Leyland Motors LTD:n monipuolisesta moottoriajoneuvo- ja komponenttituotannosta Suomeen on tuotu vuosien mittaan monenlaista kalustoa. Leyland-kuorma-autojen tuonti Suomeen oli kuitenkin melko vähäistä, mutta jotain makupaloja brittiherkuista meille sentään saatiin. Mikä parasta, joitakin niistä on säilynyt näihinkin päiviin.

Britteinsaarten huomattavilla kotimarkkinoilla Leyland oli aikanaan yksi eniten myydyistä hyötyajoneuvoista eri kokoluokissa. Merkin vientiä edesauttoi luonnollisesti Iso-Britannian imperiumin ulottuminen aikanaan ympäri maailman. 50- ja 60-luvut olivat aikaa, jolloin Suomeen tuotiin runsaasti brittiläisiä ajoneuvoja, pääpainon ollessa tosin kuorma-autoja kevyemmässä kalustossa. Hyötyajoneuvojen osalta Suomessakin oltiin tuolloin hyvin avoimia tuontimerkeille, mutta pienet markkinamme eivät kuitenkaan kiinnostaneet kaikkia valmistajia.

Suomessa Leylandilla tosin oli melko vahva yhteistyökumppani, Oy Suomen Autoteollisuus Ab. Leyland jopa omisti kumppanistaan 10 prosentin siivun. Yhteistyökuvion ehkä näkyvin vaikutus kotimaiselle kuljetusalalle olivat Sisun ja Vanajan käyttämät Leyland-dieselmoottorit.

Leyland Hippo oli suosittu malli 1930–1960-luvuilla. Autoa valmistettiin 6×2- sekä 6×4-vetotavoilla. Mallia myytiin myös monissa vientimaissa, erityisesti Britannian alusmaissa. Suomeen Hippoja ei tiettävästi tuotu kuin mahdollisesti pari yksittäistä yksilöä. Kuvissa esiintyvä Vuoden 1958 Leyland Hippo lieneekin ainoa säilynyt yksilö maassamme.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 2/2021