Venäjältä vetäytyvät eurooppalaiset kuorma-automerkit ovat jättäneet tyhjiön, jota kiinalaiset hyötyajoneuvojen valmistajat nyt kiireesti täyttävät. Tämä on Kiinan heikentyneelle talouskasvulle kuitenkin vain pienehkö lohtu, sillä kesän kokonaisvientitilastot osoittavat rajua hyytymistä.

Kiinalaisten kuorma-autojen myynti Venäjälle on noussut jyrkästi, ja Venäjästä onkin tullut Kiinan hyötyajoneuvojen suurin vientimarkkina. Näin Kiina on päässyt viemään markkinaosuutta paitsi muilta ulkomaisilta, myös venäläisiltä kilpailijoilta.
Ukrainan sodan valtava vaikutus maailmanlaajuiseen tuontiin ja vientiin on osunut osaltaan myös automarkkinoihin, ja Kiina on hyötynyt kauppasaarroista ja eurooppalaisten merkkien myynnin romahtamisesta Venäjällä. Kiinan tullin tiedot osoittavat, että hyötyajoneuvojen kokonaisvienti Venäjälle sisältäen kuorma- ja linja-autot kuusinkertaistui vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla ja oli kappalemääräisesti 70700 eli 21,3 % Kiinan kokonaisvientimarkkinoista.

Reilun 70 tuhannen kiinalaisauton määrä suhteutuu selvemmin, kun taustoitetaan Venäjän markkinoiden yli 3,5 tonnin kuorma-autoille olleen vuonna 2021 hieman yli 100 000 yksikköä. Tuolloin noin puolet yksiköistä tuli ulkomailta. Vuoden 2022 epävakauden vuoksi Venäjän markkinat kuitenkin laskivat 85 000 yksikköön, ja samalla alkoi nykyinen, huomattavan kokoinen volyymimuutos eurooppalaisista brändeistä kiinalaisiin brändeihin.

Kiinalaiset valmistajat vaanivat myös rajoitteista johtuvien toimitusvaikeuksien kanssa painivien venäläismerkkien markkinaosuuksia.

Venäjän vähittäiskaupan tietojen mukaan tämä trendi on jatkunut vuoteen 2023 asti, ja eurooppalaiset merkit menettävät tilanteesta johtuen osuuttaan kiinalaisille brändeille, sillä eurooppalaisten merkkien myynti on nyt lähes nollassa Venäjällä, ja kaikki tämä liiketoimintansa on korvautunut kiinalaisilla autonvalmistajilla. Lisäksi vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla myös venäläiset merkit ovat menettäneet huomattavan markkinaosuuden Kiinalle. Syy tähän on niiden toimitusketjuihin kohdistuvissa sanktioissa.

Yli 3,5 tonnin kuorma-autojen ensimmäisen vuosipuoliskon myynti Venäjällä kasvoi yli 60 % edellisvuodesta, ja ennusteiden mukaan myynti vuonna 2023 voi ylittää vuoden 2021 myynnin. Tämä nopea elpyminen viittaa kiinalaisten vientiä harjoittavien kuorma-autoyritysten vahvaan suorituskykyyn tänä vuonna. Venäjästä onkin nyt tullut Kiinan suurin hyötyajoneuvojen vientimarkkina.
Kiinan tullitietojen mukaan Kiinan hyötyajoneuvojen vientimarkkinat pysyivät vahvana vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla, kun kaikentyyppisten hyötyajoneuvojen yhteenlaskettu vientimäärä kasvoi 26 % ja markkinoiden arvo 83 % edellisvuodesta. Kaikkien Kiinan kuorma-autoasiakasmaiden kokonaisvientimäärien noustessa 332 000 ajoneuvoon ja viennin arvon noustessa 63 miljardiin juaniin (7,9 miljardia euroa), viennin osuus Kiinan hyötyajoneuvojen kokonaismyynnistä kasvoi 1,4 prosenttiyksikköä vuoden 2022 ensimmäisestä puoliskosta ja oli täten 16,8 %.
Kiinan hyötyajoneuvoviennistä Venäjälle kuorma-autot muodostivat 96 % osuuden tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Erityisen kysyttyjä ovat olleet raskaaseen käyttöön tarkoitettu kalusto sekä hinauskalusto.

Eurooppalaiset merkit ovat lopettaneet autovalmistuksen ja -myynnin Venäjällä. Esimerkiksi Volvo sulki Kalugan tehtaansa helmikuussa 2022. Ostajaa tehtaalle etsitään yhä, ja esimerkiksi kiinalaismerkki FAW on ilmoittanut kiinnostuksestaan tehdasta kohtaan. Volvon tehdas avattiin Kalugassa vuonna 2009.



Kiinan talouden tämänhetkiset näkymät eivät ole täysin ruusuiset, sillä jännitteet Yhdysvaltojen kanssa jatkuvat, eikä tilannetta todennäköisesti ainakaan paranna Kiinan kasvava riippuvuus Venäjän viennistä talouskasvun vauhdittajana. Kiina on tällä hetkellä maailman toiseksi suurin kansantalous, ja sen jatkuva kasvupyrkimys on riippuvainen viennistä, etenkin kun kotimainen kysyntä on laskenut viime kuukausina. Venäjän autokysynnästä ynnä muusta viennistä huolimatta Kiina raportoi kuitenkin viennin 12,4 prosentin vuosittaisen laskun kesäkuussa 2023. Kyseessä on huonoin kuukausi sitten helmikuun 2020, eli Covid-19-pandemian alkaessa. Kysynnän heikkenemisen keskeisillä markkinoilla, kuten Yhdysvalloissa ja Euroopassa, odotetaan jatkuvan ja taantumien mahdollisuus uhkaa.

Kiinan keskuspankki on joutunut toteuttamaan joitain inflaatiota hillitseviä toimenpiteitä, mutta se ei ole vielä turvautunut laajamittaisiin poliittisiin toimenpiteisiin talouden elvyttämiseksi. Tämä tekee Venäjän kanssa käytävän kahdensuuntaisen kaupan kasvusta Kiinalle tärkeämpää kuin koskaan, jottei Kiinan talouskasvu hidastuisi.