Litiumliekki vaatii oman sammuttimensa

Jauhe- ja vaahtosammuttimet eivät sovellu litiumakkujen sammuttamiseen, sillä akkujen energiamäärä on suuri ja kyseisten sammuttimien jäähdytysteho pieni. Presto LB6 on jäähdyttävä nestesammutin, joka pysäyttää litiumakkujen kennoissa tapahtuvan lämpökarkaamisilmiön. Pelkkä tukahduttaminen ei riitä, vaan jäähdyttämätön akku voi syttyä uudelleen. Siksi akun lisäksi myös sitä ympäröivä sekä sitä lähellä olevat materiaalit tulee sammuttaa ja jäähdyttää. Sammutin pitää myös tyhjentää kokonaan, vaikka palo olisi sammunut, jotta jäähdytysteho olisi maksimaalinen. LB6 soveltuu pienten, kuten kannettavien tietokoneiden litiumakkujen sammuttamiseen sekä A- ja B-luokan paloille.
LB6:n erikoissuuttimen ansiosta sammute purkautuu alhaisella paineella ja pieninä pisaroina, mikä tehostaa jäähdytystä. Lisäksi sammuttimen sammutusneste tunkeutuu alhaisen pintajännityksensä ansiosta palavan materiaalin sisään jäähdyttäen kohdetta tehokkaasti. Palossa syntyvä harmaanvalkoinen savu on myrkyllisiä

Mikä voi aiheuttaa akun syttymisen?

Useimmiten akun vikaantumien saa alkunsa ulkoisesta syystä. Näitä ovat esimerkiksi: putoaminen, ylilataaminen, lämpötilavaihtelut tai huono säilytys. Myös akun valmistusprosessin ja -komponenttien laadulla on vaikutus paloriskiin.

Standardi on tulossa

Litiumakkupaloihin käytettäville käsisammuttimille on aloitettu eurooppalaisen standardoinnin valmistelu, mutta tällä hetkellä omaa erityisesti näille paloille tarkoitettua eurooppalaista standardia ei ole olemassa.

Pekka Karppisesta Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäällikkö

Pekka Karppinen on aloittanut 19.11.2018 Wetteri Power Oy:n vaihtoautopäällikkönä. Karppinen vastaa jatkossa Wetteri Powerin vaihtoautomyynnistä ja –toiminnasta.Pekka on koulutukseltaan insinööri, ja lisäksi hänellä on myynnin ammattitutkinto.

Pekka Karppinen siirtyy Wetteri Powerille Scania Suomen organisaatiosta.

Wetteri Power Oy rakentaa uuden vaihtoautokeskuksen Oulun toimipisteen yhteyteen ja keskus tullaan avaamaan vuoden 2019 alkupuolella.

Liikennevirastosta tulee Väylävirasto

Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala uudistuu 1.1.2019 lähtien. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistetään uudeksi Liikenne- ja viestintävirastoksi  joka tunnetaan jatkossa myös kansainvälisemmin nimellä Traficom. Nykyinen Liikennevirasto jatkaa Väylävirastona.

Nykyisen Liikenneviraston tehtävistä siirretään Liikenne- ja viestintävirastoon ja liikenteenohjausyhtiö Traffic Management Finlandiin kaikki ne tehtävät, jotka eivät suoranaisesti liity väylänpitoon. Liikenneviraston nimi vaihtuu Väylävirastoksi, mutta virasto jatkaa keskeytyksettä toimintaansa.

Väylävirasto on tilaajaorganisaatio, joka keskittyy tie-, rata- ja meriliikenteen väyläverkon suunnitteluun, kehittämiseen ja kunnossapitoon sekä liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Virasto vastaa myös talvimerenkulusta.

Liikenne- ja viestintävirasto puolestaan toimii valtakunnallisena tietoyhteiskunnan ja liikennejärjestelmän kehittäjänä. Se valvoo ja edistää liikenteen ja viestinnän markkinoita ja -palveluja. Virasto on kansalaisia ja yrityksiä palveleva liikenteen ja viestinnän lupa-, rekisteröinti- ja hyväksyntä- sekä turvallisuusviranomainen. Se vastaa myös tarvittavien tutkintojen järjestämisestä.

Liikenneviraston nykyiset liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut eli tie- ja meriliikenteen ohjaus sekä virastossa vielä hoidettava rautatieliikenteenohjaus siirretään perustettavaan valtion erityistehtäväyhtiöön, Traffic Management Finland Oy:hyn.

Uusimmat julkaisut

Tarkkala-konserni ja Konne Group yhdistyvät – Sponsor Capital mukaan tukemaan jatkokehitystä

25. huhtikuuta 2025 allekirjoitetun sopimuksen mukaisesti Tarkkala-konserni ja Konne Group -konserni yhdistyvät uudeksi yhtiöksi. Samassa yhteydessä Sponsor Capital tulee osakkeenomistajaksi uuteen kokonaisuuteen. Tarkkalan ja...