet on LNG-käyttöisiä kaasuautoja. Näin ollen 11:stä dieselkuorma-autosta suurin osa onkin jatkossa Scania-merkkisiä. Tiettävästi Containershipsin Iso-Britannian noin sadan auton laivueessa, eikä noin 50 Venäjällä operoivan kuorma-autonkaan joukossa ole Scanioita, joten muutos yrityksen kalustolinjauksessa on huomattava. Suomessa merkki on ollut yrityksellä edustettuna viimeksi 70-luvun alussa. Asian taustalla ei kuitenkaan ole kokeilunhalu, vaan valintaa puolsivat perustellut syyt.

Viisi R-Scanioista on 540-hevosvoimaisia 6×4-vetureita, jotka palvelevat HCT-tehtävissä. Perässä seuraavat VAK:n valmistamat puolikkaat on molemmat varustettu ohjaavin akselein.

”Kokonaistaloudellisuus merkitsee ja siinä R-Scania osoittautui eteväksi”, tiivistää Containershipsin Teemu Terävä. Esimakua asiaan yrityksessä otettiin Scania Rent -autolla, jota kaksi yrityksen kuljettajista testasi tavanomaisilla ajoreiteillään.

Kahdeksan Scanian kaupan tehnyt Daniel Ljungqvist Etelä-Suomen Scania-edustuksesta toteaa yhtenä vaikuttimena olleen erityisesti Scanian tehokkaan taloudellisen kuutoskoneen sekä taloudellisuuspakettiin sisällytetyt Scania Finans Oy Ab:n huolto-, korjaus- ja rahoitussopimukset sekä kuljettajavalmennus.

Containershipsin Teemu Terävä otti luottavaisin mielin vastaan nipun Scania-avaimia, sillä ajokkien taloudellisuus oli koeponnistettu käytännön ajotehtävissä ennen kauppoja. Myös Scania-myyjä Daniel Ljungqvistilla oli syytä tyytyväisyyteen, sillä kahdeksan auton kauppa ja luovutus kerralla oli miehen pitkästä urasta huolimatta jotain poikkeuksellista.

Isommissa vetäjissä vinkkelikasin sijaan kuutoskoneen suuntaan valintaa käänsi osaltaan keveys, minkä myötä omapainossa säästettyjä kiloja saadaan hyödynnettyä kuorman puolella. Asiaa korostavat esimerkiksi autoihin valitut Alcoan alumiinivanteet. Matala omapaino on merkityksellistä etenkin yrityksen HCT-yhdistelmissä, joiden määrä kasvaa 6×4-alustaisten R540-Scanioiden myötä kolmesta kahdeksaan. Kahta puoliperävaunua kiskoville eli niin sanotuille Duo2-yhdistelmille kertyy mittaa Terävän mukaan runsaat 32 metriä ja niiden suurin sallittu koko- naismassa on 76 tonnia. ”Kerralla voidaan kuljettaa kaksi 45-jalkaista konttia”, hän perustelee.

Terävä myös kiittelee PNO:lta vuokrattuja VAK:n valmistamia puoliperä- vaunuja, joissa molemmissa on ohjaava taka-akseli. Sen ansiosta kärryjen ei ole pakko olla aina samassa järjestyksessä vedettävänä, mistä on käytännön hyötyä arkisissa logistiikkatilanteissa.

Renault D Widelle kestävän kehityksen palkinto

Italialainen Vado e Torno –lehti myöntää vuosittain kestävän kehityksen palkinnon raskaan kuljetuskaluston valmistajille. Vuodelle 2021 Renault D Wide 320 on äänestetty voittajaksi jakeluautojen kategoriassa. Tuomaristo vakuuttui Renault Trucksin pitkäaikaisesta asiantuntijuudesta sekä kokemuksesta jakeluautojen segmentissä, sekä D Wide 320 -mallin monipuolisuudesta, tehokkuudesta ja tuottavuudesta. 

Tuomariston perusteluina valinnalle olivat mm. automatisoidun Optidriver-vaihteiston suorituskyky yhdistettynä Fuel Eco -toiminnon tehokkuuteen sisältäen Optiroll-rullaustoiminnon, mikä varmistaa alhaisen polttoaineenkulutuksen ja siten erittäin alhaiset päästöt. Tuomaristo oli vakuuttunut siitä, että Renault D Wide 320 on yksi tehokkaimmista työkaluista vastaamaan jakeluliikenteen koviin vaatimuksiin: tuottavuutta parantava työkalu, joka auttaa kuljetusliikkeitä kuljettamaan kannattavasti. 

”D Wide -tekniikallaan Renault Trucks on asettanut riman erittäin korkealle myös kuljettajan mukavuuden kannalta”, tuomaristo tiivisti. Renault Trucksin tekemät parannukset D-sarjan ajomukavuuteen, näkyvyyteen ja turvallisuuteen liittyen eivät myöskään jättäneet tuomareita kylmäksi.

Maxpo 2021 jälleen Hyvinkäällä

Kuva: Vesa Koivunen

Maxpo 2021 Maarakennus- ja ympäristöhoitokoneiden ammattimessut järjestetään 2.-4.9.2021 Hyvinkään lentokentällä. Paikka on vakiintunut joka toinen vuosi järjestettävän tapahtuman pitopaikaksi, sillä nyt kyseessä on jo seitsemäs Maxpo Hyvinkäällä.
Vaikka kulunut vuosi on ollut varovaista aikaa näyttelyjen ja tapahtumien osalta, on luotto tulevaan selvästi vankkaa. Messuorganisaatio tiedottaa, että tapahtumasta on varattu osastoja ahkerasti, ja yli puolet näyttelytilasta on jo nyt täynnä. Osastoja on suurennettu ja varaustilanne on jopa parempi kuin kaksi vuotta sitten samaan aikaan. Viime kerralla vuonna 2019 Maxpoon osallistui yli 250 yritystä ja käytössä oli yli 61 000 neliömetriä. Ammattikävijöitä messuilla oli kolmen päivän aikana lähes 15 000.  

Tapahtuman toimeksiantaja Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n puheenjohtaja on vaihtunut viime kertaisesta ja nyt vetäjänä on Marakon-konsernin hallituksen puheenjohtaja  Tomi Veijalainen, joka uskoo Maxpo-messujen olevan ensi syyskuussa entistäkin tärkeämpi tapahtuma sekä näytteilleasettajille että kävijöille. ”Nyt poikkeuksellisen vuoden aikana on peruutettu useita alan tärkeitä ammattitapahtumia sekä Suomessa että ulkomailla. Uskon, että ensi syksynä koneita päästään vihdoin esittelemään laajasti. Syyskuun Maxpo-messut tarjoaa alan ammattilaisille loistavan paikan tutustua uutuusmallistoihin ja tulevaisuuden ympäristöystävällisiin teknologioihin. Suunnittelemme ja kehitämme nyt Maxpo-messuja hyvällä sykkeellä.” 

Maxpo-messuilla tehdään perinteisesti paljon kauppaa. Ensi syksynä Maxpo haluaa palvella entistä paremmin kävijöitä ja näytteilleasettajia, ja tästä syystä messualuetta on selkeytetty entisestään. Messujen kaupallisuus on järjestävälle taholle ja osallistujille tärkeää, ja uutuuksia tuodaan esille osastohaastatteluissa. Maxpo-messujen kävijätyytyväisyys on ollut huikeat 95 % ja se pyritään pitämään yhtä hyvänä myös ensi vuonna, järjestävä taho tiedottaa. 

Maxpo 2021 -messut järjestetään 2.-4.9.2021 Hyvinkään lentokentällä. Tapahtuma on avoinna torstaina ja perjantaina 2.-3.9.2021 klo 9-17 ja lauantaina 4.9.2021 klo 9-16. Maxpo-messut järjestää Messukeskus Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n toimeksiannosta. 

Uutta kattoputkea Meteciltä

Metec on lanseerannut uuden sukupolven kattovalotelineen, jossa ensimmäistä kertaa led-kaukovalot ovat integroituna kattovalotelineen putkeen. Integroitu kaukovalo aiheuttaa vähemmän ilmanvastusta kuin perinteisesti putken päälle asennettu kaukovalo. Telineet ovat valmistettu 70 mm AISI304 RST-putkesta. Tuotteet täyttävät UNECE R26/R61 -vaatimukset. 

Metec Integra + Lazer -kattovalotelinettä on saatavilla joulukuun 2020 alusta seuraaviin autoihin: 

MAN TGX GM- ja GX-katto 

MB Actros Big- ja Giga-katto 

Scania R/S normaali, korkea, sekä matala katto 

Volvo FH Globetrotter- ja Globetrotter XL -katto 

Kaikkien mallien verollinen suositushinta on 2150 € 

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...