Rahkolat Kalajoelta

Rahkolan kuljetusliikkeellä on menossa 66. toimintavuosi. Samaa toimeksiantajaa on palveltu viimeisen viidenkymmenen vuoden ajan. Yrityksellä on käytössään toistakymmentä MAN kuorma-autoa. Viimeinen muun merkkinen auto hankittiin 22 vuotta sitten. Kävimme Kalajoella tutustumassa Rahkolan perheen kuljetustoimintaan – muistelemassa menneitä ja seuraamassa tämän päivän työtä.

Rahkoloiden kuljetustoiminnan historiaa aloitettiin kirjoittamaan vuonna 1955, jolloin Matti Rahkola ryhtyi autoilijaksi Austinilla. Kuljetukset alkoivat rakennussoralla jonka jälkeen siirryttiin raakapuu- ja maansiirtokuljetuksiin. Auton merkkikin vaihtui sittemmin Scania-Vabikseen. Puutavaran ajosta luovuttiin 70-luvun alkupuolella, jolloin keskityttiin rahtiliikenteeseen, pari vuotta aiemmin alkaneiden Topi-Kalustaja Oy:n kuljetusten myötä.

Nykyisin Rahkola käyttää kuljetuksissa pelkästään MAN-kuorma-autoja, joita on käytössä tällä hetkellä toistakymmentä kappaletta.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021

Lounais-Suomen rekkakuvaushämmennykseen selkoa

Rekkakuvaaminen saa jatkua edelleen, kun pelisäännöt ovat selvät - niin entisillä kuin nykyisilläkin nuorilla.

Rekkakuvaaminen saa Lounais-Suomen poliisilaitoksen vastineen mukaan jatkua edelleen, kunhan yhteiset pelisäännöt ovat selvät ja niitä noudatetaan.

Viime päivinä sosiaaliseen mediaan on ilmaantunut yksityishenkilöiden tahoilta paljonkin keskustelua, jossa Lounais-Suomen poliisilaitokselta pyydetään vastinetta ja kommenttia suhtautumiseen rekkakuvaamista kohtaan. Keskustelunavauksissa kerrotaan, että Turun suunnalla alaikäisiä rekkakuvaajia on kielletty kuvaamasta julkisella paikalla olevia ja kulkevia raskaan liikenteen ajoneuvoja. Suullisina perusteluina oli alkuperäisen kertoman mukaan viranomaisen taholta annettu syyksi esimerkiksi se, että rekkaterminaaleja tai rekisterikilpiä ei saisi näkyä kuvissa, ja etteivät kaikki kuljettajat pidä kuvaamisesta. Myös liikenteen vaarantamiseen kerrotaan vedotun.

Nyt Lounais-Suomen poliisilaitos on julkaissut oman vastineensa asiaan, joka rauhoittanee tilannetta. Samalla viranomainen muistuttaa niistä pelisäännöistä, joita noudattamalla tätä toimintaa saa jatkaa. Lounais-Suomen poliisilaitokselta kerrotaan asiaa selvittäneelle Raskas Kalusto -lehden toimitukselle myös, että tapahtumaan liittynyt sosiaalisen median huomio on ollut poikkeuksellisen suurta. Asialla on siis merkitystä alan ja sen julkisuuskuvan kannalta, ja viime päivinä useat kuljetusyritykset ovatkin ilmoittaneet, että heidän autojaan saa jatkossakin kuvata oikein mielellään.

Lounais-Suomen poliisilaitos tiedottaa 7.4. seuraavasti:

”Sosiaalisessa mediassa on levinnyt videoita, joissa on kerrottu poliisin kieltäneen lapsia kuvaamasta rekkoja Turun sataman läheisyydessä. Yleisellä paikalla on laillista kuvata ohi ajavia autoja, mikäli se tapahtuu turvallisesti.
Poliisi on viimeisen kuukauden aikana joutunut puuttumaan lasten toimintaan sataman läheisyydessä, sillä poliisipartiot ovat todenneet toiminnan vaaralliseksi.
Partiot ovat käyneet ilmoittamassa lapsille, etteivät he saa jatkaa kuvaamista siten, että seisovat ajoradalla tai juoksevat autojen eteen.
Heille on myös kerrottu, etteivät kääntyvien kuorma-autojen kuljettajat välttämättä havaitse eteen juoksevia lapsia.
Poliisi pitää raittiissa ilmassa valokuvaamista hienona harrastuksena, mutta ei halua, että kenenkään lapsi jää harrastuksensa takia auton alle. Poliisi pyytää lasten vanhempia keskustelemaan kotona lasten kanssa liikenteen vaaroista ja turvallisista kuvauspaikoista.” (Lähde: L-S Poliisilaitos)

Eli näillä eväillä sulassa sovussa eteenpäin, ja harrastusta jatkamaan!

Traficom tarkentaa uutta kuormanvarmistusmääräystä tuoreeltaan

Traficom antoi 21.12.2020 määräyksen kuormakoreista ja kuormanvarmistamisesta. Määräys tuli voimaan 1.4.2021. Määräyksen antamisen jälkeen siinä havaittiin kuitenkin epäjohdonmukaisuutta termien osalta raakapuun varmistuksessa sekä virhe muuhun lainsäädäntöön nähden kuormansidontavälineiden CE-merkintävaatimuksessa. 

Korjauksella selkeytetään määräyksessä käytettäviä termejä yhdenmukaiseksi eri kohdissa. Raakapuukuorman varmistamiseen liittyvissäkohdissa 6.4 ja 8.2 ja kuormansidontapeitteisiin liittyvässä kohdassa 8.5 on käytetty vanhaa termiä nimellislujuus. Määräyksen kohdassa 1.2 on määritelty nykyisin käytettävä termi LC-arvo. Raakapuun varmistamista ja varmistusvälineitä koskeviin kohtiin muutetaan sama termi kuin muualla määräyksessä eli kolmessa kohtaa korvataan nimellislujuus sana LC-arvolla.

Määräyksen kohdassa 8.4 on edellytetty kuormansidontavälineiltä SFS-EN-12195:2010 mukaisten merkintöjen lisäksi CE-merkintää. Kuormansidontaliinat eivät kuulu CE-merkinnän piiriin, joten vaatimus poistetaan. 

Määräyksen siirtymäsäännöissä korjataan kappaletavarakorien käyttöön liittyvä epäjohdonmukaisuus. Kuormanvarmistusvoimien osalta ns. 6 tonnin etusermin lujuuden hyväksymisen aikaraja muutetaan 2021 loppuun, jolloin se on linjassa myös uusien ajoneuvojen hyväksynnän kanssa. 

Seuraavalle vuosikymmenelle – Volvo FMX540 8X4 Pro X Winter

Volvo-maahantuoja on rakentanut suoraan ajoon valmiita Pro X -maansiirtoautoja kymmenen vuoden ajan. Uudelle vuosikymmenelle on suotuisaa siirtyä, kun perustaksi on tarjolla esimerkiksi vastikään uudistunut FMX-malli. Makustelimme aihetta tienhoitoautoksi viilatulla 540-hevosvoimaisella Pro X -Volvolla.

Kymmenen vuoden ikään ehtineen Volvo FMX:n kohdalla voidaan puhua kotimaisten kuorma-automarkkinoiden näkökulmasta onnistuneesta ja maahantuoja Volvo Finland AB:lle tärkeästä tuotteesta. Volvon monikäyttöiseen FM-malliperheen myynnistä FMX haukkaa Suomessa nimittäin noin 40 prosentin osuuden. Mallin ensimmäisen vuosikymmenen aikana se on tarkoittanut myytyinä ajoneuvoina lähes tuhatta maansiirtoon ja muihin raskaisiin ajotehtäviin tarkoitettua FMX-Volvoa.

Lähdimme tutkailemaan uuden FMX Pro X:n puitteita Etelä-Suomea myöten lumiseen kevättalveen sopivasti Winter-versiolla eli HF-Autohuollon toimesta tienhoitoautoksi rakennetulla 8×4-alustaisella FMX:llä.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021

Hernekeittokaasut hyötykäyttöön uudella innovaatiolla

Sanonta ”armeija marssii vatsallaan” saa uusia ulottuvuuksia, mikäli lupaava suomalaisinnovaatio ottaa tulta. Muun muassa kasarmien ilmanvaihtojärjestelmistä kerättävä biokaasu voi mahdollistaa kenttävihreän kaluston entistäkin vihreämmän tulevaisuuden, kun moottorimarssit suoritetaan lähes rajattomasti uusiutuvan polttoaineen turvin.

Vaihtoehtoiset polttoaineet eivät ole tuntematon aihe suomalaisen maanpuolustuksen piirissä, sillä jo aikanaan henkilöstöä ja materiaalia on siirrelty häkäpönttöjen voimin kun varsinaisista fossiilisista polttoaineista on ollut pulaa. Viime vuosina yleinen ääni kellossa on siirtymässä yhä vahvemmin kohti vähäpäästöisiä ja fossiilittomia polttoaineita, joten tämä asia on todettu aiheelliseksi huomioida myös militäärisovelluksissa.

Niinpä keväällä 2021 julkistettu ROKKA 2025 -kehityshanke tähtääkin siihen, että vuoteen 2025 mennessä kaikki suomalaiset varuskunnat olisivat valmiita paitsi täyttämään raskailla ajoneuvoilla suoritettavissa miehistö- ja materiaalikuljetuksissaan vähintään 20% polttoainetarpeesta biokaasulla, myös tuottamaan sitä omavaraisesti itse.

ROKKA rohkeasti käyttöön

”Hankkeen nimi muodostuu ytimekkäästi sanoista Rohkealla Otteella Kohti Kaasukäyttöisiä Ajoneuvoja”, kertoo projektin vetovastuussa oleva erikoisasiantuntija Kullervo Kulju. ”Biokaasun käyttö siviilipuolen ajoneuvoissa ei ole enää mikään uusi asia ja tämä tekniikka on eri valmistajien osalta jo hyvinkin valmista ja koeteltua. Sitä oli turha lähteä enää keksimään uudestaan”, Kulju alustaa. ”Mutta asevoimien kannalta tärkein näkökohta on varsinaisen kaasun toimitusvarmuus ja saatavuus. Tutkimme eri vaihtoehtoja, ja lopulta päädyimme varsin samanlaiseen ratkaisuun kuin maatiloilla, joilla biokaasua valmistetaan tilan omaan käyttöön kompostoimalla eloperäistä massaa. Meillä oli kuitenkin mahdollisuus ohittaa varsinainen aikaa vievä kompostointivaihe.”

Kulju avaa ideaa lisää. ”Kasarmeilla tuotetaan päivittäin varsin huomattavia määriä biokaasua, tuotantopiikkien kohdistuessa varsinkin ruokailun jälkeisiin tunteihin ja yöaikaan. Kun sopiva keräyslaitteisto yhdistetään kiinteistöjen ilmanvaihtojärjestelmään, hyödynnettävä kaasu saadaan varsin vähällä vaivalla talteen ja edelleen uusiokäyttöön.”

Tarkempia teknisiä yksityiskohtia ei ymmärrettävistä syistä vielä julkisuuteen paljasteta, mutta Kullervo Kuljun mukaan järjestelmä on skaalattavissa myös kenttäkäyttöön. ”Nykyteknologia mahdollistaa keräysjärjestelmän liittämisen myös vaikkapa puolijoukkue- tai jopa sissiteltan yhteyteen. Näin kaasua saadaan kerättyä myös esimerkiksi leirien aikana. Täytyyhän järjestelmän mahdollistaa myös maastosta pois pääseminen, ei pelkästään sinne meneminen”, hän huomauttaa. 

Mutta miksi vastaavaa järjestelmää ei sitten ole lanseerattu aiemmin esimerkiksi muualla Euroopassa? ”Suomella on selkeästi vahva ja historiallinen etulyöntiasema, jota ei muualla ole onnistuttu täysin jäljentämään. Kaiken ytimenä on hernekeitto, joka on paitsi erittäin ravitseva, myös hyvin mobiili, liikuteltavissa oleva, muona. Se voidaan valmistaa lähes missä tahansa olosuhteissa, ja lopputulos on aina tämän hankkeen kannalta toivotunlainen. Siinä jäävät ruotsalaisten nakkisämpylät ja saksalaisten gulassit pitkälti jälkeen joka suhteessa”, Kullervo Kulju linjaa lopuksi. 
ROKKA 2025 -hankkeen pilotointi alkaa 1.4.2021 varuskuntakokeiluna ja laajentunee vuoden mittaan myös kenttätesteihin.    

Liete liikkuu kellon ympäri

Lietteen kuljetukset edustavat hyvin marginaalista osuutta kuljetusalalla, ja niitä harjoitetaan maassamme hyvin pienellä kalustomäärällä. Kävimme seuraamassa lietteenajoa maatilan lietealtaalta etäaltaalle Niemi-Korpien kalustolla.

Lietteen siirto etäaltaisiin on useilla karja- ja sikatiloilla perustyötä, jota voidaan suorittaa nykyään varsin tehokkaasti tarkoitukseen suunnitellulla kuorma-autolla. Kuljetusalalle maatalous on huomattava työllistäjä niin suorasti kuin epäsuorastikin. Koneurakointi Niemi-Korven kalustoa maatalous työllistää suoraan. Käytännössä maatilat tilaavat auton ajoon silloin, kun tarvitsevat lietteen siirtopalvelua.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021

Volvo kehittää autonomista kuljetusta USA:ssa

Volvo Autonomous Solutions -toimiala on yhdistänyt voimansa strategiseen yhteistyöhön yhdysvaltalaisen itseohjaavien ajoneuvojen teknologiaa kehittävän Auroran kanssa. Tarkoituksena on toteuttaa autonomista kuorma-autoliikennettä USA:ssa.

Volvo Autonomous Solutions eli VAS ja yhdysvaltalainen Aurora kehittävät järjestelmää, jonka avulla vuosien myötä saataisiin luotua terminaalien välistä autonomista kuorma-autoliikennettä. Osapuolet tiedottavat, että järjestelyssä yhdistyvät Volvon kuorma-autot ja TaaS- eli Transport as a Service -kuljetuspalveluratkaisut sekä Auroran kokemus itseohjaavista ajoneuvoista ja niiden järjestelmien kehittämisestä.

Volvo ja Aurora ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 2018 lähtien, eli mikään uusi tuttavuus ei ole kyseessä. Hanketta tukee myös Volvon aiemmin julkaistu yhteistyöhanke tekoälylaskennan ja mm. tietokoneiden näytönohjainten suuryrityksenä tunnetun Nvidian kanssa.

Raskas Kalusto 2/2021

Kevään ensimmäinen Raskas Kalusto esittelee hinausautojen kuuminta uutta, kun kannessa oleva Sulingon uusi Scania käydään läpi artikkelin myötä. Kalajoella käydään katsomassa Kuljetus Rahkola Oy:n MAN-historiaa ja nykypäivää. Maaseudun kuljetuselinkeinoihin ja olosuhteisiin perehdytään paitsi lietteenajon kiireissä, myös eläinkuljetusten parissa. Kotimaista osaamista saatellaan matkalle kohti maailman ääriä, kun Meclift-satamatrukit lähtivät Loimaalta Monglaan. Vierailimme myös katsomassa Vema Liftin rakentamia nostolava-Econiceja Helsingissä. Klassikkokalustoa edustaa harvinainen Hippo-Leukku, ja kuva-arkisto vie P. Nyholmin suuruuden aikaan.

Koeajoja sekä muita tutustumisia on tehty Renault D Widen, Volvo FMX:n MB Actrosin ja MAN TGX:n myötä. Samalla luodaan katsaus Dynafleetin korvaavaan Volvo Connectiin ja otetaan selvää, mikä on Bridgestonen Greenmiler-ohjelma.

Katso sisältö tästä, ja jos sinulle ei vielä lehteä tule, nyt on mainio hetki tilata Raskas Kalusto!

Kalusto ja ihmiset

08 Punaista ja makeaa

Hinausautot K. Sulinko Oy:n uusin hankinta ei jätä katsojaa kylmäksi eikä asiakasta pulaan.

24 Rahkolat Kalajoelta

Kalajokinen Kuljetus Rahkola Oy on ajanut jo melkoisen siivun MANeilla. 

38 Liete liikkuu kellon ympäri

Lietekuljetukset ovat harvinaisempaa herkkua, joten lähdimme kyytiin. 

62 Toista sataa vuotta

Lopen Mulli Expressin juuret ovat vankasti eläinkuljetusalalla. 

74 Loimaalta Monglaan

Kotimaiset Meclift-satamatrukit lähtivät pitkälle matkalle. 

76 Matalalta korkealle

Vema Lift varusteli Helsingin pelastuslaitoksen uudet Econicit. 

78 Erittäin englantilainen

Vuosimallin 1958 Leyland Hippo edustaa aikaa, joka tulee takaisin enää vain entisöitynä.

84 Pohjolan mahtavin

Oy P. Nyholm Ab oli aikanaan paitsi Suomen, myös Pohjoismaiden suurin kuljetusyhtiö.

86 Tähtikaartia

Highway Heron asettamat rakentelustandardit siirtyivät pienoismalliin.

Koeajot ja esittelyt

30 Seuraavalle vuosikymmenelle

Koeajossa uusi Volvo FMX540. 

44 Roteva ja notkea

Esittelyssä Renault D Wide 380.

50 Baijerin nami

MAN TGX 26.510 koeajolenkillä.

56 Tien päällä – tekoäly kaverina

Uusi Actros uhkuu ominaisuuksia.

68 Järjestelmäpäivitys

Volvo Connect korvaa Dynafleetin.

70 Vihreämpiä rengaskauppoja

Bridgestonen Greenmiler-ohjelma.

Vakiopalstat

16 Uutiskuljetus

72 Keräilykuva

90 Seuraavassa numerossa

Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Kolkuttaja 2021 -palkinto Arto Kärkkäiselle

Kuva: Raskas Kalusto -lehti

Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n Kolkuttaja-palkinto jaettiin kolmannentoista kerran. Palkinnolla huomioidaan vuosittain jäsenyritysten toimintaedellytyksiin erityisen positiivisella tavalla vaikuttaneita henkilöitä, yrityksiä, yhteistyötahoja tai yhteistyöryhmiä. Vuoden 2021 palkinnon sai SAKKY:n hankepäällikkö Arto Kärkkäinen

Palkinto on tunnustus metsäalan kuljetusyrittäjien toimintaedellytysten parantamiseksi tehdystä työstä. Tärkeää on kehittämiseen tähtäävä yhteistyöhakuinen, jopa molempien osapuolten taloudelliseen menestykseen tähtäävä toiminta.

Vuoden 2021 Kolkuttaja on yrittäjähenkinen ja aktiivinen asioiden eteenpäin viejä. Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n hallituksen kokouksessa hänen nimensä kerrotaan nousseen esiin välittömästi päätettäessä Kolkuttaja-huomionosoituksen tämän vuoden kohteesta. Hän on ollut vahvasti vaikuttamassa kahden miljoonaluokan koulutuksen kehittämishankkeen saamiseen logistiikka-alalle Pohjois-Savoon. Hankkeita ovat ”Tehokkaan puutavarakuljettajakoulutuksen oppimisympäristöjen- ja osaamisen kehittäminen” ja ”Raskaan autokaluston kuljettajan jaksamisen edistäminen Vireeksi (Vireeksi-kuljettajan parhaaksi)”.

Palkintoraati linjaa, että Kolkuttaja 2021 -palkinnon vastaanottaja Arto Kärkkäisen toiminta on ollut erittäin myönteistä ja poikkeuksellista alan peruskoulutuksen kehittämisessä sekä alalla toimivien kuljettajien hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Metsäalan Kuljetusyrittäjät ry:n yksi kärkihankkeista on torjua uhkaavaa, lähes koko maassa jo todellisuutta olevaa, kuljettajapulaa koulutusta kehittämällä. Savon Ammattiopisto SAKKY:n hankepäällikkö Arto Kärkkäinen on tehnyt tätä työtä antaumuksella ja tuloksellisesti. Savon Ammattiopisto on noussut muutamassa vuodessa hyväksi malliesimerkiksi koko maan muille logistiikka-alan kouluttajille.

SAKKY:n kuljettajakoulutuksesta ja mm. Arto Kärkkäisen mietteistä voi lukea Raskas Kalusto -lehden numerosta 1/2021, jossa ilmestyneen jutun muodossa kävimme paikalla seuraamassa toimintaa.

Iveco päivittyy etänä

IVECO laajentaa liitettävyyttä hyödyntävien IVECO ON -palvelujen valikoimaa innovatiivisella IVECO Over the Air Update -toiminnolla. Sen avulla asiakkaat voivat päivittää ajoneuvojensa ohjelmiston etänä ilman korjaamokäyntiä.

Iveco laajentaa edelleen IVECO ON -digitaalipalvelujen tarjontaa tavoitteenaan helpottaa kuljettajien elämää ja auttaa kalustopäälliköitä kaluston tehokkaassa ja tuottavassa hallinnassa. IVECO Over the Air Update -toiminto on saatavilla kaikissa Daily- ja S-WAY -ajoneuvoissa, joissa on Connectivity Box. Toiminnolla asiakkaat voivat päivittää ohjelmistot itse etänä langattomasti, säästäen aikaa ja lisäten ajoneuvon käyttöaikaa. 

IVECO Over the Air Updaten kerrotaan olevan erittäin helppokäyttöinen, ja sen avulla ajoneuvon ohjelmistopäivitys onnistuu kuljettajalta ja kalustopäälliköltä kätevästi, vaatimatta käyntiä korjaamolla. Asiakas voi tehdä päivityksen missä ja milloin tahansa – ainoa edellytys on, että ajoneuvo on pysäköity turvalliseen paikkaan. Päivitys käy helposti ja kestää vain muutaman minuutin. Kuljettaja voi siis asentaa päivityksen silloin, kun se hänelle itselleen parhaiten sopii – vaikkapa lepotauolla aikaa hukkaamatta.

Thomas Hilse, IVECOn brändijohtaja, kommentoi: ” Helppoa, nopeaa ja tehokasta. Me etsimme IVECOssa jatkuvasti tapoja helpottaa kuljettajien ja kalustopäälliköiden elämää ja auttaa heitä työskentelemään tehokkaammin. Uusi IVECO Over the Air Update antaa nyt mahdollisuuden päivittää ajoneuvon ohjelmisto uusilla toiminnoilla, sovelluksilla ja parannuksilla. Näin asiakkaamme voivat varmistaa, että heidän ajoneuvonsa ovat aina ajan tasalla, suojattuja ja toimivat optimaalisesti eikä aikaa tuhlaannu korjaamolla.”

IVECOn Over the Air Update -toimintoa varten asiakkaalla täytyy olla vain Connectivity Boxilla varustettu Daily tai S-WAY, ja hänen täytyy olla ajoneuvoon linkitetty rekisteröity käyttäjä IVECO ON -sovelluksessa. Kun kuljettaja saa tiedon, että päivitys on saatavilla ja hänen ajoneuvonsa on pysäköity turvallisesti, hän voi ladata päivityksen infotainment-järjestelmän tai Easy Way -sovelluksen avulla. Napsauttamalla IVECO Over the Air Update -painiketta järjestelmä hakee päivityksen ja aloittaa lataamisen. Päivittäminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa mobiililaitteella.

Tämä uusi ominaisuus on pian käytettävissä myös Dailyn Business Up -sovelluksessa.

Uusimmat julkaisut

Nälkämaa Truck Meeting 2025 -lehdistöpalkinto: Hakka Oy:n ritilä-Aero

Raskas Kalusto -lehden edustajat mittasivat 17.5.2025 järjestetyn Nälkämaa Truck Meeting 2025:n ajoneuvokalustoa tarkalla luupilla, sillä toinen toistaan näyttävämpien ajoneuvojen joukosta oli määrä löytää saaja...