Ranskalaisen varustamon CMA CGM:n omistukseen runsas kaksi vuotta sitten siirtyneen Containerships-varustamon maantielogistiikkaa on hoidettu Volvo- ja Iveco-kalustolla, mutta eilen Suomen operaatioiden merkkijakauma laitettiin uusiksi. Containerships Land Oy vastaanotti kahdeksan uutta kolmeakselista Scania-veturia: viisi R540 6×4 -HCT-veturia ja kolme R450 6×2 -nostoteliveturia. Luovutus tapahtui Scania Hämeenlinnan varustelukeskuksessa, ja siellä on myös asennettu muun muassa HCT-veturien ketjunheittäjät ja vetokitavarustus sekä ohjaamovarustelua.

Containershipsin kotimaan vetäjiä on tällä erää 22 autoa, joista puolet on LNG-käyttöisiä kaasuautoja. Näin ollen 11:stä dieselkuorma-autosta suurin osa onkin jatkossa Scania-merkkisiä. Tiettävästi Containershipsin Iso-Britannian noin sadan auton laivueessa, eikä noin 50 Venäjällä operoivan kuorma-autonkaan joukossa ole Scanioita, joten muutos yrityksen kalustolinjauksessa on huomattava. Suomessa merkki on ollut yrityksellä edustettuna viimeksi 70-luvun alussa. Asian taustalla ei kuitenkaan ole kokeilunhalu, vaan valintaa puolsivat perustellut syyt.

Viisi R-Scanioista on 540-hevosvoimaisia 6×4-vetureita, jotka palvelevat HCT-tehtävissä. Perässä seuraavat VAK:n valmistamat puolikkaat on molemmat varustettu ohjaavin akselein.

”Kokonaistaloudellisuus merkitsee ja siinä R-Scania osoittautui eteväksi”, tiivistää Containershipsin Teemu Terävä. Esimakua asiaan yrityksessä otettiin Scania Rent -autolla, jota kaksi yrityksen kuljettajista testasi tavanomaisilla ajoreiteillään.

Kahdeksan Scanian kaupan tehnyt Daniel Ljungqvist Etelä-Suomen Scania-edustuksesta toteaa yhtenä vaikuttimena olleen erityisesti Scanian tehokkaan taloudellisen kuutoskoneen sekä taloudellisuuspakettiin sisällytetyt Scania Finans Oy Ab:n huolto-, korjaus- ja rahoitussopimukset sekä kuljettajavalmennus.

Containershipsin Teemu Terävä otti luottavaisin mielin vastaan nipun Scania-avaimia, sillä ajokkien taloudellisuus oli koeponnistettu käytännön ajotehtävissä ennen kauppoja. Myös Scania-myyjä Daniel Ljungqvistilla oli syytä tyytyväisyyteen, sillä kahdeksan auton kauppa ja luovutus kerralla oli miehen pitkästä urasta huolimatta jotain poikkeuksellista.

Isommissa vetäjissä vinkkelikasin sijaan kuutoskoneen suuntaan valintaa käänsi osaltaan keveys, minkä myötä omapainossa säästettyjä kiloja saadaan hyödynnettyä kuorman puolella. Asiaa korostavat esimerkiksi autoihin valitut Alcoan alumiinivanteet. Matala omapaino on merkityksellistä etenkin yrityksen HCT-yhdistelmissä, joiden määrä kasvaa 6×4-alustaisten R540-Scanioiden myötä kolmesta kahdeksaan. Kahta puoliperävaunua kiskoville eli niin sanotuille Duo2-yhdistelmille kertyy mittaa Terävän mukaan runsaat 32 metriä ja niiden suurin sallittu koko- naismassa on 76 tonnia. ”Kerralla voidaan kuljettaa kaksi 45-jalkaista konttia”, hän perustelee.

Terävä myös kiittelee PNO:lta vuokrattuja VAK:n valmistamia puoliperä- vaunuja, joissa molemmissa on ohjaava taka-akseli. Sen ansiosta kärryjen ei ole pakko olla aina samassa järjestyksessä vedettävänä, mistä on käytännön hyötyä arkisissa logistiikkatilanteissa.