Lehdessä: DAFin vuoro

DAF XF 530 – HÄGGVIKS TRANSPORT AB OY, MAALAHTI

Häggviks Transportin kalusto koostuu useammanmerkkisistä kuorma-autoista. Eri automerkkeihin, kuten energianlähteisiinkin, suhtaudutaan avoimesti. Parhaan tiedon eri asioista saa vain oman kokemuksen kautta. Tuoreimpana tulokkaana taloon saatiin keväällä DAF XF -koukkuauto.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 7/2019. Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

Sivukamera näkee kuolleen kulman

Dometic tuo markkinoille uuden älykkään kääntymisavustinjärjestelmän vähentämään kuolleen kulman aiheuttamia onnettomuuksia. Dometicin uusi CAM1000-sivukamera erottaa luotettavasti jalankulkijat ja pyöräilijät muista, epäolennaisista kohteista, kuten liikennevalopylväistä.

Dometicin uusi CAM1000-sivukamera on suunniteltu saamaan kuljettajan huomio nopeasti ajoneuvon ohjauspaneelin lukuisten hälytysten ja varoitussignaalien joukosta.

CAM1000 varoittaa kuljettajia vain todellisissa vaaratilanteissa, joten varoitus on helpompi huomioida. Kääntymisavustinkameran luvataan erottelevan luotettavasti pyöräilijät ja kävelijät muista pystysuuntaisista objekteista, kuten liikennevalo- ja lyhtypylväistä, käyttäen älykästä kuvankäsittelyohjelmistoa. Tämä minimoi valmistajan mukaan väärien hälytysten riskin. Kun järjestelmä hälyttää, kuljettaja tietää, että kyseessä todellakin on törmäyksen vaara kuolleessa kulmassa. 

Domteicilta kerrotaan, että CAM1000 luotiin yleisratkaisuksi, sillä sitä voidaan käyttää melkein missä tahansa hyötyajoneuvossa, ja se sopii täysin Dometic 2019 -näyttösarjaan. Integroitu infrapuna-LED takaa hyvän kuvanlaadun jopa yöaikaan.

Dometic kertoo tuoneensa innovaatioita myös asennukseen. Monista markkinoilla olevista järjestelmistä poiketen CAM1000:n asennukseen tarvitaan vain vähän aikaa ja vaivaa. Kaikki osat, mukaan lukien GPS-anturi, infrapuna-LED ja ohjauspaneeli, on integroitu kompaktiin kamerakoteloon. Laite yksinkertaisesti vain kytketään virtalähteeseen. Kytkentää muihin ajoneuvojärjestelmiin ei tarvita, ei myöskään toistuvaa kalibrointia. Näytön etäisyysmerkit helpottavat kameran kohdistusta käyttöönoton aikana. Useimmiten jo olevassa olevia näyttöjä voidaan käyttää uudelleen.

Dometic CAM1000 tulee myyntiin vuoden 2020 tammikuun lopulla tai helmikuun alussa.

Lehdessä: Kamrockin Crane

SISU POLAR CRANE – KAMROCK OY

Kamrock Oy:n Sisu Polar Crane -nosturiauton päätyötä ovat murska-asemien pystytykset ja huoltotyöt. Auto palvelee lisäksi kiviainesten jalostamiseen keskittyneen yrityksen muissakin erilaisissa kuljetus- ja nostotöissä.

Lue koko juttu Raskas Kalusto -lehden numerosta 7/2019. Lehti löytyy kaikista hyvinvarustetuista lehtihyllyistä, tai voit tilata sen itsellesi edullisesti täältä!

Jyväskylään uusi Volvo Truck Center

Volvo Truck Center Jyväskylän uusi huoltokorjaamo rakennetaan Seppälänkankaalle, Huletielle, Laukaantien varteen, noin 2 km:n päähän nykyisestä korjaamosta. Korjaamon on määrä olla valmis lokakuussa 2020, ja muutto uusiin tiloihin tapahtuu loka-marraskuussa. Korjaamo palvelee Volvo- ja Renault-kuorma-autoasiakkaita. 

Volvo Finland Ab tiedottaa, että Jyväskylä on logistisesti tärkeässä paikassa ja Volvo haluaa palvella sekä Keski-Suomen paikallisia kuorma- ja linja-autoasiakkaita, että myös asiakkaita muualta Suomesta rakentamalla uudet nykyaikaiset tilat Jyväskylään. Palveluissa on tarkoitus panostaa etenkin pikahuoltoon. Jyväskylään rakennettavassa uudessa korjaamossa tulee olemaan kuusi läpiajettavaa korjaamopaikkaa sekä diagnostiikkahalli. Tiloissa toimii myös kuorma-automyynti sekä korjaamon hallinto- ja varaosatoiminnot. Uuden korjaamon pinta-ala tulee olemaan noin 2500 m2

Korjaamopaikat ovat 32 m pitkiä varustettuina nykyaikaisella tekniikalla. Korjaamoon tulee maalämpö vesikiertoisella lattialämmityksellä. Kohdepesuja varten yksi puolikas korjaamopaikka varustetaan pesulaitteilla. Korjaamon pihan suunnittelussa on otettu huomioon pitkien autojen tilantarve.

Volvo Finland Ab vuokraa korjaamon Baggerla Oy:ltä pitkällä vuokrasopimuksella. Korjaamon rakentaminen on määrä alkaa lokakuussa 2019 heti kun Jyväskylän kaupunki on saanut tontin maatyöt valmiiksi ja rakennuslupa on myönnetty. Jyväskylä julkisivulautakunta on hyväksynyt suunnitelmat.

Volvo Finland Oy:n toimitusjohtaja Magnus Björklund on tyytyväinen tehtyyn sopimukseen.
”Uusi korjaamo Jyväskylässä on tärkeä asia Volvon ja Renault Trucks asiakaskokemuksen kehittämisessä alueella. Haluamme tarjota asiakkaillemme erinomaisen asiakaskokemuksen niin palvelun kuin tilojenkin osalta”

Baggerla Oy valikoitui investoijaksi tarjouskilpailun jälkeen. Volvo Finland Oy:llä ja Baggerla Oy:llä on ollut yhteistyötä jo vuosien ajan. Baggerla Oy:n hallituksen puheenjohtaja Raimo Kalliola näki yhteistyön kehittämisen Volvon kanssa hyvänä asiana, joka tukee heidän pitkän ajan kiinteistökehityksen strategiaa.
”Volvo on Baggerla Oy:lle mieluisa vuokralainen. Haluamme rakentaa toimivan korjaamon, jossa henkilöstön on hyvä tehdä turvallisesti töitä”, Raimo Kalliola Baggerla Oy:stä sanoo.


”Investointi on tärkeä ja tukee toimintaamme Keski-Suomessa. Jyväskylän uusi Volvo Truck Center tulee olemaan keskeisellä logistisella paikalla ja asiakkaiden helposti saavutettavissa. Korjaamo palvelee sekä Volvo- että Renault Trucks -asiakkaita. Haluamme olla johtava alan toimija myös tulevaisuudessa. Uudet tilat ja työhön sitoutunut osaava henkilöstömme antavat meille hienon mahdollisuuden olla asiakkaidemme ykkösvalinta tulevaisuudessakin”, Volvo Finland Ab:n Idän aluejohtaja Kalle Hakala kertoo.

Kehitysjohtaja Jussi Ruokosen mukaan Jyväskylän korjaamoinvestointi on jatkumoa Volvo Finland Oy:n suunnitelmalliselle verkoston uudistamiselle.
”Haluamme toimia hyvissä ja turvallisissa kiinteistöissä, joissa henkilöstömme on hyvä työskennellä. Meillä on investointisuunnitelma, jota toteutamme suunnitellusti”, Ruokonen linjaa.

Raskas Kalusto 7/2019

Vuosi on kallistunut jo syksyyn, mutta loppukesän tapahtumia käydään vielä läpi Trailer Truck Festivalin, Maxpon ja Tahko Truck Festin lämmössä. Kalustopuolella on runsaasti koeajoja hybridi- ja kaasus-Scanioiden sekä uuden M-B Actrosin ja Arocsin muodossa. Tutustumme myös kannessa komeilevaan Häggviks Transportin DAFiin, Kamrockin uuteen Sisu Polar Craneen, Iso-Pellisen 2+2-Scaniaan ja fiilistelemme kasaritunnelmia Pasasten upean F16-Volvon myötä. Ja onhan siinä uudessa numerossa vielä paljon muutakin asiaa, eli lue lista tästä ja loput lehdestä!

Kalusto ja ihmiset

06 DAFin vuoro

Häggviks Transportin uusi DAF XF 530.

18 2+2 – Yksi seitsemästä

Kuljetus Iso-Pellisen 2+2-tyyppinen puu-Scania. 

24 Kamrockin Crane

Sisu Polar Crane pystyttää ja huoltaa murskia. 

30 Kivijärven kierrättäjä

Ympäristönhuolto Kotilaisen Scania G500. 

48 Autoilijoiden omistama

Riihimäen Kuljetuskeskus Oy. 

68 Kasarimuskeli

Pasasten Volvo F16 Globetrotter.

86 Sähkötystä

Staran eRetrofit-hanke.

Koeajot ja esittelyt

36 Auttavia käsiä

Actrosin ja Arocsin avustimet ajossa. 

42 Menevämpi & mukavampi

Scania R410 LNG Opticruisella.

54 Kuulumisia kentältä

Maxpo 2019. 

58 Lite bättre

Scania G320 Hybrid koeajossa.

62 Harkittu Arocs

Laajasalon VPK:n uusi säiliöauto.

66 Standardisoidusti

Scania-varustelukeskus Hämeenlinnassa.

74 Kauden päättäjäiset

Trailer Trucking Festival 2019.

80 Tahkolla

Tahko Truck Fest 2019.

83 Kaha Expo

85-vuotiaan Kahan messuilla.

Vakiopalstat

12 Uutiskuljetus

90 Seuraavassa numerossa

Magnus Björklund Volvo Trucks Europen pohjoisen organisaation toimitusjohtajaksi

Volvo Finland Ab:n toimitusjohtaja Magnus Björklund on valittu Volvo Trucks Europen pohjoisen organisaation toimitusjohtajaksi. Hän jatkaa samalla nykyisessä tehtävässään Volvo Finland Ab:n toimitusjohtajana. Volvo Trucksin uudistuneessa alueorganisaatiossa Volvo Trucks Europen pohjoinen alue koostuu seuraavista markkinoista: Suomi, Norja, Tanska, Viro, Latvia ja Liettua.

Björklund aloitti Volvo Finlandilla vuonna 1996. Hän on Volvo-urallaan toiminut monipuolisesti erilaisissa myyntiin, markkinointiin ja jälkimarkkinointiin liittyvissä tehtävissä. Vuonna 2008 hän siirtyi Volvo Trucks Slovenian toimitusjohtajaksi, ja toimi vuoteen 2011 saakka Slovenian ja Kroatian toimitusjohtajana, jonka jälkeen hän aloitti tehtävässään Volvo Finlandin toimitusjohtajana.

Björklund raportoi Volvo Trucks Euroopan Senior Vice President Heléne Mellquistille, ja on osa Volvo Trucks Europe -johtoryhmää.

Hallitus esittää merkittävää määrärahalisäystä tieinfralle

Kuva: Iikka Kekko

Hallitus esittää liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 3,5 miljardin euron määrärahoja vuodelle 2020. Tämä on runsaat 600 miljoonaa euroa kuluvan vuoden varsinaista talousarviota enemmän.

Lisäys aiheutuu hallitusohjelman mukaisista merkittävistä panostuksista mm. liikenneverkon parantamiseen, korjausvelan hallintaan sekä julkiseen henkilöliikenteeseen.

Liikenne- ja viestintäverkkoihin esitetään 2,1 miljardia euroa, liikenteen ja viestinnän palveluihin 771 miljoonaa euroa sekä hallintoon ja toimialan yhteisiin menoihin 636 miljoonaa euroa.

Perusväylänpitoon lisärahoitusta

Liikenne- ja viestintäverkkojen määrärahoista valtaosa eli 1,4 miljardia euroa kohdennetaan teiden, ratojen ja vesiväylien perusväylänpitoon.

Perusväylänpitoon tehdään vuoden 2020 alusta parlamentaarisen työryhmän esityksen mukainen 300 miljoonan euron pysyvä tasokorotus. Rahoituksen nostolla pyritään hallitsemaan korjausvelkaa ja purkamaan sitä asteittain. Hallitusohjelman mukaisesti tästä 20 miljoonaa euroa esitetään käytettäväksi teiden talvikunnossapidon parantamiseen.

Yhdessä muiden korotusten kanssa perusväylänpidon rahoitukseen tulee lisäystä 362 miljoonaa euroa vuonna 2020. Tällä lisäyksellä rahoitetaan esimerkiksi useita pieniä liikenneverkon parantamishankkeita eri puolilla Suomea. Näillä edistetään kävelyn ja pyöräilyn edellytyksiä, liikenneturvallisuutta ja elinkeinoelämän kuljetusten sujuvuutta. Vuodelle 2020 rahoitusta osoitetaan näihin hankkeisiin 42 miljoonaa euroa.

Väylänpidossa priorisoidaan liikenneverkon päivittäisen liikennöitävyyden vaatimat toimet, vilkasliikenteisen ja elinkeinoelämälle merkittävän verkon kunto sekä liikenneturvallisuus ja digitalisaation tuomat mahdollisuudet.

Yksityistieavustuksiin esitetään 20 miljoonan euron määrärahaa.

Väyläverkon kehittäminen

Hallitus valmistelee Turun tunnin junan ja Suomi-radan nopeiden raideyhteyksien suunnittelun toteuttamista varautumalla pääomittamaan hankeyhtiöitä 15,7 miljoonalla eurolla. Valtio varautuu suunnittelun rahoittamiseen yhteensä 115 miljoonalla eurolla.

Vuonna 2019 on aloitettu seitsemän uutta väyläinvestointihanketta, jotka eduskunta hyväksyi vuoden 2019 toisessa lisätalousarviossa.

Hallitus aikoo parantaa pääradan liitännäisiä raideyhteyksiä Tampere–Pori, Tampere-Jyväskylä ja Seinäjoki-Vaasa yhteysväleillä. Tampere-Pori-yhteysväliä nopeutetaan osoittamalla 40 miljoonaa euroa perusväylänpidon rahoitusta tasoristeysten poistoon. Tampere–Jyväskylä-radan nopeuttamisen ja välityskyvyn parantamisen suunnitteluun esitetään 18 miljoonan euron valtuutta. Seinäjoki–Vaasa-radan nopeuttamisen suunnitteluun esitetään 3 miljoonan euron valtuutta.

Uutena hankkeena aloitetaan Hanko–Hyvinkää-rataosan sähköistäminen. Siihen hallitus esittää 62 miljoonan euron valtuutta.

Hallitus esittää 0,2 miljoonan euron suunnittelumäärärahaa myös Kemin Ajoksen meriväylän syventämiseen.

Vaarallisten tasoristeysten poistamiseen esitetään 12 miljoonan euron lisärahoitusta. Tieliikenteen turvallisuustoiminnan sekä kehittämishankkeiden, kokeilujen ja turvallisuustutkimuksen valtionavustuksiin esitetään 9,1 miljoonan euron määrärahaa.

Neljä biokaasu-Scaniaa HAVI Logisticsille

Scania Suomi Oy luovutti tänään 3.10. neljä CNG-biokaasu-Scaniaa HAVI Logistics Oy:lle Vantaalla. Tämä ensimmäinen luovutustilaisuus on osa HAVI Logisticsin suunnitelmaa, jonka myötä kuljetuksista ja yrityksen toiminnasta syntyviä CO2-päästöjä pyritään pienentämään merkittävästi nyt ja tulevaisuudessa.

HAVI Logistics Oy on osa kansainvälistä, 1974 Chicagossa perustettua HAVI-konsernia, ja tuottaa Suomessa ravintola- ja elintarvikelogistiikan palveluja. Yritys on erikoistunut lämpösäädeltyjen tuotteiden tilaus-toimitusketjun eli hankinnan, varastoinnin ja jakelun hallintaan. HAVI Logistics toimittaa muun muassa McDonald’s ravintoloiden kaikki tuotteet ja elintarvikkeet Suomessa.

Nyt tehty neljän auton kauppa on merkittävä siinäkin mielessä, että HAVI Logistics Oy uusi samalla puolet autokalustostaan. Kaikkien ajoneuvojen kuormatilat ja perävaunut ovat kolmelämpökorisia, eli niissä kuljetetaan samanaikaisesti pakkas-, kylmä- ja normaalilämpötilan tavaraa. Kylmälaitteet ajoneuvoihin on valmistanut Carrier, ja järjestelmä on tasakuorma-autoissa uusi dieselmoottoriton Syberia Twincool, ja puoliperävaunussa vastaavasti Vector 1550 E, jotka saavat käyttövoimansa ulosoton pyörittämältä hydrauligeneraattorilta. Näin autoihin ei tarvita dieselpolttoainetta missään muodossa.

CNG-biokaasun autoihin toimittaa Gasum Oy, ja tankkausasemaverkosto tukee tällä hetkellä ajoneuvojen reittejä niin, että niillä voidaan operoida HAVI Logisticsin omalla kalustolla operoimia jakelureittejä kaikkialle, paitsi toistaiseksi Joensuun suuntaan, josta tankkausasema vielä puuttuu. Uusin Gasum-asema avattiin Seinäjoelle myöskin 3.10. joten tämäkin suunta on nyt kaasuverkon osalta katettu. HAVI Logisticsin omalla kalustolla jakelema ulottuu suunnilleen Pohjanmaa-Keski-Suomi-Itä-Suomi -linjalle asti. Oulun ja Rovaniemen jakelu hoidetaan alihankkijavoimin.

Kauppa koostui kahdesta Scania G 410 -tasakuorma-autosta, yhdestä P 280 -tasakuorma-autosta sekä yhdestä R 410 -puoliperäveturista.

Volvot montulla –maansiirtopäivä 25.10.2019 Vantaalla

Volvo Truck Center Vantaa ja Volvo Construction Equipment järjestävät yhteistyössä koeajopäivän, jossa Volvon kuorma-autot ja Volvo CE:n maansiirtokoneet ovat testattavissa oikeissa työolosuhteissa perjantaina 25.10. klo 11-17 Kreaten montulla Vantaalla osoitteessa Tikkurilantie 163.

Volvot montulla -tapahtumassa on koeajattavana Volvo Trucksin sora- ja koukkuautoja maansiirtotöihin optimoiduilla ominaisuuksilla. Kokeiltavissa on esimerkiksi ryömintävaihtesto sekä Volvon VDS-ohjaus vaativissa olosuhteissa. Volvo kuorma-autoja voi koeajaa sekä maantiellä että montussa.

Paikan päällä ovat Volvo Trucksin kuljettajakouluttajat Teemu Hämäläinen ja Matti Putkiranta opastamassa kuorma-autojen ominaisuuksien tarkoituksenmukaiseen hyödyntämiseen.  

Volvo Construction Equipment tuo puolestaan esille pyöräkuormaajia ja kaivukoneita, ja paikalla on luonnollisesti myös Volvo CE:n tiimi.

Eväspuolikin on hoidossa, sillä tilaisuudessa on tarjolla hot dogeja sekä hirvenpalapaistia.

Jytiseekö V8 jatkossakin?

Scania toi V8-moottorin markkinoille vuonna 1969, joten jo 50 vuoden ajan se on houkutellut asiakaskuntaansa. Digitalisaatio, ilmastonmuutos sekä erilaiset tekniset ja yhteiskunnalliset muutokset tuovat kuitenkin suuria muutoksia kuljetusalalle. Miltä siis näyttää V8:n tulevaisuus?

”Mielestäni V8:lla on edessä vahva tulevaisuus”, toteaa Scanian V8-moottorien pääinsinööri Anders Gau itsevarmasti, ”Jos katsotaan peruutuspeilistä kymmenen tai 20 vuotta taaksepäin, moottorissa oli silloinkin kahdeksan sylinteriä ja kahdeksan mäntää, ja se näytti samanlaiselta kuin nykyään. Moottoria on toki kehitetty paljon viimeisen 20 vuoden aikana: olemme siirtyneet Euro III -päästöstandardista Euro VI:een ja lisänneet hevosvoimia 580:sta 730:een, ja lisäksi polttoainetaloutta on parannettu tuntuvasti. Moottorin tunnistaa silti yhä V8:ksi.”

Gaun mukaan V8 on parhaimmillaan – sekä nyt että tulevaisuudessa – raskaissa kuljetuksissa. ”Se on kestävä, suuritehoinen moottori, jonka polttoainetalous on todella hyvä. Siksi se soveltuu erinomaisesti raskaiden kuormien käsittelyyn esimerkiksi metsä- ja maanrakennustöissä. Kaksikymmentä vuotta on pitkä aika, mutta myös tulevaisuudessa tarvitsemme raskaita kuorma-autoja raskaiden kuormien kuljetukseen näillä aloilla. Siksi myös tehokkaille V8-moottoreille on kysyntää”, hän uskoo.

Voisi kuvitella, että kasvanut tehontarve on tehnyt moottoreista myös suurempia ja siten enemmän kuluttavia. Scanian mukaan sen V8 on kuitenkin kehittynyt päinvastaiseen suuntaan: vuonna 2017 esitellyn uusimman mallin suurimmat parannukset ovat moottorin kehitys polttoainetehokkuudessa – keskimäärin viiden prosentin polttoaineensäästö – ja parempi kestävyys. Lisäksi se painaa 80 kiloa vähemmän kuin edeltäjänsä, sillä rakenne on yksinkertaisempi ja siinä on vähemmän osia.

Scanialla nähdään suurelle dieselkäyttöiselle moottorille tulevaisuutta myös kestävän kehityksen näkökulmasta. ”Jos sähköistys ei ole edennyt laajalti vuoteen 2030 mennessä, pitää meidän keksiä jotain sen tilalle, ja se jokin on energiatehokkuus. Hiilidioksidipäästöjen vähennyksestä noin 25 prosenttia pitää tulla energiatehokkaista ratkaisuista”, sanoo kestävän kehityksen ratkaisujen johtaja Jonas Nordh.

Hän selittää, että koska V8 voi kuljettaa isompia ja raskaampia kuormia, tarvitaan vähemmän kuorma-autoja ja kulutustaso pysyy samana, erityisesti kun hyödynnetään liike-energiaa. ”Tästä syystä V8 voi olla ympäristöystävällisen kuljettamisen markkinajohtaja”, Nordh uskoo. 

Uusiutuvat polttoaineet tuovat nekin uusia mahdollisuuksia. ”Biopolttoaineita on saatavilla rajoitetusti, ja siksi niiden käyttö pitää keskittää töihin, joissa niitä todella tarvitaan. Niitä ei tarvita kaupunkikuljetuksiin, joissa sähköistäminen ja biokaasu voivat toimia paremmin. V8:n tehoa tarvitaan kuitenkin mäkisessä maastossa, kaivoksissa ja muissa käyttökohteissa, joissa vaaditaan 70–80 tonnin vetokykyä. Kun V8 730:n polttoaineena käytetään FAMEa tai HVO:ta, voidaan myös korjata hiilidioksidiongelmia”, arvioi Nordh.


Uusimmat julkaisut

Teos suomalaisen autotuonnin historiasta 

Autotuojat ja -teollisuus ry on julkaissut ensimmäisen sadan vuoden taipaleestaan historiikkiteoksen Sata lasissa – Autotuojat ja -teollisuus ry 1925–2025. Teos luotaa autotuonnin vaiheita vuodesta 1925,...