SKALin kysely kertoo: Kaasu on yleisin uusiutuva käyttövoima raskaassa liikenteessä

Suurin osa uusiutuvaa käyttövoimaa käyttävistä kuljetusyrityksistä valitsee energianlähteeksi kaasun (yht. 83 prosenttia). Tiedot käyvät ilmi SKALin käyttövoimakyselystä, johon vastasi 182 yritystä, jotka käyttävät muuta energiamuotoa kuin dieseliä.

Kysely toteutettiin niille yrityksille ja organisaatioille, joilla on liikennekäytössä vaihtoehtoisilla uusiutuvilla käyttövoimilla toimivia kuorma-autoja. 182 yritystä ja organisaatiota vastasivat. Vastanneilla on käytössään yhteensä 445 ajoneuvoa ja ne kuvaavat kattavista vaihtoehtoisia käyttövoimia käyttävien kokemuksia.  Kysely toteutettiin vuodenvaihteessa 2022–2023, mutta tuloksia ei ole aiemmin julkistettu.   

Yrityksiltä kysyttiin, mitä käyttövoimaa se käyttää niissä ajoneuvoissa, joissa ei käytetä dieseliä. Yhteensä 83 prosenttia vastanneista on valinnut käyttövoimakseen kaasun. Heistä noin puolet (49 prosenttia) kertoo käyttävänsä paineistettua kaasua ja 34 prosenttia käyttää nesteytettyä kaasua. 15 prosenttia vastanneista kertoo käyttävänsä sähköä. 

SKALin toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo, että kaasu on osoittautunut hyväksi vaihtoehdoksi raskaalle kalustolle. 

”Meillä on kotimaista biokaasutuotantoa ja lisäksi kaasun avulla on ollut mahdollista kuljettaa myös raskaampia yhdistelmiä”, Kujala sanoo.  

Kyselytuloksissa korostui puutteellinen tankkausinfra 

Kujala korostaa, että siirtymä vähäpäästöiseen kalustoon ottaa aikaa. Haasteena on muun muassa pitkiin matkoihin soveltuva latausinfra, jota ei vielä ole riittävästi. Myös sähköistyminen on nykytekniikan valossa haastavaa. 

”Erityisesti kyselyn avoimissa vastauksissa nähtiin ongelmaksi puutteellinen jakeluverkosto. Tankkausasemaverkosto on tällä hetkellä hyvin rajallinen ja se rajoittaa kuljetusyritysten investointimahdollisuuksia uuteen kalustoon. Suomessa on tällä hetkellä esimerkiksi vain alle 20 nesteytetyn kaasun asemaa, mikä on auttamattoman vähän”, Kujala sanoo. 

Avovastauksissa yritykset kertovat useaan otteeseen, että kaasutankkausasemien vähyys, kaasun loppuminen asemilta ja tankkausaseman vikaherkkyys ovat keskeisimpiä haasteita tankkausinfran osalta. Myös jos hintaero dieselkalustoon verrattuna on liian iso, jää hankinta tekemättä. 

”Toimintavarmuus aiheuttaa ongelmatilanteita, kun joudutaan usein toimimaan yksittäisen tankkausaseman varassa. Tällöin vain puolikin vuorokautta kestävä toimintahäiriö aiheuttaa suuria ja kertautuvia ongelmia kuljetusketjuissa”, Kujala jatkaa. 

Suurin osa (71 prosenttia) vastanneista kertoo tankkaavansa ajoneuvon kuljetusreitin varrella olevissa julkisissa tankkauspaikoissa, samoin kun dieselkalustossa. Neljännes (25 prosenttia) kertoo, että ajoneuvo joutuu säännöllisesti poikkeamaan merkittävästi reitiltään tankkausta varten. 13 prosenttia vastanneista kertoo, että ajoneuvo tankataan (tai ladataan) pääsääntöisesti omalla varikolla tai terminaalissa – esimerkiksi kuorman lastauksen yhteydessä.  

Tahtoa päästöjen vähentämiseen on   

Kun yrityksiltä kysyttiin, mikä heidät sai kohdistamaan hankinnan uuteen käyttövoimaan, suurin osa kertoi syyksi vastuullisuuden ja päästöjen vähentämisen (60 prosenttia). 43 prosenttia kertoi syyksi asiakkaan toiveen vähäpäästöisistä kuljetuksista. 17 prosenttia kertoi, että ne olivat edellytys kilpailutuksen tai tarjouspyynnön edellytys.   

Kyselystä käy myös ilmi, että uusiutuvia käyttövoimia käyttävät yritykset ovat onnistuneet vähentämään käyttökustannuksiaan verrattuna dieseliin. 36 prosenttia kertoo, että ajoneuvon käyttökustannukset (polttoaine, huollot jne.) ovat vähentyneet. 21 prosenttia kertoo, että kustannukset ovat pysyneet ennallaan ja 15 prosenttia kertoo niiden kasvaneen. Kysely tehtiin aikana, jolloin kaikkien energiamuotojen hinnat olivat vaihdelleet rajusti.  

”Kuljetusyrityksillä on tahtoa olla mukana vastuullisessa ja kestävässä kehityksessä, mutta pitkään kestävässä murrosvaiheessakin on pidettävä huoli Suomen kilpailukyvystä ja kotimaisen kuljetusalan toimintaedellytyksistä”, Kujala sanoo. 

Ratkaisuja toivotaan tällä vaalikaudella

Hallitusohjelmaan on kirjattu, että tavaraliikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkko huomioidaan liikennejärjestelmän kehittämisessä ja maankäytön suunnittelussa alkaen.  

Kujalan mukaan tämä on erittäin tärkeä linjaus. SKAL on aiemmin esittänyt käyttövoimaraportissaan, että tavaraliikenteen taukopaikkojen ja vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkkoa tulee kehittää. 

”Suomen tulee varmistaa, että tavaraliikenteen uusiutuviin käyttövoimiin siirtymistä edellyttävä energian jakeluinfra toteutetaan. Erityisen tärkeässä roolissa ovat tavaraliikenteen keskeiset kuljetusväylät. Synergiaedut taukopaikkaverkoston ja uusien käyttövoimien jakeluinfran yhdistämisessä tulee huomioida myös jatkossa”, Kujala päättää. 

SKAL listaa kuljetusalan linjaukset käyttövoimasiirtymään:

  1. Nesteytetyn kaasun jakeluinfraa parannettava
  2. Biokaasun oltava vaihtoehtona kestäväksi käyttövoimaksi myös jatkossa
  3. Kotimaista biopohjaista energiantuotantoa on lisättävä
  4. Kattava ja tehokas sähköisen raskaan liikenteen latausinfra 
  5. Yhteistyö julkisen ja yksityisen sektorin välillä jakeluinfran suunnittelussa
  6. Sähköiseen ammattiliikenteeseen on sovellettava alempaa sähköveroluokkaa
  7. TEN-T-vaatimusten mukainen jakeluinfra- ja taukopaikkaverkosto toteutettava
  8. Suomen vetytaloutta on vahvistettava 
  9. Hyväkuntoinen tiestö ja kunnossapito on nähtävä myös päästövähennyskeinona
  10. Ammattidieseljärjestelmä turvaamaan yritysten kuljetuskustannusten nousua siirtymävaiheessa
  11. Maltillinen ja kohtuuhintainen jakeluvelvoite, jotta uusiutuva diesel ei ole liian kallis vaihtoehto 
  12. Nykyiset massat ja mitat säilytettävä

Vt 4 Hartola-Oravakivensalmi: ohituskaistat käyttöön tänään

HartolaOravakivensalmen -hankkeen rakentaminen on loppusuoralla ja valmistuu elokuussa 2023. Uudet ohituskaistat avautuvat perjantaina 18.8., ja valtatien nopeus nousee samalla 100 km/h. Hankkeen rakennustyöt aloitettiin kesällä 2021. 

”Kesäkuun 28. käyttöön otettu uusi tielinjaus on merkittävä uudistus valtatielle 4, joka on Suomen tärkeimpiä päätieyhteyksiä ja tavaraliikenteen pääväylä etelä–pohjoissuunnassa. Hartola–Oravakivensalmi-hankkeen parannukset tekevät liikkumisesta vilkkaalla tieosuudella huomattavasti turvallisempaa ja sujuvampaa. Hankkeessa rakennetut ratkaisut tuovat myös helpotusta sekä raskaalle liikenteelle että työmatkaliikenteelle”, kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Juha-Pekka Hämäläinen. 

Valtatien 4 sujuvuus ja liikenneturvallisuus paranee noin 12 kilometrin matkalta Hartolan ja Oravakivensalmen välillä siten, että ohitusmahdollisuudet ja liittymien turvallisuus paranevat. Uudet ohituskaistat avautuvat liikenteelle viikonlopuksi. Nopeusrajoitukset valtatiellä nostetaan samalla 100 kilometriin tunnissa; liittymäalueilla säilyy 80 km/h rajoitus. Hankkeessa on parannettu lisäksi pohjaveden suojausta tiealueella.

Keskikaiteellinen ohituskaistapari ja parannetut liittymät parantavat turvallisuutta ja sujuvuutta

Hankkeessa parannettu tieosuus oli aikaisemmin kapea ja osittain myös mäkinen. Muun muassa teiden kulkukelpoisuuteen, turvallisuuteen ja palvelutasoon liittyvä tien geometria ei täyttänyt kyseisellä osuudella nykyvaatimuksia.

”Turvallisuuden parantamiseksi valtatie on rakennettu pääosin entistä tietä leventäen. Valtatie sijoitettiin uudelle linjaukselle Muikunlahden ja Kettuvuoren välillä, mihin on nyt rakennettu keskikaiteellinen ohituskaistapari”, Hämäläinen kertoo.

Valtatien 4 liittymien turvallisuus paranee myös, kun yksityistieliittymiä on karsittu. Katkaistaville yhteyksille järjestettiin korvaavat yhteydet joko olemassa olevien ja parannettavien, tai täysin uusien liittymien kautta. Vilkkaimpiin liittymiin rakennettiin kääntymiskaistat.

Hankealue sivuaa useaa muinaismuistolain rauhoittamaa kiinteää muinaisjäännöstä, joten alueella sijaitseville muinaismuistoalueille tehtiin Museoviraston edellyttämät arkeologiset tutkimukset huhti–heinäkuussa 2021. Kaivauksilla tehtiin merkittäviä esine- ja muita löytöjä muun muassa kivi- ja rautakaudelta. Ilman tiehanketta kaivauksia ei olisi ollut mahdollista tehdä, koska ne ovat kalliita toteuttaa.

Pohjavesisuojausta, meluvalleja sekä riista-aitaa

Hankkeessa on rakennettu yhteensä yhdeksän kilometriä pohjavesisuojausta, koska entistä valtatien osuutta I-luokan pohjavesialueella välillä Hartola–Oravakivensalmi ei oltu suojattu. Suojaukset vähentävät tien riskejä pohjavesille. Myös uusi tielinjaus sijaitsee pohjavesialueella.

Valtatien 4 parantaminen on toteutettu siten, että pohjavedelle ei aiheudu pilaantumisvaaraa tai pohjavedenkorkeuden haitallista alenemista. Tämä varmistettiin esimerkiksi estämällä vaarallisten aineiden pääsy maaperään ja pohjaveteen. Pohjaveden laatua ja määrää on tarkkailtu koko hankkeen ajan. Pinta- ja pohjavesien laatua seurataan myös hankkeen valmistumisen jälkeen tien käytön aikaisella seurannalla. Yleisesti tien rakentamisen vaikutukset pohjavesialueeseen ja pohjaveden saatavuuteen on arvioitu vähäisiksi.

Hankkeessa rakennettiin lisäksi meluvalleja noin yhdeksän kilometriä, riista-aitaa noin 7,5 kilometriä tien molemmat puolet yhteenlaskettuina sekä parannettiin että rakennettiin uutta valaistusta koko tieosuudella.

Hanke toteutettiin suunnittelu ja toteuta -mallilla kehitysvaiheineen

Hanke urakoitiin STk-mallilla, jossa projekti sisältää kehitysvaiheen, suunnittelun ja toteutuksen.

”Kehitysvaiheessa olennaista oli kaikkien osapuolten kehitysmyönteisyys. Kun lopullisia rakentamissuunnitelmia ei vielä oltu lyöty lukkoon, yhteisellä kehitysvaiheella kehitettiin vanhaa, vuodelta 2009 olevaa tiesuunnitelmaa vastaamaan paremmin vuodelle 2040 asetettua tavoitetilaa valtatien 4 yhtenäisestä palvelutasosta”, Hämäläinen sanoo.

Hankkeen urakoinnista ja rakennussuunnitelman laatimisesta vastasi GRK Suomi Oy. Rakennuttajatoimisto HTJ Oy toimi hankkeen rakennuttajakonsulttina.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 26 miljoonaa euroa. Tien viimeinen päällystyö tehdään vuonna 2024.

Hanke lukuina

  • 12 km parannettua tieosuutta
  • uusi keskikaiteellinen ohituskaistapari
  • 9 km pohjavesisuojausta
  • 9 km meluvalleja
  • 7,5 km riista-aitaa tien molemmat puolet yhteenlaskettuina

Kiina paikkaa Venäjän autopulaa

Venäjältä vetäytyvät eurooppalaiset kuorma-automerkit ovat jättäneet tyhjiön, jota kiinalaiset hyötyajoneuvojen valmistajat nyt kiireesti täyttävät. Tämä on Kiinan heikentyneelle talouskasvulle kuitenkin vain pienehkö lohtu, sillä kesän kokonaisvientitilastot osoittavat rajua hyytymistä.

Kiinalaisten kuorma-autojen myynti Venäjälle on noussut jyrkästi, ja Venäjästä onkin tullut Kiinan hyötyajoneuvojen suurin vientimarkkina. Näin Kiina on päässyt viemään markkinaosuutta paitsi muilta ulkomaisilta, myös venäläisiltä kilpailijoilta.
Ukrainan sodan valtava vaikutus maailmanlaajuiseen tuontiin ja vientiin on osunut osaltaan myös automarkkinoihin, ja Kiina on hyötynyt kauppasaarroista ja eurooppalaisten merkkien myynnin romahtamisesta Venäjällä. Kiinan tullin tiedot osoittavat, että hyötyajoneuvojen kokonaisvienti Venäjälle sisältäen kuorma- ja linja-autot kuusinkertaistui vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla ja oli kappalemääräisesti 70700 eli 21,3 % Kiinan kokonaisvientimarkkinoista.

Reilun 70 tuhannen kiinalaisauton määrä suhteutuu selvemmin, kun taustoitetaan Venäjän markkinoiden yli 3,5 tonnin kuorma-autoille olleen vuonna 2021 hieman yli 100 000 yksikköä. Tuolloin noin puolet yksiköistä tuli ulkomailta. Vuoden 2022 epävakauden vuoksi Venäjän markkinat kuitenkin laskivat 85 000 yksikköön, ja samalla alkoi nykyinen, huomattavan kokoinen volyymimuutos eurooppalaisista brändeistä kiinalaisiin brändeihin.

Kiinalaiset valmistajat vaanivat myös rajoitteista johtuvien toimitusvaikeuksien kanssa painivien venäläismerkkien markkinaosuuksia.

Venäjän vähittäiskaupan tietojen mukaan tämä trendi on jatkunut vuoteen 2023 asti, ja eurooppalaiset merkit menettävät tilanteesta johtuen osuuttaan kiinalaisille brändeille, sillä eurooppalaisten merkkien myynti on nyt lähes nollassa Venäjällä, ja kaikki tämä liiketoimintansa on korvautunut kiinalaisilla autonvalmistajilla. Lisäksi vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla myös venäläiset merkit ovat menettäneet huomattavan markkinaosuuden Kiinalle. Syy tähän on niiden toimitusketjuihin kohdistuvissa sanktioissa.

Yli 3,5 tonnin kuorma-autojen ensimmäisen vuosipuoliskon myynti Venäjällä kasvoi yli 60 % edellisvuodesta, ja ennusteiden mukaan myynti vuonna 2023 voi ylittää vuoden 2021 myynnin. Tämä nopea elpyminen viittaa kiinalaisten vientiä harjoittavien kuorma-autoyritysten vahvaan suorituskykyyn tänä vuonna. Venäjästä onkin nyt tullut Kiinan suurin hyötyajoneuvojen vientimarkkina.
Kiinan tullitietojen mukaan Kiinan hyötyajoneuvojen vientimarkkinat pysyivät vahvana vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla, kun kaikentyyppisten hyötyajoneuvojen yhteenlaskettu vientimäärä kasvoi 26 % ja markkinoiden arvo 83 % edellisvuodesta. Kaikkien Kiinan kuorma-autoasiakasmaiden kokonaisvientimäärien noustessa 332 000 ajoneuvoon ja viennin arvon noustessa 63 miljardiin juaniin (7,9 miljardia euroa), viennin osuus Kiinan hyötyajoneuvojen kokonaismyynnistä kasvoi 1,4 prosenttiyksikköä vuoden 2022 ensimmäisestä puoliskosta ja oli täten 16,8 %.
Kiinan hyötyajoneuvoviennistä Venäjälle kuorma-autot muodostivat 96 % osuuden tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Erityisen kysyttyjä ovat olleet raskaaseen käyttöön tarkoitettu kalusto sekä hinauskalusto.

Eurooppalaiset merkit ovat lopettaneet autovalmistuksen ja -myynnin Venäjällä. Esimerkiksi Volvo sulki Kalugan tehtaansa helmikuussa 2022. Ostajaa tehtaalle etsitään yhä, ja esimerkiksi kiinalaismerkki FAW on ilmoittanut kiinnostuksestaan tehdasta kohtaan. Volvon tehdas avattiin Kalugassa vuonna 2009.



Kiinan talouden tämänhetkiset näkymät eivät ole täysin ruusuiset, sillä jännitteet Yhdysvaltojen kanssa jatkuvat, eikä tilannetta todennäköisesti ainakaan paranna Kiinan kasvava riippuvuus Venäjän viennistä talouskasvun vauhdittajana. Kiina on tällä hetkellä maailman toiseksi suurin kansantalous, ja sen jatkuva kasvupyrkimys on riippuvainen viennistä, etenkin kun kotimainen kysyntä on laskenut viime kuukausina. Venäjän autokysynnästä ynnä muusta viennistä huolimatta Kiina raportoi kuitenkin viennin 12,4 prosentin vuosittaisen laskun kesäkuussa 2023. Kyseessä on huonoin kuukausi sitten helmikuun 2020, eli Covid-19-pandemian alkaessa. Kysynnän heikkenemisen keskeisillä markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa ja Euroopassa, odotetaan jatkuvan ja taantumien mahdollisuus uhkaa.

Kiinan keskuspankki on joutunut toteuttamaan joitain inflaatiota hillitseviä toimenpiteitä, mutta se ei ole vielä turvautunut laajamittaisiin poliittisiin toimenpiteisiin talouden elvyttämiseksi. Tämä tekee Venäjän kanssa käytävän kahdensuuntaisen kaupan kasvusta Kiinalle tärkeämpää kuin koskaan, jottei Kiinan talouskasvu hidastuisi.

Power Truck Shown convoy tulee jälleen torstaina

Power Truck Show 2023 järjestetään Alahärmän Powerparkissa 11.-12.8.2023. Perjantaina alkavaa näyttelyä enteilee perinteiseen tapaan jo torstaina nähtävä convoy, eli näyttelyyn saapuvien autojen kulkue. Tällä kertaa mukana on noin 40 autoa, eikä pidä myöskään unohtaa päivän mittaan omia aikojaan paikalle lipuvaa kalustoa.

Power Truck Show avaa porttinsa jälleen tänä vuonna, ja virallinen aloituspäivä on perjantai 11.8. Osa kokonaisuutta on kuitenkin jo torstain puolella paikalle saapuva kalusto, jota on odotettavissa aina aamupäivästä myöhään iltaan ja yöhön saakka.

Torstain kohokohta on perinteinen PTS-rekkaconvoy, jossa Härmään matkaa tällä kertaa yhteensä noin 40 rakennettua ja maalattua rekkaa, kuorma-autoa, veteraaniautoa – sekä muita näyttelyyn osallistuvia ajoneuvoja. ”Odotamme tämän vuoden rekkaconvoyhin tavallista suurempaa osallistujamäärää, sillä myös tällä haluamme kunnioittaa viime vuonna menehtyneen Power Truck Show järjestäjän Mikko Nukalan muistoa”, kertoo PTS-organisaation tiedottamisesta vastaava Hannele Loukasmäki.
Rekkaconvoyn myötä Power Truck Show tapahtuma voidaankin julistaa avatuksi, vaikka varsinaiset näyttelypäivät ovat perjantaina ja lauantaina. Rekkaconvoy kerää yleisöä ja innokkaita rekkaspottareita pysäköintialueet ja tienpientareet täyteen. Vaikka rekkoja kulkee maanteillä päivittäin ei vastaavaa näkymää pääse kokemaan kuin kerran vuodessa.

Kotimaisten näyttelyautojen lisäksi Härmään saapuu vieraita muun muassa Irlannista, Italiasta, Hollannista, Norjasta, Puolasta, Ruotsista, Saksasta, Sveitsistä ja Tanskasta. Rekkaconvoyhin mukana saapuvat kuljettajat jaksavat ihmetellä yleisön innokkuutta ottaa Power Truck Showhun saapuvia autoja näin innokkaasti vastaan. Ensimmäiset pitkänmatkalaiset ovat jo lähteneet Härmää kohti. Rekkaconvoyssa ajavat muun muassa Irlannista saapuvat Charlie Doyle sekä Kevin ja Carol Mackin. Sveitsistä saapuvan Franz Müllerin ”Indiana Jones” -auto herättää myös varmasti liikenteessä huomiota.

Kuljettajilla on tapana kiittää saamastaan huomiosta huudattamalla torvea ja vilkuttamalla valoja. Varsinkin ulkomaiset osallistujat ovat erittäin otettuja saamastaan vastaanotosta ja sanovat aina, etteivät ole saaneet missään muualla tällaista vastaanottoa kuin Suomessa. 

Lisätietoja convoysta ja aikatauluista:

Vuosaaren satamaan saapuu torstaiaamuna 10.8.2023 kello 10.00 autonäyttelyyn osallistuvia autoja. Vuosaaren satamaan saapuneet autot lähtevät omatoimisesti ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia.

Ruotsista tulevat näyttelyautot saapuvat Naantalin satamaan torstaiaamuna 10.8.2023 noin kello 6.30 ja autot lähtevät ajamaan kohti Lempäälän Pirkanhovia. Ruotsin laivalla tulee autoja Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta.

Kahdesta suunnasta tulevat rekkasaattueet kohtaavat toisensa Lempäälän Pirkanhovissa noin kello 12.00. Pirkanhovissa pidetään pieni tauko, josta matka jatkuu noin kello 12.30 entistä isompana saattueena kohti Jalasjärveä. Rekkaconvoyn reaaliaikainen seuranta alkaa Lempäälän Pirkanhovista.

Rekkaconvoy kerätään vielä kerran kasaan Jalasjärvellä Neste Jalastuulessa noin kello 15.00-15.30, jossa autoilijat pitävät noin puolen tunnin ruokatauon. Sen jälkeen convoy valtaa maantien kohti Härmää ja Power Truck Showta.

Tiellä liikkujien kannattaa varautua siihen, että maanteillä on ajoittain ruuhkaa torstaista lauantaihin.

Hinausautot K. Sulinko pitää letkaa kasassa pilottiauton saattelemana Lempäälästä lähtien.

Kiho ja Sulinko yhteistyössä pitävät reaaliaikaista seurantaa päällä, josta pääset seuraamaan kulkueen etenemistä reaaliaikaisesti. Seurantaan pääset klikkaamalla alla olevaa ”Rekkaconvoy”-linkkiä. Huom: seuranta aktivoituu vasta torstaina 10.8. noin kello 12.30

Aikataulut ovat liukuvia ja järjestäjä julkaisee päivityksiä rekkaconvoyn etenemisestä Power Truck Show – Official Facebook-sivuilla.

Kuopion Kolmisopen Volvo Truck Centeriin tullaan kauempaakin

Kuopiossa Volvo Truck Center -palvelua saa kahdessa eri toimipisteessä: Mestarinkadulla ja Kolmisopentiellä. Mestarinkadun toimipiste on monelle autoilijalle jo tuttu, mutta myös Kuopion Kolmisopentien palvelutarjonta on laaja. Kolmisopentiellä tehdään kuorma-autojen huollot, korjaukset ja takuukorjaukset, perävaunu-, kylmäkone-, takalaitanostin, lämmitin-, sekä kuormakorihuollot ja korjaukset sekä hitsaustyöt. Kolmisopen korjaamolla on myös rengasmyynti ja  -asennus.  

Koko Suomenkin mittakaavassa Kuopion Kolmisopen kaupunginosassa sijaitsevalla Volvo Truck Center – korjaamolla on erittäin laaja palvelutarjonta ja vahva kuorma-autojen kokonaishuoltoon liittyvä erityisosaaminen myös muihin kuin Volvoihin.  
 
”Varsinkin perävaunuihin sekä kylmäkoneisiin liittyvä osaaminen on merkittävää. Koska saman katon alta löytyy kaikki, Kuopion Volvo Truck Center Kolmisoppeen moni asiakas tulee kauempaakin”
, huoltopäällikkö Harri Sinokki kertoo. 
 
Kolmisopentien Volvo Truck Centerillä palvellaan arkisin 6-22 ja lauantaisin 6-14, eli samoin kuin Mestarinkadullakin.  
 
”Kuljetusyrittäjän arkea helpottaa se, että meiltä saa kaikki palvelut. Kuorma-autohuoltojen ja korjausten lisäksi myös perävaunupuolella erikoisosaamisemme on monipuolista. Kylmäkonepalvelut ovat todella laajat ja uskallammekin sanoa, että kylmäkoneisiin liittyvä osaamisemme on ykköstasoa Suomessa. Kylmäkoneissa meillä on Lumikon, Carrierin, Thermo Kingin merkkiedustukset. Lumikon ja Thermo Kingin osalta hoidamme myös huoltosopimustyöt. Palveluihimme kuuluu myös renkaat. Monipuolisuuden lisäksi etunamme on pitkät aukioloajat, eli saamme autot takaisin tien päälle mahdollisimman nopeasti”, Kuopion molempien toimipisteiden toiminnoista vastaava huoltopäällikkö Harri Sinokki sanoo.  

Sekä Mestarinkadun että Kolmisopen toimipisteissä työskentelee erittäin ammattitaitoinen henkilöstö, jolle on vuosien saatossa kertynyt vankka erikoisosaaminen. Kuopion Volvo Truck Center -toimipisteet työllistävät tällä hetkellä yhteensä 38 henkilöä: Mestarinkadulla 16 mekaanikkoa ja 7 toimihenkilöä, Kolmisopessa 11 mekaanikkoa sekä 4 toimihenkilöä.  
 
”Meillä tehdään todella pitkiä työuria. Talossa on useita ihmisiä, joilla on kokemusta huoltotöistä yli 20-vuoden ajalta. Vaihtuvuutta ei ole ollut”, Kolmisopen työnjohtaja Jyri Mutikainen kertoo.  


Volvo Truck Center Kuopio Kolmisoppi 10 vuotta
 

Volvo Truck Center Kolmisopen korjaamo toimi aikoinaan Suomen Kaukokiidon ja Schenkerin korjaamona. ”Syksyllä 2023 tulee 10 vuotta siitä, kun saimme Volvo Truck Center -kyltit kattoon”, työnjohtaja Mutikainen sanoo. Merkkipaalun kunniaksi tullaan järjestämään avoimien ovien tapahtuma syksyn 2023 aikana. Tapahtuman tiedot tarkennetaan myöhemmin.

Syksy tuo vaaranpaikkoja liikenteeseen

Kuva: RK / JP

Lähestyvä syksy tuo tien päälle jälleen sekä pieniä koululaisia että myös normaalista liikennevirrasta poikkeavaa maatalouskalustoa. Liikenteessä tarvitaankin tulevina viikkoina – kuten toki aina muutenkin – runsaasti tarkkuutta, malttia ja harkintaa.

Koulut alkavat alakoululaisten osalta viikolla 32 ja katu- ja tiekuvaan ilmestyy jälleen tottumattomia kulkijoita. Vaikka tieliikenteessä loukkaantuneiden alakouluikäisten määrä on onneksi vähentynyt viime vuosina, loukkaantui vuonna 2022 tähän ikäryhmään kuuluvia lapsia peräti 129. Tuossa määrässä jokainen numero on liikaa. Siksi varsinkin seuraavina viikkoina, mutta tietenkin myös jatkuvasti on tärkeää, että tarkkaavaisuus, maltti ja harkinta säilyvät liikenteessä. Luonnollisesti myös poliisi on ilmoittanut valvovansa koulunaloitusviikkojen liikennettä erityisen tarkkaavaisesti niin ajokäyttäytymisen, nopeuksien kuin turvalaitteiden käytönkin suhteen.

Lisäksi syksyn edetessä tien päälle lähtee myös runsaasti maatalouskalustoa elonkorjuukauden käynnistyessä. Tämä vaatii kaikilta tielläliikkujilta yhteispeliä, sillä hitaammin kulkevien ajoneuvojen ohittaminen sekä äkilliset kohtaamistilanteet ovat omiaan aiheuttamaan riskejä. Ja kun maatiloilla vihelletään käyttöön jälleen liki kaikki kynnelle kykenevä kalusto, on hyvä tarkistaa huolella myös näiden kulkineiden valo- ja heijastinarsenaalin toimivuus. Valoton traktori tai viljakärry on iltahämärissä aina yhtä ikävä, vaarallinen ja laiton yllätys, vaikka siirryttävänä olisi vain se kuuluisa parisataa metriä valtion verkolla.

Stadin Rekkaspottauspäivä Konalan Scanialla 19.8.2023

Koko perheen Stadin Rekkaspottaus -tapahtuma #stadinscaniaspottaajat järjestetään taas lauantaina 19.8.2023 Helsingin Scania-keskuksen piha-alueella Konalassa. Rekkaspottaajien päivän teemana on turvallinen rekkaspottaus, ja tapahtumaan toivotetaan tervetulleeksi erityisesti lapsiperheet, sillä varsinkin lapset ja nuoret on huomioitu tapahtuman järjestelyissä ja ohjelmassa. 

Stadin Rekkaspottaus-tapahtuma järjestetään lauantaina 19.8.2023 klo: 10.00 – 16.00 Helsingin Scania-keskuksessa. Osoite on Muonamiehentie 1, 00390 Helsinki.

Tapahtumassa on näytillä monen näköisiä ja kokoisia rekkoja ja kuorma-autoja. Paikalle kerrotaan houkutellun kymmeniä näyttävään kuosiin laitettuja Scanioita, ja lisäksi mukana on myös jo ansaituilla eläkepäivillään olevia näyttelyautoja. Tarjolla luvataan myös olevan sellaista kalustoa, jota ei aivan joka päivä tien päällä näe.

Tilaisuus on ilmainen ja kaikille avoin, sekä päihteetön. Paikan päällä on myynnissä pikkupurtavaa ja Scanian fanituotteita, joiden myynnistä saadut tuotot ohjataan lyhentämättömänä Lastenklinikoiden Kummit Ry:n toimintaan.
Spottaajia tapahtumassa viihdyttääkin Kummien maskotti Teemu-nalle ja lapsille on järjestetty myös muuta mukavaa ohjelmaa. Tasatunnein järjestettävät kiertokävelyt raskaan kaluston korjaamoon ovat myös harvinaista herkkua, sillä normaalisti korjaamoon on turvallisuussyistä yleisöltä pääsy kielletty.

Tapahtuman teemana on turvallinen rekkaspottaaminen. Lasten ja nuorten rekkaspottaus rantautui kunnolla sosiaaliseen mediaan pari vuotta sitten, ja se aiheutti toisinaan vaarallisia tilanteita niin tiellä liikkujille, kuin spottaajillekin. Tällä ajatuksella kalusto tuodaan nyt varmasti turvalliseen ympäristöön nähtäväksi ja kuvattavaksi. Turvallisemman harrastuksen puolesta ovat näkyvästi kampanjoineet myös Poliisi ja Rahtarit ry, joista Rahtarit ovatkin tapahtumassa yhteistyökumppanina mukana.

Tapahtuma järjestettiin vuosi sitten ensimmäistä kertaa, ja se sai suuren suosion kävijöiden ja rekkafanien keskuudessa. Tapahtuman turvallisuus oli erityisesti lapsiperheiden mieleen. Innokkaimmat spottaajat olivatkin tapahtumassa aamusta iltapäivään asti.

SM Ajotaito 2023 ratkottiin Harjavallassa

Kuva: Satu Puntti / Rahtarit

Rahtarit ry:n SM Ajotaito 2023 -kilpailu käytiin lauantaina 29.7.2023 Harjavallassa MN Kuljetus Oy:n piha-alueella. Kilpailu oli järjestyksessä jo 46:s Rahtareiden järjestämä SM Ajotaito ja siihen osallistui 64 ammattikuljettajaa eri puolilta Suomea.

Ajotaidon suomenmestaruuskilpailussa kuljettajat suorittivat työssään eteen tulevien tilanteiden kaltaisia tarkkuutta ja huolellisuutta vaativia ajoneuvon hallintaan liittyviä tehtäviä. Lisäksi tehtävänä oli teoriakoe. Menestyminen edellytti paitsi erinomaista ajoneuvon koon hahmottamista ja käsittelytaitoa myös kuljetusalaan liittyvien lakien ja asetusten hallitsemista.

Kuudessa sarjassa kilpaili yhteensä 64 kuljettajaa. Kilpailu jaettiin sarjoihin seuraavasti: pakettiauto, kuorma-auto, linja-auto, puoliperävaunu, täysperävaunu ja nuoret (alle 22 v). Rahtarit-osastojen väliseen joukkuekilpailuun pääsivät mukaan ne Rahtareiden osastot, joilla oli kilpailija kaikissa perinteisissä sarjoissa. Joukkuemestaruus ratkottiin Hyvinkään, Imatran, Jyväskylän, Kala-Pyhäjokilaakson, Porin ja Turun osastojen kesken. Kilpailunjohtajana toimi Rahtarit ry:n puheenjohtaja Juha Nyberg ja ratamestarina Turuntiimin puheenjohtaja Tauno Piippo.

Tapahtumapaikkana oli MN Kuljetus Oy:n piha-alue Harjavallassa. Kilpailukalustossa oli tänä vuonna Veho Hyötyajoneuvojen Mercedes-Benz Sprinter (pakettiautosarja) ja Mercedes-Benz Actros (kuorma-autosarja), Koulutuskeskus Salpauksen Volvo (linja-autosarja), OP-Truck Oy:n DAF (puoliperävaunusarja) ja Scania Suomi Oy:n Scania (täysperävaunusarja). Perävaunut käyttöön tarjosi NV-Thermotrans Oy ja Hakevuori Oy. Lavat tulivat Reijo Wuoriolta ja trukit Valtasiirto Oy:ltä. Tapahtumaan lisämielenkiintoa toivat Lastenklinikoiden Kummien Teemu-nalle, Motivire kuljettajille suunnatuilla terveysteemoilla, WinNova oli mukana ajosimulaattorilla. Paikalla vieraili myös veteraanikuorma-autoja. Yhteistyökumppaneiden lisäksi kilpailun mahdollistivat 75 vapaaehtoista toimihenkilöä.

Suomen Mestarit 2023

Palkinnot jaettiin kunkin sarjan kolmelle parhaalle:

A) Kuorma-autosarja

1. Petri Haikara, Kala-Pyhäjokilaakson osasto

2. Harry Winqvist, Hyvinkään osasto

3. Janne Kalliomäki, Porin osasto

 B) Linja-autosarja

1. Petri Pohjoiskoski, Hyvinkään osasto

2. Matti Komonen, Hyvinkään osasto

3. Jaakko Punkero, Pohjanmaan osasto

 C) Puoliperävaunusarja

1. Mikko Jokinen, Porin osasto

2. Timo Sulin, Hyvinkään osasto

3. Henry Nordlund, Porin osasto

 D) Täysperävaunusarja

1. Niko Mäenpää, Porin osasto

2. Roope Juutilainen, Helsingin osasto

3. Sami Koivukoski, Jyväskylän osasto

 E) Nuorten sarja

1. Antti Sikkara, Porvoon osasto

2. Minttu Ilén, Porin osasto

 F) Pakettiautosarja

1. Tapani Kalliomäki, Porin osasto

2. Jami Nordström, Porvoon osasto

 G) Joukkuemestaruus

Osastojen välisen joukkuemestaruuden voitti Porin osasto. Toiseksi sijoittui Hyvinkään osasto ja kolmanneksi Kala-Pyhäjokilaakson osasto.

Lisäksi tapahtumassa ratkaistiin Ajotaidon MM-kisoihin 2024 lähetettävä joukkue. Katso koko lista ja kuvia tapahtumista Rahtarit ry:n sivustolta.

Simeon tuottamaan kaasutoimituksia Ruotsissa ja Norjassa

Simeon-konserni ja Kosan Gas ovat allekirjoittaneet uuden sopimuksen, joka kattaa LPG-nestekaasun logistiikkapalvelut Ruotsissa ja Norjassa. Uusi sopimus astuu voimaan 1.10.2023. 

Vuonna 1929 perustettu Kosan Gas on merkittävä nestekaasun toimittaja Pohjoismaissa. Kosan Gas on osa UGI Corporationia, joka on yksi maailman suurimmista energiakonserneista. Nyt Kosan Gas ja Simeon-konserni ovat tehneet uuden sopimuksen LPG-nestekaasun (Liquefied Petroleum Gas) logistiikkapalveluista Ruotsissa ja Norjassa. 

”Olemme jo pitkäaikaisia yhteistyökumppaneita Simeonin kanssa Suomessa, joten on hienoa laajentaa saumatonta yhteistyötämme edelleen”, toteaa Engineering Operations Manager Conor Andrews Kosan Gasilta. 

”Tämä sopimus edustaa merkittävää virstanpylvästä tavoitteessamme kasvattaa kaasuliiketoimintaamme Ruotsissa ja käynnistää Simeonin toiminta myös Norjassa”, toteaa Simeon Groupin toimitusjohtaja Pontus Stenberg

Sopimus astuu voimaan 1.10.2023 lähtien.

Simeon on nestemäisten tuotteiden kuljetus- ja logistiikkapalvelujen tarjoamiseen keskittynyt yhtiö, joka on perustettu 1983. Yhtiö operoi Suomessa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Ruotsissa ja Norjassa noin 300:lla omalla ajoneuvoyhdistelmällä sekä noin 40:llä alihankkijan ajoneuvoyhdistelmällä. 600 henkilöä työllistävän Simeonin päätoimipaikka on Nurmijärvellä. 

Power Truck Showssa tehdään ennätyksiä

Kuljetusalan messu- ja autonäyttelytapahtuma Power Truck Show järjestetään Alahärmässä PowerPark huvipuistossa 11.-12. elokuuta. Kuljetusalan suurtapahtumaan odotetaan yli 30 000 kävijää. Tapahtumassa on monipuolisesti ohjelmaa kuljetusalan ammattilaisille ja muuten autoista ja motoshowsta kiinnostuneille. 

Power Truck Shown luvataan lyövän tänä vuonna ennätyksiä monessa suhteessa. Kuljetusmessuilla on mukana erittäin kattava otos kuljetusalan toimijoita, kun lähes 160 näytteilleasettajaa esittelevät tuotteitaan ja palveluitaan.  Autonäyttelyyn on ilmoittautunut ennätyksellinen määrä upeita luomuksia: paikalle on tulossa lähes 600 rekkaa, kuorma-autoa, veteraanikuorma-autoa sekä muita kevyitä hyötyajoneuvoja ja harrasteajoneuvoja. Autot suuntaavat torstaina kohti Härmää niin omia aikojaan kuin yhtenä saattueena kulkevassa rekkaconvoyssa. Tiellä liikkujien onkin syytä varautua siihen, että Pohjanmaan maanteillä on ruuhkaa torstaista lauantaihin.

Varsinaisen näyttelykaluston lisäksi tarjolla on muutakin ihmeteltävää. Pienoismallinäyttely on tänä vuonna suurempi kuin koskaan, kun mukana on yli 100 pienoismallia. Lisäksi tapahtumassa nähdään jo tuttuun tapaan myös RC-työkoneiden ja kuorma-autojen kenttä. Drifting Show järjestetään sekä perjantaina että lauantaina. Taitavaa autonkäsittelyä tulevat esittelemään alan kovimmat nimet, muun muassa Kaukonen66 sekä Black Smoke Racing. Lisää motorshowta tarjoilevat Sebastian Westbergin Freestyle Motocross Show ja Crazy Drivers Stunt Shown Vesa Kivimäki. Lisäksi Power Truck Showssa nähdään Tractor ja Truck Pullingin SM-osakilpailu.
Lapsiperheiden aika kuluu myös Ti-Ti Nalle -shown parissa.

Power Truck Show 2023 kunnioittaa viime vuonna menehtyneet Mikko Nukalan muistoa, joka oli yksi tapahtuman perustajista ja oli mukana tapahtuman järjestelyissä vielä viime vuonna.

Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...