Volvo Trucks kertoo esittelevänsä uusia aerodynaamisia parannuksia soveltamalla raskaisiin kuorma-autoihinsa ilmailu- ja avaruusteollisuuden hyväksi todettua konseptia. Huomaamattomien muutosten kuorma-auton ohjaamoossa luvataan vähentävän ilmanvastusta, polttoaineenkulutusta ja CO2-päästöjä merkittävästi.
Volvo voitti hiljattain vuoden 2025 Green Truck -palkinnon Volvo FH Aerolla. Palkinnossa huomioitiin tehokkaan moottorin ja uuden aerodynaamisen Aero-ohjaamon ansiot. Volvon mukaan tämä oli myös ensimmäinen todellinen testi valmistajan uusimmalle tekniikalle ilmanvastuksen torjumiseksi.
Ohjaamon ilmavirran lisäohjaimet, pidennetyt ilmanohjaimet ja muokatut alustan suojukset ovat erillisiä, mutta tehokkaita muutoksia, joilla kerrotaan olevan todellista vaikutusta aerodynamiikkaan. Tämä tarkoittaa, että toimintamatkaa, polttoaineenkulutusta ja hiilidioksidipäästöjä voidaan parantaa jopa 2 % jo saavutettujen hyötyjen lisäksi. Volvo Trucksilla on laskettu, että Volvo FH Aero varustettuna aerodynaamisilla parannuksilla voi tarjota jopa 7 % paremman polttoainetehokkuuden verrattuna normaaliin Volvo FH -ohjaamoon.
Uudet ominaisuudet tulevat nyt saataville asiakkaille, jotka etsivät uusimpia polttoainetehokkaita raskaita kuljetusratkaisuja, joita tarjotaan erilaisilla kokoonpanoilla Volvo FH-, FH Aero- ja tietyin rajauksin FM-kuorma-automalleihin. Uusien ominaisuuksien edut koskevat kaikkia käyttövoimia – sähkö-, kaasu- ja dieselkäyttöisiä kuorma-autoja.
”Kaikki simulaatioihin ja tuulitunneliin käytetty aika on tuottanut tulosta – näillä ohjaamoon tehdyillä uusilla muutoksilla lisäämme entisestään viime vuoden suuria aerodynamiikan parannuksia, jotka hyödyttävät asiakkaitamme”, sanoo Volvo Trucksin tuotehallinnan johtaja Jan Hjelmgren.
Merkittävin lisäys on ohjaamossa tuulilasin vieressä olevat ilmavirran lisäohjaimet. Käyttämällä huolellisesti suunniteltua kuviota, joka koostuu pienistä vinoista siivistä, lisäohjaimet suuntaavat ilmanvirtausta ohjaamon kulmien ympäri.

”Olemme ajatelleet laatikon ulkopuolelta käyttämällä tekniikkaa, jota käytetään yleisesti lentokoneissa, Formula 1 -kilpa-autoissa ja tuuliturbiineissa. Ohjaamon kulmat ovat erittäin tärkeitä aerodynamiikan kannalta, ja uuden CMS-kamerapeilijärjestelmämme avulla olemme pystyneet hyödyntämään uusia mahdollisuuksia tällä alueella käyttämällä pieniä siipiä ohjaamaan ilmavirtaa mikromittakaavassa, mikä luo makrotason vaikutuksen. Nämä opit mahdollistavat myös aerodynaamisten konseptien käyttöönoton tulevaisuudessa”, sanoo Anders Tenstam, Volvo Trucksin aerodynamiikan teknologia-asiantuntija.

Vaikka ohjaamon ilmavirran lisäohjaimet parantavat aerodynamiikkaa kuorma-auton ohjaamon etuosassa, ne auttavat myös luomaan paremmat olosuhteet kahdelle lisäpäivitykselle: 50 mm pidennetyt ilmanohjaimet ohjaamon ja perävaunun välisen raon pienentämiseksi ja muokatut alustan suojukset, jotka luovat paremman linjauksen takalokasuojan kanssa.

Nämä kolme uutta ominaisuutta täydentävät Volvo Trucksin mukaan toisiaan 1+1 = 3 -periaatteella, mikä tarkoittaa, että positiivinen kokonaisvaikutus on suurempi kuin kunkin komponentin yksittäisen hyödyn summa.
Volvolta myös muistutetaan, että uusi FH Aero -malli on osoitus siitä, miten vaikuttavaa aerodynamiikka voi olla polttoainetehokkuuden parantamisessa nykyaikaisessa kuorma-auton ohjaamossa. Volvo on FH Aerossa pidentänyt kuorma-auton ohjaamoa 24 cm:llä ja siihen on tehty useita muutoksia ilmanvastuksen vähentämiseksi, joten polttoainetalous paranee merkittävästi, kun otetaan huomioon raskaan kuorma-auton pitkät kilometrisuoritteet kaukoliikenteessä.