Vuosittain toukokuun toiseen perjantaihin päättyvällä viikolla vietetään kansainvälistä kuljettajan viikkoa, jolloin kiitetään ammattikuljettajia heidän arvokkaasta työstään. Aiemmin kiitosta on osoitettu toukokuun toisena perjantaina, mutta tänä vuonna jo toista kertaa kiitoksen osoitukselle on varattu koko viikko maanantaista perjantaihin.
Kansainvälinen kuljettajajärjestö UICR (Union Internationale des Chauffeurs Routiers) koordinoi kansainvälistä kuljettajan viikkoa varmistaen, että kuljettajia huomioidaan eri puolilla maailmaa. Kiitosta voi osoittaa monin tavoin, mutta kansainvälisen kuljettajan viikon ajaksi maanantaista perjantaihin Rahtarit ry pyytää solmimaan keltaisen nauhan minkä tahansa ajoneuvon vasempaan peiliin tai kävellen liikkuessa vaikkapa vasempaan käsivarteen. Tämä on pieni ele, mutta sillä on suuri merkitys.
Kiinnitä siis keltainen nauha ajoneuvosi vasempaan peiliin 10.-14.5.2021. Asiansa ajaa mikä vain keltainen nauha tai kangassuikale, joka pysyy kiinni peilinvarressa eikä peitä peilin näkymää. Kiitosta voi osoittaa myös sosiaalisessa mediassa ottamalla kuvan peiliin sidotusta keltaisesta nauhasta ja postaamalla sen hashtagilla #kuljettajanviikko. Tämä on oiva tapa kiittää ammattikuljettajia sosiaalisen median puolella. UICR on perustanut oman ryhmän kansainväliselle kuljettajan viikolle: www.facebook.com/groups/int.dayofprofessionaldrivers
Suomessa vuonna 2019 lanseeratun Volvo Älykäs Rengaspalvelun avulla kuljetusyritys voi seurata renkaiden ilmanpainetta ja lämpötilaa reaaliaikaisesti. Mikäli renkaaseen tulee vuoto, sovellus lähettää hälytyksen Volvolle ja palvelun käyttäjälle.
Volvo Älykäs Rengaspalvelun kerrotaan lisäävään renkaiden turvallisuutta. Samalla säästyy rahaa, kun tien päällä voidaan välttyä turhilta rengasvaurioilta. Palvelun avulla kuljetusliike voi hallita ja ennakoida rengaskuluja tehokkaasti. Samoilla renkailla voi ajaa pidempään, jolloin rengashankintojen tarve vähenee, Volvolta kerrotaan. 20 prosenttia liian alhainen rengaspaine nostaa polttoainekulutusta kolme prosenttia. Samalla renkaan käyttöikä laskee 25 prosenttia. Myös ympäristön kannalta on järkevää, että samoilla renkailla pystyy ajamaan pidempään ja rengashuollot voidaan hoitaa ennakoivasti. Palvelulla onkin Volvo Trucksin mukaan jo lukuisia tyytyväisiä asiakkaita Suomessa.
”Kehitimme Volvo Älykäs Rengaspalvelun Suomessa 2019 ja asiakkaamme ovat todenneet sen erittäin toimivaksi. Palvelu toimii kaikissa Volvon toimipisteissä ja on merkistä riippumatonta, eli kuljetusyrityksen koko kalusto – perävaunut mukaan lukien – voidaan liittää palvelun seurantaan. Renkaisiin asennettavat anturi pystymme asentamaan kaikkialla Suomessa”, Volvo Finland Ab:n jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm kertoo.
”Volvo Älykäs Rengaspalvelu soveltuu kaikkiin kuljetustehtäviin kaukoliikenteestä jakeluun. Meille on tärkeää, että voimme tarjota kokonaispalvelua asiakkaillemme, sisältäen kuljetustehtävään optimoidun kuorma-auton, kattavat huoltopalvelut ja turvalliset renkaat. Yhdistelmän käytettävyys nousee”, Lindholm jatkaa.
Volvo Älykäs Rengaspalvelu – näin palvelu toimii
Renkaiden ilmanpainetta ja lämpötilaa seurataan renkaisiin asennettavien antureiden avulla. Volvon jälleenmyyjät hallinnoivat ja aktivoivat sovellukset.
Ohjausyksikkö välittää tiedot Volvon pilvipalveluun, jonne mittaustieto tallentuu.
Kuljettaja tai auton omistaja saa mittaustiedot ja hälytykset älypuhelimen sovellukseen.
Jälleenmyyjät valvovat renkaita ja koordinoivat korjaukset asiakkaiden kanssa.
Vuotava rengas voidaan korjata esimerkiksi seuraavana päivänä ajotauon aikana. Näin on mahdollista välttää renkaan täydellinen vaurioituminen, ja työt voivat jatkua suunnitelmien mukaisesti.
Renkaiden tai akselien määrä ei ole rajoitettu
Volvo Älykäs Rengaspalvelussa renkaiden tai akselien määrä ei ole rajoitettu, renkaiden tilan valvonnan saa myös pitkiin yhdistelmiin. Volvo Älykäs Rengaspalvelu on ollut useassa suomalaisyrityksessä käytössä Suomessa nyt muutamien vuosien ajan. Palvelua käyttäneiltä asiakkailta on Volvolla saatu positiivista palautetta. Suurin hyöty on tullut siitä, että kuljetusliikkeet ovat saaneet tiedon vuodoista, joita ei olisi muuten huomattu. Yllättäviltä rengasrikoilta on voitu välttyä.
”Volvo Älykäs Rengaspalvelulla on suuri markkinapotentiaali. Olemme Suomessa edelläkävijöitä palveluun liittyen, sillä muissa maissa palvelun käyttöönottoa vielä suunnitellaan”, jälkimarkkinajohtaja Tommy Lindholm kertoo.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n hallitus on valinnut kokouksessaan 29.4.2021 järjestön uudeksi toimitusjohtajakseen Anssi Kujalan (48). Kujala aloittaa tehtävässään 1.11.2021 pitkään toimitusjohtajana toimineen Iiro Lehtosen jäädessä eläkkeelle.
Tällä hetkellä Anssi Kujala toimii Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtajana ja on aiemmin toiminut useissa järjestöjohtamisen sekä yhteiskuntavaikuttamisen johtotehtävissä.
”Kujalalla on pitkä kokemus johtamistehtävistä eri järjestöissä ja hyvät verkostot, joita menestyksekäs edunvalvontaorganisaatio tarvitsee. Hänen johdollaan pääsemme saman tien jatkamaan järjestömme uudistamista kohti 2030-lukua”, kuvaa SKAL ry:n puheenjohtaja Jani Ylälehto toimitusjohtajan valintaa.
Kujalan suvussa on alan yrittäjyyttä neljässä sukupolvessa ja hän on itsekin ollut kuljetusyrityksen osakas.
”Alkaneen vuosikymmenen aikana järjestön vaikuttamistyön merkitys tulee olemaan todella tärkeä. Pitkien etäisyyksien Suomi ei yksinkertaisesti toimi ilman kumipyöräliikennettä”, Anssi Kujala toteaa.
Kujalan mukaan liikenteen verotus ja toimintaedellytykset tulee pitää kilpailukykyisinä Suomen ilmastotavoitteista huolimatta.
”Samalla menestyvä edunvalvontajärjestö näkee jäsenyrittäjien palvelemisen avaintehtävänään”, Kujala sanoo.
Kujala aloittaa SKALin palveluksessa 1.9. ja ottaa toimitusjohtajan tehtävät vastaan Iiro Lehtoselta 1.11. Kujala toimii myös SKAL Kustannus Oy:n toimitusjohtajana.
Närhi Oy on viime vuosina laajentanut aktiivisesti raskaan liikenteen varaosatarjontaansa. Viimeisin uutuus saatiin hyllyyn huhtikuun alussa.
”Ensimmäiset Prime-Ride-ilmapalkeet ovat saapuneet logistiikkakeskukseen Jyväskylään, ja toukokuun vaihteessa odotamme ContiTechin alkuperäislaatua vastaavia ilmapalkeita”, Närhi Oy:n hankintapäällikkö Marko Ollikainen kertoo. Itse asiassa hyllyihin on tulossa vielä kolmattakin sorttia eli Phoenix-ilmajousia. Ne ovat kaikki Continentalin tuotantoa, mutta tuotemerkit eroavat hieman toisistaan. Suomessa uutena myytävistä kuorma-autoista ja linja-autoista löytyy usein ContiTechin valmistamat ilmapalkeet. Jälleenmyynnissä ContiTech-merkkisarja vastaakin 100-prosenttisesti alkuperäislaatua. Myös Phoenix-ilmapalkeissa on panostettu huippulaatuun. Jos autoilija on kiinnostunut edullisemmasta vaihtoehdosta, joka kuitenkin käytössä hyvin kestää, Prime-Ride on hyvä valinta. ”On melko harvinaista, että yhdellä valmistajalla on kolme eri tuotemerkkiä. Toisaalta juuri se tekee Continentalista mielenkiintoisen vaihtoehdon autoilijoille ja korjaamoille”, Ollikainen kertoo.
12 kiloa kevyempi
Vaikka ilmapalje saattaa äkkiseltään vaikuttaa melko yksinkertaiselta, sitä kehitetään edelleen. ContiTechilla on kehitys- ja testauslaitos Hannoverissa. Viimeisin keksintö on aiempaa kevyempi ilmajousi, joka voi vähentää 12 kiloa painoa vetoakselia kohden. Näin hyötykuormaa saadaan lisää. Muutos on saatu aikaan korvaamalla osa teräs- ja alumiinikomponenteista muovilla. ContiTechilla on eri malleihin sopivia ilmajousia melkoinen määrä: pelkästään Euroopassa on yli 1 000 eri tyyppiä. Kuorma- ja linja-autojen sekä perävaunujen akselien lisäksi ilmajousia tarvitaan kuorma-autojen ohjaamoiden jousituksessa ja kuljettajan penkin alla.
Ilmapalkeen kunto hyvä tarkistaa
Ammattiliikenteen käyttämissä ilmapalkeissa on Ollikaisen mukaan paljon laatueroja. Suomen sääolosuhteissa ja raskaissa kuormissa ne tulevat esiin lyhyempänä käyttöikänä ja korkeampina huoltokustannuksina. ”Kestävyyteen vaikuttavat muun muassa palkeen materiaali ja kudosrakenne kuin myös itse valmistusprosessi. Ilmapaljeostoksille tullaan viimeistään siinä vaiheessa, kun vanha on vaurioitunut. Ilmajousen kunto olisi hyvä kuitenkin tarkistaa aika-ajoin. Jos palje on kulunut tai rispaantunut, on vaihdon hetki käsillä.” Kaikkiin sarjoihin, ContiTechiin, Phoenixiin ja Prime-Rideen on saatavilla myös asennussarja, joka sisältää asennukseen tarvittavat kiinnitystarvikkeet. Ilmapalkeen vaihto on melko yksinkertainen operaatio, mutta asennussarja helpottaa työtä. Uusia ilmapalkeita tulee tarjolle Närhen kaikkiin neljään liikkeeseen Keski- ja Itä-Suomessa. Närhi Oy kuuluu valtakunnalliseen Raskassarja-ketjuun, jonka jäsenyritykset voivat tilata ilmapalkeita omiin liikkeisiinsä eri puolille Suomea.
Michelin X Multi Grip on uusi kuorma-auton rengassarja, jonka talviominaisuuksia luonnehditaan valmistajan taholta erinomaisiksi. Kehitysvaiheen talvitestit on suoritettu Michelinin testikeskuksessa Ivalossa, ja renkaat on suunniteltu toimimaan myös äärimmäisissä talviolosuhteissa.
Micheliniltä kerrotaan, että X Multi Grip -renkaissa yhdistyvät pito ja turvallisuus sekä vaikeissa talviolosuhteissa että märillä tienpinnoilla. Erinomaisiin ajo-ominaisuuksiin yhdistyy valmistajan mukaan myös huomattavan pitkä käyttöikä, mikä edistää ekologisesti kestävämpää kuljetusliikennettä.
Nämä uudet Michelin X Multi Grip -renkaat tulevat markkinoille 1. heinäkuuta 2021. Uusien renkaiden suorituskyvyn kerrotaan olevan merkittävästi parempi kuin edeltäjiensä, ja ne tarjoavat luotettavaa turvallisuutta ja etenemiskykyä äärimmäisen vaativissa talviolosuhteissa kuten lumisilla, sohjoisilla ja märillä teillä. Renkailla on 3PMSF-merkintä.
Pintakuviossa on Michelin Regenion -teknologiaan perustuvat, itseuusiutuvat lamellit, joiden luvataan antavan erinomaisen pidon, vaikka renkaat ovat kuluneet: kun pintaa on jäljellä 5 mm, vetokyky lumella on yli 50 prosenttia parempi ja jarrutuskyky lumella 20 prosenttia parempi. Kun kulutuspintaa on jäljellä vain 2 mm, sivuttaispito on 20 prosenttia parempi kuin edeltäjillä.
Micheliniltä kerrotaan myös, että olipa lumi vasta satanutta, pakkaantunutta tai sulamispisteessä olevaa – tai tie jopa märkä – Michelin X Multi Grip -renkaat reagoivat koko talven vaihtelevien kelien ajan luotettavasti kuljettajan ohjaukseen. Niiden suorituskyvyn mainitaan olevan korkeatasoinen myös lumettomilla ja kesäisillä keleillä, varsinkin märillä teillä.
Pidempi käyttöikä ja loppuun saakka säilyvä pito sekä kulutuspinnan kestävyys ovat valmistajan mukaan takeena siitä, että Michelin X Multi Grip on erittäin tehokas rengasratkaisu kuljetusajoon. Kilometritulos on 10 prosenttia parempi etuakselin renkailla ja 30 prosenttia parempi vetorenkailla. Jälkiuritus ja pinnoitus pidentävät vielä runkojen käyttöikää ja alentavat osaltaan kilometrikustannuksia.
Vierintävastus on jopa 10 prosenttia matalampi. Valmistaja on laskenut, että 385/65R22.5 Michelin X Multi Grip Z ja 315/80R22.5 Michelin X Multi Grip -renkailla varustetun ajoneuvoyhdistelmän polttoaineenkulutus voi pienentyä 0,6 litralla per 100 km, mikä vastaa vuositasolla 574 euroa pienempää kustannusta, ja keskimäärin 1,5 tonnia vähemmän hiilidioksidipäästöjä vuodessa renkaiden alkuperäisen käyttöiän aikana ennen jälkiuritusta tai pinnoitusta.
Uudessa rengassarjassa ovat käytössä neljä Michelinin patentoimaa rengasteknologiaa: Regenion, Infinicoil, Powercoil ja Duracoil.
Saatavilla olevat rengaskoot 1. heinäkuuta 2021 alkaen:
Etuakseli: MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 385/65R22.5 ja MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 385/55R22.5
Vetoakseli: MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 315/80R22.5 ja MICHELIN X® MULTI GRIP™ D 315/70R22.5
Saatavilla olevat rengaskoot 1. heinäkuuta 2022 alkaen:
Etuakseli: MICHELIN X® MULTI™ GRIP Z 315/80R22.5, MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 315/70R22.5 ja MICHELIN X® MULTI GRIP™ Z 295/80R22.5
Iveco esitteli huhtikuun lopussa Trakker-sarjan haalarinperijän eli T-Way-maansiirtoauton. Uusi malli täydentää Way-sarjaa S- ja X-mallien rinnalla.
Ivecon huhtikuun lopulla esittelemä T-Way ottaa paikkansa valtatietä nielevän S-Wayn ja viimeiselle kilometrille työmaaoloihin poikkeavan X-Wayn vierestä. Siinä missä jälkimmäisillä pääpaino on maantiellä – Ivecon mukaan X-Wayllakin 90-prosenttisesti – niin T-Way tulee olemaan selkeämmin päällystämättömien teiden ja monttuolosuhteiden menijä. Lyhyesti sanottuna T-Way on modernisoitu esitys Trakker-mallistosta. Muodoiltaan ja toteutukseltaan T-Wayn kabiini on kuitenkin harppaus S- ja X-sisariensa modernin näyttävälle linjalle. Hyttimalleja tulee olemaan Trakkerin perinteitä kunnioittaen kaksi: AD-päiväohjaamo ja AT-makuuohjaamo normaalina tai korkeana.
Keveää järeyttä ja auttavaa etuvetoa
Sähköisesti järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa Ivecon brändijohtaja Thomas Hilse kertoi T-Way-mallinimen T-kirjaimen viittaavaan kovuuteen (engl. tough). Samaan hengenvetoon T-Wayn luvattiin tarjoavan offroad-kuorma-autojen luokan paras suorituskyky erilaisissa maastoajo-olosuhteissa. Pelkkä sanahelinää asia ei Ivecon kohdalla ole, sillä merkillä on lähihistoriassaan vahvoja näyttöjä ja menestystä Paris-Dakar-tyyppistä erämaarallikilpailuista. Maansiirtokuljettajan arki on toki hieman jotain muuta kuin aavikon läpi kaahaaminen hämmästyttävällä nopeudella. Näihin arjen haasteisiin vastaaviin ominaisuuksiin päästään tutustumaan tarkemmin tuonnempana, mutta Iveco tiedotti lanseeraustilaisuuden yhteydessä lyhyesti uuden mallin ominaisuuksista.
T-Wayn alustana jatkaa Trakkerista tuttu, kymmenenmillisestä teräksestä valmistettu runko, ja keulalla palvelee 9-tonninen etuakseli. Takana korostuu T-Wayn soveltuminen haastaviin olosuhteisiin, sillä käytössä on vakiona napavälitteinen taka-akselisto. Telin jousitusta kerrotaan uusitun aiempaa kevyemmäksi mutta suorituskykyisemmäksi suuremman maavaran ja jättökulman ansiosta. Osaltaan tämän uuden taka-akselistorakenteen ansiosta T-Way on Ivecon mukaan vastaavaa Trakker-mallia peräti 325 kiloa kevyempi.
Mekaanisesti vetävien akselien täydentäjänä T-Way-mallistoon tuodaan hydrostaattinen HI-TRACTION-etuveto, joka kytkeytyy automaattisesti alle 25 km/h nopeuksissa järjestelmän ollessa aktivoituna. HI-TRACTION tulee saataville 6×4-alustoihin niin tasakuorma-autoihin kuin vetureihin. Tavanomaisina alustoina jatkavat telivetoiset 6×4 ja 8×4 sekä läpivetävät 6×6 ja 8×8. Kaikilla pyörillä raapivissa alustoissa uutta ovat 4 000, 4 200 ja 4 500 millin akselivälivaihtoehdot.
Päällirakenteen toteuttamiseen liittyy modernien ohjausjärjestelmien kanssa jutteleva HI-MUX-sähköarkkitehtuuri sekä sandwich-tyyppinen, 2 300 Nm:n väännön tuottava voimanulosotto.
Jalostettu voimalinja
T-Wayn voimanlähdeosasto ei suuria mullistuksia tarjoa. Moottoreina palvelevat yhdeksänlitrainen Cursor 9 ja 13-litrainen Cursor 13. Huomionarvoista on Cursor 13:sta irrotettavat 510 hevosvoimaa, mikä on kymmenen hevosta enemmän kuin aiemmin Trakkerin yhteydessä.
Dieselmoottorien voimaa välittävät lähtökohtaisesti 12- ja 16-portaiset automatisoidut HI-TRONIX-vaihteistot, mutta keppivaihteistonkin kerrotaan olevan edelleen saatavilla. Monttuolosuhteissa HI-TRONIX-laatikon käteviä ominaisuuksia ovat mäkilähtöavustin, heijaustoiminto sekä ryömintätila. Maantiellä myös T-Wayssa palvelee Hi-Cruise-vakionopeudensäädin, jonka ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa ennakoiva vaihteensiirto ja vakionopeudensäädin sekä ekorullaustoiminto.
Myös jarruja on päivitetty. EBS-järjestelmä on vakiona, samoin uusi ADAS (Advanced Driving Assistance Systems), joka tuo elektronisen ajonvakautuksen ja kaistavahdin. Levyjarrut ovat saatavilla läpi auton paitsi jokapyörävetoisiin alustoihin.
Hienostuneeseen teknologiaan liittyy niin ikään IVECO ON -liitettävyys, jonka elementteihin liitetään kuorma-automaailmassa vahvasti yleistyvä etädiagnostiikka, joka mahdollistaa ennakoivia huoltotoimenpiteitä.
Turvealan toimijoiden ryhmä on järjestämässä perjantaille moottorimarssia Helsinkiin. Tämä Helsingin poliisilaitoksen isojen moottoriajoneuvojen mielenosoituskulkueeksi luonnehtima letka aiheuttaa todennäköisesti merkittävää haittaa liikenteelle Helsingissä perjantaina 30.4.2021. Poliisin tiedotteen mukaan kulkue vaikuttaa liikenteeseen klo 7.30-10.00 kantakaupungissa. Poliisi ohjaa liikennettä.
Rekoista koostuva mielenosoituskulkue lähtee Hyvinkäältä Hämeenlinnanväylää kohti Helsinkiä aamulla. Mielenosoituskulkue etenee pitkin Mannerheimintietä kohti Eduskuntataloa, jossa se pysähtyy hetkeksi. Tämän jälkeen mielenosoituskulkue suuntaa pois kaupungin keskustasta.
”Suosittelemme välttämään aamun liikenteessä Hämeenlinnanväylää Helsingin suuntaan, Mannerheimintietä molempiin suuntiin sekä Eduskuntatalon ympäristöä. Kannattaa varata aamun liikenteeseen malttia ja hieman tavallista enemmän aikaa”, komisario Jarmo Heinonen Helsingin poliisilaitokselta sanoo.
Raskaan liikenteen pysäköintipaikat käyvät vähiin pääkaupunkiseudulla. Nykyisten pysäköintipaikkojen käyttöaste on jo 99 prosenttia. Jos rekkaliikenne vielä lisääntyy, joutuvat rekat pysäköimään muun liikenteen sekaan ja asuinalueille, uumoilee RAKLI ry, ja nyt puheenvuoroa onkin avattu valtion, kuntien ja markkinatoimijoiden kesken.
Raskaan liikenteen pysäköintipaikat pääkaupunkiseudulla ovat kovassa käytössä. Parkkipaikkojen käyttöaste on jo 99 prosenttia. Pienikin lisäys rekkaliikenteeseen ajaa raskaan liikenteen etsimään yönylipysäköintipaikkoja ja ajantasauspaikkoja muun liikenteen seasta ja pahimmillaan asuinalueiden katujen varsilta.
”Rekoille tarkoitettuja pysäköintipaikkoja tarvitaan ehdottomasti lisää. Lainsäädäntö ja liikenneturvallisuus edellyttävät raskaan liikenteen kuljettajilta taukoja tietyin aikavälein. Samaan aikaan kuljetusketjujen kustannustehokkuus vaatii taukojen oikea-aikaisuutta. Riittävän pysäköinnin järjestämisessä hyödyt ovat kustannuksia suurempia”, RAKLIn johtaja Kimmo Kurunmäki sanoo.
Raskaan liikenteen kuljetusten sujuvuus vaikuttaa bruttokansantuotteen, teollisuuden sekä vientimarkkinoiden kehittymiseen. Jo pelkästään verkkokaupan voimakas kasvu lisää paineita tavarakuljetusten onnistumiselle ja oikea-aikaisuudelle. Helsingissä ei käytännössä ole lainkaan ajantauspysäköintiin varattua paikkaa. Ajantasauspaikoilla rekat voivat odottaa lyhyitä aikoja esimerkiksi ennen laivaan ajamista.
”Ajantasauspaikkojen puute näkyy esimerkiksi Helsingissä kadun varsille pysäköityinä rekkoina. Tämä ei tietenkään ole kenenkään etu”, Kurunmäki huomauttaa.
Uudenmaan ELY-keskuksen sekä Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien toimeksiannosta järjestetyssä markkinavuoropuhelussa löydettiin vähimmäisvaatimuksia ja konsepteja raskaan liikenteen yönyli- ja ajantasauspysäköintiin. Vaatimusten ja konseptien avulla halutaan tunnistaa mahdollisia uusia raskaan liikenteen pysäköintipaikkoja ja kilpailuttaa operaattoreita.
Yönylipysäköinnin paikkojen toivottiin sijaitsevan pääväylien varrella lähellä logistiikkakeskuksia ja muita keskeisiä määränpäitä. Pysäköintialueen tulee olla rajattu raskaan liikenteen kulkuneuvoille, niissä tulee olla muun muassa riittävä valaistus, aitaus, pesutilat, jätehuolto ja kulunvalvonta.
Ajantasauspysäköintipaikoille vaatimukset ovat kevyempiä. Myös pienemmät ja väliaikaiset alueet ovat hyödynnettävissä ajantasauspysäköintiin. Parkkipaikoille toivottiin kuitenkin valvontaa, kunnossapitoa, selkeää ja rajattua aluetta rekoille sekä kuljettajille ajantasaista tilannetietoa vapaana olevista paikoista.
Kurunmäki uskoo, että parkkipaikaksi soveltuvia alueita löytyy. “Yönylipysäköinnin kilpailutukseen on jo hyvät edellytykset. Tärkeää olisi päästä liikkeelle yhdellä alueella ja laajentaa tarjontaa tarpeen mukaan. Ajantasauspysäköintiin on kartoitettu kohteita, mutta niiden soveltuvuutta pitää selvittää tarkemmin. Tarvitsemme ajantasauspysäköintipaikkoja jokaisessa pääkaupunkiseudun kaupungissa sekä kanavan, jonka kautta kiinteistönomistajat voivat ilmoittaa omista väliaikaiseenkin parkkipaikkakäyttöön soveltuvista alueista”, Kurunmäki kertoo.
Huhtikuun lopussa uusi kehätie on ollut käytössä melkein neljä kuukautta. Liikennemäärien seuranta osoittaa, että liikenne on siirtynyt vanhalta valtatieltä 12 uudelle kehätielle.
Vanhan valtatien 12 päivittäiset liikennemäärät Lahden seudulla olivat suuria, 15 000–22 000 autoa vuorokaudessa, ja tiellä kulki paljon raskasta liikennettä ja vaarallisten aineiden kuljetuksia. Vanha valtatie 12 oli ainoita kaupunkiseudun läpi kulkevia vilkasliikenteisiä valtateitä Suomessa, eikä sille ollut olemassa vaihtoehtoisia reittejä.
”Lahden ja Kouvolan välisellä valtatiellä 12 raskaan liikenteen osuus on noin 10–14 prosenttia kaikesta ajoneuvoliikenteestä, kun se koko maassa on noin 8 prosenttia. Valtatien 12 varrella olevat teollisuusyritykset lisäävät raskaan liikenteen määrää ja Lahden kohdalla valtatietä on aiemmin sattunut useita raskaan liikenteen liikenneonnettomuuksia. Raskaan liikenteen siirtyminen uudelle kehätielle oli tärkeä tavoite, jossa on onnistuttu”, iloitsee projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.
Uudella Vt 12 Lahden eteläisellä kehätiellä haluttiin parantaa merkittävästi jopa 20 000 päivittäisen autoilijan liikenneturvallisuutta ja ohjata läpikulkeva liikenne pois Lahden ja Hollolan keskusta-alueilta. Samalla valtatien siirto uudelle eteläisemmälle reitille vähensi pohjaveden pilaantumisriskiä ja paransi asumisviihtyvyyttä Lahden ja Hollolan keskustoissa.
Muutokset liikennevirtoihin
Huhtikuun lopussa uusi kehätie on ollut käytössä melkein neljä kuukautta, ja muutokset liikennemäärissä ovat jo selvästi nähtävissä. Vuoden kestänyt koronapandemia on osaltaan voinut vaikuttaa liikennevirtoihin pienentävästi, mm. työmatkaliikenteen osalta.
Raskas liikenne, vanha valtatie 12 Joutjärven kohta
Uusi kehätie vaikuttaa merkittävästi liikenteeseen vanhalla tienlinjalla, josta laskentatietoa saadaan Joutjärven kohdalta. Täysperävaunullisten kuorma-autojen liikennemäärät ovat pudonneet 500–600 sadalla autolla päivässä noin 150 autoon ja puoliperävaunullisten kuorma-autojen osuus vanhalla valtatiellä Joutjärven kohdalla on pudonnut noin 400 autosta päivässä noin 250 autoon. Seurannasta erottuvat selkeästi arkipäivien liikenne ja hiljaisemmat viikonloput, jolloin raskasta liikennettä kulkee vain noin 100–200 autoa päivässä.
Liikennemääräseurannan perusteella voidaan todeta, että noin 700 perävaunullista kuorma-autoa on siirtynyt käyttämään uutta kehätietä vanhan valtatien sijaan. Tämä tarkoittaa, että raskaan liikenteen määrä on vähentynyt noin kolmannekseen aiemmasta vanhalla valtatiellä 12.
Noin kaksi kolmasosaa raskaasta liikenteestä on siirtynyt käyttämään uutta Lahden eteläistä kehätietä.
Ajoneuvoliikenne, vanha valtatie 12 Joutjärven kohta
Ajoneuvoliikenteestä uudelle kehätielle on siirtynyt etenkin läpikulkuliikennettä. Kaiken kaikkiaan vanhan valtatien liikenne Joutjärven kohdalla on vähentynyt kymmeniä prosentteja uuden kehätien myötä. Ennen kehätien avaamista vanhalla valtatiellä liikkui enimmillään jopa 20 000 ja viikonloppuisin noin 12–13 000 ajoneuvoa. Kehätien avaamisen myötä liikennemäärät laskivat ja ovat arkisin reilut 10 000 ja viikonloppuisin noin 7 000 ajoneuvoa.
Liikenne vanhalla valtatiellä 12 on vähentynyt usealla tuhannella ajoneuvoilla päivittäin.
Ajoneuvoliikenne uudella Vt 12 Lahden eteläisellä kehätiellä Liipolan kohdalla
Liikennemääriä on myös mitattu Liipolan kohdalla uutta kehätietä. Liikennemäärät ovat avajaispäivän huipun jälkeen tasoittuneet reiluun 10 000 ajoneuvoon arkipäivinä ja 6 000 ajoneuvoon viikonlopun päivinä. Koronapandemian vaikutusten arvioidaan laskevan ajoneuvojen kokonaismääriä.
Uudella Lahden eteläisellä kehätiellä liikkuu arkisin noin 10 000 ajoneuvoa.
Liikennemääriä seurataan jatkossakin
”Nämä liikennemäärätiedot kertovat meille, että kehätie vastaa sille asetettuihin tavoitteisiin. Etenkin raskaan liikenteen, ja sitä myötä mm. vaarallisten aineiden kuljetukset, on saatu siirrettyä uudelle kehätielle siltä määrin, mikä on käytännössä järkevää. Vanhalle valtatielle tulee kuitenkin vielä jäämään jatkossakin paikallista raskasta liikennettä”, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.
VR Transpointin ja Bolidenin uusi toimintamalli parantaa merkittävästi Kevitsan kaivoksen kuljetusten kustannustehokkuutta. Yhteistyössä kehitetyn konttikaluston avulla rautatiekuljetusten kuormaa voidaan kasvattaa noin 25 prosentilla. Kevitsan kaivokselta kulkee vuosittain lähes 300 000 tonnia rikasteita. Rikastekuljetuksiin tehoa ja joustavuutta tuo rautatie- ja maantiekuljetusten yhdistäminen.
VR Transpoint ja Boliden Kevitsa Mining Oy ovat sopineet yhteistyön jatkumisesta. Uuden jatkosopimuksen myötä kaivosyhtiön kuljetusten kustannustehokkuutta pystytään parantamaan huomattavasti. Sopimus sisältää Kevitsan kaivoksen kuljetukset Sodankylästä aina Harjavaltaan saakka.
”Sopimus on jatkoa vuonna 2017 alkaneelle hyvälle yhteistyöllemme ja tuo merkittävää lisävolyymiä Bolidenin kuljetuksiin. Yhdistämällä rautatie- ja maantiekuljetukset samaan kuljetusketjuun voimme tarjota Kevitsan kaivoksen logistiikkaan lisää tehoa ja joustavuutta”, VR Transpointin johtaja Martti Koskinen kertoo.
Nettokuormaa kasvatettiin neljänneksellä
Vuositasolla VR Trainspoint kuljettaa Kevitsasta lähes 300 000 tonnia rikastetta. Sopimuksen myötä Bolidenin kuljetuksiin on saatu uutta, räätälöityä kalustoa, joka mahdollistaa kuljetusten kokonaiskuorman kasvattamisen. Junaliikenne on lähtökohtaisesti yksi puhtaimmista tavoista liikuttaa tavaraa ja junaliikenteen hyvä energiatehokkuus perustuu sen suureen rahtikapasiteettiin.
”Rikasteelle suunnitellun uuden konttikaluston avulla Bolidenin rautatiekuljetusten nettokuormaa on voitu kasvattaa noin 25 prosenttia. Olemme suunnitelleet logistiikan toimintamallin asiakkaamme tarpeiden pohjalta. Kuljetusten turvallisuus ja autokuljettajien optimaaliset työolosuhteet ovat avainasemassa sujuvan ja tehokkaan logistiikan toteutumiseksi etenkin Kevitsan vaativissa olosuhteissa”, Koskinen sanoo.
VR Transpointin autot kuljettavat päivittäin kupari- ja nikkelirikastetta Kevitsan kaivokselta Kemiin Ajoksen satamaan, josta matka jatkuu junilla kohti Bolidenin Harjavallan sulattoa.
Kuljetuskalustoa kehitettiin yhdessä
Pohjoisimmassa Suomessa sijaitseva Kevitsan kaivosalue asettaa kuljetuskalustolle tiukat vaatimukset. Boliden ja VR Transpoint ovat kehittäneet vahvalla kumppanuudella VR Transpointin kalustoa ja löytäneet yhdessä optimaaliset ratkaisut toimintavarman ja sujuvan kuljetusketjun takaamiseksi.
”Rikasteliikenteessä turvallisuusvaatimukset ovat tarkat. Nämä asiat pitää huomioida myös kalustossa ja kuljettajien koulutuksissa, minkä takia on hienoa, että kalustoa on kehitetty tiiviissä yhteistyössä”, Boliden Kevitsan metallurgian päällikkö Janne Laukkanen sanoo.
Kevitsan liikenteessä kulkee jokaisena arkipäivänä 12–13 rekkaa aamu- ja iltavuorossa. Yhdistelmärekat painavat lastattuna 76 tonnia, mikä on lain sallima maksimipaino. Tämän kokoisten ajoneuvojen kuljettaminen haastavissa ja nopeasti muuttuvissa keliolosuhteissa vaatii taitoa, malttia ja jatkuvaa hereillä oloa.
Kaivoskuljetuksia suunniteltaessa turvallisuus on ykkösasia. VR Transpoint on tehnyt kattavan turvallisuusselvityksen koko ajettavalle reitille, ja turvallisuuden toteutumista seurataan tarkasti. Myös rekkojen turvatekniikka on uuden kaluston myötä päivitetty. Autoista löytyvät muun muassa paikannuslaitteet, kaistavahdit, etäisyystutkat, ja kamerajärjestelmä.
Raskas Kalusto -lehden edustajat mittasivat 17.5.2025 järjestetyn Nälkämaa Truck Meeting 2025:n ajoneuvokalustoa tarkalla luupilla, sillä toinen toistaan näyttävämpien ajoneuvojen joukosta oli määrä löytää saaja...
Verkkosivusto käyttää evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.