Iveco esitteli huhtikuun lopussa Trakker-sarjan haalarinperijän eli T-Way-maansiirtoauton. Uusi malli täydentää Way-sarjaa S- ja X-mallien rinnalla.

Ivecon huhtikuun lopulla esittelemä T-Way ottaa paikkansa valtatietä nielevän S-Wayn ja viimeiselle kilometrille työmaaoloihin poikkeavan X-Wayn vierestä. Siinä missä jälkimmäisillä pääpaino on maantiellä – Ivecon mukaan X-Wayllakin 90-prosenttisesti – niin T-Way tulee olemaan selkeämmin päällystämättömien teiden ja monttuolosuhteiden menijä. Lyhyesti sanottuna T-Way on modernisoitu esitys Trakker-mallistosta. Muodoiltaan ja toteutukseltaan T-Wayn kabiini on kuitenkin harppaus S- ja X-sisariensa modernin näyttävälle linjalle. Hyttimalleja tulee olemaan Trakkerin perinteitä kunnioittaen kaksi: AD-päiväohjaamo ja AT-makuuohjaamo normaalina tai korkeana. 

Keveää järeyttä ja auttavaa etuvetoa

Sähköisesti järjestetyssä lanseeraustilaisuudessa Ivecon brändijohtaja Thomas Hilse kertoi T-Way-mallinimen T-kirjaimen viittaavaan kovuuteen (engl. tough). Samaan hengenvetoon T-Wayn luvattiin tarjoavan offroad-kuorma-autojen luokan paras suorituskyky erilaisissa maastoajo-olosuhteissa. Pelkkä sanahelinää asia ei Ivecon kohdalla ole, sillä merkillä on lähihistoriassaan vahvoja näyttöjä ja menestystä Paris-Dakar-tyyppistä erämaarallikilpailuista. Maansiirtokuljettajan arki on toki hieman jotain muuta kuin aavikon läpi kaahaaminen hämmästyttävällä nopeudella. Näihin arjen haasteisiin vastaaviin ominaisuuksiin päästään tutustumaan tarkemmin tuonnempana, mutta Iveco tiedotti lanseeraustilaisuuden yhteydessä lyhyesti uuden mallin ominaisuuksista. 

T-Wayn alustana jatkaa Trakkerista tuttu, kymmenenmillisestä teräksestä valmistettu runko, ja keulalla palvelee 9-tonninen etuakseli. Takana korostuu T-Wayn soveltuminen haastaviin olosuhteisiin, sillä käytössä on vakiona napavälitteinen taka-akselisto. Telin jousitusta kerrotaan uusitun aiempaa kevyemmäksi mutta suorituskykyisemmäksi suuremman maavaran ja jättökulman ansiosta. Osaltaan tämän uuden taka-akselistorakenteen ansiosta T-Way on Ivecon mukaan vastaavaa Trakker-mallia peräti 325 kiloa kevyempi.

Mekaanisesti vetävien akselien täydentäjänä T-Way-mallistoon tuodaan hydrostaattinen HI-TRACTION-etuveto, joka kytkeytyy automaattisesti alle 25 km/h nopeuksissa järjestelmän ollessa aktivoituna. HI-TRACTION tulee saataville 6×4-alustoihin niin tasakuorma-autoihin kuin vetureihin. Tavanomaisina alustoina jatkavat telivetoiset 6×4 ja 8×4 sekä läpivetävät 6×6 ja 8×8. Kaikilla pyörillä raapivissa alustoissa uutta ovat 4 000, 4 200 ja 4 500 millin akselivälivaihtoehdot. 

Päällirakenteen toteuttamiseen liittyy modernien ohjausjärjestelmien kanssa jutteleva HI-MUX-sähköarkkitehtuuri sekä sandwich-tyyppinen, 2 300 Nm:n väännön tuottava voimanulosotto.

Jalostettu voimalinja

T-Wayn voimanlähdeosasto ei suuria mullistuksia tarjoa. Moottoreina palvelevat yhdeksänlitrainen Cursor 9 ja 13-litrainen Cursor 13. Huomionarvoista on Cursor 13:sta irrotettavat 510 hevosvoimaa, mikä on kymmenen hevosta enemmän kuin aiemmin Trakkerin yhteydessä.

Dieselmoottorien voimaa välittävät lähtökohtaisesti 12- ja 16-portaiset automatisoidut HI-TRONIX-vaihteistot, mutta keppivaihteistonkin kerrotaan olevan edelleen saatavilla. Monttuolosuhteissa HI-TRONIX-laatikon käteviä ominaisuuksia ovat mäkilähtöavustin, heijaustoiminto sekä ryömintätila. Maantiellä myös T-Wayssa palvelee Hi-Cruise-vakionopeudensäädin, jonka ominaisuuksiin kuuluvat muun muassa ennakoiva vaihteensiirto ja vakionopeudensäädin sekä ekorullaustoiminto.

Myös jarruja on päivitetty. EBS-järjestelmä on vakiona, samoin uusi ADAS (Advanced Driving Assistance Systems), joka tuo elektronisen ajonvakautuksen ja kaistavahdin. Levyjarrut ovat saatavilla läpi auton paitsi jokapyörävetoisiin alustoihin.

Hienostuneeseen teknologiaan liittyy niin ikään IVECO ON -liitettävyys, jonka elementteihin liitetään kuorma-automaailmassa vahvasti yleistyvä etädiagnostiikka, joka mahdollistaa ennakoivia huoltotoimenpiteitä.