Maakaasua polttoaineena käyttävät kuorma-autot yleistyvät eri suoritealoilla. Tuoreimpina tulokkaina vaihtoehtoista polttoainetta käyttävien autojen joukkoon liittyivät Kuljetus ja maansiirto Viita Oy:lle luovutetut kaksi Volvo FH460 LNG -koukkuautoa.

Kuljetus ja maansiirto Viita Oy vastaanotti kaksi uutta Volvo FH460 LNG -kuorma-autoa helmikuun lopulla. Autojen käyttöönotto tapahtui Gasumin kaasutankkausasemalla Vantaalla, missä kuljettajat saivat samalla opastuksen autojen tankkaamiseksi.  Viidalle luovutettu autokaksikko oli ensimmäinen useamman samanlaisen kaasumoottorilla varustetun kuorma-auton kertaluovutus asiakkaalle. 

Luovutetut autot ovat 13-litraisella moottorilla ja Globetrotter -ohjaamolla varustettuja tasakuorma-autoja, joissa on nouseva, vedon katkaisulla varustettu teli. 

Tuotepäällikkö Mikko Aules Volvo Finland Ab:ltä kertoo, että moottorin suoritusarvot ovat samat kuin dieselversiossa, ja moottorilla päästään 69 tonnin yhdistelmämassaan. Päällirakenteina Volvoissa on Multilift Ultima 21 -koukkulaitteet. 

Toimitusjohtaja Jari Viita kertoo, että luovutuksen jälkeen uusien maakaasu-Volvojen perään kytketään kahden vaihtokontin vaihtolavaperävaunut. Yhdistelmillä tullaan kuljettamaan kierrätysmateriaaleja Etelä- ja Keski-Suomen alueilla. 

”Kuljetusalalla pitää hyödyntää uusia innovaatioita ja uusiutua niiden avulla. Siten voimme erottua kilpailijoista. Kaasuauton hankintahinta on dieselautoa korkeampi, mutta pitkällä aikavälillä hieman edullisempi polttoaineen hinta maksaa sijoitusta takaisin. Saimme myös toimeksiantajaltamme bonuksen, hankkiessamme vähäpäästöisempää kalustoa”, Jari Viita perustelee hankintaa.

Uudet LNG-Volvot Kuljetus ja maansiirto Viita Oy:lle luovutti Raskaspari Kotkan myyntipäällikkö Ahti Pakkanen. Pakkanen on myynyt Volvo-kuorma-autoja parikymmentä vuotta, ja sitä ennen saman merkin henkilöautoja. Hän kertoo kiinnostuksen kaasumoottorillisia kuorma-autoja kohtaan kasvaneen viime talven aikana merkittävästi asiakkaiden keskuudessa.  

”Asiakkailta tulee yhteydenottoja kaasumoottorilla varustetuista kuorma-autoista useita viikoittain. Eniten autoilijoita mietityttää polttoaineen saatavuus, tekniikkaan itsessään jo luotetaan. Sama tilanne oli 90-luvulla henkilöautopuolella, kun lyijytön bensiini tuli markkinoille”, pitkän linjan Volvo-myyjä kertoo. 

Gasumin liikenteen myyntipäällikkö Ville Sipponen kertoo, että tällä hetkellä raskaan kaluston kaasutankkausasemat löytyvät Vantaan lisäksi Helsingin Vuosaaresta, Turun satamasta sekä Jyväskylän Kanavuoresta. Lisäksi tämän vuoden aikana on asemia tulossa vielä Lahteen, Seinäjoelle, Kuopioon ja Ouluun.

Kuorma-autonkuljettajia puolestaan mietityttää yleisesti kaasuauton tankkaus, joka onkin ainoa poikkeus arjessa dieselmoottorilla varustettuun autoon verrattuna. Kuljetus ja maansiirto Viita Oy:n autojen luovutuksen yhteydessä Volvo Trucksin tuotepäällikkö Mikko Aules piti Viitan kuljettajille myös tankkauskoulutuksen. Tankkaus itsessään ei kestä juuri sen pidempään kuin dieselöljyn tankkaaminenkaan. 

Raskasparin Ahti Pakkanen ja Kuljetus maansiirto Viita Oy:n Jari Viita sekä kuljettajat autojen luovutuksen yhteydessä