Erittäin englantilainen – Leyland Hippo 1958

Leyland Motors LTD:n monipuolisesta moottoriajoneuvo- ja komponenttituotannosta Suomeen on tuotu vuosien mittaan monenlaista kalustoa. Leyland-kuorma-autojen tuonti Suomeen oli kuitenkin melko vähäistä, mutta jotain makupaloja brittiherkuista meille sentään saatiin. Mikä parasta, joitakin niistä on säilynyt näihinkin päiviin.

Britteinsaarten huomattavilla kotimarkkinoilla Leyland oli aikanaan yksi eniten myydyistä hyötyajoneuvoista eri kokoluokissa. Merkin vientiä edesauttoi luonnollisesti Iso-Britannian imperiumin ulottuminen aikanaan ympäri maailman. 50- ja 60-luvut olivat aikaa, jolloin Suomeen tuotiin runsaasti brittiläisiä ajoneuvoja, pääpainon ollessa tosin kuorma-autoja kevyemmässä kalustossa. Hyötyajoneuvojen osalta Suomessakin oltiin tuolloin hyvin avoimia tuontimerkeille, mutta pienet markkinamme eivät kuitenkaan kiinnostaneet kaikkia valmistajia.

Suomessa Leylandilla tosin oli melko vahva yhteistyökumppani, Oy Suomen Autoteollisuus Ab. Leyland jopa omisti kumppanistaan 10 prosentin siivun. Yhteistyökuvion ehkä näkyvin vaikutus kotimaiselle kuljetusalalle olivat Sisun ja Vanajan käyttämät Leyland-dieselmoottorit.

Leyland Hippo oli suosittu malli 1930–1960-luvuilla. Autoa valmistettiin 6×2- sekä 6×4-vetotavoilla. Mallia myytiin myös monissa vientimaissa, erityisesti Britannian alusmaissa. Suomeen Hippoja ei tiettävästi tuotu kuin mahdollisesti pari yksittäistä yksilöä. Kuvissa esiintyvä Vuoden 1958 Leyland Hippo lieneekin ainoa säilynyt yksilö maassamme.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021

E18 Turun kehätie: Avantin kohdalla Mursketien tasoliittymä Turun kehätielle suljetaan

E18 Kausela-Kirismäki-hankkeen rakennustyöt etenevät Liedossa. Kehätien parantaminen Tuulissuon ja Kauselan eritasoliittymien välillä on käynnissä ja rakentamisen vuoksi liittymä Mursketieltä Turun kehätielle suljetaan lopullisesti maanantaina 3.5.2021.

Liikenne kehätien ja Mursketien väliltä ohjataan kulkemaan Eteläkaaren ja Avantintien kautta Tuulissuon eritasoliittymään tai Kauselan eritasoliittymään. Kulku Järvenperkiö -tielle kulkee jatkossa myöskin Avantintieltä Eteläkaaren ja Mursketien kautta.

Kehätien parantamisen yhteydessä välillä Kausela – Tuulisuo tasoliittymät kehätieltä poistetaan. Kehätie rakennetaan kokonaisuudessaan nelikaistaiseksi välillä Kausela-Pukkila vuosien 2021-2023 aikana ja tien eteläpuolelle rakennetaan yhtenäinen jalankulun ja pyöräilyn väylä.

Scania vie uudet V8:t koeajokiertueelle

Scanian uusi V8-mallisto kiertää tänä keväänä koeajokiertueella Suomessa. Koeajettavissa ovat kaikki uudet V8-mallit sekä Scanian uusi G33CM-vaihteisto, jonka luvataan vievän V8-malliston taloudellisuuden ja ympäristöystävällisyyden aivan uudelle tasolle. Koeajokaluston täydentää 410 hv:n biokaasukäyttöinen kuorma-auto.

Koeajokalusto kiertää Suomessa kesäkuun puoliväliin saakka. Koronakeväästä johtuen koeajo tulee varata etukäteen ja varausta varten Scania Suomi on tehnyt asiakkailleen nettipohjaisen varausjärjestelmän, jonka avulla koeajon varaaminen hoituu helposti. Kuljetusyrityksille on postitettu kiertuekutsut, joista löytyy yksilöllinen varauskoodi koeajon varaamista varten.

Koeajokalustoon kuuluvat seuraavat ajoneuvot:
– Scania R770 -puutavarayhdistelmä
– Scania R770 -vaihtolavayhdistelmä
– Scania R660 -puutavarayhdistelmä (uusi G33CM-vaihteisto)
– Scania R590 -automaattikasettiyhdistelmä (uusi G33CM-vaihteisto)
– Scania 530S -rahtiyhdistelmä (uusi G33CM-vaihteisto)
– Scania G410 -koukkuvaihtolavakuorma-auto (kaasumoottori)

Koeajokiertuekaluston toteutuksessa ovat olleet mukana Scanian yhteistyökumppanit Jyki, Alucar, Pajakulma, Laurinaho-yhtiöt ja VAK. Myös näiden yritysten uutuustuotteisiin pääsee tutustumaan koeajojen aikana.

Varaus koeajoille onnistuu Scanian sivustolta. Kiertuepaikkakunnat ja päivämäärät ovat seuraavat:

26.4.MaanantaiMikkeliKorjaamo S ja V VarisRahulantie 1 ANOROLA
27.4.TiistaiSavonlinnaScania Kone- ja Asennuspalvelu OyTuottajantie 8SAVONLINNA
28.4.KeskiviikkoJoensuuE. Hartikainen OyPamilonkatu 31JOENSUU
29.4.TorstaiKuopioScania Suomi OyTakojantie 15TOIVALA
30.4.PerjantaiJyväskyläScania Suomi OyVihtiäläntie 1LEPPÄVESI
3.5.MaanantaiJyväskyläScania Suomi OyVihtiäläntie 1LEPPÄVESI
4.5.TiistaiSeinäjokiScania Suomi OyFirmantie 6SEINÄJOKI
5.5.KeskiviikkoSeinäjokiScania Suomi OyFirmantie 6SEINÄJOKI
6.5.TorstaiVaasaScania Suomi OyMyllärinkatu 5-7VAASA
7.5.PerjantaiVaasaScania Suomi OyMyllärinkatu 5-7VAASA
10.5.MaanantaiKokkolaScania Suomi OyKauppakaari 3KOKKOLA
11.5.TiistaiKokkolaScania Suomi OyKauppakaari 3KOKKOLA
12.5.KeskiviikkoKajaaniAutotalo Hartikainen OySyväojankatu 5KAJAANI
14.5.PerjantaiOuluScania Suomi OyTerminaalitie 2OULU
17.5.MaanantaiOuluScania Suomi OyTerminaalitie 2OULU
18.5.TiistaiOuluScania Suomi OyTerminaalitie 2OULU
19.5.KeskiviikkoKemiScania Suomi OyAutoilijantie 1KEMINMAA
20.5.TorstaiRovaniemiScania Suomi OyAlakorkalontie 11ROVANIEMI
21.5.PerjantaiRovaniemiScania Suomi OyAlakorkalontie 11ROVANIEMI
24.5.MaanantaiPoriScania Suomi OyLounatuulentie 2 bPORI
25.5.TiistaiTurkuScania Suomi OyEteläkaari 6LIETO
26.5.KeskiviikkoTurkuScania Suomi OyEteläkaari 6LIETO
27.5.TorstaiLohjaScania Suomi OyMustalahdentie 101LOHJA
28.5.PerjantaiHämeenlinnaScania Suomi OyVarastokatu 1HÄMEENLINNA
31.5.MaanantaiHämeenlinnaScania Suomi OyVarastokatu 1HÄMEENLINNA
1.6.TiistaiHelsinkiScania Suomi OyMuonamiehentie 1HELSINKI
2.6.KeskiviikkoNurmijärviScania Suomi OyYrityspuistontie 2RAJAMÄKI
3.6.TorstaiNurmijärviScania Suomi OyYrityspuistontie 2RAJAMÄKI
4.6.PerjantaiLahtiScania Suomi OyAsentajankatu 2LAHTI
5.6.LauantaiLahtiScania Suomi OyAsentajankatu 2LAHTI
8.6.TiistaiKouvolaScania Suomi OyKaitilankatu 8KOUVOLA
9.6.KeskiviikkoKotkaScania Suomi OyRistinkalliontie 39KOTKA
10.6.TorstaiLappeenrantaScania Suomi OyMyllymäenkatu 8LAPPEENRANTA
11.6.PerjantaiTampereScania Suomi OyAutokeskuksentie 9PIRKKALA
12.6.LauantaiTampereScania Suomi OyAutokeskuksentie 9PIRKKALA

VAK uudisti koukkulaitemallistonsa

VAK Oy julkisti uuden sukupolven VAK-koukkulaitemalliston, joka tekee valmistajan mukaan jokaisesta nostosta helpompaa ja turvallisempaa.

Uudessa VAK-koukkulaitemallistossa yhdistyvät aikaisemmat hyväksi todetut toiminnallisuudet ja täysin uudet innovaatiot. Kehitystyössä yritys kertoo kuunnelleensa tarkasti asiakkaitaan ja hyödyntäneensä vahvaa kokemustaan sekä ammattitaitoaan. Työn tuloksena syntyi turvallinen ja käyttäjäystävällinen laite, joka on toimintavarma vaativimmissakin olosuhteissa.

”Uudistuksen myötä olemme vahvistaneet koukkulaitteen apurunkoa ja apukipin rakennetta on muutettu yksinkertaisemmaksi ja vahvemmaksi. Kaikkien LK14-21 t -laitteiden lavalukitukset ja keskilukon rakenne ovat nyt yhteneväisiä isompien mallien kanssa”, kertoo VAK:n tekninen päällikkö Timo Vuorila.

Hydrauliputket venttiilistöineen on suunniteltu niin, että ne mahdollistavat suurten öljymäärien vapaan virtauksen. Öljysäiliö asennetaan ohjaamon taakse, ja siinä on paikka koukkulaitteen puomille. Näin laite voidaan asentaa lähelle ohjaamoa, jolloin kokonaispaino jakautuu optimaalisesti.

”VAK:n uudistetun koukkulaitesarjan kehitystyön lähtökohtana on ollut tiivis yhteistyö asiakkaiden kanssa sekä heiltä saatu palaute. Kehitystyössä pääpaino on ollut luotettavuudessa, käyttömukavuudessa sekä mallisarjan laajassa mittavalikoimassa. Uudistetun LK -mallisarjan myötä voimme valmistaa koukkulaitteita pienimmästä suurimpaan autoon. Oikea laitepituus löytyy kaikille lavapituuksille sekä autojen akseliväleille. Sylinterit, lukituslaitteet, sähkökomponentit ja ohjausjärjestelmät ovat vakioituja varaosasaatavuuden sekä huollon turvaamiseksi. Uskon uuden laitesarjan tuovan ison askeleen eteenpäin vaihtolavalaitetuotannossamme”, kertoo VAK:n myyntipäällikkö Jarmo Laine.

  • Kokonaan uusi laiteluokka: 2-akseliseen kuorma-autoon 14 t laitekoko. Sisältää laitepituudet 4,3 m-4,8 m (3 mallia). Saatavana kiinteällä tolpalla, kahteen korkeuteen taittuvalla tai juuresta taittuvalla koukkumallilla, joka mahdollistaa erittäin matalan päällevetokulman.
  • 4-akseliseen 26 t laiteluokkaan on lisätty asiakkaiden toivomuksesta laitemittoja, saatavilla on nyt entistä pidemmät 6,7 m ja 6,9 m laitteet.
  • Kaiken kaikkiaan uusi mallisto sisältää seitsemän eri kokoluokkaa välillä 5-32 t ja laitepituudet 3,5 m aina 7,3 m asti. Laitekorkeudet 170 mm-280 mm.
  • Takavarsiston ja apurungon takaosassa sijaitseva tukiristikko varmistaa vakaan kippauksen.
  • Koukkulaitteita ohjataan turvallisesti ja helposti joystick-ohjausyksiköllä.
  • Kaikissa laitteissa on erittäin kattava vakiovarustus.

SKAL ehdottaa uusiutuvan dieselin verohelpotusta

Raskaan liikenteen päästöjä voidaan leikata jopa 90 prosenttia nopealla aikataululla, väittää kuljetusyritysten edunvalvoja SKAL. Suomen on uudistettava liikenteen veromalli, jotta päästöt saadaan alas, ja estettävä kansallisen kilpailukyvyn romahtaminen. Yhtälö ratkaistaan nopeimmin tankkaamalla nykyiseen kuljetuskalustoon ympäristöystävällistä uusiutuvaa dieseliä. SKAL ehdottaa, että tätä dieseliä voitaisiin myydä ilman valmisteveroa. Malli on käytössä Ruotsissa, ja kokemukset ovat hyviä.

Noin 86 prosenttia Suomen tavaravirroista kulkee maanteitse. Maantiekuljetusten osuus Suomen kokonaispäästöistä on noin seitsemän prosenttia. Diesel on vielä pitkään ainoa mahdollinen käyttövoima raskaimmissa kuljetuksissa. Siksi uusiutuvan dieselin tukeminen on kestävä raskaan liikenteen päästövähennyskeino. Ruotsin mallissa uusiutuvasta dieselistä on tehty edullisempaa vapauttamalla se valmisteverosta silloin, kun sitä myydään polttoaineyhtiöitä sitovan niin sanotun jakeluvelvoitteen päälle. Kuljetuskalustossa, joka siirtyisi käyttämään yksinomaan valmisteverotonta uusiutuvaa dieseliä, päästöt vähenisivät jopa 90 prosentilla.

SKAL:lla on kehysriiheen myös kaksi työllisyysviestiä:

Kotitalousvähennyksen ulottaminen muuttokuljetuksiin synnyttäisi 1 000 – 2 000 uutta työpaikkaa. Muutos edistäisi työvoiman liikkuvuutta ja torjuisi harmaata taloutta.

-Tiestön parantaminen päällystämällä 4 000 tiekilometriä vuodessa parantaisi liikenneturvallisuutta ja lisäisi työllisyyttä infrarakentamisen ja kuljetusten tehtävissä.

Liikenteen päästöjen vähentäminen ja verotuksen uudistaminen näkyvät voimakkaasti Suomen logistiikassa lähivuosina. SKAL odottaa Suomelta pitkäjänteisiä ratkaisuja ja ennustettavuutta, kun kuljetusyritykset suunnittelevat tulevaisuuden investointejaan.

”Ruotsin malli alentaa aidosti päästöjä ja sillä on voimakas myönteinen ohjausvaikutus yrityksiin. Sen rinnalla näen vaikutuksiltaan vahvana tiestön kunnon parantamisen. Hyväkuntoinen tie on ilmastoteko, joka parantaa myös liikenneturvallisuutta”, sanoo SKAL:n toimitusjohtaja Iiro Lehtonen.

Pohjolan mahtavin – Oy P. Nyholm Ab

Paul Nyholmin perustama kuljetusliike oli aikanaan Suomen ja Pohjoismaiden suurin kuljetusliike. Yhdellä autolla alkanut kuljetustoiminta kasvoi parhaillaan kahdensadan auton laivueeksi. Kaikki loppui kuitenkin aikanaan, kuten aina käy.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021

Futuricum aloittaa DPD-ajot Sveitsissä

Designwerk AG:n sähköiseksi muuttama, Volvo FH:n perustuva 19 tonnin Futuricum-kuorma-auto aloittaa liikennöinnin DPD:n ajossa Sveitsissä. Renkaina autossa käytetään Continentalin Eco-tuotesarjaa. Ajoneuvon akkukapasiteetti on 680 kW, teho 500 kW ja toimintasäteeksi kerrotaan jopa 760 kilometriä. Autolle on laskettu kertyvän vuodessa noin 80 000 kilometriä, ja se kuljettaa DPD:n rahtia Möhlinin ja Buchsin välillä.

Designwerk on Sveitsissä saanut jo paljon jalansijaa maan siirtyessä kohti sähkökäyttöisyyttä. Yritys on muokannut sähkökäyttöiseksi esimerkiksi betoni-, jäte- ja rahtiautoja sekä puoliperävetoautoja.

Powder-Trans nyt nimenä myös Ruotsissa

Ruotsissa jo vuosikymmeniä toiminut bulkkilogistiikkayhtiö Powder-Trans ottaa vuonna 2021 käyttöön Powder-Trans-brändinsä kattavasti myös Ruotsissa. Yhtiön tytäryhtiö BulkTEAM AB muuttaa nimensä Powder-Trans Sweden AB:ksi. Muutos tapahtuu asteittain tämän vuoden aikana.

Powder-Trans Group aloitti toimintansa Ruotsissa jo vuonna 1982 ja perusti tytäryhtiön Ruotsiin vuonna 2009. Powder-Trans tuli vastaperustetun ruotsalaisen bulklogistiikkayhtiö BulkTEAM AB:n omistajaksi puoliosuudella vuonna 2014. Powder-Trans on ollut BulkTEAM:in ainut omistaja vuodesta 2019 asti ja BulkTEAM on ollut tytäryhtiönä konsernissa.

”Ottaen huomioon Ruotsin toiminta, joka myös maan sisäisessä liikenteessä muodostaa nykyään konsernin kuljetus- ja muista logistiikkatehtävistä noin kolmanneksen, on luonnollista, että keräämme kaikki pohjoismaiset toimintomme saman brändin alle. Näin voimme myös tehdä koko liiketoimintamme selväksi asiakkaillemme”, Powder-Trans-konsernin toimitusjohtaja Fredrik Blomqvist sanoo. ”Tämä vahvistaa läsnäoloamme Pohjoismaisena yhtiönä ja tulevia investointejamme Ruotsiin”, hän lisää.

Powder-Trans- konsernilla on liikenteessä 115 kuljetusyksikköä. Liikevaihto on noin 30 miljoonaa euroa, ja palveluksessa on 220 henkilöä. Konsernin pääkonttori, terminaali, korjaamo ja varasto sijaitsevat Liedossa. Ruotsissa on konttori, terminaali ja varasto Skånen Dalbyssä sekä varikko Köpingissä.

Punaista ja makeaa

Kun Sulingon Kaj hankki itselleen uuden työkalun, ei yllätyksenä tullut, että raskashinausautoksi valikoitui kokopunainen Scania Bron varustelemana. Auton tyylikäs ilme varastaa helposti huomion. Ei kuitenkaan sovi unohtaa auton monipuolista varustelua ajotehtävään, puhumattakaan varusteluun käytetystä ajasta ja suunnittelutyöstä. Tavoitteena oli työssään tehokas ja toimiva auto. Ensikokemusten perusteella tavoitteessa onnistuttiin.

Vuodenvaihteessa käyttöönotetun S730-Scanian edeltäjä, R620-Scania, palveli Sulingon hinausliikettä noin viiden ja puolen vuoden ajan. Edeltäjäkin perustui pitkälti samoihin komponentteihin kuin seuraajansakin. Toki Scanian mallisukupolvi oli vaihtunut matkan aikana nykyiseen Next Generationiin. Alustan osalta uuteen autoon valittiin edelleen 8×4-alustaversio napaperillä ja täysilmajousituksella. Moottorina tuoreessa raskashinausautossa on edelleen 16,4-litrainen V8, mutta tällä kertaa 730-hevosvoimaisena versiona, joka autoa puolitoista vuotta sitten tilattaessa oli valmistajan tehokkain vaihtoehto.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021

Red Dot Award 2021 Volvo FM:lle

Volvo Trucksin uusi Volvo FM -malli on voittanut Red Dot Award 2021 -palkinnon hyötyajoneuvojen tuotesuunnittelusarjassa. Red Dot Award on vakiintunut kansainvälisesti yhdeksi halutuimmista ja kuuluisimmista tunnustuksista hyvästä ja laadukkaasta muotoilusta.

Volvo Trucksin uusi Volvo FM -malli on voittanut Red Dot Award 2021 -palkinnon hyötyajoneuvojen tuotesuunnittelusarjassa. Valmistajan mukaan uuden Volvo FM kuorma-auton kehittämisvaiheessa suunnittelun pohjana käytettiin tutkimus- ja asiakashaastattelupohjaista tietoa, joka vahvisti, miten valtavan suuri merkitys kuljettajan työpanoksella on kuljetusyritysten kannattavuudelle ja julkisuuskuvalle. Siksi suunnittelutiimi pyrki suunnittelemaan alan parhaan liikkuvan toimiston kuljettajan parasta ajatellen, Volvo Trucksilta kerrotaan.

”Red Dot -palkinto on suuri kunnianosoitus Volvo Trucks -suunnittelutiimin luovasta työstä. Palkitsemisen perusteissa korostetaan kokonaisvaltaisesti ja tasapainoisesti suunniteltua Volvo FM-kuorma-autoa: suunnittelemalla ulko-, sisä- ja käyttökokemusta tarkoituksellisesti parannamme kuljettajamme jokapäiväistä elämää ja pidämme yhteiskuntamme toiminnassa”, kertoo Carin Larsson, Volvo Trucksin pääsuunnittelija UX-suunnittelutiimistä. 

Uusi Volvo FM tarjoaa lukuisia innovaatioita mukavuuden, turvallisuuden ja tuottavuuden saralla. Esimerkkejä ovat tilava uusi ohjaamo ja madalletun ovilinjan avulla aikaansaatu parempi näkyvyys, uudet taustapeilit ja matkustajan puolen sivukamera, joka parantaa näkyvyyttä ja turvallisuutta entisestään antamalla laajan näkyvyyden myös kuorma-auton sivulle. Volvo FM voidaan myös räätälöidä mahdollistamaan merkittävät polttoaine- ja CO2-säästöt. 

Volvo FM:n käyttäjäystävällinen kuljettajan käyttöliittymä on valmistajan mukaan suunniteltu helpottamaan kuljettajan työtä. Ohjaamossa on uusittu kojelauta ja 12 tuuman korkeanresoluution näyttö. Käyttöliittymä on valmis tulevia päivityksiä varten ja siihen on helppo liittää yhdistettäviä palveluita. Ulkopuolelta katsottuna Volvo FM:n ohjaamolla on uusi aerodynaaminen muotoilu puhtailla ja erottuvilla linjoilla. V-muotoiset ajovalot ovat tuttua Volvon suunnittelua ja etusäleikön muotoilu antaa kuorma-autolle rohkean ilmeen.

Uusi Volvo FM lanseerattiin vuonna 2020 yhdessä Volvo FH:n, Volvo FH16:n ja Volvo FMX:n kanssa. Kaikki neljä uutta raskasta kuorma-autoa ovat olleet sarjatuotannossa maaliskuusta 2021 lähtien.

Red Dot Award

Red Dot Award on kansainvälinen eri alojen suunnittelukilpailu, jossa alan asiantuntijoista koostuva raati arvioi suunnittelua kategorioissa tuotesuunnittelu, viestinnän suunnittelu ja suunnittelukonseptit ja valitsevat erinomaisen suunnittelun ansiosta parhaiten edukseen erottuvat voittajat. Vuoden 2021 kilpailussa raadin arvioitavana oli tuotteita yli 60 maasta. Red Dot Award -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran 1955 Design Zentrum Nordrhein Westfalenissa Essenissä Saksassa.

Uusimmat julkaisut

Nälkämaa Truck Meeting 2025 -lehdistöpalkinto: Hakka Oy:n ritilä-Aero

Raskas Kalusto -lehden edustajat mittasivat 17.5.2025 järjestetyn Nälkämaa Truck Meeting 2025:n ajoneuvokalustoa tarkalla luupilla, sillä toinen toistaan näyttävämpien ajoneuvojen joukosta oli määrä löytää saaja...