Närhi Oy on viime vuosina laajentanut aktiivisesti raskaan liikenteen varaosatarjontaansa. Viimeisin uutuus saatiin hyllyyn huhtikuun alussa. 

”Ensimmäiset Prime-Ride-ilmapalkeet ovat saapuneet logistiikkakeskukseen Jyväskylään, ja toukokuun vaihteessa odotamme ContiTechin alkuperäislaatua vastaavia ilmapalkeita”, Närhi Oy:n hankintapäällikkö Marko Ollikainen kertoo.
Itse asiassa hyllyihin on tulossa vielä kolmattakin sorttia eli Phoenix-ilmajousia. Ne ovat kaikki Continentalin tuotantoa, mutta tuotemerkit eroavat hieman toisistaan.
Suomessa uutena myytävistä kuorma-autoista ja linja-autoista löytyy usein ContiTechin valmistamat ilmapalkeet. Jälleenmyynnissä ContiTech-merkkisarja vastaakin 100-prosenttisesti alkuperäislaatua. Myös Phoenix-ilmapalkeissa on panostettu huippulaatuun. Jos autoilija on kiinnostunut edullisemmasta vaihtoehdosta, joka kuitenkin käytössä hyvin kestää, Prime-Ride on hyvä valinta. ”On melko harvinaista, että yhdellä valmistajalla on kolme eri tuotemerkkiä. Toisaalta juuri se tekee Continentalista mielenkiintoisen vaihtoehdon autoilijoille ja korjaamoille”, Ollikainen kertoo. 

12 kiloa kevyempi 

Vaikka ilmapalje saattaa äkkiseltään vaikuttaa melko yksinkertaiselta, sitä kehitetään edelleen. ContiTechilla on kehitys- ja testauslaitos Hannoverissa. Viimeisin keksintö on aiempaa kevyempi ilmajousi, joka voi vähentää 12 kiloa painoa vetoakselia kohden. Näin hyötykuormaa saadaan lisää. Muutos on saatu aikaan korvaamalla osa teräs- ja alumiinikomponenteista muovilla.
ContiTechilla on eri malleihin sopivia ilmajousia melkoinen määrä: pelkästään Euroopassa on yli 1 000 eri tyyppiä.  Kuorma- ja linja-autojen sekä perävaunujen akselien lisäksi ilmajousia tarvitaan kuorma-autojen ohjaamoiden jousituksessa ja kuljettajan penkin alla.

Ilmapalkeen kunto hyvä tarkistaa

Ammattiliikenteen käyttämissä ilmapalkeissa on Ollikaisen mukaan paljon laatueroja. Suomen sääolosuhteissa ja raskaissa kuormissa ne tulevat esiin lyhyempänä käyttöikänä ja korkeampina huoltokustannuksina.
”Kestävyyteen vaikuttavat muun muassa palkeen materiaali ja kudosrakenne kuin myös itse valmistusprosessi.  
Ilmapaljeostoksille tullaan viimeistään siinä vaiheessa, kun vanha on vaurioitunut. Ilmajousen kunto olisi hyvä kuitenkin tarkistaa aika-ajoin. Jos palje on kulunut tai rispaantunut, on vaihdon hetki käsillä.”

Kaikkiin sarjoihin, ContiTechiin, Phoenixiin ja Prime-Rideen on saatavilla myös asennussarja, joka sisältää asennukseen tarvittavat kiinnitystarvikkeet. Ilmapalkeen vaihto on melko yksinkertainen operaatio, mutta asennussarja helpottaa työtä.   
Uusia ilmapalkeita tulee tarjolle Närhen kaikkiin neljään liikkeeseen Keski- ja Itä-Suomessa. Närhi Oy kuuluu valtakunnalliseen Raskassarja-ketjuun, jonka jäsenyritykset voivat tilata ilmapalkeita omiin liikkeisiinsä eri puolille Suomea.