Syyskuun alussa Scania tiedotti sen uuden akkukokoonpanolinjan vihkimisestä käyttöön Scanian kotipesässä Södertäljessä. Toiminnan aloittaminen uudella kokoonpanotehtaalla mahdollistaa osaltaan raskaiden sähkökuorma-autojen sarjatuotannon.

”Akkukokoonpanolinjan toiminnan käynnistyessä meillä on hallussamme yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka nopeuttaa siirtymistä kohti sähköistä liikennettä”, sanoo Christian Levin, Scanian ja Traton Groupin pääjohtaja.

Scania kertoo tavoitteekseen saavuttaa 50 prosentin sähköautojen myynti kuorma-autojensa kokonaismyynnistä jo vuonna 2030. 

”Sähköistymisen askeleet lanseerataan yksi kerrallaan, ja 1,5 miljardin Ruotsin kruunun investointi tähän uuteen akkukokoonpanolinjaan on yksi niistä”, Levin alleviivaa.

Keväällä Scania ja Northvolt esittelivät yhdessä raskaaseen liikenteeseen suunnitellun akkukennon, jolla kehutaan olevan erinomainen suorituskyky ja ainutlaatuisen pieni hiilijalanjälki. Nämä kennot valmistetaan Northvolt ETT:n gigatehtaalla Pohjois-Ruotsissa, ja kootaan akkupaketeiksi nyt avatussa 18 000 neliömetrin tehtaassa Södertäljessä. 

Sijoittamalla kokoonpanotehdas alustalinjan viereen Södertäljeen, joka suunniteltiin tänä kesänä uudelleen sähköajoneuvojen laajamittaiseen tuotantoon, luodaan Scanian mukaan edellytykset nopeille ja tehokkaille valmistusprosesseille. Akkukokoonpano työllistää 550 henkilöä, ja linja on pitkälle automatisoitu aina tavaran saapumisesta valmiiden akkupakettien toimitukseen.

”Toimitamme ratkaisuja, jotka ovat sekä korkealaatuisia että kestäviä. Ajoneuvoihin asennettaviksi moduuleiksi koottava kenno on täydellinen esimerkki tästä. Sen kapasiteetti kuorma-autoille on 1,5 miljoonaa kilometriä, mikä vastaa kuorma-auton käyttöikää”, kertoo Marcus Holm, Scanian tuotanto- ja logistiikkajohtaja.